Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Taapero heittää ruokaa lattialle syödessään, är-syt-tä-vää!

Vierailija
15.04.2013 |

Meinaa hermot mennä. Sorrun huutamaan välillä, vaikka pitäisi olla tyyni.

Kommentit (56)

Vierailija
41/56 |
15.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.04.2013 klo 21:06"]

Vastasyntyneelle hammasharja suuhun? Siis oikeasti??

Lapset nyt vaan (normaalisti, lukuunottamatta tämän täydellisen av-mamman kultamussukoita jotka varmaan jo puolivuotiaina itse hoitivat hammaspesunsa) joskus kokeilevat rajojaan. Ei se potalla istuminen tai vaipanvaihto aina ole niin kivaa, kokeillaan juosta karkuun ja katotaan vanhempien reaktioita. Tämä sotkeminen ruokailutilanteissa taitaa olla sama juttu: saada vanhemmissa reaktioita aikaan. Kokeillaan rajoja. Niitä vaiheita tulee ja menee, mutta pysy jämäkkänä äläkä anna periksi.

Tsemppiä!

[/quote]

Joo, munkin mielestä uhmaaminen on ihan normaalia ja täysin suotavaa kehitystä lapselta. Vanhemmillehan se on tietty raskasta, kun pitää olla jatkuvasti keksimässä keinoja uusiin tilanteisiin.

Mä vähän epäilen, että tuolla täydellisten lasten äidillä ei välttämättä ole lapsia ollenkaan, sen verran elämälle vieraalta nuo kokemukset tuntuvat. 

Meillä muuten hampaiden peseminen aloitettiin puolen vuoden iässä ja se oli lapsesta kauan tosi mukavaa, kunnes tuli oma tahto. Mä olen itse sivumennen sanoen ollut hyvin voimakastahtoinen lapsi ja mullakin uhma alkoi - kuten nyt omalla lapsellani - hyvin selvästi jo vuoden iässä. Mun äiti antoi mulle neuvon, ettei kannata kasvattaa voimakastahtoista lasta niin kuin hän yritti kasvattaa: jyrkästi ja tekemällä asioista tarpeettomia numeroita.

Ap

Vierailija
42/56 |
15.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.04.2013 klo 21:14"]

Aloittaja on ihmeen vaikea ihminen, tai ainakin osaa tehdä asiat vaikeaksi. Mitä sitten vaikka vähän tulisikin ongelmia, ja niitä tuleekin jos alat olla jämäkämpi kun lapsi yrittää kovasti laittaa vastaan mutta väsyy siihen kyllä, ja asiat rupeaa sujumaan.

[/quote]

Niin, mä varmaan oon vaikea ihminen, kun mä en heti myönny olemaan samaa mieltä sellaisten ihmisten kanssa, joiden kasvatusfilosofia on ihan erilainen kuin mulla. 

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/56 |
15.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolla yhdellä superkasvattajalla ei muuten ole itsellään lapsia. Ei kukaan täyspäinen tuki sinne vastasyntyneen vauvan suuhun hammasharjaa, herranjumala.

[/quote]

Sinä et varmaan ole vaivautunut lukemaan neuvolan ohjeita: hammasharjaa käytetään jo kauan ennen kuin suussa on yhtäkään hammasta!

Vierailija
44/56 |
15.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee vain kantapään kautta, olet saanut täällä monta toimivaa neuvoa.

Vierailija
45/56 |
15.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.04.2013 klo 21:24"]

Tuolla yhdellä superkasvattajalla ei muuten ole itsellään lapsia. Ei kukaan täyspäinen tuki sinne vastasyntyneen vauvan suuhun hammasharjaa, herranjumala.

[/quote]

Sinä et varmaan ole vaivautunut lukemaan neuvolan ohjeita: hammasharjaa käytetään jo kauan ennen kuin suussa on yhtäkään hammasta!

[/quote]

Heh, kyllä mekin aloitettiin hammaspesun harjoittelu, kun vauva oli n. puolivuotias, muttei nyt sentään ihan vastasyntyneelle kuitenkaan :D

Ap

Vierailija
46/56 |
15.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.04.2013 klo 21:24"]

Tee vain kantapään kautta, olet saanut täällä monta toimivaa neuvoa.

[/quote]

Mä oon kokeillut kantapään kautta motivoida lasta ottamalla häneltä pois jotain, ja kun se ei toiminut, vaan pahensi asioita, siirryin mulle huomattavasti luontevampaan tapaan olla lasten kanssa.

