Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ahdistaa lasten ajokorttien hankinta

Vierailija
19.04.2013 |

Meillä on monta lasta ja aioimme opetusluvalla opettaa, mutta nyt sekin on tehty niin hintavaksi ettei taida olla varaa. Ja yhdellä luvalla voi vain kaksi lasta opettaa kerrallaan, lupa voimassa 2 vuotta. Haluaisin että lapset saisivat ajokortit, vaikka pk-seudulla asutaan ja bussit kulkee, niin työelämässä saattaa silti olla kynnyskysymys ellei korttia ole. En haluaisi myöskään tyttärieni olevan ajokortillisen miehen "armoilla" kulkemisissaan jos jäävät ilman korttia. Eikö tuohon ajokortin hintaan ole mitään tolkkua saatavissa? Onko asiasta mitään kansalaisaloitetta tiedossa? Miten muut olette ratkaisseet ajokortin hankinnan suurissa perheissä?

Kommentit (52)

Vierailija
41/52 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

on se kallista, mut onneksi mulla makso sossut, 3/4 osan koko ykkösvaiheesta, ite jouduin maksaa joku päälle neljäsataa, ja inssi ja teoriat oli yhteishinnassa 49, siihen sisälty yks inssi ja yks teoria koe, onneks meni läpi kerrasta, ettei tarvinnu uudestaan maksella, kakkosvaihe oli jotain 90 euroa ja kun autoa ei sillon vielä ollu itellä vuokrasin autokoulun auton kun liukasajoon menin se vuokra oli jotain 50 euroa, että näin, mut toi ei kaikilla oo mahollista, että sossut kustantaa, mulla kävi hyvä tuuri...

Vierailija
42/52 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvokasta on! Minulla on kolme vanhinta lasta syntyneet neljän vuoden aikana. Vanhimmalla on jo valmis ajokortti. Täällä maalla asuessa ajokortti on kyllä ihan välttämätön, jos meinaa töitä tehdä kodin ulkopuolella. Olemme päättäneet hankkia ajokortit kaikille lapsille heti kun ikä tulee täyteen. Myös mopokortit on hankittu, kun se helpottaa elämää niin kovasti, että pääsevät osan vuodesta itse kulkemaan. Jostakin muusta on sitten tingitty. Mopokortti on kyllä suhteettoman kallis nykyisellään, yli 500 euroa kaikkineen. Vanhin poika halusi myös kevarikortin, mutta sen on maksanut omista palkoistaan :).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/52 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä jäåtetään mopokortti väliin juuri siksi, että jonku vuoden päästä ajetaan ajokortti ja kaikkeen ei raha yksinkertaisesti riitä.

Ja kortti maksetaan siksi, että ei niillä nuorillakaan sitä kolmea tonnia ole maksaa, kun opintolainat painavat päälle joskus.

Vierailija
44/52 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.04.2013 klo 16:21"]

on se kallista, mut onneksi mulla makso sossut, 3/4 osan koko ykkösvaiheesta, ite jouduin maksaa joku päälle neljäsataa, ja inssi ja teoriat oli yhteishinnassa 49, siihen sisälty yks inssi ja yks teoria koe, onneks meni läpi kerrasta, ettei tarvinnu uudestaan maksella, kakkosvaihe oli jotain 90 euroa ja kun autoa ei sillon vielä ollu itellä vuokrasin autokoulun auton kun liukasajoon menin se vuokra oli jotain 50 euroa, että näin, mut toi ei kaikilla oo mahollista, että sossut kustantaa, mulla kävi hyvä tuuri...

[/quote]

Et oo tosissasi, siis TÄMÄNKIN sossu maksaa? Siis minä jolla ei ole varaa omalle lapselle autokoulua järjestää, maksan kaikkien työssäkäymättömien kortit? Satumaista tuuria todellakin.

Vierailija
45/52 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.04.2013 klo 13:06"]

Ei muuta kuin säästämään. Tai sitten otatte lainaa. Meillä neljä lasta ja jokainen on saanut tai tulee saamaan ajokortin 18-vuotis lahjaksi. Auto on ostettava omalla rahalla, mutta vanhempien autoja saa lainata.

10 000e vähintään se kustantaa yhteensä, mutta onneksi on varaa. 

[/quote]

Sä kuulostat ällöttävän leuhkalta tyypiltä.

Vierailija
46/52 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun poika aikoo hankkia kortin armeijassa. Näin ainakin suunnittelee nyt yläasteikäisenä. Siellä on kait jotkut sellaiset joukot jossa "saa" kortin?! Minä en tiedä.

Vierailija
47/52 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen 24, enkä toistaiseksi koskaan ole tarvinnut ajokorttia. Asuin ennen Lapissa pienellä paikkakunnalla, ja koulumatkat yms tehtiin pyörällä. Nyt kun aikuisena asun Pirkanmaalla, niin en edes ajaisi korttia, vaikka varaa olisi. Tottakai on eri asia maalla tms, missä välimatkat saattavat olla kymmeniä kilometrejä. Jos on päästävä jonnekin, niin kävelen. Jos aika on kortilla, niin käytän yli 5km päässä oleviin kohteisiin talvella bussia ja kesällä pyörää :) Vuorotöitä saattaa rajoittaa kortin puuttuminen, jos paikka on syrjässä, eikä liikenne kulje 01.00-05.00 välisenä aikana. Toisaalta, katselen aina työpaikka ilmoituksista sen että ajokorttia ei tarvitse, ja suurimpaa osaan ei tarvi.

