Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä voisi aiheuttaa migreenikohtaukset?

Vierailija
19.04.2013 |

Riesanani on noin kerran viikossa vaivaavat migreenikohtaukset. Migreenin laukaisevia tekijöitä on minulla todella monia, mutta mikä voisi olla pohjimmainen syy että migreenejä tulee näin usein ja pienistäkin ärsykkeistä?

Auttakaa, mikä teillä on auttanut? Kokemuksia?

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

20: Migreenikohtaus voi tulla hartiajumistakin, siis hartiajumista johtuva päänsärky eli jännistyspäänsärky ei ole migreeniä, vaikka ikävä riesa onkin, mutta se voi laukaista migreenikohtauksen.

Vierailija
22/25 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.04.2013 klo 09:30"]

Ap, otatko joka kohtaukseen triptaanilääkkeen? Tunnistatko itse sen, mikä juuri sinä päivänä on laukaissut kohtauksesi vai onko se sinulle hämärän peitossa?

[/quote]

Yritän välttää triptaanilääkkeen ottamista eli en ota sitä pikkusärkyyn vaan otan sen vain jos kyseessä on selkeästi migreeni. Otan siis triptaanilääkkeen noin kolme kertaa kuukaudessa ja tavallista särkylääkettä(esim. Pronaxen) ehkä kerran kuukaudessa, jos särky ei ole tosi kovaa. Pikkujomotuksiin en ota mitään särkylääkettä. Ennen triptaanilääkkeen ottamista migreenikohtaus usein pääsee jo vähän päälle, mutta silti lääke on aina auttanut hyvin.

Tunnistan hyvin usein, mistä kyseessä oleva migreenikohtaus on lauennut. Näitä syitä on niin paljon, etten pysty niitä kunnolla välttelemään kun kuitenkin elää pitää. Vaikka olen yrittänyt pitää elämäni erittäin säännöllisenä (niin, että se jo itsessään vaikeuttaa elämää), migreenikohtaukset eivät ole vähentyneet yhtään. Tuntuu vain, että nyt migreenikohtaukset laukeavat sitten vain pienemmintä ärsykkeistä. Esimerkiksi unirytmin muutokset, rasittava liikunta, verensokerin lasku, alkoholi pieninäkin annoksina, stressin laukeaminen, kirkkaat valot, jännittyneet lihakset ja niin edelleen laukaisee kohtauksen. 

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
23/25 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla laukaisevia tekijöitä ovat:

- Helmi-maaliksuun kevätaurinko, jolloin mulla onkin melkein 2kk pääkipeä melkein joka päivä. Aurinkolasit päässä kuljen myös sisätiloissa tämän 2kk. HUhtikuussa kun lumet alkaa sulaa, niin usein alkaa helpottaa.

- E- aineet. Esim. jos pe iltana syön pussin karkkia, on seurauksena lauantaina paha migreenikohtaus. Epäilen karkkipussin sisältämiä väri- ja muita lisäaineita.

- Hormonaalinen ehkäisy. Kaikki hormoniehkäisy käyty läpi. Ei sovi mulle e-pillerit, ei minipillerit eikä kierukat. Seurauksena vaan 24/7 jatkkuva päänsärky ja lisääntyneet migreenikohtaukset.

- Hajusteet ja hajuvedet.

- Kuukautisten jälkeinen aika. Mulle tulee aina migreeni noin kiertopäivänä 7. En tiedä mikä tässä on. Joku hormoni ilmeisesti.

- Stressin laukeamisen jälkeen mulle tulee yleensä migreenkohtaus. Esim. tentin jälkeen tai viikonloppuisin voi usein olla migreeni.

- Myöhään valvominen, liian pitkät ruokailuvälit, liikumattomuus= kärsin jännityspäänsärystä ja itseleni apu on löytynyt tähän vaivaan sauvakävelystä.

Homepaatilta muuten kuulin, että hän ei ole elämänsä aikana tavannut yhtään migreenipotilasta, joka ei olisi herkistynyt maidolle. Maito pitäisi kuulemma jättää pois jos migreenistä kärsii. Olen myös kuullut muilta migreenipotilailta, että sokerin ja viljan pois jättö on auttanut migreeneihin, kuten täälläkin jo oli kommentoitu.  Ihmiset ovat yksilöllisiä. Varmaan kannattaa pitää ruokapäiväkirjaa /elämäntapa päiväkirjaa ja seurata millaisten asioiden jälkeen on tullut migreenikohtaus.

Itse tein vuoden 2011 lopulla elämäntaparemontin, jonka aika aloin seuraamaan elämäntapojani.Tarkoitus ei siis ollut laihduttaa vaan nimenomaan seurata mikä pahentaa ja mikä helpottaa tätä migreenikierrettä.  Pidin mm. ruokapäiväkirjaa ja seurasin päivittäisiä aktiviteettejani ja tein niiden pohjalta pieniä muutoksia.Mulla on siis todella paha migreeni, johon myös kokeiltu noita estolääkkeitä mutta olen ne joutunut lopettamaan ,koska lääkkeen haittavaikutukset olivat suuremmat kuin saavutettu hyöty, minkä takia sit aloitin tämän elämäntaparemontin. Tätä ennen kärsin pahoista migreeneistä viikoittain ja kävin noin 1-2kk välein sairaalassa tiputuksessa& coctail piikeillä, koska kohtaukset olivat joskus niin pahoja. Tämän remontin jälkeen olo alkoi pikkuiljaa helpottaa. Ja sen seurauksena olikin melkein vuoden putki ettei tarvinnut käydä sairaalassa migreenin takia. Sitten tuli opinnäytetyön puserrus ja jumitin 4kk sisätiloissa tehden opparia ja hyvät elämäntavat unohtu ja migreeni tuli takaisin taas entisenlaisena ja kävin marras-helmikuussa 3 krt sairaalassa migreenin takia. Nyt sain opparin tehtyä ja palautettua huhtikuun alussa ja pystyin taas keskittymään muihin asioihin.

