Tämän palstan työttömät akateemiset on
ihan reppana porukkaa, ensin hankitaan valtion kustannuksella kallis tutkinto ja sitten lorvitaan työttömänä veronmaksajien rahoilla vuosia, jopa 20 vuotta. Tässä maassa niin monet ihmiset kykenevät työllistämään itsensä ja monet työllistävät kymmeniä tai satoja ihmisiä. Nämä reppanat eivät vaan saa töitä vuosiin, missä ne taidot ja taidot on, luulusi että sentään akateeminen suoriutuisi noin vaatimattomasta haasteesta. Pitäisikö sitä seulaa sinne akateemiseen maailmaan vähän kiristää tai muuttaa, ettei sieltä tule ulos tuollaisia avuttomia valittajia.
Kommentit (58)
[quote author="Vierailija" time="19.04.2013 klo 00:20"]
[quote author="Vierailija" time="19.04.2013 klo 00:10"]
[quote author="Vierailija" time="19.04.2013 klo 00:03"]
Jos ottaisin tämän keskustelun vakavasti niin sanoisin, ettei akateemisia työttömiä kannata tuhlata sijoittamalla heitä siivoamaan tai hampurilaisia paistamaan. Lisäkoulutusta voisi toki tarjota, jolla akateeminen työtön voisi päästä paremmin koulutustasoaan vastaavaan, jossei tismalleen oman alansa työhön. Yhteiskuntakin saisi enemmän vastinetta rahoilleen.
[/quote]
joo, täällä on näitä 20 vuotta työttömänä olleita "akateemisiä", hekin voisivat joskus osallistua tämän hyvinvointiyhteiskunnan pyörittämiseen, olisvat voineet ton 20v olla siellä mäkkärissä, ei kai sitä sentään voi, kun on niin kovin korkeasti koulutettukkin.
[/quote]
Miksi sen akateemisen olisi pitänyt viedä se mäkkärityöpaikka joltain toiselta? Eikö se työpaikka olisi tärkeämpi jollein syrjäytymisvaarassa olevalle?
[/quote]Päteekö tuo mamuihinkin jotka vie lähes kaikki helpot työt (tuettuna)
[quote author="Vierailija" time="18.04.2013 klo 23:30"]
Olisiko vähän armoa liikaa pyydetty? Monikaan ei nuorena osaa ajatella, millä alalla töitä riittää.
Minusta on surullista, että toinen koittaa kovasti opiskella ammattia ja sitten huomaa, ettei häntä tässä yhteiskunnassa tarvitakaan.
[/quote]
Kyllä pitäisi osata ajatella jo ennen koulutusta että onko tästä hyötyä. Ei pidä mennä vaan opiskelemaan alaa mistä pitää vaan pitää opiskella allaa mistä saa töitä.
[quote author="Vierailija" time="18.04.2013 klo 23:42"]
[quote author="Vierailija" time="18.04.2013 klo 23:34"]
Kuuluisat viimeiset sanat ennen Yt-neuvotteluita.
Menee sekä jäpäjäpä-ykköselle että säälisääli-kakkoselle.
[/quote]
No jospa ne tuhannet kouluttamattomat työttämät nyt menisivät ensin sinne mäkkiin töihin. Itsensä sivistäminen on hyvä juttu eikä ole sinulta pois.
[/quote]
Kyllä se on pois koska veronmaksajat joutuvat maksamaan näiden luusereiden elämän
[quote author="Vierailija" time="18.04.2013 klo 23:57"]
te ette todellakaan vissiin tajua, että me muut maksamme teidän turhat opiskelunne, se on kaikki pois veronmaksajilta. meillä on työttömien akateemisten armeija tässä maassa, mikä on meiltä pois. veronmaksajat kustantavat jokaisen luennon, harjoitustyön ja tentin teille. ettekö ole sen vertaa ylpeitä että kokisitte noloksi sen, kun muut akateemiset tekevät vaativia arvokkaita töitä, jotka hyödyttävät koko maata ja teidän koulutus valuu täysin hukkaan, siitä ei ole muuta iloa kun että voitte mainostaa täällä että olen akateeminen.
