miksi lastenohjaajaksi ei voi opiskella ilman uskontoa?
tai siis minä en ole ainakaan löytänyt kyseistä koulutusta vielä ilman uskonnollisuutta.. se olis just niin oikea koulutus mulle muuten, mut näin uskottomana ihmisenä en halua opiskella mitään jeesuksesta..
Kommentit (75)
[quote author="Vierailija" time="16.04.2013 klo 18:17"]
Minä taas en halua opiskella liikuntakasvatusta. Toki voin sitä antaa, mutta mielestäni on väärin, että sitä joutuu lastenohjaajaksi opiskellessa opiskelemaan. Sama on muuten matemaattisten orientaatioiden kanssa. En halua niiden kanssa missään tekemisissä opiskeluaikana. Toki voin lasten kanssa sitten puhua, että matikka on vaikeaa, hankalaa ja inhottavaa...
[/quote]
Seurakuntatyyppisellä uskonnollisuudella ja sen opettamisella ei ole pahemmin mitään tekemistä nykypäivän päivähoidon kanssa.
Päiväkodin tehtävänä ei ole tehdä lapsista kristittyjä tai vahvistaa mahdollista uskoa.
[quote author="Vierailija" time="16.04.2013 klo 18:31"]
[quote author="Vierailija" time="16.04.2013 klo 18:17"]
Minä taas en halua opiskella liikuntakasvatusta. Toki voin sitä antaa, mutta mielestäni on väärin, että sitä joutuu lastenohjaajaksi opiskellessa opiskelemaan. Sama on muuten matemaattisten orientaatioiden kanssa. En halua niiden kanssa missään tekemisissä opiskeluaikana. Toki voin lasten kanssa sitten puhua, että matikka on vaikeaa, hankalaa ja inhottavaa...
[/quote]
Seurakuntatyyppisellä uskonnollisuudella ja sen opettamisella ei ole pahemmin mitään tekemistä nykypäivän päivähoidon kanssa.
Päiväkodin tehtävänä ei ole tehdä lapsista kristittyjä tai vahvistaa mahdollista uskoa.
[/quote]
Eihän kukaan ole siitä puhunutkaan. Ihminen vain, joka ei kykene edes muutamaa kurssia lukemaan, tuskin kykenee luontevasti keskustelemaan lapsen/lasten kanssa uskonnollisista kysymyksistä. Nämä kysykyksethän tulevat lapsilla toiminnan ohessa, harvemmin mitään kysykyksiä esim. mikä viikonpäivä tulee tiistain jälkeen, tulee missään ohjatuissa tilanteissa. Päiväkodin tehtävä on kuitenkin tukea vanhempia kasvatustyössä. Jos vanhemmilla on on vahva uskonnollinen arvopohja, tulee myös päivähoidon sitä tukea omalta osaltaan. Siten se myös vahvistaa omalta osaltaan sitä lapsen uskoa.
Täytyy myös ottaa huomioon, että uskonnolliset orientaatiot kuuluvat varhaiskasvatuksenkin piiriin.
Lastenohjaaja koulutus (nykyisin taitaa olla pitempi nimi, joku perhetyön- ja lastenohjaaja koulutus) ei todellakaan ole mikään lyhyt kurssi vaan ihan 3-vuotinen koulutus, josta saa ammatin. Ja on parempi, tai siis laajemmin opiskellaan lastenkasvatuksesta (varhaiskasvatukset, kehityspsykologiaa...) kuin lähihoitajat. Itse olen käynyt koulun noin 10-vuotta sitten ja voin työskennellä päiväkodissa ja seurakunnan kerhoissa sun muissa iltapäivä kerhoissa.
Ja mitä tulee uskontoon ja uskonnon opiskelemiseen siellä, niin meillä lähinnä opetettiin että miten lapsille opetetaan ja kerrotaan uskontoa ja sitten käytiin eri uskontoja läpi, koska päiväkodissa voi olla moni uskontoisia lapsia..
[quote author="Vierailija" time="16.04.2013 klo 18:31"]
Uskontokasvatuksesta voi myös kieltäytyä. Ei kenenkään ole pakko kuunnella Jeesus-opetuksia tässä maassa.
[/quote]
Voitko siis päiväkodissa sanoa lapselle, etten halua kuunnella sinun viikonlopun juttujasi siitä että kun pyhäkoulussa oli hauskaa ja askartelit paimenen ja lampaita? Tai vuoropäiväkodissa kieltäydyt tulemasta lapsen lähelle, jos tämä rukoilee iltarukouksen (mikä kuuluu lapsen rutiineihin)? Käsket lapsen olla hiljaa, jos tämä omissa leikeissään laulaa hengellisiä joululauluja?
