Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

marsipaanin ja sokerimassan ero?

Vierailija
28.04.2013 |

Elikkäs mikähän noilla mahtaa olla erona esimerkiksi jos kakkua koristelee? Mulla olis ylimääräsenä v.punanen marsipaani ja normi valkonen sokerimassa ja aattelin kakkua alkaa koristeleen, mutta mietityttää eroavaisuudet...

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
28.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No marsipaanissa taitaa olla mantelia, sokerimassassa ei. Ei sillä noin niin kuin koristelun kannalta ole mitään merkitystä.

Vierailija
2/6 |
28.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos on oikeeta marsipaania niin on mantelia, hunajaa ja manteliöljyä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
28.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

moni inhoaa marsipaanin makua. 

Vierailija
4/6 |
28.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kovasti vastauksista! Tää rouva on tyytyväinen ja lähtee testaileen mitenkä koristelu onnistuu näin niinkun ensikertalaiselta ;)

Vierailija
5/6 |
28.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Marsipaani ei koskaan kovetu täysin, sokerimassa kylläkin. Marsipaani ottaa muutenkin useita päiviä kovettuakseen. Joskus noita sekoitetaan keskenään, kun silloin koostumus joidenkin mielestä paras.

Itse käytän sokerimassaa koristeisiin. Tomusokeria tarvitaan, mikäli tuntuu tarttuvan kiinni.

Vierailija
6/6 |
28.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2013 klo 13:08"]

jos on oikeeta marsipaania niin on mantelia, hunajaa ja manteliöljyä

[/quote]

Tuo hunaja riippuu paljon valmistajasta. Itse rakastan marsipaania, mutta olen allerginen hunajalle, joten juuri tuohon olen perehtynyt. marsipaani pitää sisällään ensisijassa sokeria, noin 75%, 10 - 25% mantelimassaa, manteliöljyä ja lisänä voi olla valkuaista tai hunajaa. mantelimassa on samasta aineesta hienompi versio, jossa yleensä mantelipitoisuus nousee 50% tasolle ja monesti muut ainekset puuttuvat. Marsipaani toimii kakun koristelussa, koska se ei lohkeile. Yleensä mantelimassasta valmistetaan niitä "marsipaanipossuja" ja muita hahmoja, silloin muovailtavuude ja maustamisen vuoksi siihen lisätään kaikennäköistä muuta, mm. liköörejä, suklaata, hunajaa jne.

ja sokerimassa on sokerimassaa... Siihen ei voi lisätä aivan kaikkea, mitä mantelimassaan, koska maku saattaa tulla liian vahvaksi tai koostumus kärsiä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kahdeksan