[/quote]
Tämä minua niin huvittaakin usein. Päivät menee haukkuessa aihe vapaalla duunareita ja mainostamalla, kuinka on akateeminen ja on rikas mies ja iso talo ja reimatekkiä (vai onko se jo menneen talven lumia)
Kannatti opiskella monta vuotta :)
[quote author="Vierailija" time="19.04.2013 klo 07:26"]
Kyllä pitäisi osata ajatella jo ennen koulutusta että onko tästä hyötyä. Ei pidä mennä vaan opiskelemaan alaa mistä pitää vaan pitää opiskella allaa mistä saa töitä.
[/quote]
No, omanpa alani työtilanne heikkeni huomattavasti opiskelujeni aikana, kuten monien muidenkin alojen tässä viime vuosina. Lisäksi opinto-ohjaus koulussani oli yksi iso vitsi.
Itse en ole työtön, mutta monet ystäväni ovat: jotkut opiskelevat uutta alaa, jotkut syjäytyvät pikkuhiljaa, kun edes niitä siivous- tai hampparinmyyjähommia ei ole tarjolla meille "ylikoulutetuille". Turha väittää muuta, et itsekään palkkaisi ihmistä, joka tod. näk. häippäisi muihin hommiin heti jos vain pystyisi. Ja tällä hetkellä on todellakin työnantajan markkinat.
Itse olin tarpeeksi typerä alkaakseni yrittäjäksi. Samalla luovuin työttömyys- ja sosiaaliturvasta ja isosta osasta tulevaisuutta. Tulojen pienuuden ja erityisesti epätasaisuuden ja epävarmuuden takia en välttämättä koskaan saa esim. asuntolainaa. Koska elämää ei voi ajatella muutamaa kuukautta eteenpäin, lapsia en varmaankaan tule koskaan tekemään.
Jos se katkeruus omien kykyjen haaskaamisesta ja meistä akateemisista "loisista" kalvaa mieltä, niin kannattaa miettiä, miltä tuntuu ihmisestä, joka kuvittelee valmistuvansa hyvään ammattiin ja lukee vuositolkulla köyhyysrajan alla kiikkuen vain huomatakseen, että matto vedetään alta ja se köyhyysraja tulee olemaan ikuinen kumppani.
Siitä vaan sylkemään dippainssien, tradenomien ja lukuisten muiden naamaan, jotka eivät voineet tätäkään lamaa ennustaa.
[quote author="Vierailija" time="18.04.2013 klo 23:53"]
[quote author="Vierailija" time="18.04.2013 klo 23:49"]
[quote author="Vierailija" time="18.04.2013 klo 23:42"]
[quote author="Vierailija" time="18.04.2013 klo 23:34"]
Kuuluisat viimeiset sanat ennen Yt-neuvotteluita.
Menee sekä jäpäjäpä-ykköselle että säälisääli-kakkoselle.
[/quote]
No jospa ne tuhannet kouluttamattomat työttämät nyt menisivät ensin sinne mäkkiin töihin. Itsensä sivistäminen on hyvä juttu eikä ole sinulta pois.
[/quote]
ette taida haluta töihin maciin kun olette akateemisiä, vai.
onse muilta pois, kun on vapaamatkustaja
[/quote]
Näyttää nyt siltä, että joidenkin on pakko olla vapaamatkustajia kun ei niitä työpaikkoja riitä kaikille. Onhan se parempi, että ne ovat akateemisia jotka voivat käyttää aikansa itsensä sivistämiseen. Mitä ne kouluttamattomat työttömät tekisivät sillä vapaa-ajalla? Juopottelisivat?
[/quote]
Töitä on niin paljon kuin sitä viitsitään tehdä. Mutta kun laiskat ei halua tehdä työtä.
[quote author="Vierailija" time="19.04.2013 klo 07:56"]
[quote author="Vierailija" time="19.04.2013 klo 07:26"]
[/quote]
No, omanpa alani työtilanne heikkeni huomattavasti opiskelujeni aikana, kuten monien muidenkin alojen tässä viime vuosina. Lisäksi opinto-ohjaus koulussani oli yksi iso vitsi.
