Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi teidän lapset saa sanoa, että ruoka on pahaa?

Vierailija
15.04.2013 |

Miksi teidän lapset saa haukkua ruokapöydässä ruokaa pahaksi?
Eikö teille itsellenne ole opetettu, ettei ruokaa saa haukkua? Miksi ette opeta lapsillenne?

Kommentit (73)

Vierailija
1/73 |
15.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meidän lapset osaa hyvin käyttäytyä. Ja helpostihan tuollaisen käyttäytymiskoodin oppii. 

Vierailija
2/73 |
15.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin sitä taas opetetaan suomalaisia olemaan valittamatta. Kun ravintolassa teille tuodaan korkkivikainen viini, niin kiltisti juotte sen ja maksatte laskun. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/73 |
15.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saanhan minäkin sanoa, jos joku ruoka on pahaa, en ymmärrä, miksi ei saisi sanoa?

Vierailija
4/73 |
15.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestäni ruoalla ei ole tunteita. Sitä saa sanoa pahaksi, jos siitä ei tykkää. Olen kyllä opettanut lapset siihen, että kylässä ollaan kohteliaita, mutta siinä kohteliaisuus kohdistuu emännän ruoanlaittotaitoja kohtaan. Minun ja miehen kokkauksia saa ihan vapaasti kritisoida. Hirveätä olisi, jos kotonaan ei saa puhua asioista niiden oikeilla nimillä. Kun kylässä skarppaa ja pidättelee pieruaan, niin pakko sitä on kotona päästellä kaasuja. Sama se on myös puheiden suhteen. Ei kotona tarvitse olla vieraskorea.

Vierailija
5/73 |
15.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi, koska pahaa ruokaa ei kannata syödä. Itsekään en syö. Tottakai pitää sanoa äidille, jos joku ruoka oksettaa. Miksi kiduttaa itseään syömällä sellaista, mikä tuntuu epämiellyttävältä. Kylässä on aivan eri käyttäytymiskoodisto.

Vierailija
6/73 |
15.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.04.2013 klo 16:05"]

Saanhan minäkin sanoa, jos joku ruoka on pahaa, en ymmärrä, miksi ei saisi sanoa?

[/quote]

Minulle on opetettu, että ruokaa ei saa haukkua, koska se on epäkohteliasta. Haukkumisen sijaan voi lapsi voi sanoa, esim. että "tämä ruoka on liian tulista minulle". Mitään ei välttämättä tarvitse edes sanoa, voi jättää lautasen reunalle esim. sipulit, joista ei pidä.

Vierailija
7/73 |
15.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se jännä miten aikuisen ego ei kestä lapsen arvostelua. Miten lapsi oppii itse tietämään mitä mikäkin on ja tunnistamaan omat tunteensa jos aikuiset pakottavat hänet olemaan ilmaisematta niitä?

Luojan kiitos, että ollaan sentään päästy niistä ajoista jolloin oli pakko syödä kaikki mitä lautaselle laitettiin, oli nälkä tai ei. Ja äidit myhäilivät tyytyväisinä ja omahyväisinä miten loistavia ruuanlaittajia he ovat kun kaikki kelpaa.

Vierailija
8/73 |
15.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.04.2013 klo 16:15"]

[quote author="Vierailija" time="15.04.2013 klo 16:05"]

[/quote]

Minulle on opetettu, että ruokaa ei saa haukkua, koska se on epäkohteliasta. Haukkumisen sijaan voi lapsi voi sanoa, esim. että "tämä ruoka on liian tulista minulle". Mitään ei välttämättä tarvitse edes sanoa, voi jättää lautasen reunalle esim. sipulit, joista ei pidä.

[/quote]

Miksi kotona pitää olla ylikohtelias? Sehän on kamalan teennäistä. Ethän sä kotona sano esim että "menen käymään naistenhuoneessa". Kyllä kotona voi sanoa käyvänsä kakalla tai voi sanoa, että ruoka on ihan hirveätä. Ainakin meillä. Elämä ahdistaisi, jos kotona ei voisi puhua niinkuin asiat ovat. 

Vierailija
9/73 |
15.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloituksessani ei tosiaankaan ollut kyse siitä, että kaikki ruoka pitäisi väkipakolla syödä. Ihmettelin ainoastaan, miksi niin monet lapset saa haukkua ruokaa.

