Käytätkö vappuna ylioppilas lakkiasi ja miksi/ miksi et?
Kommentit (60)
En, ollaan yleensä ihan vaan kotona, mitä järkeä sitä pihahommissa on käyttää? En ole edes ihan tarkkaan selvillä, missä lakkimme ovat. Ja omani on ihan kamalan näköinen niiden vappujen ajoilta, kun vielä juhlin.
Käytän. Keran vuodessa vappuhattu päähän ja picnikille. Kuuluu perinteeseen.
Oliskohan ollut toinen vuosi lakin saamisesta kun käytin (10 minuuttia kotona).
Muuten en ole käyttänyt koska tuntuu turhalta.
Lakki onkin hautautunut jonnekkin varastoon alkuperäisessä laatikossaan ja ikää lakilla on noin 20v. Kelpaisikohan tuo jonnekin kierrätyskeskukseen jos veis pois varastoa täyttämästä ?
Käytän. Musta on kiva käyttää sitä vappuna kun käydään kaupungilla koko perheen kanssa.
Käytän. Lähinnä malliksi lapselleni, että hänkin sitten aikanaan näin hienon lakin saa :-)
Kun valmistuin lukiosta, jäi rehtorin puheesta mieleeni pari seikkaa. Hän puhui hyvin pitkään siitä, että lakkia pitää kans käyttää ja hänestä on omituista, kun sitä ei vappuna kaikki käytä. Sitten hän puhui myös, miten tämä koulu ja laikkiaiset ovat merkityksellisiä meille oppilaille, mutta heille opettajille me olemme vain ohi menevää porukkaa, joka unohtuu ja lakkiaiset eivät ole merkityksellisiä opettajille.
Tämä rehtori sitten surmasi itsensä muutaman vuoden kuluttua.
Vaatii pokkaa olla käyttämättä. I salute u
En. Pääni on kasvanut niistä ajoista. Ei mahdu päähän enää.
Olen yhden kerran, fuksina, pitänyt yo-lakkia vappuna, mutta sen jälkeen tietoisesti tavasta luopunut. On mielestäni jotenkin turhaa, elitististä näyttämistä, että tässä nyt ollaan jotenkin kouluttautuneempaa väkeä. Mieheni on DI, mutta ei hänkään lakkia käytä, saati että olisi hommannut sitä tupsua.
Nuorempana käytin. Vedin sen yksikin vappu päähän ja baarissa joku mies tuli onnittelemaan ylioppilaaksi pääsemisestä. Ihan kiva, mutta olin silloin päässyt ylioppilaaksi jo 7 vuotta sitten. :D
En, koska se on kadonnut. Ylioppilaslakki on yhdyssana, niinkuin me ylioppilaat tiedämme.
En, olen antanut ylioppilashattuni pois. Koulutuksen puolen mulla olisi mahdollisuus pitää kahta muutakin hattua, mutta eipä ole tullut hankittua kumpaakaan näistä.
Kyllähän sinunkin ap kannattaisi mennä lukioon ja hankkia se ylioppilaslakki. Siellä lukiossa oppii paljon asioita, joista on etua elämässä. Niinkuin esimerkiksi yhdyssanojen kirjoittamista oikein. Ylioppilaslakki on yhdyssana. Sitten kun sinulla on lakki, niin varmaan ylpeänä sitä pidät.
En ole käyttänyt kuin ehkä kerran. Lakki on liian pieni, oli jo alusta asti. En tiennyt, miltä sen pitää tuntua päässä - ei minulla ollut koskaan ollut mitään sen mallista päähinettä. Sanoin isälleni, joka oli mukana ostoksilla, että eikö tämä ole liian pieni. Isä sanoi, että ei tietenkään. Minä tyhmä uskoin. Eipä olisi uskonut ylioppilaasta!
Nuorempana käytin lähes aina. Nykyisin enää harvoin. en ole muistanut. Aatto vietetään yleensä kotona, joten ei silloin tule lakkia pidettyä. Vappupäivänä Ulliksella tulee joskus pidettyä. Ei enää viime vuosina. En osaa sanoa miksi. Tallella kyllä on, mutta ei vaan tule kaivettua esiin.
[quote author="Vierailija" time="15.04.2013 klo 20:21"]
En, koska se on kadonnut. Ylioppilaslakki on yhdyssana, niinkuin me ylioppilaat tiedämme.
[/quote]
minä en olekaan- anteeksi tyhmyyteni:) ap
En käytä. Tuntuu typerältä pitää ylioppilaslakkia, kun on valmistunut maisteriksi. Eli olen ilman lakkia - se on niin miesmäinenkin. Kenellä se muka näyttää hyvältä? Se on suunniteltu alun perin miehille. Nykyisin saa myös naisille kauniita ylioppilaan hatukkeita tms.
Ja noin muutoin inhoan vappua: työväen angstia, ylioppiluudellaan vielä nelikymppisenäkin ylpeilevien junttien känniörvellystä, suomenruotsalaisten ja wannabe-suomenruotsalaisten epätoivoisten pyrkyreiden sievistelevää hidasta kännäämistä ja muita hienomman ihmisen teatteria.
Vappu on vuoden turhin juhla. Ei ole sattumaa, että Helsingissä on paikka, jonka nimi on Ikuisen vapun aukio. Se on hyvin surullinen aukio se.
Joskus olen kayttanyt, mutta aina en ole loytanyt sita vapuksi. Viime vuosina en ole juhlinut vappua.
[quote author="Vierailija" time="15.04.2013 klo 20:28"]
[/quote]
Me ylioppilaat tiedämme myös, että niin kuin ei ole yhdyssana.
[/quote]
Se tuntuu jotenkin nololta, eihän se enää nykyään merkitse mitään.
En käytä. Se on jotenkin noloa mielestäni, kun en oikeastaan juhli muutenkaan vappua. Hauska vappuhattuhan se tietysti on... mutta jokainen tyylillään, ihan ok jos joku haluaa hattua käyttää. Varsinkin kun sen on juuri saanut!