Mitä tehdä kun eräs ei maksa minulle velkaansa?
Asiasta sovittu kirjallisesti. Olen sopimuksen pitänyt omalta puoleltani, tämä henkilö kieltäytyy maksamasta (pitämästä siis sopimusta omalta puoleltaan). Kyse ei mistään kauhean isosta summasta ole. Mitä voin tehdä?
Kommentit (13)
Perintään viemiseen tarvitaan oikeuden päätös, koska kyse on yksityisoikeudellisesta saatavasta. Jos on pikkusumma, antaisin olla. Turha kehittää itselleen ongelmaa muutamasta satasesta. Hyvä neuvo lainatessa on, että älä koskaanlainaa enempää kuin kestät menettää.
Perusta leiri sen oven läheisyyteen ja kerjää maassa kupin kanssa. Ehkä joku kyltti että naapuritkin informoituvat.
Voiko oikeudesta saada päätöstä pienelle summalle? Ihan periaatteesta en tietenkään haluaisin antaa asian vain olla...
ap
no kuinka pieni summa kyseessä? Ja miksi lainasit alunperinkään?? ehkä nyt opit jotain.
Exäkö? Lainaa siltä jotain ja palautat vasta kun rahat saatu. Tai kiristä jonkun (perättömän) tiedon levittämisellä.
Mitä se sun puoli sopimuksesta piti sisällään?
[quote author="Vierailija" time="18.04.2013 klo 21:46"]
Exäkö? Lainaa siltä jotain ja palautat vasta kun rahat saatu. Tai kiristä jonkun (perättömän) tiedon levittämisellä.
[/quote] Tai totuudenmukaisen tiedon....
[quote author="Vierailija" time="18.04.2013 klo 21:22"]
Voiko oikeudesta saada päätöstä pienelle summalle? Ihan periaatteesta en tietenkään haluaisin antaa asian vain olla...
ap
[/quote]
Voi. Mutta perseaukisen perittävän tapauksessa hakija maksaa perintäkulut mikäli niitä ei saada velalliselta perittyä (jos varaton). Tyypillinen pienyrittäjän ongelma.
Ulkoistat sen perintätoimistolle. Se ei varsinaisesti mene heti perintään. Tavallaan myyt laskun toimistolle, jolloin saat itse rahat. Toimisto vastaavasti laskusttaa kaveriasi ja laittaa tarvittaessa perintään.
Tämä ihan vinkkinä nille, jotka suunnittelevat lainaamista kummin serkun kaimalle...
Jos kerrot sen summan, niin moni voisi oikeasti alkaa miettimään, mikä ratkaisu sellaiselle summalle olisi hyvä...
Itse muistuttaisin sopimuksesta. Mutta jos ei toimi, antaisin sitten olla, jos ei suuresta summasta ole kysymys. Mutta eipähän tarvitsisi enää jatkossa ko. henkilön kanssa tehdä sopimuksia. Pistä juttu kiertämään, niin eivät tee muutkaan :)
[quote author="Vierailija" time="18.04.2013 klo 20:30"]
Asiasta sovittu kirjallisesti. Olen sopimuksen pitänyt omalta puoleltani, tämä henkilö kieltäytyy maksamasta (pitämästä siis sopimusta omalta puoleltaan). Kyse ei mistään kauhean isosta summasta ole. Mitä voin tehdä?
[/quote]
Viet asian perintään.