Meillä ei saa sanoa, että ruoka on pahaa tai hyi tai yök, mutta pakko ei ole syödä, jos ei tykkää. Meidän lapset ei hauku ruokaa kotona eivätkä kylässä.

ap

Vierailija
10/73 |
15.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On muuten ihan eri sanoa, että ei pidä ruuasta, kuin että se on pahaa.

Minä en pidä useimmista ruuista. Jos tuntisitte äitini, ymmärtäisitte kyllä. En silti todellakaan koskaan sano yhdestäkään ruuasta hyi yök/pahaa/kakkaa. Jätän syömättä ja sillä hyvä.

En kyllä ymmärrä sitäkään, miksi niin monille ihmisille on ongelma, että en pidä ruuasta. En tee siitä koskaan itse numeroa - ellei sitten vastapuoli nosta niin järjetöntä meteliä, etten voi ohittaa sitä olemalla hiljaa.

Sama pätee myös lapsiini. Pitää ei tarvitse, haukuta ei silti.

Vierailija
11/73 |
15.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, kuten huomaat, lähes joka vastaaja kertoi, ettei heidän lapsensa saa sanoa ruokaa pahaksi, vain parin mielestä saa sanoa. On mullekin opetettu, ettei ruoasta saa sanoa, että on pahaa, enkä enää välitä siitä, sanon kyllä, jos pahaa ruokaa on tullut laitettua tms. Samoin omani saavat sanoa, jos ruoka on heidän mielestään pahaa. Kylässä eivät tietenkään sano, kuten en minäkään. Mutta kyllä kotona saa puhua asioista ihan oikeilla nimillä.

Vierailija
12/73 |
15.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne saa sanoa noin kylässä. Kotonakin on sama sääntö, mutta kyllä ne siitä välillä lipsuu.

Ja oppi on mennyt perille, poika oli viime viikolla nuhdellut eskarikavereita jotka oli haukkuneet ruokaa pahaksi. Ei saa haukkua, koska keittäjälle voi tulla paha mieli.

Vierailija
13/73 |
15.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.04.2013 klo 16:19"]

Aloituksessani ei tosiaankaan ollut kyse siitä, että kaikki ruoka pitäisi väkipakolla syödä. Ihmettelin ainoastaan, miksi niin monet lapset saa haukkua ruokaa.

Meillä ei saa sanoa, että ruoka on pahaa tai hyi tai yök, mutta pakko ei ole syödä, jos ei tykkää. Meidän lapset ei hauku ruokaa kotona eivätkä kylässä.

ap

[/quote]

Miksi ei saisi haukkua ruokaa, jos ruoka on pahaa? Jos se on pahaa, niin se on pahaa. Ei se kaunistelemalla muuksi muutu.

Minulla on ollut huono ruokahalu ja lapsellani on myös. Tottakai saa sanoa, jos ruoka on pahaa. Sitten pitää tehdä/syödä jotain parempaa ruokaa. Ruuan pitää olla hyvää. Olen sitä mieltä.

Vierailija
14/73 |
15.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.04.2013 klo 16:29"]

ap

[/quote]

Miksi ei saisi haukkua ruokaa, jos ruoka on pahaa? Jos se on pahaa, niin se on pahaa. Ei se kaunistelemalla muuksi muutu.

Minulla on ollut huono ruokahalu ja lapsellani on myös. Tottakai saa sanoa, jos ruoka on pahaa. Sitten pitää tehdä/syödä jotain parempaa ruokaa. Ruuan pitää olla hyvää. Olen sitä mieltä.

[/quote]

Äärettömän harvoin ruoka on pahaa - se voi olla liian mausteista, liian tulista, suolatonta, liian suolaista, liian makeaa, joku ei pidä paprikan mausta jne. Mutta oikeasti pahaa ruokaa en muista syöneeni kuin kerran tai kaksi elämäni aikana.

Varsinkin nirsojen ihmisten pitäisi muistaa, että se mikä ei sinulle maistu, voi olla jonkun toisen mielestä hyvää. On epäkohteliasta haukkua ruokaa. Siinä pilaa myös muiden ruokahetken.

Vierailija
15/73 |
15.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.04.2013 klo 16:36"]

ap

[/quote]

[/quote]

Äärettömän harvoin ruoka on pahaa - se voi olla liian mausteista, liian tulista, suolatonta, liian suolaista, liian makeaa, joku ei pidä paprikan mausta jne. Mutta oikeasti pahaa ruokaa en muista syöneeni kuin kerran tai kaksi elämäni aikana.

