Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ahdistaa lasten ajokorttien hankinta

Vierailija
19.04.2013 |

Meillä on monta lasta ja aioimme opetusluvalla opettaa, mutta nyt sekin on tehty niin hintavaksi ettei taida olla varaa. Ja yhdellä luvalla voi vain kaksi lasta opettaa kerrallaan, lupa voimassa 2 vuotta. Haluaisin että lapset saisivat ajokortit, vaikka pk-seudulla asutaan ja bussit kulkee, niin työelämässä saattaa silti olla kynnyskysymys ellei korttia ole. En haluaisi myöskään tyttärieni olevan ajokortillisen miehen "armoilla" kulkemisissaan jos jäävät ilman korttia. Eikö tuohon ajokortin hintaan ole mitään tolkkua saatavissa? Onko asiasta mitään kansalaisaloitetta tiedossa? Miten muut olette ratkaisseet ajokortin hankinnan suurissa perheissä?

Kommentit (52)

Vierailija
21/52 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei muuta kuin säästämään. Tai sitten otatte lainaa. Meillä neljä lasta ja jokainen on saanut tai tulee saamaan ajokortin 18-vuotis lahjaksi. Auto on ostettava omalla rahalla, mutta vanhempien autoja saa lainata.

10 000e vähintään se kustantaa yhteensä, mutta onneksi on varaa. 

Vierailija
22/52 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odottaisin että lapsi itse ilmoittaa haluavansa ja tarvitsevansa ajokortin, olipa hän sitten tyttö tai poika. Mikään ei pakota hankkimaan korttia heti 18-vuotiaana tai myöhemminkään. Loppujenlopuksi ne on aika harvat alat joihin ajokortti vaaditaan ja niissäkin sekä on usein kierrettävissä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/52 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.04.2013 klo 13:01"]

Onko se muka nyt noin kallis???

Lähes pari vuotta sitten tytölle kustansin ja ekavaihe maksoi n. 1500e, toka vaiheen maksua ei vielä ole tullut..

[/quote]

Laki muuttui aika hiljattain ja hinnat nousi todella merkittävästi. Opetusluvan hinta nousi niin paljon että monen mielestä se ei enää kannata. Tämä oli autokouluja edustavien tahojen tarkoituskin, näin turvattiin niiden talous. Mutta tavalliset perheet maksavat nyt selkänahastaan "lisääntyneestä turvallisuudesta" kun ajokoulu muuttui kolmivaiheiseksi ja opetuslupaankin sisällytettiin pakollista opetusta ja koe. Oikeasti tällä ei pystytä puuttumaan liikenteen todellisiin rötöstelijöihin mitenkään.

Vierailija
24/52 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset kirjoille viroon ja korttia ajamaan. Virolainen kortti käy myös suomessa.

Vierailija
25/52 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kohta 4 lasta ja ollaan myös ajateltu tarjota lapsille kaikenlaista, erityisesti oma-aloitteisuutta, ahkeruutta ja ymmärrystä, on ihan lapsen oman edun kannalta fiksua, että vanhemmat kustantavat kaiken mitä lapsi haluaa. ;)

En minäkään ole 18-vuotiaana vielä ajo-korttia hankkinut, vaan sitten omillani asuessani muistaakseni 20-vuotiaana. Osan maksoin itse, osan vanhempani. Mutta tosiaan nykyään ajokortin hinta on niin huima, että vaikka olisi vain yksi lapsi, aiheuttaa se pienituloisessa perheessä valtavan menoerän.

Siispä kesätienesteillä nuori voi kartuttaa ajokorttirahastoaan ja suorittaa sen sitten kun näkee tarpeelliseksi.

Vierailija
26/52 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin alettiin säästämään heti rippijuhlien jälkeen. 15 euroa kuussa. 3 vuodessa oli rahat koossa.

Ihan voi miettiä monta lasta haluaa ja sen mukaan elää. Kyllä silloin vajaa 18 v on ollut tiedossa että kaikki kallistuu koko ajan.

Ystäväni, jolla on 4 lasta, joutui vanhin lapsi maksamaan omat rippijuhlansa. Äiti osti tarjottaviin raaka-aineet visalla ja lapsi juhlien jälkeen lahjarahoista maksoi visalaskun. Muuten kun ei ollut varaa. Pakkoko niitä lapsia on tehdä enemmän kuin on varaa kustannuksia maksaa.

