Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mies valitsee nuoren ja kauneimman, ja lopulta kaikki häviävät: Deittisovellusten data piirtää raadollisen kuvan parinmuodostuksesta

Vierailija
01.07.2020 |

Voisiko joku avata vähän enemmän tätä juttua, joka on Hesarissa? Se on vain tilaajille.

Tämä tutkimusdata kuulostaa aika karulta ja nyt ymmärrän paremmin miesten vinkumisen deittimarkkinoista. Ei ole ihmekään, että jäävät rannalle ruikuttamaan, kun havittelevat vain kuuta taivaalta.

Kommentit (564)

Vierailija
81/564 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huvittavinta on se, että palstan ulikat väittävät naisten tekevän sitä, mihin pääasiassa itse syyllistyvät. Tulipa todistettua, että haukkuvat väärää puuta. Jatkossa siis katse peiliin.

Älä selitä. 60% miehistä vetää ihan kaikki naiset oikealle.

Todellisuudessa 90% kun miehet ymmärtävät treffeille pääsyn olevan miehen kannalta arpapeliä.

Vierailija
82/564 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On kyllä karu juttu. Miehet pitävät naisia kuumimpina 20-22 vuotiaana aina 5-kymppiseksi asti (data loppui tähän) ja naiset taas suunnilleen oman ikäisiään ja 40+ muutaman vuoden nuoremmista miehistä.

Ahdistaa ajatella, että kaikki miehet kenen kanssa tinderissä juttelen oikeasti yrittävät 20 vuotta nuorempia.

Niin, ihminen on biologinen olento ja homman nimi on lisääntymisvietti.

Ihmetyttää tämä kuvitelma että ihmisten tietoisuus olisi jotenkin biologisista evoluution muokkaamista aivoista erillään oleva asia joka ikäänkuin leijuisi neutraalissa tyhjiössä täysin vapaana biologisista ärsykkeistä. Ikäänkuin viehättävänä pitäminen olisi jokin päätös jonka miehet vain tekevät pahantahtoisuuttaan.

Valitukset olemassaolon epäreiluuksista voi osoittaa maailmankatsomuksensa mukaisesti joko jumalalle tai maailmankaikkeudelle. Ei kannata pidättää henkeään odottaessa vastausta reklamaatioon.

Tämäkin on totta. Ehkä meillä on ylisuuret odotukset ihmisen kyvylle tehdä sivistyneen yhteiskunnan tuottamien odotusten mukaisia ratkaisuja mitä tulee parinvalintaan. Tosiasia on, että +35v nainen on vanha tekemään lapsia. Siksi on järkevää seksuaalivalinnan kannalta, että mies katsoo nuorempia. 

Ja täytyy naisena tähän todeta, että kyllä itsekin mieluummin katselen nuorempia miehiä kuin keski-ikäisiä, kauhtuneessa t-paidassa kulkevia kaljuuntuvia vanhempia miehiä. Jos nyt ihan mitä tahansa omaa fantasiaa ajattelen, niin ei siellä mikään kovin vanha mies koskaan heilu (olen 36v). Miehillä on täysi oikeus samaan.

Ehkä kuitenkin hieman peräänkuuluttaisin miesten vaistonvaraisen toiminnan piilottamista ja sen tosiasian hyväksymistä, että nuoruus meni jo. 

Miksi juuri keski-ikäinen mies kulkisi kauhtuneessa t-paidassa? Itse köyhänä opiskelijana kuljin juuri tuollaisissa, mutta nyt vähän vanhempana valmistuneena on varaa pukeutua käytännössä mihin haluan.

ohis

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/564 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On kyllä karu juttu. Miehet pitävät naisia kuumimpina 20-22 vuotiaana aina 5-kymppiseksi asti (data loppui tähän) ja naiset taas suunnilleen oman ikäisiään ja 40+ muutaman vuoden nuoremmista miehistä.

Ahdistaa ajatella, että kaikki miehet kenen kanssa tinderissä juttelen oikeasti yrittävät 20 vuotta nuorempia.

Ihmetyttää tämä kuvitelma että ihmisten tietoisuus olisi jotenkin biologisista evoluution muokkaamista aivoista erillään oleva asia joka ikäänkuin leijuisi neutraalissa tyhjiössä täysin vapaana biologisista ärsykkeistä. Ikäänkuin viehättävänä pitäminen olisi jokin päätös jonka miehet vain tekevät pahantahtoisuuttaan.