Huomaan, että joillain ihmisillä on kova halu saada myös toiset aikuiset tottelemaan. Tässä ketjussa on tekstianalyysin näkökulmasta tosi mielenkiintoisia juttuja, käytetään todella käskevää modaalisuutta: teet näin, sanot näin jne.

Ap

Vierailija
47/56 |
15.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

44; vastasyntyneen kohdalla lapsen imemisrefleksi on niin voimakas, että sen laukaisee nännin ja tutin lisäksi mm. hammasharja tai mikä tahansa suuhun laitettu esine joka koskettaa kieltä ja kitalakea. Vastasyntyneeltä ei siis tosiaan harjailla ikeniä, vaan lapsi imaisee sen harjan voimalla suuhunsa ja alkaa imemään sitä. 

Vierailija
48/56 |
15.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.04.2013 klo 21:30"]

44; vastasyntyneen kohdalla lapsen imemisrefleksi on niin voimakas, että sen laukaisee nännin ja tutin lisäksi mm. hammasharja tai mikä tahansa suuhun laitettu esine joka koskettaa kieltä ja kitalakea. Vastasyntyneeltä ei siis tosiaan harjailla ikeniä, vaan lapsi imaisee sen harjan voimalla suuhunsa ja alkaa imemään sitä. 

[/quote]

Ja missä ihmeessä kerroin, että harjaillaan vastasyntyneen ikeniä? Olisitko ystävällinen ja kopioisit sen tekstin tähän, sillä itse en löydä kyseistä tekstiä. Ehkä kannattaisi lukea eikä vain kommentoida sokeasti.

Vierailija
49/56 |
15.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.04.2013 klo 21:34"]

[quote author="Vierailija" time="15.04.2013 klo 21:30"]

[/quote]

Ja missä ihmeessä kerroin, että harjaillaan vastasyntyneen ikeniä? Olisitko ystävällinen ja kopioisit sen tekstin tähän, sillä itse en löydä kyseistä tekstiä. Ehkä kannattaisi lukea eikä vain kommentoida sokeasti.

[/quote]

Meillä Porvoon neuvolassa on myös kehotettu opettamaan vauva imemään hammasharjaa heti vastasyntyneenä, muutenhan se ei siis siihen opi. Valitettavasti samainen neuvola ei ole antanut ohjeistusta siihen, miten saadaan vauva myöhemmin olemaan imemättä sitä harjaa, kun sillä harjataan. Suo siellä, vetelä täällä.

Vierailija
50/56 |
15.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsesi on oikea ravintolan unelma-asiakas! Olin viikonloppuna syömässä ja siellä yksi sormiruokailija sotki innolla lattiaa. Isä ja äiti vain hymyilivät lapsensa halulle kokeilla sitä, miten maailma toimii. Tarjoilija ei hymyillyt!

Vierailija
51/56 |
15.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.04.2013 klo 21:45"]

Lapsesi on oikea ravintolan unelma-asiakas! Olin viikonloppuna syömässä ja siellä yksi sormiruokailija sotki innolla lattiaa. Isä ja äiti vain hymyilivät lapsensa halulle kokeilla sitä, miten maailma toimii. Tarjoilija ei hymyillyt!

[/quote]

Meillä tuo ruuan lattialle heittäminen on painottunut enemmän kotiin kuin ravintoloihin tai kylään, kotona on tutut paikat, kun taas ravintolassa ja kylässä enemmän katseltavaa ja pohdittavaa. Toki sitä ruokaa saattaa mennä lattialle, kun kyseessä on kuitenkin pieni lapsi. 

Ap

Vierailija
52/56 |
15.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti tuo "asioiden pois ottaminen" toimii kasvatuskeinona :) Kun taaperosi kasvaa, rupeaa hän heittelemään esim. kiviä,keppejä, leluja ja kaikkea muuta mukavaa.Silloin sun on PAKKO puuttua asiaan ja ottaa asioita pois , että "ei toivottu käyttäytyminen" loppuu.Lapset vaan on semmosia, että pelkkä sanominen ja käskeminen ei riitä vaan täytyy konkreettisesti myös tehdä jotain. Jos sun keinot ei toimi, niin mikset voisi luopua periaatteistasi ja kokeilla sitä syöttämistä ja lapsen pöydästä poistamista jos ei usko sanomista.Kannattaa ainakin kokeilla täällä ehdotettuja keinoja.Älä ajattele/mutkista asioita liikaa(ei lapsikaan niin tee) vaan vedä sama selkeä linja kaikkeen kieltämiseen.Eli tielle ei mennä,eläimiä ei lyödä eikä ruokaa heitellä..

