Kirkosta eroaminen - junttia?
Ennen se oli vähän hienoa jos ei kuulunut, mutta nykyään tuntuu olevan toisinpäin. Oletteko muut huomanneet tätä?
Kommentit (95)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Kaikki kirkosta eronneet on vähän .... no niin ... outoja.
Millä tavalla? Tunnen useita eronneita lähi-piirissä, ja olen muutaman kanssa fb kavereita, ja ihan normaaleja ovat.
Oon sen verran köyhä että se kahdeksansataa vuodessa menee muuhun elämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Junttia on tehdä toisin kuin oma järki ja sydän sanoo.
Oli nyt suhde ev.lut. seurakuntaan tai raamatun tarinoihin kummin päin hyvänsä.
Ei vaan on kirkossa, tai ei ole.
On junttia kuulua kirkkoon, ellei käytä palveluja, usko Raamatun sanaan.
Samoin myös mutta toisin päin, eli on junttia olla kuulumatta kirkkoon, jos haluat rahoittaa kys. Instituutiota ja vähäosaisempia, ja haluat hyödyntää kirkon palveluja, uskot Raamatun sanaan ja Jumalaan.
Vierailija kirjoitti:
Oon sen verran köyhä että se kahdeksansataa vuodessa menee muuhun elämiseen.
Jos joudut maksamaan kirkolle vuodessa 800e veroa, niin sinun täytyisi siis olla aika rikas, koska 300e maksaa keskituloinen ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Mistä sinä edes erota päälä päin kuka tai ketkä kuuluvat tai ovat kuulumatta kirkkoon? - No ironiaahan uo kommenttisi varmasti oli.
Yhtä kaikki minusta sekä voimakkaasti kirkossa kuulumistaan ja siihen liittymistään alleviivaat että kirkkoon kuulumattomat ja kirkosta eronneet ja siihen kuulumattomuuttaan korostavat ovat moensti vähän vaivaannuttavia. - Koska kumpaiseteknkin jouksoa löytyy ihan liian paljon heitä, jotka eivä kesä kuulla saati kuunnella puolasekuntia kauempaa toisen argumentointia vaan pitää sitä vääränä vain siksi, että toinen kuuluu tai on kuulumatta kirkkoon. Usko tai uskomattomuus on kuitenkin aljon väkeväpiä ja voimallisempia asioita kuin niiden sitominen pelkäsään kirkkoon kuulumiseen tai kuulumattomuuteen. Kirkko instituutiona ja tai oikeammin kirkon nimissä on monen onneksi tehty paljon hyvää mutta myös paljon pahaa ja loukkaavaa. - Valitettavasti.
_Kristitty mies
Vierailija kirjoitti:
Miten niin tyhmää olla kirkon jäsen? Itse kuulun kirkkoon, vaikken nyt koskaan jumalanpalveluksissa tms. kirkon touhuissa käy tai usko muutenkaan Jumalaan. Kirkollisveron maksan kuitenkin mielelläni (sen huiman yhden prosentin, joka palkasti lähtee!), koska sillä tehdään hyvää, jolla on oikeasti vaikutusta monen ihmisen arkeen. Esim. seurakunnan päiväkerhot lapsille ja (yksinäisille) vanhuksille järjestetään toimintaa.
Eikö hyvinvointivaltio voi hoitaa nuo tehtävät ilman uskonnon tuputtamista? Miksi kuulua organisaatioon, jonka oppeja ei voi ottaa tosissaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin tyhmää olla kirkon jäsen? Itse kuulun kirkkoon, vaikken nyt koskaan jumalanpalveluksissa tms. kirkon touhuissa käy tai usko muutenkaan Jumalaan. Kirkollisveron maksan kuitenkin mielelläni (sen huiman yhden prosentin, joka palkasti lähtee!), koska sillä tehdään hyvää, jolla on oikeasti vaikutusta monen ihmisen arkeen. Esim. seurakunnan päiväkerhot lapsille ja (yksinäisille) vanhuksille järjestetään toimintaa.
Eikö hyvinvointivaltio voi hoitaa nuo tehtävät ilman uskonnon tuputtamista? Miksi kuulua organisaatioon, jonka oppeja ei voi ottaa tosissaan?
Oh na na na
What's my name, What's my name?
Ei ole mitään järkeä kuulua kirkkoon. Miksi maksaa veroja saamatta mitään takaisin. Ussareiden huijauksia. Erosin yli 10 v. sitten enkä päivääkään ole katunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä tavalla? Tunnen useita eronneita lähi-piirissä, ja olen muutaman kanssa fb kavereita, ja ihan normaaleja ovat.
Kaikki seurakuntaan kuuluvat ovat outoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei näköjään vaan voi. Eikä sitä uskontoa siinä sivussa tuputeta. Luulette vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki seurakuntaan kuuluvat ovat outoja.
Eivätpäs. Sulla on vaa huonoja kokemuksia. :DD
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei näköjään vaan voi. Eikä sitä uskontoa siinä sivussa tuputeta. Luulette vaan.
Oiskin, mut ei sattumoisin vaa ole.
Junttia on se, jos pitää kaikkia eri tavalla ajattelevia juntteina.
Juntilla tarkoitetaan nykyään idi oo tt ia jos satuit tietämään.
No oon varmaan sitten tosiaan yksi niistä harvoista idi oo te is ta.
Joo, älä luekkaan. Ihan turhaa viisastelua, ja väittelyä lähes täynnä.