Tietyissä töissä on oltava valmis kohtaamaan lapsen/asiakkaan/potilaan elämänkatsomus. Jos sitä ei kykene tekemään, niin sitten hakeutuu muihin töihin.
Kummalliselta kuulostaa, kun puhutaan tarhaikäisen lapsen olevan ev. lut, ateisti tai ihan mitä tahansa muuta. Kyse on siis hänen vanhempiensa näkemyksistä, ei lapsi itse niistä mitään ymmärrä.
Koen myös kovin kummallisena, että jos lapsen perhepiirissä olisi tapahtunut kuolema, niin tarhatätien pitäisi opastaa lasta uskontonsa opinkappaleissa. Syliä / läheisyyttä / tukea tulee tarjota, mutta uskonnollisiin aiheisiin pitäisi minusta vastata, että tähän sinun vanhempasi haluavat varmaan vastata itse. Pahimmassa tapauksessa tarhatädin pitäisi muuten arvata, että mitä siellä kotona on puhuttu. Etenkin Suomessa, jossa uskovaistenkin kirjo on niin hurja. Aika harva kirkkoonkaan kuuluva ihan kirjaimellisesti kaikkiin Raamatun oppeihin uskoo.
Joten kyllä, minusta lastenohjaajaksi pitää todellakin päästä ilman uskonnollisia opintoja. Jos niin tahdotaan, niin tokihan esim. seurakunnat voivat halutessaan edellyttää ohjaajalta tällaisia opintoja. Mutta tarhaohjaajalle ne ovat turhia.
35, et ilmeisesti osaa lukea. Siis lapsen vanhemmat voivat kieltäytyä uskontokasvatuksesta ja aikuinen puolestaan voi itse kieltäytyä uskonnon harjoittamisesta. Uskonnon harjoittamista ei ole se, että kuuntelee lapsen pyhäkoulujuttuja. Ei muslimilapsiakaan kielletä puhumasta uskonnostaan, mutta aikuisten ei silti tarvitse opiskella Koraania tai harjoittaa islamia.
Luulisin, että tuo uskonnonopetus lastenohjaajakoulutuksessa on nimenomaan uskontotietoa - tietoa eri uskonnoista ja niiden uskonnollisista perinteistä, säännöistä, juhlista ym. sekä tietoa siitä, miten lapsen ja perheen uskonnolliseen taustaan pitäisi suhtautua. Mikään koulutus ei sisällä ns. "jeesusopetusta", johon ap ilmeisen sivistymättömänä viittaa. Eri asia tosin ovat erilaiset kristilliset kansanopistot, joissa mahdollisesti jotain tämänkin tyyppisiä kursseja voi käydä, niissä varmaan kristillinen painotus on erilaista eikä ateisti varmaan tunne oloaan kotoisaksi.
[quote author="Vierailija" time="16.04.2013 klo 18:51"]
Kummalliselta kuulostaa, kun puhutaan tarhaikäisen lapsen olevan ev. lut, ateisti tai ihan mitä tahansa muuta. Kyse on siis hänen vanhempiensa näkemyksistä, ei lapsi itse niistä mitään ymmärrä.
Koen myös kovin kummallisena, että jos lapsen perhepiirissä olisi tapahtunut kuolema, niin tarhatätien pitäisi opastaa lasta uskontonsa opinkappaleissa. Syliä / läheisyyttä / tukea tulee tarjota, mutta uskonnollisiin aiheisiin pitäisi minusta vastata, että tähän sinun vanhempasi haluavat varmaan vastata itse. Pahimmassa tapauksessa tarhatädin pitäisi muuten arvata, että mitä siellä kotona on puhuttu. Etenkin Suomessa, jossa uskovaistenkin kirjo on niin hurja. Aika harva kirkkoonkaan kuuluva ihan kirjaimellisesti kaikkiin Raamatun oppeihin uskoo.
Joten kyllä, minusta lastenohjaajaksi pitää todellakin päästä ilman uskonnollisia opintoja. Jos niin tahdotaan, niin tokihan esim. seurakunnat voivat halutessaan edellyttää ohjaajalta tällaisia opintoja. Mutta tarhaohjaajalle ne ovat turhia.
