Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi Turulla on niin outo maine muihin kaupunkeihin verrattuna?

Vierailija
14.04.2013 |

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
14.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep. Ja Helsingistä mennään Tallinnaan.

Tukholma on turkulaisten läheisin pääkaupunki.

[quote author="Vierailija" time="14.04.2013 klo 17:40"]

Manner-Suomen kaupungeista Turku on voimakkaimmin suuntautunut ulkomaille. Täältä käydään Tukholmassa, kun muualta Suomesta mennään Helsinkiin. Siinä ainakin yksi ero, näin Helsingissä, Tampereella ja Jyväskylässä asuneena.

[/quote]

Vierailija
22/39 |
14.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelin Turussa 6 v. Ihana kaupunki ja samoin turkulaiset tosi mukavia. Sain paljon hyviä ystäviä.

Olen syntynyt Pohjanmaalla, asunut Savossa, Stadissa ja Espoossa. En  pääkaupunkiseudulta pois muuttaisi mihinkään muualle kuin Turkuun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
14.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.04.2013 klo 16:47"]

He ovat lähimpänä Eurooppaa (Ruotsi on sentäs länsivaltio) ja liian hyvä itsetunto muille suomijunteille ymmärtää. Kaunis ja historiallinen kaupunki. Ainoa oikea pääkaupunki, harmi kun paloi.

[/quote]

Ainoa oikea pääkaupunki? Turku oli pääkaupunkina huikeat 3 vuotta.

Osa Venäjääkin kuuluu Eurooppaan.

Vierailija
24/39 |
14.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.04.2013 klo 16:52"]

Ainakin pirkanmaalaisten, satakuntalaisten ja pääkaupunkiseutulaisten mielikuvissa Turku oli Tamperetta kiinnostavampi asuinpaikkana pari vuotta sitten tehdyssä kyselytutkimuksessa.

[/quote]

Satakuntalaisten? Ainakin raumalaiset ovat vuosikymmeniä lähteneet useammin Turun kuin Tampereen suuntaan, eikä se ihme olekaan, jos nyt vaikka murretta ja aksenttia ajatellaan. Raumalta minäkin Turkuun tulin 27 vuotta sitten enkä pois lähtenyt ole. Mieskin muutti Helsingistä Turkuun, kun minä olin täällä. Ja hyvin on viihtynyt hänkin. :)

Vierailija
25/39 |
14.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkän Turusta hirveän paljon, mutta olen huomannut, että useat nuoret naiset ovat jotenkin ylimielisen oloisia. Moni katsoo jollain tapaa vähän pahasti, kun siellä kävelee. Liekö mun tamperelaisuus näkyvän sitten niin paljon päälle päin, hah :)

Vierailija
26/39 |
14.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoret naiset nyt ovat joka paikassa ylimielisen oloisia...

Vierailija
27/39 |
14.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä Turkua Suomen pääkaupunkina pidettiin Ruotsin vallan aikanakin. Monia vuosisatoja siis. Se vaan tekee helsinkiläisille tiukkaa myöntää että Turku on ollut pääkaupungin asemassa paljon paljon kauemmin kuin heidän rakas nuori kaupunkinsa.

[quote author="Vierailija" time="14.04.2013 klo 18:07"]

He ovat lähimpänä Eurooppaa (Ruotsi on sentäs länsivaltio) ja liian hyvä itsetunto muille suomijunteille ymmärtää. Kaunis ja historiallinen kaupunki. Ainoa oikea pääkaupunki, harmi kun paloi.

[/quote]

[/quote]

Vierailija
28/39 |
14.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turku on ihan oma lajinsa. Turkulaista ei ymmärrä kuin toinen turkulainen, siis vähintään 50 vuotta Turussa asunut tai Heidekenillä syntynyt. Turussa kaikki asiat tehdään niin hankalasti, kuin se vain on mahdollista. Itse olen turkulainen olosuhteiden pakosta. Mun sydän on Stadissa.

Oi, ratikat, metrot, aleksi, vallila, pasila, mäkelänrinne, espa, suokki, pihlajasaari... oi Helsinki!

Vierailija
29/39 |
14.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne on ne muut vaan niin kateellisia. Turkuhan ON Suomen sivistyksen kehto, sille eivät muut mahda mitään. Turun rinnalla muut ovat pelkkiä nousukkaita. Turku oli Suomen pääkaupunki sentään satoja vuosia. Pääkaupunkihan voi olla muillakin kuin itsenäisillä valtioilla (esimerkiksi vaikkapa Kanadan pääkaupunki Ottawa).

Puhkes uudet tertut tuomeen / aika aatteet uudet toi / Auran rantamilta Suomeen / koitti kirkas huomenkoi. / Täällä Suomen synnyinmuistot / täällä työn ja tiedon puistot / virttä vapauden soi.

Vierailija
30/39 |
14.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.04.2013 klo 19:15"]

Kyllä Turkua Suomen pääkaupunkina pidettiin Ruotsin vallan aikanakin. Monia vuosisatoja siis. Se vaan tekee helsinkiläisille tiukkaa myöntää että Turku on ollut pääkaupungin asemassa paljon paljon kauemmin kuin heidän rakas nuori kaupunkinsa.

