Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kirkosta eroaminen - junttia?

Vierailija
16.04.2013 |

Ennen se oli vähän hienoa jos ei kuulunut, mutta nykyään tuntuu olevan toisinpäin. Oletteko muut huomanneet tätä?

Kommentit (95)

Vierailija
1/95 |
16.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole. Yleensä ihmiset valitsevat uskontonsa ja kirkkokuntansa muilla periaatteilla kuin muodin vuoksi. Ainakin minun tuntemani ihmiset.

Vierailija
2/95 |
16.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelleenkin on tyhmää olla moisen instituution jäsen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/95 |
16.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, ainakaan tilastot eivät tue tätä sinun väitettäsi. Mutta usko (sic!) toki, jos haluat.

Vierailija
4/95 |
16.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Junttia, etten sanoisi suorastaan wt...

Vierailija
5/95 |
16.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän hienoa olla juntti ja kulkea oman vakaumuksen mukaan!

Vierailija
6/95 |
16.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.04.2013 klo 14:18"]

Ennen se oli vähän hienoa jos ei kuulunut, mutta nykyään tuntuu olevan toisinpäin. Oletteko muut huomanneet tätä?

[/quote]

Emme. Ennen kirkkoon kuuluttiin siksi, että siihen nyt vain piti kuulua. Nykyään kuuluminen ei ole enää itsestäänselvyys vaan valinta. Saman tulisi koskea kaikkea tunnustuksellista uskonnonharjoittamista eli ei itsestäänselvyys vaan oma valinta.

Itse tein päätökseni erota ensimmäisen naispappiäänestyksen tuloksen (EI!) selvittyä joskus 30 vuotta sitten hädin tuskin täysi-ikäisenä. En halunnut kuulua samaan porukkaan ahdasmielisten kanssa, joten asia oli aika selvä.

Vierailija
7/95 |
16.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni on typerää olla kirkon jäsen jos sen palveluita ei käytä. Itse olen käynyt kirkossa 10 vuoden aikana ehkä 5 kertaa; hautajaiset, häät jne. Kesällä on pojan rippitilaisuus.

Jos antaisin jollekin järjestölle vuosittain satoja euroja, mutta en käy heidän tilaisuuksissaan ollenkaan niin tuntuisi aika hullulta rahan haaskaukselta. Siksi erosinkin kirkosta. 

Vierailija
8/95 |
16.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin tyhmää olla kirkon jäsen? Itse kuulun kirkkoon, vaikken nyt koskaan jumalanpalveluksissa tms. kirkon touhuissa käy tai usko muutenkaan Jumalaan. Kirkollisveron maksan kuitenkin mielelläni (sen huiman yhden prosentin, joka palkasti lähtee!), koska sillä tehdään hyvää, jolla on oikeasti vaikutusta monen ihmisen arkeen. Esim. seurakunnan päiväkerhot lapsille ja (yksinäisille) vanhuksille järjestetään toimintaa.

Vierailija
9/95 |
16.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirkosta eroaminen on mielestäni viisautta, kehoitan sinua tekemään samoin!

Oma kotiseurakuntani petti minut, erotti työharjoittelusta ilman syytä, eikä minun kanssa edes kukaan halunnut keskustella asiasta. Syytön olen jokatapauksessa.

Roviolle moinen paskalaitos!

Vierailija
10/95 |
16.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.04.2013 klo 14:27"]

Miten niin tyhmää olla kirkon jäsen? Itse kuulun kirkkoon, vaikken nyt koskaan jumalanpalveluksissa tms. kirkon touhuissa käy tai usko muutenkaan Jumalaan. Kirkollisveron maksan kuitenkin mielelläni (sen huiman yhden prosentin, joka palkasti lähtee!), koska sillä tehdään hyvää, jolla on oikeasti vaikutusta monen ihmisen arkeen. Esim. seurakunnan päiväkerhot lapsille ja (yksinäisille) vanhuksille järjestetään toimintaa.

[/quote]

No on tyhmää ja valheellista olla kirkon jäsen, jos ei usko sen kirkon jumalaan. Ei ole hyvä, että uskonnottomienkin pitäisi pistää lapsensa seurakunnan päiväkerhoon vain siksi, että niin moni uskonnoton haluaa tukea seurakunnan toimintaa - tällöinhän niitä uskonnottomia vaihtoehtoja ei synny.