[/quote]
Ei kyse ole siitä, että hoitaja/opettaja/ohjaaja puhusi opinkappaleita. Varhaiskasvattajan vain täytyy olla kykeneväinen keskustelemaan lapsen kanssa. Ammattitaitoinen aikuinen kyselee tuollaisessa tilanteessa vanhemmilta, että mitä ovat kuolemasta ym. kertoneet lapselle. Aikuinen vastaa sitten päivähoidossa myös tähän. Jos taas päivähoidon yleissivistyksessä olisi sellaisia aukkoja, ettei hän tietäisi esim. kuka on Jeesus, Muhammed tai mikä on taivas tai paratiisi; niin tuskin kykenisi kunnolla toimimaan tuollaisissa tilanteissa.
[quote author="Vierailija" time="16.04.2013 klo 18:53"]
35, et ilmeisesti osaa lukea. Siis lapsen vanhemmat voivat kieltäytyä uskontokasvatuksesta ja aikuinen puolestaan voi itse kieltäytyä uskonnon harjoittamisesta. Uskonnon harjoittamista ei ole se, että kuuntelee lapsen pyhäkoulujuttuja. Ei muslimilapsiakaan kielletä puhumasta uskonnostaan, mutta aikuisten ei silti tarvitse opiskella Koraania tai harjoittaa islamia.
[/quote]
Kyllähän se käytännössä muuttuu lähes uskonnon harjoittamiseksi, jos lapselle pitää lukea se iltarukous :) Itse en ole noin fanaattinen ollut, etten voisi sellaista lapsen kanssa nukkumaan mennessä tehdä, vaikka itse en olekaan uskonut. Periaatteessa on ollut oma valintani lähteä vuoropäiväkotiin töihin. Uskonnollis-katsomuksellisiin orientaatioihinkin kuuluu myös monta asiaa. Käytänössä kun nämä orientaatiot tulevat siinä arjessa esiin, niin myös ne lapset, jotka eivät saisi saada mitään uskontokasvatusta, tulevat kuulemaan esim. sanat kirkko, moskeija, paasto, joulu, pääsiäinen, id-juhla jne.
[quote author="Vierailija" time="16.04.2013 klo 18:51"]
[/quote]
Kuinka niin lapsi ei mitään ymmärrä? Oma 5-vuotiaani ymmärtää kyllä mikä on ateisti: ihminen, joka ei usko että jumalaa on. Tietää, myös mikä on kristitty: ihminen, joka uskoo, että Jeesus oli Jumalan poika. Muslimi on ihminen, joka uskoo Jumalaan, jonka nimi on Allah ja joku Muhammed kirjoitti Allahin ohjeet ylös. Ortotoksi (siis ortodoksi) käy kuulemma keltaisessa kirkossa ja siellä haisee hyvältä. (Kysytty juuri äsken) Kysyin myös, että mikä on katolinen? Vastaus: serkku, joka sai ehtoollisen vasta 8-vuotiaana. Serkun kirkossa papit ovat aina miehiä ja kello kilisee kirkossa. Serkku rukoilee myös Jeesuksen äitiä.
Ymmärtääkseni aika monta asiaa tiedetty.
Sanoisin, että juuri päivähoidon työntekijälle opetukset uskonnoista ovat tärkeitä, Jos niistä ei mitään tiedettäisi, miten osaisi olla antamatta lapsille eri uskontojen kieltämiä ruoka-aineita puhumattakaan että voisi ottaa selville, että millaisia muita mahdollisia kieltoja ja tabuja perheellä on uskonnon tiimoita (kuvat, musiikki, sukupuoli, vaatetus, herkut, lelut jne.)
41, ei hyvää päivää näitä juttuja. Kielletyt ruoka-aineet selvitetään ihan kirjallisesti vanhemmilta, ei siihen tarvita mitään Jeesus-kursseja. Samoin perheen tabut ovat yksilöllinen juttu ja ne selvitetään tapauskohtaisesti. Eivät kaikki kristityt, muslimit tai ateistit kasvata lapsiaan samalla tavalla.
näillä näkymin en ole löytänyt juuri kuin kristillisiä opistoja joissa voi opiskella lastenohjaajaksi.. ja haluaisin olla mahdollisimman hyvä lastentarhantäti. ja juu. en ole mikään kiihkoateisti.. niinkuin täällä jotkut haluaa ihan väkisin ymmärtää :) minusta vaan tuo kristillinen koulutus ei ole niin tärkeää hoitotyössä. minusta se tietämys joka peruskoulusta on uskonnontunneilta tarttunut mukaan niin riittää varsin hyvin. osaan kunnioittaa muiden uskontoa ja voin laulaa suvivirttä yms. eikä se sinänsä minua vaivaa. eniten minua vaivaa se, että jos haluaa hyvän koulutuksen lasten parissa työskentelyyn niin sitä ei voi opiskella ilman uskontoa. onhan ne lähihoitajatkin tarhantätejä, ja varmasti osaa jutella uskonasioista sen verran mitä lapsen kanssa tarviikin vaikka uskonto ei koulutukseen kuulukkaan. ap
41 tosiaan jo 5 vuotias tietää noin paljon.. varmasti myös jokainen aikuinen tietää nuo asiat ja paljon enemmän ihan ilman koulutusta. ap
[quote author="Vierailija" time="16.04.2013 klo 19:30"]
41, ei hyvää päivää näitä juttuja. Kielletyt ruoka-aineet selvitetään ihan kirjallisesti vanhemmilta, ei siihen tarvita mitään Jeesus-kursseja. Samoin perheen tabut ovat yksilöllinen juttu ja ne selvitetään tapauskohtaisesti. Eivät kaikki kristityt, muslimit tai ateistit kasvata lapsiaan samalla tavalla.
