Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä voisi aiheuttaa migreenikohtaukset?

Vierailija
19.04.2013 |

Riesanani on noin kerran viikossa vaivaavat migreenikohtaukset. Migreenin laukaisevia tekijöitä on minulla todella monia, mutta mikä voisi olla pohjimmainen syy että migreenejä tulee näin usein ja pienistäkin ärsykkeistä?

Auttakaa, mikä teillä on auttanut? Kokemuksia?

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

E-pillerit

Vierailija
2/25 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä kohtauksen voi aiheuttaa mm. punaviini, merenelävät, voimakkaat haju- tai valoärsykkeet, stressi, huono ruokavalio ja väsymys.

Oletko käynyt lääkärissä päänsärkyjen takia? Jos ei ole koko elämää ollut kovia päänsärkyjä usein, niin kannattaa käydä lääkärin juttusilla. Myös näkö kannattaa tarkistuttaa.
Ja mikäli kaikki muuten kunnossa, ja syy silti migreeni, niin harkitse estolääkitystä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle pahat migreenikohtaukset iskevät liian pitkistä paastoajoista. Jos esim. aamupala jää syömättä, eikä iltapalakaan kovin tukeva tai myöhäinen ollut, on jo ihan selkeä vaara tähän. Samoin tietysti jos ei koko päivänä ehdi syömään. Yli 6:n tunnin ateriavälejä en uskalla pitää hereilläollessa.

Vierailija
4/25 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.04.2013 klo 00:44"]

E-pillerit

[/quote]

Tätä olen miettinyt itsekin. Lopetin e-pillerit noin kuukausi sitten, mutta ainakaan vielä ei ole tullut muutos migreeniin. Kuinka pian pitäisi helpottaa, jos syynä on e-pillerit?

Vierailija
5/25 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

teolliset lihatuotteet

Vierailija
6/25 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.04.2013 klo 00:57"]Itsellä kohtauksen voi aiheuttaa mm. punaviini, merenelävät, voimakkaat haju- tai valoärsykkeet, stressi, huono ruokavalio ja väsymys. Oletko käynyt lääkärissä päänsärkyjen takia? Jos ei ole koko elämää ollut kovia päänsärkyjä usein, niin kannattaa käydä lääkärin juttusilla. Myös näkö kannattaa tarkistuttaa. Ja mikäli kaikki muuten kunnossa, ja syy silti migreeni, niin harkitse estolääkitystä.[/quote]

Olen käynyt lääkärissä, jossa todettiin päänsäryn olevan tyypillistä auratonta migreeniä ja lääkkeeksi sain triptaani täsmälääkkeen. Mainitsemasi asiat laukaisevat minulla kohtauksia, mutta haluaisin löytää "perimmäisen" syyn miksi migreeni laukeaa todella helposti. Näkö tulee tutkittua säännöllisesti, koska minulla on silmälasit. 

Ap, myös viesti 5

Vierailija
7/25 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein mitään "perimmäistä" syytä ei ole, olet vain migreenialtis. Niin olen tutkimusten mukaan itsekin, kärsinyt tiheistä kohtauksista jo lapsesta lähtien eli 50 vuotta. Lääkärin ohjeen mukaan yritän välttää laukaisevia asioita (epäsäännöllinen ruokailu, valo- ja meluärsykkeet jne.) ja käytän estolääkitystä, mutta kohtauksia tulee silti. Triptaanit kuitenkin useimmiten lopettavat ne lyhyeen, joskaan eivät ihan aina. Silloin täytyy vain kärsiä kohtaus loppuun asti.

Vierailija
8/25 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

60% naisista saa migreenikohtauksen kuukautisten aikana.

Mulla migreeniä on kans tosi usein. Yksi suurin syy on se, et jos en juo kahvia aamulla, päivällä ja vielä illalla.