Valitukset olemassaolon epäreiluuksista voi osoittaa maailmankatsomuksensa mukaisesti joko jumalalle tai maailmankaikkeudelle. Ei kannata pidättää henkeään odottaessa vastausta reklamaatioon.

Tämäkin on totta. Ehkä meillä on ylisuuret odotukset ihmisen kyvylle tehdä sivistyneen yhteiskunnan tuottamien odotusten mukaisia ratkaisuja mitä tulee parinvalintaan. Tosiasia on, että +35v nainen on vanha tekemään lapsia. Siksi on järkevää seksuaalivalinnan kannalta, että mies katsoo nuorempia. 

Ja täytyy naisena tähän todeta, että kyllä itsekin mieluummin katselen nuorempia miehiä kuin keski-ikäisiä, kauhtuneessa t-paidassa kulkevia kaljuuntuvia vanhempia miehiä. Jos nyt ihan mitä tahansa omaa fantasiaa ajattelen, niin ei siellä mikään kovin vanha mies koskaan heilu (olen 36v). Miehillä on täysi oikeus samaan.

Ehkä kuitenkin hieman peräänkuuluttaisin miesten vaistonvaraisen toiminnan piilottamista ja sen tosiasian hyväksymistä, että nuoruus meni jo. 

Miksi juuri keski-ikäinen mies kulkisi kauhtuneessa t-paidassa? Itse köyhänä opiskelijana kuljin juuri tuollaisissa, mutta nyt vähän vanhempana valmistuneena on varaa pukeutua käytännössä mihin haluan.

ohis

Yleistin aika rankasti. Hyvin moni vanhempi mies ei välitä ulkonäöstään ja valitsee vaatekaapin harmaantuneimman ja kuluneimman t-paidan. Opiskelijana sitä sentään yrittää. 

Kiva, että sulla on varaa pukeutua mihin haluat! Olen aidosti onnellinen puolestasi. 

Vierailija
84/564 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silti naisissa 40+ vasta alkoi kiinnostua vain jonkin verran itseään nuoremmista vaikka pitäisi olla lähes 10 vuotta nuoremmista lisääntymisvietin mukaan.

Höpö höpö. Miehet eivät pilaannu kuten naiset. 40v mies siittää terveen lapsen siinä missä 20v mieskin. Ero on siinä että 40v mieheltä löytyy resursseja synnytyksen jälkeiseen aikaan

Höpö höpö itsellesi. Miesten hedelmällisyys alkaa laskea 30-vuoden jälkeen ja samalla kasvaa riskit sikiön sairauksille eli riski naisen terveydelle.

Vierailija
85/564 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän ohiksena: en itse olisi 35-vuotiaana enää huolinut miestä, jolla on lapset vielä tekemättä tai vasta taaperoikäisiä. Kyllä silloin oli niin seksi- kuin parisuhdekumppaneiden kanssa suurin huoli se, että ehkäisy ei vaan pettäisi. Onneksi pitkäaikainen kumppanini kävi sterilisoitavana niin sai touhuta estottomasti ilman kumia.

Koskaan en ole viehättynyt reilusti itseäni vanhemmista miehistä, en 15-vuotiaana enkä 55-vuotiaana. Kyllä 22-vuotiaana esimerkiksi 35-vuotiaat tuntuivat keski-ikäisiltä.

Vierailija
86/564 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puppua. Mehän olemme jo oppineet että miehet swaippaavat Tinderissä kaikki naiset oikealle, eli kaikille naisille tulee lähestymisyrityksiä tasapuolisesti. Eikä ole mitää syytä olettaa että tilanne muissa deittikanavissa olisi toinen.

Sitä paitsi deittailussa nainen valitsee. Mies vain tekee aloitteen ja nainen valitsee ne jotka haluaa.

Niin varmaan swaippaa paljon oikealle, mutta viestit laitetaan niille muutamille top matcheille, jotka tuskin vastaavat miehelle tai vastaavat kohteliaisuudesta. Tämä keskustelu lopahtaa alkuunsa, koska 22v nainen on kiinnostunut 22v miehistä...eikä niinkään tästä 30-vuotiaasta viestittelijästä. Sitten mies päättelee, että naiset on nirsoja, kun tavallinen mies ei kelpaa. Samaan aikaan matcheissa saattaa olla 20 oman ikäluokan naista, joille ei viestiä laita, eikä luultavasti vastaa heidän mahdollisiin viesteihinsä.

Vierailija
87/564 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silti naisissa 40+ vasta alkoi kiinnostua vain jonkin verran itseään nuoremmista vaikka pitäisi olla lähes 10 vuotta nuoremmista lisääntymisvietin mukaan.