Elämäntaparemontin myötä huomasin ,että itselläni auttoi mm. huomion kiinnittäminen seuraaviin asioihin:

- Puhtaan ruoan syönti, EI eineksiä yms. paljon e-aineita sisältäviä ruokia. Ruoka pitää tehdä mahdollisimman alusta saakka itse. Syön paljon tuoretta salaattia, kanaa, kalaa, kasviksia, juureksia, luonnonjogurttia pakastemarjoilla, oma tekemää leipää. Sokeria käytän hyvin hyvin vähän. olen korvannut sen stevialla. Työlästähän tää on joskus, mut minkäs teet. Lankeaminen "helpoon" valmis ruokaan lisää taas migreeniä. Niin muuten tarkistakaa työpaikkaruokailussa ettei siellä käytetä e-aineita ruoan valmistuksessa. Tämänkin opin kantapään kautta! Olen vähentänyt maito ja viljatuotteiden syöntiä, mutta en ole jättänyt niitä kokonaan ruokavaliosta pois. Koen liiat EI:t rajoittavina ruokavaliossa.

- Säännöllinen liikunta ja ulkoilu. Yritän ulkoilla joka päivä tunnin päivässä, jotta aivot saisivat happea. (tämä vinkki tuli homeopaatilta) ja kyllähän sen huomaa ,että liian pitkät ajat sisätiloissa saa mun pään särkemään. Töissäkin otan kahvin mukaan ja käyn hörppimässä sen ulkona raittiissa ilmassa. Jos ikkunan saisi auki niin ei arvi käydä pihalla, mutta meillä ne pitää pitää kiinni.

- Säännöllinen venyttely etenkin ylävartalon lihaksille ja hieronta. Auttaa jännityspäänsärkyyn ainakin mulla. En juo alkoholia, kuin pari saunasiideriä joskus kun sille tuntuu saunan jälkeen. Humatilaa välttelen, koska nuorempana jo opin ,että humalatilasta seuraa mulle migreeni.

- Säännöllinen univalverytmi. Suurinpiirtein samaan aikaan nukkumaan ja samaan aikaan ylös. Liika valvominen saa taas mulla päänsärkemään :(

Tosi työlästähän tätä kaikkea oli selvittää ja siihen meni varmaankin sen puolisen vuotta. No tästä tuli aika pitkä sepustus, mut jos joku tästä saa jotain vinkkiä niin hyvä. Oma migreeni helpotti tällä paljon. Tosin kohtauksia tulee vieläkin, vaikka ei enää niin paljon. Olen tyytyväinen ja huom tämän saavutin ilman estolääkkeitä.

Vierailija
24/25 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen huomannut, että viljojen vähentäminen on hyväksi terveydelle. En tiedä onko se migreeniini vaikuttanut, mutta ainakin turvottaa vähemmän ja verensokeri pysyy tasaisempana ilman ja verensokerin vaihtelut nyt ainakin migreeniä on aiheuttanut.

Valmisruokia syön vain harvoin, mutta taidan ottaa neuvoistanne vaarin ja kokeilla olla mahdollisimman kokonaan ilman mitään lisäaineita&eineksiä. Ilmeisesti liharuokien natriumglutamaatti aiheuttaa monille migreeniä? Maitoa en olisi tullut itse ajatelleeksikaan, kiitos siitä vinkistä ja pitkästä viestistä muutenkin 24. Hankalaa tässä ruokavaliomuutoksessa on se, että syön päivittäin ruokalassa eikä koskaan voi tietää tarkalleen miten ruoka on siellä laitettu. Monimutkaista tästä tulee, mutta kaikkea haluan kokeilla ennen estolääkitystä.

Puhetta olis myös siitä, voiko lihasjännitys aiheuttaa migreeniä. Minulta lääkärikin kysyi onko hartiani usein jumissa, mikä voisi aiheuttaa minulle migreenejä eli kyllä voi. Yleensä kuitenkin lihasjännityksestä saan vain lievää jännityspäänsärkyä, mutta välillä se kuitenkin äityy migreenikohtaukseksikin.

Vierailija
25/25 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana kuitenkin kuulla, että apukeinoja on löytynyt. Muuttujia on vaan niin paljon, että on vaikea löytää aiheuttajaa. Stressiäkin pitäisi saada vähennettyä, mutta millä oppisi olemaan huolehtimatta kun koko ajan, kun joku asia painaa koko ajan päälle? Kai pitäisi vaan opetella suhtautumaan asioihin eri tavalla.

Aiheuttaako muuten mitkään sairaudet tai tilat migreeniä?

Ap, myös 25 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi neljä