Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Söitkö foolihappoa raskaana?

Aloittaja
01.07.2020 |

Tai foolihappoa sisältävää monivitamiinia? Aloititko jo hyvissä ajoin ennen raskautta?

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Söin säännöllisen epäsäännöllisesti kun sain plussan tikkuun. Hyvin meni raskaudet ja lapsetkin ollut terveitä vaikka usein unohtuikin.

Vierailija
2/16 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

aloitin foolihapon kolme kuukautta ennen ehkäisyn poisjättämistä. jossain vaiheessa vaihdoin monivitamiiniin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En esikoisen kans ku kukaa ei ees puhunu sen tärkeydestä enkä tykkää salaatinlehdistä. No nyt on toinen raskaus ja syön vitamiinivalmistetta missä on

Vierailija
4/16 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Enkä rautaa enkä mitään muutakaan pillereitä. Olen perusterve ihminen ja söin tasapainoisesti ja riittävästi. Se riittää.

Vierailija
5/16 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ja kyllä.

Vierailija
6/16 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin foolihappoa sisältävän mama-vitamiinin syömisen joskus seitsemän vuotta sitten, kun kuvittelin että olisin ihan kohta raskaana silloiselle miehelleni. Asiat eivät sitten menneetkään ihan niin, ja esikoinen sai lopulta alkunsa vasta viime marraskuussa ja ihan eri miehen kanssa. Ainakin on ollut foolihappovarastot täynnä :D

Olen syönyt foolihappolisää läpi raskauden ja jatkan varmaan synnytyksen jälkeenkin, kun pillereitä kerran riittää ja jotain vitamiinilisää olisi hyvä syödä joka tapauksessa. Ehkä maltan lopettaa siinä vaiheessa, kun lapsiluku on varmasti täynnä ;)

Vierailija
7/16 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Söin raskaus-imetys multivitaa. Aloitin pari viikkoa ennen plussaa.

Vierailija
8/16 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin foolihapon syönnin, kun ehkäisy jäi pois. Ehdin syödä 3 kk ennen hedelmöittymistä. En kyllä ihan joka päivä muistanut ottaa. Söin foolihappoa ja D-vitamiinia niin kauan kuin foolihappoa riitti. Noin viikolle 14-15 asti. Sen jälkeen söin pelkkää d-vitamiinia. Kun sekin loppui, aloin syödä raskausajan monivitamiinia. Siinäkin foolihappoa. Tämä n. viikolla 20. Tosin foolihappoa tarvitaan lähinnä alkuraskaudessa, viikolle 12 asti, jos silloinkaan, joten pelkällä d-vitamiinilla olisi pärjännyt ihan hyvin viikosta 12 eteenpäin.

Vierailija
9/16 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Söin nelisatasta jo ennen raskautta, en ihan niin kamalan säännöllisesti. Raskauden alussa lääkäri määräsi vielä vahvempaa jota söin viikolle 12 asti.

Vierailija
10/16 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin ne suositukset muuttuvat...

Itse söin vuonna 2002 ensimmäisen raskauden aikoina foolihappoa. Neuvolassa tätä kummeksuttiin, ei kuulemma missään nimessä kuulunut suosituksiin. Neuvolakorttiin kirjattiin, että "syö omatoimisesti foolihappovalmistetta".

Kuitenkin reilu parikymmentä vuotta aiemmin sitä oltiin suositeltu, kun äitini minua odotti. Äitini osasi siten minua opastaa kyseisen tuotteen käyttöön.

Mikähän näiden suositusten vaihteluidenkin tarkoitus on?

Vierailija
11/16 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös silloin pidä syödä folaattia, ei foolihappoa? Suuri ero.

Vierailija
12/16 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän multivitan raskaus ja imetys vitamiineja. Aloitin niiden käytön vähän ennen ehkäisyn pois jättöä, raskaaksi tullessa olin syönyt vitamiineja pari kuukautta. Esikoisen aikaan sama vitamiini käytössä, muutamaa kuukautta ennen raskaaksi tuloa aloitin ja söin niitä niin kauan kuin imetin.

Vierailija
13/16 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Söin kyllä, en tosin muista aloitinko jo ennen raskauden alkamista. Tosin tuolloin sitä ei yleisesti suositeltu kaikille odottajille, vaan pelkästään tarvittaessa. Eli itselläni oli epilepsialääkitys, minkä takia sitten lääkäri suositteli syömään foolihappoa raskauden toisen kolmanneksen loppuun asti.

Vierailija
14/16 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella satunnaisesti söin mitään vitamiineja raskauden aikana. Söin monipuolisesti erilaisia ruokia. Lapsi täysin terve.

Vierailija
15/16 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Söin minisun mama -vitamiiniä. Aloitin pari kuukautta ennen plussaa.

Vierailija
16/16 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

söin jo puolivuotta ennen kuin tulin raskaaksi d12 vitamiinia jossa myös foolihappo.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi viisi