Höpö höpö. Miehet eivät pilaannu kuten naiset. 40v mies siittää terveen lapsen siinä missä 20v mieskin. Ero on siinä että 40v mieheltä löytyy resursseja synnytyksen jälkeiseen aikaan

Viitsitkö etsiä minulle tilastot nelikymppisinä ensimmäistä kertaa isäksi tulevista. En itse jaksa googlettaa. Ainuttakaan sellaista miestä en itse tunne ja tuttavapiirini on melkoisen laaja. Ymmärtääkseni ilmiö ei ole mitenkään kovin yleinen.

Vierailija
88/564 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulokset eivät päde ainoastaan Ok Cupidin käyttäjien joukossa. Science Advances -lehdessä julkaistu tieteellinen tutkimus toisen, nimeämättömän treffisivuston datasta päätyi samankaltaiseen tulokseen: siinä missä miesten seksuaalinen viehättävyys kasvaa 50 ikävuoteen asti, naisten viehättävyys on huipussaan 18-vuotiaana ja laskee sitten jyrkästi.

RUDDERIN mukaan miehet myös lähettävät melkein aina viestin ”kuumimman” näköiselle naiselle täysin muista tiedoista piittaamatta ja yhteensopivuutta pohtimatta.

Lainaus jutusta

Olisi mielenkiintoista tietää, mistä näitä deittisivujen datoja kerätään kun palvelut itse ivat nihkeitö kertomaan edes käyttäjämääriään. Silti monessa tutkimuksessa muka pengotaan käyttäjien tekemiset innolla auki.

Vierailija
89/564 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viitsitkö etsiä minulle tilastot nelikymppisinä ensimmäistä kertaa isäksi tulevista. En itse jaksa googlettaa. Ainuttakaan sellaista miestä en itse tunne ja tuttavapiirini on melkoisen laaja. Ymmärtääkseni ilmiö ei ole mitenkään kovin yleinen.

https://www.stat.fi/til/synt/2016/02/synt_2016_02_2017-12-04_tie_001_fi…

Vierailija
90/564 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuon jutun pointti on että top 10% miehille tinder on karkkikauppa. Kaikki naiset häviävät kun noi eliittimiehet eivät viitsi vakiintua kenenkään kanssa, eivät edes sen nuoren ja kauniin kanssa. Kivempaa vaan pyörittää monen muijan panorinkiä. 90% miehistä häviää kun eivät saa ketään.

Jutun pointti oli se, että mies laittaa viestin kuumalle naiselle, oli kuuma itse tai ei. Ja ne naiset, joiden tasoa mies olisi, ei saa mitään viestejä. Eli miehet ampuu omaan jalkaansa kun "nainen" on kuuma instamisu jolloin "naiset" ei "kelpuuta ketään". Ja nämä naiset jotka ei saa viestiä, heitä ei ole miehille edes olemassa.

Mikä on jutun lähde?

Vierailija
91/564 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennemmin minä pysyn sinkkuna, kuin seurustelen ruman naisen kanssa.

Sehän on ihan sinun oma asia. Minä taas enemmin olisin jäänyt sinkuksi kuin huolinut pinnallisen miehen. Kaikki me saamme onneksi elää niin kuin haluamme. :)

Vierailija
92/564 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän ohiksena: en itse olisi 35-vuotiaana enää huolinut miestä, jolla on lapset vielä tekemättä tai vasta taaperoikäisiä. Kyllä silloin oli niin seksi- kuin parisuhdekumppaneiden kanssa suurin huoli se, että ehkäisy ei vaan pettäisi. Onneksi pitkäaikainen kumppanini kävi sterilisoitavana niin sai touhuta estottomasti ilman kumia.

Koskaan en ole viehättynyt reilusti itseäni vanhemmista miehistä, en 15-vuotiaana enkä 55-vuotiaana. Kyllä 22-vuotiaana esimerkiksi 35-vuotiaat tuntuivat keski-ikäisiltä.

Jokainen lienee täällä vapaa pariutumaan parhaalla katsomallaan tavalla, kunhan tohinassa on joku yhteisymmärrys. Kunhan nyt avasin tuossa syitä, miksi miehet ei varsinaisesti havittele kypsiä vaan nuorempia naisia.