Vierailija
11/95 |
16.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

No on tyhmää ja valheellista olla kirkon jäsen, jos ei usko sen kirkon jumalaan. Ei ole hyvä, että uskonnottomienkin pitäisi pistää lapsensa seurakunnan päiväkerhoon vain siksi, että niin moni uskonnoton haluaa tukea seurakunnan toimintaa - tällöinhän niitä uskonnottomia vaihtoehtoja ei synny.

Vierailija
12/95 |
16.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Kuule, suurin osa siitä sun prosentista menee pappejen palkkaan ja kirkkorakennusten ylläpitoon. Anna se prosenttisi mieluumin suoraan niille apua tarvitseville. Tarvitaanko siinä pappeja ja seurakuntia vetämässä välistä? 

Vierailija
13/95 |
16.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai teille kirkkoon kuulumisessa ole kysymys trendeistä, kirkollisverossa säästämisestä tai palvelujen käyttöasteesta? Mulle ainakin on kyse siitä uskonnosta. En usko, joten erosin kirkosta. Vanhempani kuuluvat siihen yhä.

Vierailija
14/95 |
16.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Maksaisin sen 1%:n kyllä mielellään suoraan sille lasten tai vanhusten toimintakerholle jos sellaista esim. joku perheestäni tai itse tarvitsen. Ei siinä kirkkoa välissä tarvita. 

Vierailija
15/95 |
16.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vakaumuksen vai lompakon? moni perustelee sitä että ei halua maksaa kirkollisveroa.

Mielestäni seurakunnat tekee ihan riittävästi hyvää niillä satasilla jota minä maksan että maksan mieluusti jatkossakin. En ole aktiivi seurakuntalainen mutta aion pysyä seurakunnan jäsenenä jatkossakin.

[quote author="Vierailija" time="16.04.2013 klo 14:26"]

Vähän hienoa olla juntti ja kulkea oman vakaumuksen mukaan!

[/quote]

Vierailija
16/95 |
16.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut saman. Ihan sama myös tatuointien kanssa. Nyt on muotia puhdas iho ja tatuoinnit eilisenpäivän trendi. Olen huomannut, että vahvan keskiluokkaiset sivistyneiden kotien kasvattamat eivät kirkosta eronneet. Muu väki kyllä.

Vierailija
17/95 |
16.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se kerho synny pelkällä rahalla, jonkun se on järjestettävä " välistä vedettävä"

[quote author="Vierailija" time="16.04.2013 klo 14:39"]

[/quote]

Maksaisin sen 1%:n kyllä mielellään suoraan sille lasten tai vanhusten toimintakerholle jos sellaista esim. joku perheestäni tai itse tarvitsen. Ei siinä kirkkoa välissä tarvita. 

[/quote]

Vierailija
18/95 |
16.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.04.2013 klo 14:39"]

[/quote]

[/quote]

No kuka estää maksamasta? 

Vierailija
19/95 |
16.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirkko on aina kuulunut perinteenä yläluokkaiseen elämäntapaan. Kirkosta eronneet taas ovat usein olleet niin kutsuttua white trash -porukkaa, kommunisteja, radikaaleja jne. Todellisen kristillisyyden kanssa kirkkoon kuulumisella ei välttämättä ole tekemistä.

Itse en kuulu kirkkoon, koska Suomen ev. lut. kirkko noudattaa nykyään enemmän hetkellistä muotia kuin Raamattua. Jumalaan kyllä uskon ja lapseni opetan tuntemaan Raamattua paljon paremmin kuin jossakin koulun uskonnon tunneilla oppii.

Vierailija
20/95 |
16.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.04.2013 klo 14:43"]

No kuka estää maksamasta? 

[/quote]

Ei kukaan, mutta järjestäjä puuttuu usein. Kirkko ja muutkin hihhuliporukat ovat varsinkin maaseudulla ihan ok, että järjestävät tällaista, mutta uskosoopa aina pilaa touhun.

Jos esim. urheiluseurat tmv. järjestävät vastaavia juttuja niin usein mm. lapseni haluavat tällaisen ja maksan siitä mielelläni. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kaksi