Vierailija
53/56 |
15.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.04.2013 klo 21:50"]

Valitettavasti tuo "asioiden pois ottaminen" toimii kasvatuskeinona :) Kun taaperosi kasvaa, rupeaa hän heittelemään esim. kiviä,keppejä, leluja ja kaikkea muuta mukavaa.Silloin sun on PAKKO puuttua asiaan ja ottaa asioita pois , että "ei toivottu käyttäytyminen" loppuu.Lapset vaan on semmosia, että pelkkä sanominen ja käskeminen ei riitä vaan täytyy konkreettisesti myös tehdä jotain. Jos sun keinot ei toimi, niin mikset voisi luopua periaatteistasi ja kokeilla sitä syöttämistä ja lapsen pöydästä poistamista jos ei usko sanomista.Kannattaa ainakin kokeilla täällä ehdotettuja keinoja.Älä ajattele/mutkista asioita liikaa(ei lapsikaan niin tee) vaan vedä sama selkeä linja kaikkeen kieltämiseen.Eli tielle ei mennä,eläimiä ei lyödä eikä ruokaa heitellä..

[/quote]

Mä puhuin asioiden pois ottamisella motivoimisesta, en asioiden pois ottamisesta sinällään. Joudunhan mä nyt sen sata kertaa päivässä ottamaan lapselta kännykän, lelun, jolla hän sohii, koiran ruokakupin, mukin jne.

Mä oon selittänyt jo muutaman kerran, miksi en usko jyrkkyyteen tässä syömisasiassa. Uskon kyllä toiston voimaan. Ei tämä asia ole sellainen, jonka pitää korjaantua nyt heti, lapsi kasvaa, kehittyy, kokeilee ja siirtyy vaiheesta toiseen. Toki se käy mun hermoille, muttei tämä tule olemaan viimeinen asia, joka mun hermoille lapsen kanssa tulee käymään.

Ap

Vierailija
54/56 |
15.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sä voit ottaa lapselta kännykän, mutta et lautasta? Mun mielestä sun vaihtoehdot on 1. annat heitellä ruokaa, 2. otat lautasen pois tai 3. nostat lapsen pöydästä pois. Meillä on otettu lautanen pois, ja sen on saanut takaisin, jos ei sotke. Jos sotkee vielä, olen tulkinnut sen merkiksi siitä, että maha on täynnä, ja lapsi on lopettanut ruokailun. Ei siitä mitään valtataistelua ole tullut; lapset syövät mielellään ja osaavat käyttäytyä ruokapöydässä. Suosittelen lämpimästi.

Vierailija
55/56 |
15.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.04.2013 klo 21:54"]

[quote author="Vierailija" time="15.04.2013 klo 21:50"]

[/quote]

Mä puhuin asioiden pois ottamisella motivoimisesta, en asioiden pois ottamisesta sinällään. Joudunhan mä nyt sen sata kertaa päivässä ottamaan lapselta kännykän, lelun, jolla hän sohii, koiran ruokakupin, mukin jne.

Mä oon selittänyt jo muutaman kerran, miksi en usko jyrkkyyteen tässä syömisasiassa. Uskon kyllä toiston voimaan. Ei tämä asia ole sellainen, jonka pitää korjaantua nyt heti, lapsi kasvaa, kehittyy, kokeilee ja siirtyy vaiheesta toiseen. Toki se käy mun hermoille, muttei tämä tule olemaan viimeinen asia, joka mun hermoille lapsen kanssa tulee käymään.

Ap

[/quote]

Miksi ihmeessä otat lapselta pois kännykän? Miten se oikein sopii ideologiaasi siitä, että asiat hoidetaan keskustelemalla?

Vierailija
56/56 |
15.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä pitää tehdä kun taapero ei usko yhtään mitään mitä sille sanoo?? keikkuu syöttötuolin kanssa (on kaatunut sen kanssa ja laitoin remmillä pöytään kiinni) kun kiellän ja otan jalan pois pöydän reunasta ettei pysty keikkumaan, naureskelee,pyörittää päätään,mutta jatkaa silti,samoin menee läpsimään telkkaria kun kieltää, katsoo kohti pyörittää päätään mutta ei lopeta,joskus kokeilin hakea sen pois töllön kimpusta ja kielsin aina, kun laski irti siitä konttasi samantien televisiolle,lapsi oli lopulta ihan hikinen mutta silti aina paineli televisiolle kun laski siitä irti.

ainut mikä aiheuttaa jotain toimintaa on kun huutaa syömään silloin yleensä konttaa keittiötä päin.