Vierailija
93/564 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Surullista naisille, että olet miehille kelvollinen vain pari vuotta. 20-22 vuotiaana kun suurin osa vielä opiskelee ja miettii tulevaisuuttaan, mutta miesten mielestä juuri siinä vaiheessa olisit parhaimmillaan parinmuodostukseen. Harvempi nuori nainen tuossa vaiheessa vielä sellaiseen ryhtyy. Ja kun olisi ajankohtaista ryhtyä, esim muutaman vuoden päästä, olet jo liian vanha sille ”ranellekin 55 vee” :/

Onneksi itse olen jo niin vanha, että parisuhde ja perhe on perustettu aikoina ennen internettiä. Nykyään olisi aivan liian raadollista.

No eihän se tietenkään aivan noin mene ja kiintymisellä on ihan merkittävä liimaava voima. Kolmevitonen, rupsahtanut ( ja lapsikatraan jo pyöräyttänyt) nainen vain saa olla aika helevetin mukava, jotta ilmeiset miinukset tulee edes jotenkin kompensoitua. Nuorena naisen viehättävyyteen riittää ihan vain tavanomaisuus. Siitä se sitten voi lähtä. Ja ehkä ne maailmanluvatkin sitten sulautuvat saman suuntaisiksi.

Naiset myös kokevat "henkisen kypsymisensä" eri tavoin kuin miehet monesti. Mitä ainakin itse olen kokenut, niin ei siellä ole oikein tarjolla kuin elämän pettymysten moukaroimia, ankeutuneita sielunmaisemia sekä kipeitä traumoja, kun taas nuorina naisilla on monesti vielä positiivinen ja avoin mieli. Mielummin sitä tuommoiseen maisemaan syöksähtää. Keskinkertaisten ajatusten ponnekas änkyröintikin on vielä mielenlämpöä tuottavalla asteella toisin kuin kypsinä naisina. Median lietsonta ei ainakaan lievitä tätä ongelmaa.

En oikein tajua tätä positiivisen mielen hehkuttamista. Vai onko kyse siitä, että vanhemmat naiset ovat kriittisiä eivätkä niele kaikkea p*skaa. Olin itse eniten hapan, kun lapset olivat pieniä, asuntolaina iso ja töissä piti mennä eteenpäin. Nyt on elämä rentoa. Muksut aikuisia, lainat maksettu, töissä osaa jo ottaa rennomman asenteen. Miehen kanssa ajattelimme aloittaa uudelleen nuoruuden moottoripyöräilyharrastuksen.

Vierailija
94/564 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://www.stat.fi/til/synt/2016/02/synt_2016_02_2017-12-04_tie_001_fi…

"Isäksi tullaan keskimäärin 31,2-vuotiaina. Ensi kerran vanhemmiksi tulleiden ikäero on pysynyt lähes muuttumattomana jo vuosikymmeniä. Isäksi tuleva on hieman yli kaksi vuotta äidiksi tulevaa vanhempi."

MOT

Vierailija
95/564 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sovelluksen tykkäykset osittain huono mittari, koska itse esimerkiksi tarkoituksella tuhlaan päivittäisiä tykkäyksiä väärään ikäryhmään. Ei tule kiusausta selata potentiaalista porukkaa. Mikäli sitten match tulee väärän ikäisen kanssa, niin naureskellen poistan matchin että mitähän tuokin ihminen ajatellut.

Vierailija
96/564 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen lienee täällä vapaa pariutumaan parhaalla katsomallaan tavalla, kunhan tohinassa on joku yhteisymmärrys. Kunhan nyt avasin tuossa syitä, miksi miehet ei varsinaisesti havittele kypsiä vaan nuorempia naisia.

Havitella saa, ja pitääkin jos sellaisen haluaa. Se, mikä on tarpeetonta, on muun ikäisten haukkuminen samoin kuin niiden nuorten naisten nimittäminen nirsoiksi, jotka eivät itseään vanhemmista miehistä kiinnostu.

Vierailija
97/564 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulokset eivät päde ainoastaan Ok Cupidin käyttäjien joukossa. Science Advances -lehdessä julkaistu tieteellinen tutkimus toisen, nimeämättömän treffisivuston datasta päätyi samankaltaiseen tulokseen: siinä missä miesten seksuaalinen viehättävyys kasvaa 50 ikävuoteen asti, naisten viehättävyys on huipussaan 18-vuotiaana ja laskee sitten jyrkästi.

RUDDERIN mukaan miehet myös lähettävät melkein aina viestin ”kuumimman” näköiselle naiselle täysin muista tiedoista piittaamatta ja yhteensopivuutta pohtimatta.

