Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko täällä äitejä joilla kolme lasta alle 5v.?

Vierailija
15.04.2013 |

Minkälaista on ollut, mites jaksaminen, suostuuko tukiverkot hoitamaan kaikkia samaan aikaan, ovatko rahat riittäneet, nukuuteko koskaan? Siis kokemuksia kaipaisin ja suosittelisitko? Meillä mietteissä kolmonen, ikää meillä 37v. ja lapsia kaksi, 1 ja 3v.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
15.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei nyt just, mutta oli joskus 3 alle 2,5-vuotiasta

Vierailija
2/10 |
15.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaanpa kuitenkin, vaikkeimeillä olekaan ihan tuo tilanne.

Meillä on 4 lasta sellaisella ikäerolla, että kahdella vanhimmalla on se perinteiset 2 vuotta ikäeroa. Toisella ja kolmannella lapsella onkin sitten melkein 4 vuotta ikäeroa ja sitten kolmannella ja neljännellä vain runsas puolitoista vuotta.

Minusta nämä ikäerot ovat meille ihanteelliset. On ikäänkuin "2 sarjaa" lapsia ja missään vaiheessa ei lastenhoito ole tuntunut rankalta. Pienimpien ollessa ihan pieniä, olivat isommat koulun alaluokilla ja olin itse kotona niin ei tarvinnut heidän osaltaan miettiä iltapäivähoitoakaan.

Suosittelen siis nyt piämään taukoa ja aloittamaan lastenteon taas parin vuoden päästä ;)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
15.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutama vuosi sitten oli 3 alle 5-vuotiasta.

Ero tuli, tosin miehen mielenterveysongelmat tässä oli varmasti suurin syy, ei niinkään se, että oli kolme pientä lasta.

Muuten jaksamisen kanssa ei ollut ongelmia, osaksi ehkä sen vuoksi, että meillä kukaan lapsista ei ole ollut yökukkuja, vaan vuorokausirytmi on löytynyt melko varhain.

Miehen äiti joskus otti kaikki lapset hoitoon, muutoin ei tukiverkkoja.

Näin jälkeenpäin ajalteuna olihan tuo rankkaa, varsinkin kolmen alle 5-vuotiaan yksinhuoltajana, mutta ei sitä silloin huomanut. En kuitenkaan tekisi toisin. Ei siis kaduta.

Vierailija
4/10 |
15.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapset on nyt jo isompia, mutta esikoinen oli 3 v kun kuopukset (kaksoset) syntyivät. Mun mies on paljon poissa kotoa työnsä takia ja olin pitkiä aikoja yksin lasten kanssa. Kaikkeen tottuu. Meillä auttoi se, että esikoinen oli osa-aikaisesti päivähoidossa (3 pv/vko), joten noina päivinä pystyin itse nukkumaan silloin kun vauvatkin nukkuivat. Univelkaa ei kai pikkulapsivaiheessa kokonaan voi välttää.

Apua kannattaa pyytää lähipiiriltä, meillä isovanhemmat tulivat aina pyydettäessä auttamaan tai ottivat välillä esikoista luokseen. Kaikkia kolmea hoitivat myös pari kertaa, mutta se on aika rankka rasti, joten tällaista apua ei usein pyydetty.

Raha ei ollut meillä ongelma, koska ollaan hyvätuloisia ja säästöjä oli mukavasti.

Nyt kun kaikki kolme ovat jo koulussa, arki pyörii kuin itsestään. Vaikeita vuosia on vain muutama, joten sen takia ei kannata jättää lapsia tekemättä.

Vierailija
5/10 |
15.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

1.5v kolmoset. 

Vauvavuosi sujui ihan helposti, kun vauvat nukkui, söi ja makoili/puuhaili lattialla. 

Nyt on hermoja koeteltu enemmän kun tuntuvat pääsevän ja yltävän kaikkialle, mutta järkeä ei ole päässä yhtään. Lisäksi nukkuvat vähemmän ja välillä huonosti kun hampaita tulossa. Syöminen sentään helpompaa, kun juovat itse mukista. 