Itse en ole työtön, mutta monet ystäväni ovat: jotkut opiskelevat uutta alaa, jotkut syjäytyvät pikkuhiljaa, kun edes niitä siivous- tai hampparinmyyjähommia ei ole tarjolla meille "ylikoulutetuille". Turha väittää muuta, et itsekään palkkaisi ihmistä, joka tod. näk. häippäisi muihin hommiin heti jos vain pystyisi. Ja tällä hetkellä on todellakin työnantajan markkinat.
Itse olin tarpeeksi typerä alkaakseni yrittäjäksi. Samalla luovuin työttömyys- ja sosiaaliturvasta ja isosta osasta tulevaisuutta. Tulojen pienuuden ja erityisesti epätasaisuuden ja epävarmuuden takia en välttämättä koskaan saa esim. asuntolainaa. Koska elämää ei voi ajatella muutamaa kuukautta eteenpäin, lapsia en varmaankaan tule koskaan tekemään.
Jos se katkeruus omien kykyjen haaskaamisesta ja meistä akateemisista "loisista" kalvaa mieltä, niin kannattaa miettiä, miltä tuntuu ihmisestä, joka kuvittelee valmistuvansa hyvään ammattiin ja lukee vuositolkulla köyhyysrajan alla kiikkuen vain huomatakseen, että matto vedetään alta ja se köyhyysraja tulee olemaan ikuinen kumppani.
Siitä vaan sylkemään dippainssien, tradenomien ja lukuisten muiden naamaan, jotka eivät voineet tätäkään lamaa ennustaa.
[/quote]
Älä mene koulutukseen jos sinulla ei ole rahaa. Tajuatko että koulun rinnalla pitää olla töissä täysipäiväisesti?
Tuolla on vuokratöitä vaikka miten paljon tarjolla. Ne palkkaa vaikka tohtoreita. Mutta ei taida nirppanokille kelvata?
Lisäksi nämä akateemisten kitinät, että duunarikaverilla on niin paljon parempi palkka ja niillä on maksettu talo ja pari autoa, mutta on se kuitenkin paska juntti, koska mulla on akateemisena työttömänä henkistä pääomaa.
Muistan lukeneeni lukemattomia tällaisia mollauksia ja kitinää duunreiden palkoista. Onkohan nää lähäriviha-aloituksetkin akateemisten työttömien tekemiä, kun vituttaa, että sillä lähärikoulutuksella tehdään töitä ja maksetaan lainoja ja eletään ihan hyvää elämää, samaan aikaan kuin akateeminen etsii itseään tutkintojensa alta.
Opiskeluni aloittaessa alalla oli työvoimapula ja erinomaiset näkymät. Muutama vuosi myöhemmin opintojen päättyessä alan työllisyystilanne oli huono. Alaa valitessa hyvä työllistyminen oli minulla tärkeä kriteeri, mutta eipä auttanut.
Ei nyt pidä kuitenkaan mennä ihan pelkkään akateemisten haukkumiseen. Kenenkään, sen paremmin duunarin kuin akateemisekaan, ei pitäisi jäädä kotiin makaamaan ja ihmettelemään, kun maa tarvitsee veronmaksajia. Tunnen myös duunareita, jotka eivät ole valmiita tekemään kuin oman alan töitä. Eivät todellakaan lähtisi kaupan kassalle.
26, yrittäjyys ei ole mikään ikuinen elämänvalinta. Senkin voi lopettaa, kuten minkä tahansa työn. Ei pidä ylidramatisoida.
[quote author="Vierailija" time="19.04.2013 klo 08:29"]
Ei nyt pidä kuitenkaan mennä ihan pelkkään akateemisten haukkumiseen. Kenenkään, sen paremmin duunarin kuin akateemisekaan, ei pitäisi jäädä kotiin makaamaan ja ihmettelemään, kun maa tarvitsee veronmaksajia. Tunnen myös duunareita, jotka eivät ole valmiita tekemään kuin oman alan töitä. Eivät todellakaan lähtisi kaupan kassalle.