Ja jos en nuku kunnolla, tai jos stressaan tai jos stressi menee ohi. tai tai tai, syitä on niin monia

Vierailija
9/25 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli piiiitkään hormonaalisista syistä johtuva migreeni, eli e-pillereiden taukoviikon lopussa iski aina migreenikohtaus, takuuvarmasti (söin aina 2 laattaa putkeen, meni pitkään ennen kuin tajusin mistä on kyse). Nyt kun olen kolme vuotta syönyt minipillereitä, ei ole migreenikohtauksia tullut hormonaalisista syistä, muuta kuin ihan alkukuukausina toisista pillereistä vaihdettaessa! Sen sijaan todella pahasti jumissa ollut niska-/hartiaseutu on aiheuttanut parikin migreenikohtausta. Tuota jumia kun ei välttämättä itsekään tajua, vaan aamulla vain herää siihen että "veri kohisee ja jumputtaa" ja puoleenpäivään mennessä onkin pää pöntössä, puhekyky poissa ja mustia läikkiä näkökenttä täynnä. 

Vierailija
10/25 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla laukaisee liian kirkas valo tai välkkyvä valo. Toinen on tietyt ruoka-aineet. En ole saanut selville kaikkia ruoka-aineallergioitani, mutta todennäköisesti olen allerginen ainakin vaniljalle. Ja saatan syödä vaikka koko kesän vaniljapehmistä kerran viikossa ja sitten aivan yht'äkkiä saankin siitä migreenin ja seuraavalla kerralla sama juttu. Kai ne ristikkäin allergisoivien kukinta-ajat vaikuttavat tosi paljon. Viimeksi söin raivntolassa ihan normaalia pihviannosta ranskalaisineen ja ennen kuin olin saanut lautasen tyhjäksi, iski aivan järjetön migreeni. Samanlaisia annoksia olen syönyt tosi usein, eikä mitään ongelmaa. Tosi vaikea selvittää syitä migreeniin. Nuorempana sain jännitysmigreenejä ja vaikka nykyään jännitän ihan samallalailla, niin niitä en saa oikeastaan koskaan.

Vierailija
11/25 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kärsin vuosikymmeniä migreenistä, eikä siihen auttanut mikään eikä mitään syytä löytynyt. Aloitin vhh-ruokavalion muutama vuosi sitten ja muutamassa kuukaudessa migreenit loppuivat kokonaan. Nykyään en ole enää tiukalla vhh:lla, mutta viljaa en kestä syödä. Välillä söin taas melkein mitä sattuu ja migreenit palasivat. Syylliseksi olen havainnut viljat, migreenistä ei ole tietoakaan vaikka muuten syön normaalisti. Testien mukaan en kuitenkaan ole allerginen viljoille enkä millekään muullekaan. Myös keliakia on suljettu pois. En yhtään tiedä miksi näin on, mutta mulla vain on. Kaikkea kannattaa kokeilla!

Vierailija
12/25 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Migreenikohtauksia voi aiheuttaa niin moni asia, että vaikea sanoa mikä on "perimmäinen" syy. Geneettinen alttius yhdessä ympäristötekijöiden kanssa, mutta mitä ne ympäristötekijät sitten ovat? Stressi tai lähinnä sen päättyminen, hormonitasapainon muutokset tai nälkä/veren sokerin lasku on varmaankin yleisimpiä syitä.

Mulla on migreeni eikä mitään käsitystä miksi se alkoi, ts. miksi ekat kohtaukset tulivat. Alussa migreenit olivat aika "pieniä" ja siedettäviä, kunnes sitten kerran tuli oikein supermigreeni, ilmeisesti stressin seurauksena, ja se kestikin kaksi viikkoa...

Kohtauksen aikana hajut ällöttää ja olen valolle herkkä, mutta en usko että kumpikaan näistä on kohtauksien syy, lähinnä seuraus.