En silti vaihtaisi päivääkään pois. :)

Isovanhemmat olleet välillä apuna, mutta pääosin hoidettu ihan itse miehen kanssa ja minä yksin sen jälkeen kun mies palasi töihin noin puolen vuoden vapaan jälkeen. Kunnallista tmv apua ei ole pyydetty/haluttu. 

Rahallisesti pärjätty ihan hyvin vaikka kaikki on asuntoa ja autoa myöden jouduttu hankkimaan uusiksi ja vauvakamat kaikki x3.

Vierailija
6/10 |
15.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niin, siis suosittelette vaikka aika rankkaa. Niin ja ehkä se parin vuoden odotus olisi jaksamisen kannalta parempi, toivon vaan että tulen vielä 39v. raskaaksi ja että lapsi on terve. Tässä kun ikä alkaa tulla vastaan. :)

Vierailija
7/10 |
15.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.04.2013 klo 14:49"]

1.5v kolmoset. 

Vauvavuosi sujui ihan helposti, kun vauvat nukkui, söi ja makoili/puuhaili lattialla. 

Nyt on hermoja koeteltu enemmän kun tuntuvat pääsevän ja yltävän kaikkialle, mutta järkeä ei ole päässä yhtään. Lisäksi nukkuvat vähemmän ja välillä huonosti kun hampaita tulossa. Syöminen sentään helpompaa, kun juovat itse mukista. 

En silti vaihtaisi päivääkään pois. :)

Isovanhemmat olleet välillä apuna, mutta pääosin hoidettu ihan itse miehen kanssa ja minä yksin sen jälkeen kun mies palasi töihin noin puolen vuoden vapaan jälkeen. Kunnallista tmv apua ei ole pyydetty/haluttu. 

Rahallisesti pärjätty ihan hyvin vaikka kaikki on asuntoa ja autoa myöden jouduttu hankkimaan uusiksi ja vauvakamat kaikki x3.

[/quote]

Vau onko ihan luomukolmoset?

Vierailija
8/10 |
15.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmoset! Hattua nostan teille ja ihan itse reippaasti ne hoitaneet. :)

Vierailija
9/10 |
15.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin silloin nuorempi ja hyvin pärjättiin, vaikka nuorin olikin aikamoinen huutaja. Hoitoon ei saatu lapsia kuin hetkeksi päivällä, kun mulla oli esim. lääkäri. Meillä mies kävi töissä ja mä hoidin lapset öisin. Oksennustaudit sun muut vakavat jutut olivat tietysti erikseen. Viikonloppuisin mä sain nukkua lauantaina pitkään ja mies sunnuntaina. Rahat riittivät hyvin. Ostin yleensä esikoiselle laadukkaita tuotteita ja vaatteita, joten kestivät hyvin kaikilla lapsille. Itse olen todella tyytyväinen siihen, että tehtiin kolme lasta, neljäkin olis ollut ihan kiva, mutta silloin olis mennyt auto vaihtoon.

Vierailija
10/10 |
15.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä syntyy kuudes lapsi ennen kuin esikoinen täyttää seitsemän vuotta. Eli lapset ovat tulleet suht. tiuhaan.

Ollaan jaksettu ihan hyvin, kaikki lapset nukkuvat hyvin ja rytmitkin on hioutunut sopiviksi. 

Pääasiassa hoidetaan lapset itse, mutta joskus jos on esim. ultrakäynti tms. pyydetään vanhempiani katsomaan lapsia siksi aikaa. Tätä ei tapahdu kovin usein. Hyvin ovat aina selvinneet.

Lyhennetään lainaa kovalla kädellä, hirveästi ei ylimääräistä rahaa ole, mutta tullaan toimeen. Ruokaa on aina riittänyt ja laskut maksettu. Ulkomailla ei olla lomailtu.

Itse en tekisi toisin, oli alusta asti ajatuksena "tehdä" lapset putkeen. Jokaisella on kuitenkin se oma tilanne ja lapset ovat erilaisia, joten en suosittele yhtään mitään muille. Teette niin kuin parhaalta tuntuu.