[/quote]
Toki näitäkin on. Mutta koska olen itse duunari, elän duunariperheiden arkea. Tuntemani duunarit kun jäävät työttömäksi, alkaa armoton työnhaku siksi, että pakko on jollakin elää ja saada asunto maksettua ja lapset koulutettua. Tutuista moni on käynyt työllisyyskoulutuksia ja vaihtanut alaa siten. Moni lomittaa kauppojen kassoilla ja siivoaa. Aika moni on suorittanut lähihoitajan tutkinnon aikuisena ja sitten ei olekaan enää pelkoa töiden loppumisesta.
On toki niitäkin, jotka ei ikinä viitsi töitä tehdä. Mutta kun duunariperheen pentu elää elämää, missä yrittää itse maksaa elämän, on pakko tehdä mitä tahansa duunia, koska perintöjä ja osakesalkkuja ei kotoa tipu. Kaikki on maksettava itse, joten on oltava nöyrä ja otettava kaikki mahdollinen vastaan. Itsekin olen tehnyt kaikkea mahdollista mansikanpoiminnasta keittiöapulaiseen, työllisyysharjoitellut päiväkodeissa ja maalannut taloja. Siivonnut ja istuttanut metsää.
Ei ole varaa sellaiseen ylellisyyteen, että mietittäisiin, mikä olisi minulle mieleisintä ja parasta.
[quote author="Vierailija" time="19.04.2013 klo 08:37"]
Toki näitäkin on. Mutta koska olen itse duunari, elän duunariperheiden arkea. Tuntemani duunarit kun jäävät työttömäksi, alkaa armoton työnhaku siksi, että pakko on jollakin elää ja saada asunto maksettua ja lapset koulutettua. Tutuista moni on käynyt työllisyyskoulutuksia ja vaihtanut alaa siten. Moni lomittaa kauppojen kassoilla ja siivoaa. Aika moni on suorittanut lähihoitajan tutkinnon aikuisena ja sitten ei olekaan enää pelkoa töiden loppumisesta.
On toki niitäkin, jotka ei ikinä viitsi töitä tehdä. Mutta kun duunariperheen pentu elää elämää, missä yrittää itse maksaa elämän, on pakko tehdä mitä tahansa duunia, koska perintöjä ja osakesalkkuja ei kotoa tipu. Kaikki on maksettava itse, joten on oltava nöyrä ja otettava kaikki mahdollinen vastaan. Itsekin olen tehnyt kaikkea mahdollista mansikanpoiminnasta keittiöapulaiseen, työllisyysharjoitellut päiväkodeissa ja maalannut taloja. Siivonnut ja istuttanut metsää.
Ei ole varaa sellaiseen ylellisyyteen, että mietittäisiin, mikä olisi minulle mieleisintä ja parasta.
[/quote]
Ja sinäkö luulet että kaikki me akateemiset ollaan jotain kultalusikka suussa syntyneitä syöttösikoja, niinkö? haistapa kuule paska. Siinä olen sinun vieressäsi opiskeluaikani tehnyt kaikkea työtä mitä olen käsiini saanut. Mitään apua en oole kotoa saanut, enkä ole sitä odottanutkaan, köyhästä perheestä kun tulen. Ja niin muuten tulee 95% opiskelukavereistani. Ei näy osakesalkkuja eikä perintöjä, joten korjaapa vähän vinoutunutta mielikuvaasi.
Sen takia me siellä opiskellaan, paremman elämän perässä ja hyvässä uskossa siihen asti, että huomataan opon, elinkeinoelämän ja yhteiskunnan kusseen silmään ja kunnolla.
[quote author="Vierailija" time="19.04.2013 klo 08:46"]
[quote author="Vierailija" time="19.04.2013 klo 08:37"]
[/quote]
Ja sinäkö luulet että kaikki me akateemiset ollaan jotain kultalusikka suussa syntyneitä syöttösikoja, niinkö? haistapa kuule paska. Siinä olen sinun vieressäsi opiskeluaikani tehnyt kaikkea työtä mitä olen käsiini saanut. Mitään apua en oole kotoa saanut, enkä ole sitä odottanutkaan, köyhästä perheestä kun tulen. Ja niin muuten tulee 95% opiskelukavereistani. Ei näy osakesalkkuja eikä perintöjä, joten korjaapa vähän vinoutunutta mielikuvaasi.