Lainaus jutusta

Olisi mielenkiintoista tietää, mistä näitä deittisivujen datoja kerätään kun palvelut itse ivat nihkeitö kertomaan edes käyttäjämääriään. Silti monessa tutkimuksessa muka pengotaan käyttäjien tekemiset innolla auki.

Kuinkahan paljon siellä on vanhoja profiileja. Itse löysin kumppanin nopeasti ja laitoin ensin profiilin piiloon ja sen jälkeen poistin sen. Sähköpostiin tuli kuitenkin ainakin puoli vuotta viestejä, että olin saanut uuden tykkäyksen tai yhteydenoton. Jouduin poistamaan profiilin 3 kertaa ennenkuin se poistui. Ilmeisesti palvelut jättävät sinne naisten profiileja pyörimään, koska naisia on liian vähän.

Vierailija
98/564 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]Koskaan en ole viehättynyt reilusti itseäni vanhemmista miehistä, en 15-vuotiaana enkä 55-vuotiaana. Kyllä 22-vuotiaana esimerkiksi 35-vuotiaat tuntuivat keski-ikäisiltä.[/quote]

Muistan hyvin kuinka 20-vuotiaana kaverini alkoi seurustelemaan 25-vuotiaan miehen kanssa. Kaikki me hänen oltiin huolissamme, että kun se on niin vanha! :O

Vierailija
99/564 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa. Itse oon jo 30-vuotias, en siis enää parikymppinen. Ulkonäöltäni ehkä 6-7 ja saan jatkuvasti miehiltä viestejä ja tykkäyksiä.

Vierailija
100/564 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Surullista naisille, että olet miehille kelvollinen vain pari vuotta. 20-22 vuotiaana kun suurin osa vielä opiskelee ja miettii tulevaisuuttaan, mutta miesten mielestä juuri siinä vaiheessa olisit parhaimmillaan parinmuodostukseen. Harvempi nuori nainen tuossa vaiheessa vielä sellaiseen ryhtyy. Ja kun olisi ajankohtaista ryhtyä, esim muutaman vuoden päästä, olet jo liian vanha sille ”ranellekin 55 vee” :/

Onneksi itse olen jo niin vanha, että parisuhde ja perhe on perustettu aikoina ennen internettiä. Nykyään olisi aivan liian raadollista.

No eihän se tietenkään aivan noin mene ja kiintymisellä on ihan merkittävä liimaava voima. Kolmevitonen, rupsahtanut ( ja lapsikatraan jo pyöräyttänyt) nainen vain saa olla aika helevetin mukava, jotta ilmeiset miinukset tulee edes jotenkin kompensoitua. Nuorena naisen viehättävyyteen riittää ihan vain tavanomaisuus. Siitä se sitten voi lähtä. Ja ehkä ne maailmanluvatkin sitten sulautuvat saman suuntaisiksi.

Naiset myös kokevat "henkisen kypsymisensä" eri tavoin kuin miehet monesti. Mitä ainakin itse olen kokenut, niin ei siellä ole oikein tarjolla kuin elämän pettymysten moukaroimia, ankeutuneita sielunmaisemia sekä kipeitä traumoja, kun taas nuorina naisilla on monesti vielä positiivinen ja avoin mieli. Mielummin sitä tuommoiseen maisemaan syöksähtää. Keskinkertaisten ajatusten ponnekas änkyröintikin on vielä mielenlämpöä tuottavalla asteella toisin kuin kypsinä naisina. Median lietsonta ei ainakaan lievitä tätä ongelmaa.

En oikein tajua tätä positiivisen mielen hehkuttamista. Vai onko kyse siitä, että vanhemmat naiset ovat kriittisiä eivätkä niele kaikkea p*skaa. Olin itse eniten hapan, kun lapset olivat pieniä, asuntolaina iso ja töissä piti mennä eteenpäin. Nyt on elämä rentoa. Muksut aikuisia, lainat maksettu, töissä osaa jo ottaa rennomman asenteen. Miehen kanssa ajattelimme aloittaa uudelleen nuoruuden moottoripyöräilyharrastuksen.

Ensikirskahduksen perusteella et vaikuta kovinkaan rennolta... Ja maailmassa nyt on loputtomasti asioita, mitä ihmiset eivät ymmärrä lainkaan. En itsekään aivan kaikkea. Eikä minulla riitä rautalanka tai hermotkaan kaikille maailman kysyville lapsosille.

Juurikin tuon kirjoittamasi takia lapselliset kannattaa heti skipata. Myös siksi että lasten isä on hyvin todennäköisesti joku masentava taukki. Syitä on niin monia.

Ajelkaahan mopedienne kanssa maltilla.