Vierailija
48/52 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

46/46 jatkaa.

Miksi vanhemman pitäisi tuntea syyllisyyttä, että jos ei vain ole varoja maksaa kortteja?  Ei kaikilla ole todellakaan varaa ja ymmärrettävää se on. Itse en halunnut korttia vaikka mahdollisuus tarjottiin 18-vuotiaana. Se on myös hyvä asia, että nuori hankkii itse edes osan rahoista, vaikka vanhemmat kattaisivatkin suurimman osan kuluista. Ymmärtääpä sitten, miten paljon työtä saa tehdä rahan eteen elämässä. Ja kuitenkin kannattaa muistaa, että harvoinpa ajotaitoisella nuorella on opiskellessa varaa auton pitoon. Monet kortillisista ystävistäni eivät omista autoa juuri tuosta syystä. Vakuutus on kallis, bensa on hirvittävän hintaista, ja täällä päin autopaikat ovat kiven alla ja ne melkein n.20e kuussa lisää.

Tottakai on eri asia, jos on varaa antaa kortti nuorelle :)

Nostan hattua niille vanhemmille, jotka laittavat lapsensa ansaitsemaan rahansa. Kyllä se minullakin tuli kesätöissä sellainen olo, että töitä sen parin sadankin eteen on tehty. Enpä raaskinut edes loppupeleissä ostaa sitä, mitä varten tarvitsin rahat :D Huomasin, etten loppujen lopuksi tarvinutkaan sitä. Kiitos vaan omille vanhemmille :)

Vierailija
49/52 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.04.2013 klo 19:14"]

Mä olen 24, enkä toistaiseksi koskaan ole tarvinnut ajokorttia. Asuin ennen Lapissa pienellä paikkakunnalla, ja koulumatkat yms tehtiin pyörällä. Nyt kun aikuisena asun Pirkanmaalla, niin en edes ajaisi korttia, vaikka varaa olisi. Tottakai on eri asia maalla tms, missä välimatkat saattavat olla kymmeniä kilometrejä. Jos on päästävä jonnekin, niin kävelen. Jos aika on kortilla, niin käytän yli 5km päässä oleviin kohteisiin talvella bussia ja kesällä pyörää :) Vuorotöitä saattaa rajoittaa kortin puuttuminen, jos paikka on syrjässä, eikä liikenne kulje 01.00-05.00 välisenä aikana. Toisaalta, katselen aina työpaikka ilmoituksista sen että ajokorttia ei tarvitse, ja suurimpaa osaan ei tarvi.

[/quote]

Minä tunnen miehen joka asui vuosikymmeniä Inarissa pikkukylässä eikä hänellä ollut ajokorttia. Kyseessä armeijassa työskennellyt henkilö,joka ei vain kokenut tarvivansa ajokorttia ja autoa mihinkään. Pääkaupunkiseudulla varsinkaan en näe mitään järkeä hankkia ajokorttia ihan vain kaiken varalta.

Vierailija
50/52 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En edes tiennyt, että vanhemmat tyypillisesti maksavat ajokortin... Omani ei. Ehkä muutaman vuoden päästä minulla olisi siihen mahdollisuus nyt kun opinnot ovat ohi ja olen työelämään päässyt (olen 27-vuotias).

Vierailija
51/52 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen aikanaan 18v ajanut kortin 95%:sti omin kustannuksin. Kesätöillä maksoin, eikä mua se haitannut.

Nyt omien lasten kanssa tämä ollaan ratkaistu sijoitusrahastolla. Maksetaan joka kk. tietty pieni summa ja sitten sieltä tulee extraa hyvin tai huonosti tai hyvin huonosti riippuen suhdanteista ;).

Ei olla rikkaita, mut näin tämä nyt ajateltiin hoitaa ja hyvältä vaikuttaa. Lapset vasta alakoulussa, mut maksettu on jo useampi vuosi ja hyvin on kertynyt.

Vierailija
52/52 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.04.2013 klo 12:26"]

Meillä on monta lasta ja aioimme opetusluvalla opettaa, mutta nyt sekin on tehty niin hintavaksi ettei taida olla varaa. Ja yhdellä luvalla voi vain kaksi lasta opettaa kerrallaan, lupa voimassa 2 vuotta. Haluaisin että lapset saisivat ajokortit, vaikka pk-seudulla asutaan ja bussit kulkee, niin työelämässä saattaa silti olla kynnyskysymys ellei korttia ole. En haluaisi myöskään tyttärieni olevan ajokortillisen miehen "armoilla" kulkemisissaan jos jäävät ilman korttia. Eikö tuohon ajokortin hintaan ole mitään tolkkua saatavissa? Onko asiasta mitään kansalaisaloitetta tiedossa? Miten muut olette ratkaisseet ajokortin hankinnan suurissa perheissä?

[/quote]

Eihän se sun ongelma ole. Jokainen lapsesi menee töihin ja maksaa sen itse. Ongelma ratkaistu.