[/quote]
Mikä on Jeesus-kurssi?
Todellakaan eivät minkään uskonnon harjoittajat (ellei ole pieni 10-20 hengen ryhmä) kasvata lapsiaan samalla tavalla, mutta tieto suurista linjauksista helpottaa myös keskustelua vanhempien kanssa. On kumma juttu, että minä, joka tiedän uskonnoista palon, saan aina selvittää päiväkodissa nämä asiat uusien ( ja vanhojen) asiakkaiden kanssa. Kun minulla on tietämys, jota muutamat muut eivät ole laiskuudessaan viitsineet hankkia, niin minä saan aina selvittää, mutta myös selittää toisille työntekijöille, miksi jokin asia on kielletty tai sallittu. Monilla vanhemmilla on myös ilmiselvästi suurempi turvallisuudentunne, kun minä olen esim. jakamassa ruokaa, olenhan minä mm. lukenut Koraanin, Mormonin kirjan, jehovantodistajien Raamatun, Raamatun, apokryfikirjat jne. Omaa työtäni olisi suuresti helpottanut, jos olisi saanut vielä enemmän opetusta uskonnoista koulutuksessa.
ps. olen itse ateisti
[quote author="Vierailija" time="16.04.2013 klo 19:34"]
näillä näkymin en ole löytänyt juuri kuin kristillisiä opistoja joissa voi opiskella lastenohjaajaksi.. ja haluaisin olla mahdollisimman hyvä lastentarhantäti. ja juu. en ole mikään kiihkoateisti.. niinkuin täällä jotkut haluaa ihan väkisin ymmärtää :) minusta vaan tuo kristillinen koulutus ei ole niin tärkeää hoitotyössä. minusta se tietämys joka peruskoulusta on uskonnontunneilta tarttunut mukaan niin riittää varsin hyvin. osaan kunnioittaa muiden uskontoa ja voin laulaa suvivirttä yms. eikä se sinänsä minua vaivaa. eniten minua vaivaa se, että jos haluaa hyvän koulutuksen lasten parissa työskentelyyn niin sitä ei voi opiskella ilman uskontoa. onhan ne lähihoitajatkin tarhantätejä, ja varmasti osaa jutella uskonasioista sen verran mitä lapsen kanssa tarviikin vaikka uskonto ei koulutukseen kuulukkaan. ap
[/quote]
Lastenohajaan koulutus ei muuten kuulu hoitotyön alaan, vaan kasvatukseen linjaan. Harva myöskään haluaa olla ns. tarhantäti.
Eihän se uskonto oppiaineena ole pelkkää jeesusta. Eiköhän siinä käsitellä uskontoja noin ylipäätään, yleissivistävässä mielessä. Ihan järkevää jos ollaan valmistumassa ammattiin jossa eri uskontojen edustajia väistämättä kohtaa.
Ap, usko jo että katsot väärää koulutusta. Sun pitää opiskella lähihoitajaksi tai lastentarhanopeksi. Lastenohjaajan koulutus on sulle turha.
[quote author="Vierailija" time="16.04.2013 klo 19:34"]
[/quote]
Et ole käynyt siis edes lukiota?
Todellakaan ei peruskoulun uskonnonopetus riitä kattamaan kaikkia niitä tietoja, joita tarvitsisit lastenohjaajana. Kunnon kasvattaja, kuten kunnon opettajakin, tietää aina paljon enemmän kuin lapsi tai tietää ainakin, että mistä saa lisää tietoa.
46 varmaan tiedät mitä ajan takaa vaikka nimitykset ei ihan nappiin menekkään :) ap
Uskontokasvatuksesta voi myös kieltäytyä. Ei kenenkään ole pakko kuunnella Jeesus-opetuksia tässä maassa.