Paljonko saat elatusmaksua kuukaudessa?
Kommentit (18)
Ex liiton päivärahalla (1500¿/kk)ja ei aio maksaa mitään. Minä odotan lastenvalvojalla käyntiä ja haluan kuulla et mitä se on mieltä asiasta...
Ei niin, ei menekään puoliksi, mutta minimi on 118,15 per vanhempi. Ja tämä tulee jokaisen vanhemman osuudeksi, siis minimissään.
Jos ei ole tähän varaa, siis tulot ei riitä, niin silloin sossusta avuksi toimeentulotuksea.
Noi minun antamat summat oli MINIMEJÄ!! Siis se summa, jonka köyhinkin äiti osaltaan laittaa lapseensa. MINIMI.
Isän osuus voi olla maksukyvyn mukaan vaikka 400 euroa ja äidin siis se 118,15 euroa.
Mutta tuo edellä olevahan valitti, ettei hänen saamansa elatustuki riitä ELÄMISEEN, ymmärsin, että hän käyttää sitä myös omiin menoihinsa, puhelimeen, vaatteisiin ym.
Se elatusmaksu on tarkoitettu lasten elättämiseen.
ja hyvätuloinen mies. Sattuu arvostamaan lastaan, vaikka erottiinkin .
0e saan yhdestä lapsesta, en ole koskaan vaatinut mitään kun kerta muutenkin pärjätään..
ole yhtä lailla asuminen, sähkö- ja muut vastaavat kulut?
Vai kuinka moni täällä laittaa elarit erilliselle tilille, ja käyttää sieltä vain ja ainoastaan lapsen menoihin? Ja jos joku vielä voisi kertoa, mitä luetaan lapsen menoihin?
Ja aivan varmasti oon niistä rahoista maksanu osan vuokraakin :D
Ja omia ruokiani jne... Eipä tuu paljo eroteltua " omia" ja lapsen rahoja ;)
Kaivelin vielä tämän ketjun esille, kun halusin nähdä miten keskustelu etenee..
Vastaan nyt tähän:
Vierailija:
Vai kuinka moni täällä laittaa elarit erilliselle tilille, ja käyttää sieltä vain ja ainoastaan lapsen menoihin? Ja jos joku vielä voisi kertoa, mitä luetaan lapsen menoihin?
Minä laitan elatusmaksun sivuun.
Siirrän sen toiselle tilille.
Sieltä otin juuri muutaman kympin uutta polkupyörää varten, sieltä otin rahaa aleostoksiin (lapselle vaatteita kouluun), sieltä otan myös joskus lapsen lääkkeisiin kun lapsi on kipeä. Myös sukset ostin lapselle niillä rahoilla viime talvena. Niin, ja toppatakin ja housut ja kengät aion lapselle kustantaa niillä rahoilla vielä alkutalvesta.
käytän siis elatusmaksuja VAIN lapsen hankintoihin, ja silloin kun en itse pysty kaikkea rahoittamaan.
Toivotta vasti joskus niistä rahoista on jotain apua esim. ajokortin kustantamiseen. Ja opiskeluaikaakin toivottavasti riittää helpottamaan.
6
Asumme omakotitalossa, koska halusin alpseni kasvavan rauhallisessa ympäsitössä. Se, että asumiskuluni ovat yli 1000e/kk ei ole lapseni vika, mutta sanon suoraan, että osa tuesta menee ihan elämiseen.
ja koska saan vielä vähemmän tukea, mikä minimi on, ei myöskään helpota tilannetta. välillä tuki on 110e/kk.
3
Ja sinulle joka valitit ettei 117 eurolla selviä..
Ei sinun sillä kuulukaan selvitä!!
Vaan se on OSA lapsen kuluihin!
Ajattele, isän osuus on 117, sinun osuus saman verran. Lisäksi lapsi saa lapsilisää 100 euroa ja sinä saat siihen vielä noin 35 euroa yh-lisää.
Eli vielä rautalangasta väännettynä:
117 + 117 + 100 + 35 = 339 euroa
Eikö se ole jo ihan hyvä raha lapselle kuukaudessa?
Sinun rahasi on erikseen, mitä ikinä saatkaan.
Koska sosiaalitoimi katsoo että jokaisen lapsen minimi elatusmaksu on 118,15 euroa.
plus että pitää lasta lomilla ja aina tarvittaessa ja nyt kesällä joka toinen viikko. näitä ei vähennetä elareista. maksaa myös osan harrastuksista.
Kelan maksamaa lapsen perhe-eläkettä n.118 e/kk
lapseni isä on ulkomaalainen. olimme muodonvuoksi laittaneet tietyn summan avioeropapereihin, siis että mitä isän pitäisi maksaa. No, nyt laskevat elatustuen sen kyseisen summan ja päivän kurssin mukaan. Mutta jos kurssi olisi minulle suotuisa, niin eivät kuitenkaan maksa enempää kuin 118,15e. lapseni isä siis ei maksa elatusmaksuja ollenkaan.
tilille joka kuukausi 920 ¿. Emme asu yhdessä, emmekä ole naimisissa. Rahat on tarkoitettu lapselle, eli teen niistä hankintoja lasta varten. Olen itse töissä ja kustannan palkastani lähes kaikki menot.
Jos ja kun lapsi, tai siis minä lapsen kanssa, lennämme tapaamaan hänen isää, maksaa isä yleensä meidän molempien matkat.
Lapsi ei tule toimeen ilman sähköä, vettä kattoa pään päällä, ruokaa yms. joten elatusmaksut käytetään meillä elämiseen nyt kun lapsi on 1v. Ei niitä säästetä mihinkään polkupyöriin tai ajokortteihin.
Minä laitan kaikki kuussa tulevat rahat samalle tilille ja käytän ne pakollisiin menoihin miettimättä kaupan kassalla että kumman rahoilla mitkäkin ruoat maksetaan.
jos vanhemmat olisivat yhdessä, niin yhtälailla molemmat vanhemmat maksaisivat lapsen osuuden sähköstä etc. niin miksei silloin kun on vain yksi huoltaja.
eikä riitä kyllä mihinkään! Vaikka laskisin omat ja lainatut rahat, miinukselle tahdotaan jäädä aina!