Ei todellakaan laiteta lasten maksamaan itse omat korttinsa. Ihan hölmö ajatus. Itse sain itse kortin lahjaksi vanhemmiltani ja samaa linjaa jatketaan meillä. Muutenkin alaikäiset saavat huonoja työpaikkoja. Pari vuotta saa mainoksia jaella että rahat tulee kokoon.

Vierailija
27/52 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.04.2013 klo 13:01"]

Onko se muka nyt noin kallis???

Lähes pari vuotta sitten tytölle kustansin ja ekavaihe maksoi n. 1500e, toka vaiheen maksua ei vielä ole tullut..

[/quote]

Kaikki hinnat nousee koko ajan ja nyt tuli vielä se kolmas vaihe...

Ja opetusluvalla opettavien pitää käydä ottamassa muutama tunti autokoulussa ja ajaa arviointiajo, siitä tulee kustannuksia jonkin verran, eikä autokouluja edes velvoiteta pitämään näitä tunteja. Joten voi olla että opetuslupa tunnille tuleekin viikkojen tai kuukausien jonot, kuten on myös monelle ajoharjoitusradalle, kun opetuslupalaisille on varattu vain ehkä vain päivä kuukaudesta.

Tämä ajokorttihomma on mennyt jo ihan ryöstöpuuhaksi.

Ajokorttilakia uudistettiin vuoden alussa siten että EU käytäntöjä yhtenäistettiin, mutta silti aikankin Suomen viranomaiset on sitä mieltä että suomalainen ei voi käydä ajamassakorttia Virossa. Eiköhän tähän pelleilyyn ja kilpailun rajoittamiseen pian puututa EU:n toimesta.

Vierailija
28/52 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.04.2013 klo 13:14"]

Meilläkin alettiin säästämään heti rippijuhlien jälkeen. 15 euroa kuussa. 3 vuodessa oli rahat koossa.

Ihan voi miettiä monta lasta haluaa ja sen mukaan elää. Kyllä silloin vajaa 18 v on ollut tiedossa että kaikki kallistuu koko ajan.

Ystäväni, jolla on 4 lasta, joutui vanhin lapsi maksamaan omat rippijuhlansa. Äiti osti tarjottaviin raaka-aineet visalla ja lapsi juhlien jälkeen lahjarahoista maksoi visalaskun. Muuten kun ei ollut varaa. Pakkoko niitä lapsia on tehdä enemmän kuin on varaa kustannuksia maksaa.

Ei todellakaan laiteta lasten maksamaan itse omat korttinsa. Ihan hölmö ajatus. Itse sain itse kortin lahjaksi vanhemmiltani ja samaa linjaa jatketaan meillä. Muutenkin alaikäiset saavat huonoja työpaikkoja. Pari vuotta saa mainoksia jaella että rahat tulee kokoon.

[/quote] Miksi kortti pitäisi olla kädessä kun lapsi täyttää 18? Kun opiskelut on opiskeltu ja menee töihin, sitten voi ajaa kortin jos sitä tarvitsee. Ylioppilaslahjaksi nuo ovat kaikki saaneet sen verran rahaa että olisivat kortin voineet ajaa mutta ei minkäänlaista kiinnostusta. En itsekään ajanut korttia ylioppilasrahoilla vaan matkailin koko kesän.

Vierailija
29/52 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.04.2013 klo 13:13"]

Meillä on kohta 4 lasta ja ollaan myös ajateltu tarjota lapsille kaikenlaista, erityisesti oma-aloitteisuutta, ahkeruutta ja ymmärrystä, on ihan lapsen oman edun kannalta fiksua, että vanhemmat kustantavat kaiken mitä lapsi haluaa. ;)

En minäkään ole 18-vuotiaana vielä ajo-korttia hankkinut, vaan sitten omillani asuessani muistaakseni 20-vuotiaana. Osan maksoin itse, osan vanhempani. Mutta tosiaan nykyään ajokortin hinta on niin huima, että vaikka olisi vain yksi lapsi, aiheuttaa se pienituloisessa perheessä valtavan menoerän.

Siispä kesätienesteillä nuori voi kartuttaa ajokorttirahastoaan ja suorittaa sen sitten kun näkee tarpeelliseksi.