Varsinkin nirsojen ihmisten pitäisi muistaa, että se mikä ei sinulle maistu, voi olla jonkun toisen mielestä hyvää. On epäkohteliasta haukkua ruokaa. Siinä pilaa myös muiden ruokahetken.

[/quote]

Minun ruokahetkeni pilaa, jos lapsi ei syö, mutta ei kuitenkaan sano, että ruoka on pahaa. Jos ei syö, niin sitten pitää sanoa heti, että ruoka on pahaa, niin voin antaa tilalle jotain muuta, mikä maistuu. Minun mielestäni on ruoka on pahaa, jos se on liian suolaista tai tulista tms. Mikä ihme siinä "pahaa" sanassa on niin pahaa, ettei sitä saa lausua ääneen. Se on hyvä ja ytimekäs yleissana ilmaisemaan sitä, että en halua syödä tätä ruokaa, koska se ei jostain syystä miellytä minua. Olen koko lapsuuteni joutunut syömään pahaa ruokaa ja minä huolehdin siitä, että lapseni saa syödä sellaista ruokaa, josta hän pitää. Siis kotona. Kylässä saa olla syömättä, jos ei maita.

Vierailija
16/73 |
15.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona saa sanoa jos on mennyt pieleen. Eivät välttämättä pahaksi sano, mutta vähän oudoksi tai että ei ole kovin hyvää.

Joskus pitää myöntää että ei  ihan mennyt putkeen. Yleensä syövät vähän näitä epäonnnistuneitakin satseja. Turhasta eivät valita.

En näe mitään järkeä teeskennellä jos itsekin huomaa ryssineensä pahasti ruuanlaiton.

Vierailija
17/73 |
15.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kovinpa te luulette tuntevanne lapsenne. "Ei meidän lapsi koulussa koskaan hauku ruokaa!" Hehhehheh... kun olisitte kärpäsenä katossa joskus.

Vierailija
18/73 |
15.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla sitten aistiyliherkkyys tai fobioita jos usein jätät ruoan syömättä?

Tuollainen on aika epätavallista aikuisella, ellei sitten ole jokin diagnoosi.

[quote author="Vierailija" time="15.04.2013 klo 16:21"]

On muuten ihan eri sanoa, että ei pidä ruuasta, kuin että se on pahaa.

Minä en pidä useimmista ruuista. Jos tuntisitte äitini, ymmärtäisitte kyllä. En silti todellakaan koskaan sano yhdestäkään ruuasta hyi yök/pahaa/kakkaa. Jätän syömättä ja sillä hyvä.

En kyllä ymmärrä sitäkään, miksi niin monille ihmisille on ongelma, että en pidä ruuasta. En tee siitä koskaan itse numeroa - ellei sitten vastapuoli nosta niin järjetöntä meteliä, etten voi ohittaa sitä olemalla hiljaa.

Sama pätee myös lapsiini. Pitää ei tarvitse, haukuta ei silti.

[/quote]

Vierailija
19/73 |
15.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä saa sanoa, mutta sillon pitää olla myös perustelu sille.

Tokihan mammat tietää, että pienen lapsen makuaisti on vielä varsin tarkka, joten lapsi voi aistia pilaantuneen ruoan vaikkei aikuinen sitä huomaisikaan?

Vielä jälkikommenttina, että Suomessa on luvattoman paljon pahaa ruokaa tarjolla, valitettavasti.

Vierailija
20/73 |
15.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinäpäs kasvatat hienoa lasta siellä.
Huh.

[quote author="Vierailija" time="15.04.2013 klo 17:04"]

[quote author="Vierailija" time="15.04.2013 klo 16:36"]

ap

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Minun ruokahetkeni pilaa, jos lapsi ei syö, mutta ei kuitenkaan sano, että ruoka on pahaa. Jos ei syö, niin sitten pitää sanoa heti, että ruoka on pahaa, niin voin antaa tilalle jotain muuta, mikä maistuu. Minun mielestäni on ruoka on pahaa, jos se on liian suolaista tai tulista tms. Mikä ihme siinä "pahaa" sanassa on niin pahaa, ettei sitä saa lausua ääneen. Se on hyvä ja ytimekäs yleissana ilmaisemaan sitä, että en halua syödä tätä ruokaa, koska se ei jostain syystä miellytä minua. Olen koko lapsuuteni joutunut syömään pahaa ruokaa ja minä huolehdin siitä, että lapseni saa syödä sellaista ruokaa, josta hän pitää. Siis kotona. Kylässä saa olla syömättä, jos ei maita.

[/quote]

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kahdeksan