Vierailija
13/25 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä olen havainnut seuraavat tekijät migreenin laukaisijaksi: auringonvalo (varsinkin jos välkkyy puiden välistä esim autolla ajaessa), stressi, suklaa, alkoholi, myöhään valvominen, kylmä jäätelö (voin syödä jäätelöä jos se on melkein kokonaan sulanut, mutta en suoraan pakastimesta otettua kylmää jäätelöä), e-pillerit, kuukautiset, monet e-lisäaineet.

Vierailija
14/25 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stressimigreeniin ja hartiajumimigreeniin voi auttaa keppijumppa ja pilates-tyyppinen liikunta, venyttely ja rentoutus.

Vierailija
15/25 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, otatko joka kohtaukseen triptaanilääkkeen? Tunnistatko itse sen, mikä juuri sinä päivänä on laukaissut kohtauksesi vai onko se sinulle hämärän peitossa?

Vierailija
16/25 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.04.2013 klo 09:27"]

Stressimigreeniin ja hartiajumimigreeniin voi auttaa keppijumppa ja pilates-tyyppinen liikunta, venyttely ja rentoutus.

[/quote]

ei ole olemassa hartiajumimigreeniä. hartiajumista johtuva päänsärky on jännityspäänsärkyä, joka voi olla todella pahaa ja epämiellyttävää myös, mutta migreeniä se ei ole.

Vierailija
17/25 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.04.2013 klo 09:53"]

[/quote]

ei ole olemassa hartiajumimigreeniä. hartiajumista johtuva päänsärky on jännityspäänsärkyä, joka voi olla todella pahaa ja epämiellyttävää myös, mutta migreeniä se ei ole.

[/quote]

Kerroin jo ylempänä omasta kokemuksesta, eli siitä, että todella paha niska-/hartiajumi on aiheuttanut migreenikohtauksia: tulee auraoireet, oksennan, näkö menee, puhe puuroutuu jne. eikä näitä kohtauksia ole enää vuosiin tullut muuta kuin TODELLA pahaan kroppajumiin liittyen.

Vierailija
18/25 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä lopetin sokerin syönnin ja kohtaukset vähenivät merkittävästi. Aiemmin oli kohtauksia viikoittain, nykyään ehkä kerran joka toinen kuukausi. Edelleen niitä siis tulee, mutta syynä on usein huono nukkuminen tai kova stressi.

Vierailija
19/25 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.04.2013 klo 10:16"]

[quote author="Vierailija" time="19.04.2013 klo 09:53"]

[/quote]

[/quote]

Kerroin jo ylempänä omasta kokemuksesta, eli siitä, että todella paha niska-/hartiajumi on aiheuttanut migreenikohtauksia: tulee auraoireet, oksennan, näkö menee, puhe puuroutuu jne. eikä näitä kohtauksia ole enää vuosiin tullut muuta kuin TODELLA pahaan kroppajumiin liittyen.

[/quote]

Onko tullut pelkästä kroppajumista? Ts. tilannetta ei ole edeltänyt stressi tms.? Kuulostaa kummalliselta koska en koskaan ole kuullut tuollaisesta ja missään ei mainita, että migreeni voisi johtua hartiajumista, mutta onhan se tietty yksilöllistä. Rentoutus auttaa migreeniinkin mutta muuten en oikein myöskään näe miten venyttely tai liikunta voisi varsinaisesti auttaa migreeniin paitsi siten että säännölliset ja terveelliset elämäntavat ovat aina hyvästä ja sitä kautta vähentävät stressiä. Enemmän liikunnasta on kuitenkin hyötyä jännityspäänsäryn hoidossa.

Vierailija
20/25 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.04.2013 klo 01:22"]

teolliset lihatuotteet

[/quote]

tosiaan, kun poistin ruokavalista kaikki lihaleikkeet ym. vastaavat jalostee, migreeni väheni merkittävästi. nämä tuotteet eivät olleet laukaisijoita, niissä olevat myrkyt saattavat aihettaa verisuonien pinnalle taipumuksen saada ns. steriilin tulehduksen, mikä taas tarkoittaa migreenikohtausta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan yhdeksän