Sen takia me siellä opiskellaan, paremman elämän perässä ja hyvässä uskossa siihen asti, että huomataan opon, elinkeinoelämän ja yhteiskunnan kusseen silmään ja kunnolla.
[/quote]
Eiköhän se ole oma valinta, jos lähtee opiskelemaan jotain hömppätieteen alaa. Kirjallisuuttakin on kiva lukea, kuten entinen mieheni sanoi, mutta lopetti kahden vuoden päästä ja luki ensihoitajaksi ja töitä on riittänyt. Sanoi, että kirjoja voi lukea vapaa-aikanakin.
[quote author="Vierailija" time="19.04.2013 klo 09:18"]
Eiköhän se ole oma valinta, jos lähtee opiskelemaan jotain hömppätieteen alaa. Kirjallisuuttakin on kiva lukea, kuten entinen mieheni sanoi, mutta lopetti kahden vuoden päästä ja luki ensihoitajaksi ja töitä on riittänyt. Sanoi, että kirjoja voi lukea vapaa-aikanakin.
[/quote]
Ah, eli esim nää diplomi-insinöörit ja it-alan osaajat, joita nyt on työttöminä pilvin pimein tai joita potkitaan pihalle, ovat sun mielestä hömppätieteen lukijoita? Just just...
[quote author="Vierailija" time="19.04.2013 klo 09:25"]
[quote author="Vierailija" time="19.04.2013 klo 09:18"]
[/quote]
Ah, eli esim nää diplomi-insinöörit ja it-alan osaajat, joita nyt on työttöminä pilvin pimein tai joita potkitaan pihalle, ovat sun mielestä hömppätieteen lukijoita? Just just...
[/quote]
No johan se nyt 10 vuotta sitten oli tiedossa, että it-alaa ei kannata lukea, koska näitä tekijöitä on pilvin pimein ja työt siirretään muualle.
[quote author="Vierailija" time="19.04.2013 klo 09:33"]
No johan se nyt 10 vuotta sitten oli tiedossa, että it-alaa ei kannata lukea, koska näitä tekijöitä on pilvin pimein ja työt siirretään muualle.
[/quote]
Minäpä aloitin ne opinnot ennen kuin mitään tuollaista edes kuiskittiin... Ja mietin vaan, kuinkahan monen pikkukunnan osaamaton opo väittää edelleen, että hyvä ala on.
IT-alan romahdus oli kyllä syvältä. Ensin joka tuutista toitotettiin kilpaa miten on kauhea pula osaajista, opiskelijat revittiin töihin ennen valmistumista ja vähän myöhemmin kaikki romahti, työttömyys iski alalle.
katselin postinumeroketjusta, että ne on espoolaisia, aktiivisia palstalaisia. Sieltä on katkerat ja mustavalkoiset kommentit kotoisin.
[quote author="Vierailija" time="19.04.2013 klo 00:57"]
siis tavallinen duunari tekee 3-4 vuotta töitä ja maksaa veroja, kustantaakseen yhden akateemisen tutkinnon. sitten menette kortistoon, jonka seurauksena terveydenhuollosta joudutaan leikataan. ettekö koe moraalista velvoitetta mennä töihin, vaikka sitten sinne mäkkäriin jos ette kerta muuta saa.
Alkuun pari faktaa: Ilmaista koulutusta ei ole. Yliopisto-opetus maksaa Tilastokeskuksen viimeisten tilastojen mukaan 12 800 euroa per läsnä oleva opiskelija. Tutkinnon kustannuksiksi tulee kuuden vuoden opiskeluaikana melkein 80 000.
lähde:
http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:NcZP8yQdYzIJ:blog.hse-econ.fi/%3Fp%3D4813+akateemisen+koulutuksen+hinta+yhteiskunnalle&cd=1&hl=en&ct=clnk&gl=fi
[/quote]
eiks tossa jo olis työnteko paikallaan