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Mikä logiikka siinä on takana, että vanha kaupunki on automaattisesti parempi/halutumpi? Helsinkiläisenä ei tee yhtään tiukkaa mikään Turkuun liittyvä, minulla on itseasiassa mökki siellä saaristossa, aivan ihana paikka. Pääkaupunkina Turku kuitenkin oli vain sen muutaman vuoden. Merkittäviä asumisalueita on muuallakin, eikä niistäkään yritetä värittää pääkaupunkia. Ruotsin vallan aikana Suomi oli niin takapajuinen, että yhtäkään oikeaa kaupunkia ei ollut.

Vierailija
31/39 |
14.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini, joka siis on syntynyt maalla, mutta muutti nuorena Turkuun, sanoi että media alkoi joskus sotien jälkeen tehdä ns turkulaispilaa. Pääasiassa johtui kai siitä, että turkulaisilla oli vahva identiteetti ja oma pitkä historia ja taas uudelle pääkaupungilla ei ollut mitään muuta kuin erämettistä muuttaneita uudisasukkaita. Jotain piti keksiä ja tämä oli kai se suomalaiskansallinen tapa eli vittuilu, pilkka ja kiusanteko. 99 %:sesti nykyäänkin pääkaupunkiseudun median aikaansaama asia. En ole koskaan keksinyt mitään syytä tuolle, mutta aika ainutlaatuista koko maailmassa ja varmaan monen toimittajan ja helsinkiläisen heikko itsetunto siitä aikoinaan parani. Itse asuin Turussa 5 vuotta kun opiskelin yliopistossa, mitä mainioin paikka vaikka töitä ei minun alalta koskaan löytynytkään ja nykyään asun ulkomailla, mutta mökki on Turun saaristossa edelleen.

Vierailija
32/39 |
14.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.04.2013 klo 21:20"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Mikä logiikka siinä on takana, että vanha kaupunki on automaattisesti parempi/halutumpi? Helsinkiläisenä ei tee yhtään tiukkaa mikään Turkuun liittyvä, minulla on itseasiassa mökki siellä saaristossa, aivan ihana paikka. Pääkaupunkina Turku kuitenkin oli vain sen muutaman vuoden. Merkittäviä asumisalueita on muuallakin, eikä niistäkään yritetä värittää pääkaupunkia. Ruotsin vallan aikana Suomi oli niin takapajuinen, että yhtäkään oikeaa kaupunkia ei ollut.

[/quote]

Ehkä kannattaisi vähän lukea historiaa. Kyllä Turku oli 1500-luvulla enemmän kaupunki kuin mikään Suomen kaupungeista on nyt, suhteellisesti ajatellen.

Vierailija
33/39 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nyt kyllä kovinkaan hyvä huumorintaju ole turkulaisilla. Kyllä meillä monilla ulkopaikkakuntalaisilla on käsitys että kun suunsa avaa, niin turkulainen ei ymmärrä edes mitä tarkoitetaan. Kyselevät usein mitä heistä ajatellaan, että se siitä hyvästä itsetunnosta. Työpaikoilla monet kyllä ystävystyvät ihan muiden kuin turkulaisten kanssa. 

Vierailija
34/39 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

tuossa toisessa ketjussa sanottiin erityisen sisäsiittoiseksi. ei muista yliopistokaupungeista sanota noin

Niin kertoo varmaan kaverin omasta tasosta. Varsinais-Suomessa kun on koko Suomen laajin geeni pooli.

Vierailija
35/39 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turkulaiset on aivan totaalisen kusipäistä sakkia

Vierailija
36/39 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, mutta itse tiesin jo nuorena haluavani Turkuun opiskelemaan. Ihan jo sen vanhan historian takia. En ole katunut ja nyt olen asunut täällä jo yli puolet elämästäni. Todennäköisesti tulen asumaan vastaisuudessakin. 

Turku on vain jotenkin niin kiva kaupunki, helppo hahmottaa ja suunnistaa, vaikka olisit asunut vasta vähän aikaa. Löytyy historiaa, kaksi yliopistoa, erikielisiä ihmisiä, meri, joki, satama, saaristoa, luonnonsuojelualueita. Turussa on jotain sellaista, mitä esim. Helsingissä ja Tampereella ei vain ole. 

Vierailija
37/39 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Mikä logiikka siinä on takana, että vanha kaupunki on automaattisesti parempi/halutumpi? Helsinkiläisenä ei tee yhtään tiukkaa mik

Helsinkiläisille ei ole mitään väliä ja silti hirveä ulina😅 eri

Vierailija
38/39 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon elämässäni kerran käynyt Turussa. En tiedä koko kaupungista mitään. En tunne edes yhtään turkulaista. 

Vierailija
39/39 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä Turusta kertoo aika paljon Afrikan Tähti - pelin jupakka. Lisäksi muutama äärikommunisti naispoliitikko on nakertanut Turun uskottavuutta. Turku on lisäksi hieman sivussa maantieteellisesti.