[/quote]

Öhöm, piti sanomani että on ihan lapsen edun mukaista, että vanhemmat EIVÄT kustanna kaikkea mitä lapsi haluaa :)

Vierailija
30/52 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.04.2013 klo 13:11"]

Lapset kirjoille viroon ja korttia ajamaan. Virolainen kortti käy myös suomessa.

[/quote]Tästä voisi järjestää pisneksen. Voisi vaikka järjestää jotain ammattikoulutusta virossa, jonka yhteydessä voisi ajaa virolaisen ajokortin. Tylli olis se että muutettaisiin viroon "sisäoppilaitokseen" opiskelemaan jotain, vaikka maataloutta ja viron kieltä. Sivutuotteena hankittaisiin virolainen ajokortti.

Vierailija
31/52 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.04.2013 klo 13:19"]

[quote author="Vierailija" time="19.04.2013 klo 13:13"]

[/quote]

Öhöm, piti sanomani että on ihan lapsen edun mukaista, että vanhemmat EIVÄT kustanna kaikkea mitä lapsi haluaa :)

[/quote]

Samaa ajattelin kommentoida, että kannattaako hankkia kermapersekersa joka on tottunut saamaan aina kaiken mitä keksii haluamaan. Oman elämän alku voi olla yllättävän tiukka jos ei ole tottunut tekemään työtä asioiden saavuttamiseksi.

Vierailija
32/52 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vanhemmat maksaa ajokortin, onko se suoraan yhtä kuin kermapersekersa, joka saa kaiken mitä haluaa eikä osaa töitä tehdä?

Täytyykö nyt ajatella niin, että lapsi menee siitä piloille, kun saa 18-vuotislahjaksi ajokortin? Vaikka ei ole saanut kaikkea haluamaansa ja on tehnyt töitä?

Eiköhän jokainen perhe itse päätä rahoittaako ajokortin kokonaan vai osittain tai ei ollenkaan. Tuskin yksi yksittäinen hankinta lasta kermapersekersaksi muuttaa.

Vierailija
33/52 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajokortti on näillä seuduilla välttämätön. Siksi sen hankinta pitäisi olla kohtuullisen hintaista.

On olemassa oppilaitoksia, jotka maksavat osan autokoulusta, ja se on myös valinnainen kurssi. En tiedä, onko pääkaupunkiseudulla, mutta voihan koulua käydä muuallakin. Edellytyksenä on tosin asiallinen koulumenestys, eli ei pelkän ajokortin takia kannata lähteä.

Vierailija
34/52 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.04.2013 klo 13:14"]

[/quote]

15 euroa kuussa kolmen vuoden ajan tekee 540 euroa. Sillä ei ajokortti irtoa.

Vierailija
35/52 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivätkö useimmat vanhemmat säästä lapsilleen rahaa jollekin erilliselle säästötilille, rahastoon tai vastaavaan? Kukin kykyjensä mukaan? Tällaisen kuvan olen aina saanut. Oletteko sitten päättäneet että niitä rahoja ei ajokorttiin voi käyttää? Meillä on säästetty lapsen tulevaisuutta varten vauvasta lähtien; ei nyt mitenkään suunnattomia summia, mutta kuitenkin. Ajatuksena on koko ajan ollut, että niistä rahoista voi sitten aikanaan maksaa esim. ajokortin, jos niikseen tulee. Ja mitä tulee "kermaperseisiin", höpö höpö. Lapsi tiskaa viikkorahansa eteen eikä todellakaan saa kaikkea mitä haluaa, mutta ajokortin kaltaisessa nuoruusiän isossa hankinnassa haluamme häntä auttaa.

Vierailija
36/52 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänäänhän oli juuri uutisissa, että yhä useampi nuori jättää kortin hankkimatta. Siihen ei varmasti vielä ollut ehtinyt vaikuttaa tämä ajokorttiuudistus (=rahastus), joten varmasti vielä jyrkkenee tuo lasku. Eivät ehkä olleet ottaneet tätä huomioon, kun tuon rahastuslain laativat.

Jos autokoulut eivät nyt tienaakaan yhtään enempää, kun asiakkaat vähenevät ja väistämättähän ajokorttien väheneminen ennen pitkää vaikuttaa autokauppaankin, niin eiköhän tuossa rahastuksessa jouduta ottamaan takapakkia. Mutta eihän se tietenkään tähän hetkeen auta.

Ihan älytönhän tuo uudistus oli kaikin puolin. Jos oikeasti olisi halutta parantaa liikenneturvallisuutta ja varmistaa ajokortin saajan ajotaito, pitäisi kehittää ajokorttikoetta sellaiseksi, joka mittaa kunnolla tiedot ja taidot liikenteestä ja ajamisesta. Ei se turvallisuus siinä parane, että autokouluille ohjataan lisää rahaa.

Vierailija
37/52 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.04.2013 klo 13:16"]Ajokorttilakia uudistettiin vuoden alussa siten että EU käytäntöjä yhtenäistettiin, mutta silti aikankin Suomen viranomaiset on sitä mieltä että suomalainen ei voi käydä ajamassakorttia Virossa. Eiköhän tähän pelleilyyn ja kilpailun rajoittamiseen pian puututa EU:n toimesta.[/quote]

Eikös muuten EU:ssa ole jokin elin, johon voi valittaa kartelleista ja muusta kilpailun rajoittamisesta jäsenmaissa? Jos olisin ap, sanoisin varmaan lapsilleni että saavat minun maksamaani korttia sen verran odottaa, että tämä rahastus loppuu ja ajokortista tulee järkevän hintainen. Sitten valittaisin EU:hun asiasta ja odottelisin, tuleeko muutosta. En tiedä kuinka kauan siihen voi mennä, mutta jos ap:n lapset asuvat pk-seudulla, eivät he mitenkään välttämättä tarvitse niitä ajokortteja heti 18 täytettyään. Itselläni on todella paljon kortittomia kavereita, eikä heidän työllistymiseensä tämä asia ole ymmärtääkseni vaikuttanut mitenkään. Ainakin ovat töitä saaneet tehdä aina halutessaan.

Vierailija
38/52 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en minäkään aio maksaa lapsieni ajokortteja, se on heidän oma asiansa! Saavat säästää siihen itse rahat, niin se ajokortti tuntuukin joltain. Niin säästin itsekin ja se oli hienoa ajaa kortti ihan omilla rahoilla. Mieskin säästi itse ja ajoi kortin omilla rahoilla.

Siinä saa samalla sen rahanarvon tuntea ja myöskin jää ajokoulun ohjeet mieleen paremmin, kun itse maksaa kortin, eikä uusi inssiä koko ajan, kun vanhemmat maksaa sen mitä kerkeää... Niin kävi kaverillekin, oisko ollut että inssi meni läpi vasta 7 kerralla? Vanhemmat makso, ei mitään hätää. Itse kun maksaa, niin sitä haluaa päästä heti ekalla kerralla läpi.

Vierailija
39/52 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on 3 lasta ja lähekkäin syntyneet. Olen ajatellut maksaa kaikkien ajokortin. Se on kuitenkin aika tärkeä asia ja moni, varsinkin nainen sen jättää ajamatta, jos vanhemmat sitä eivät maksa. Mulle maksettiin ajokortti enkä tosiaankaan ollut mikään kermaperse. Vanhempien selkänahasta ne rahat revittiin ja olen todella pettynyt itseeni, jos en pysty lasteni ajokortteja maksamaan.

Vierailija
40/52 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.04.2013 klo 15:34"]

Mulla on 3 lasta ja lähekkäin syntyneet. Olen ajatellut maksaa kaikkien ajokortin. Se on kuitenkin aika tärkeä asia ja moni, varsinkin nainen sen jättää ajamatta, jos vanhemmat sitä eivät maksa. Mulle maksettiin ajokortti enkä tosiaankaan ollut mikään kermaperse. Vanhempien selkänahasta ne rahat revittiin ja olen todella pettynyt itseeni, jos en pysty lasteni ajokortteja maksamaan.

[/quote]

Sama juttu, olen todella kiitollinen vanhemmilleni jotka maksoivat ajokorttini. Enkä ole ollenkaan kermaperse, mutta ajokortin tosiaan vanhempani maksoivat.

Aion myös tulevaisuudessa maksaa lasteni ajokortit mikäli vain mahdollista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä viisi