Väittääkö joku oikeasti olevansa sitä mieltä, että kaikki työ on yhtä tärkeää?
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä ainakaan väitä. Mielestäni kaikki mukatyöt ja johtopositiot ovat suurta huijausta. Todellisen työn tekevät siivoojat ja muu lattiatason porukka, silti gloorian kerää aina ne patsastelijat jotka eivät tosiasiallisesti oikein tee mitään.
Siis tottakai siivojan ja lattiatason työt ovat tärkeitä, mutta jos ne johtotason työt ovat niin helppoja että kuka tahansa pystyy ne tekemään, mikseivät ne alemman tason työntekijät vaihda niihin?
Siihen systeemiin sisältyy niin paljon lasikattoja sun muita konstruktioita, että olisikin niin helppoa että meritoitunein henkilö valittaisiin, mutta kuten tiedämme, noihin positioihin valitaan ennen kaikkea sosiaalisten ja poliittisten suhteiden kautta.
Siksi niihin ei niin vain vaihdeta.
Jos nyt vaikka jonkin kansainvälisen yhtiön johtaja vaihtaisi paikkaa siivojan kanssa, johtaja todennäköisemmin oppisi siivojan hommat, mutta siivoja taas todennäköisesti ei pystyisi menestykseekkästi noita johtajan hommia hoitamaan.
Menepä ensin sinne siivouspuolelle.
Kyllä sieltäkin nousee pomoja, ja työllistyy entisiä sellaisia. Näitä, jotka tekevät sitä mitä saavat.
Useimmat työt ovat tärkeitä, vaikkeivät yhtä tärkeitä. Joitain töitä ei voi kutsua tärkeiksi, jos niistä on lähinnä haittaa. Henkilökohtaisesti mm. puhelinmyyjä, petollinen poliitikko tai maksullinen nainen/mies mielestäni kuuluvat tähän kategoriaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä ainakaan väitä. Mielestäni kaikki mukatyöt ja johtopositiot ovat suurta huijausta. Todellisen työn tekevät siivoojat ja muu lattiatason porukka, silti gloorian kerää aina ne patsastelijat jotka eivät tosiasiallisesti oikein tee mitään.
Siis tottakai siivojan ja lattiatason työt ovat tärkeitä, mutta jos ne johtotason työt ovat niin helppoja että kuka tahansa pystyy ne tekemään, mikseivät ne alemman tason työntekijät vaihda niihin?
Siihen systeemiin sisältyy niin paljon lasikattoja sun muita konstruktioita, että olisikin niin helppoa että meritoitunein henkilö valittaisiin, mutta kuten tiedämme, noihin positioihin valitaan ennen kaikkea sosiaalisten ja poliittisten suhteiden kautta.
Siksi niihin ei niin vain vaihdeta.
Jos nyt vaikka jonkin kansainvälisen yhtiön johtaja vaihtaisi paikkaa siivojan kanssa, johtaja todennäköisemmin oppisi siivojan hommat, mutta siivoja taas todennäköisesti ei pystyisi menestykseekkästi noita johtajan hommia hoitamaan.
Tirsk. Niinhän sitä luulisi noin äkkisiltään ja varmasti idealistisena nuorena noin ajattelikin. Nyt vanhana ja paljon kaikenlaista nähneenä en ole enää ollenkaan varma. Se siivooja saattaisi olla ihan OK johtaja sen avustajajoukon keskellä, mikä noiden 'huippu'johtajien ympärillä pyörii.
Ja siivoojista harva lähtisi joutoaikoinaan t'appamaan Afrikkaan leijonia, seeproja tai kirahveja. Tai ylipäätään mitään. Nämä ammattikuvotuksethan sitä harrastavat. Kato ku ne voi. Siellä ne amerikkalaiset hammaslääkärit ja suomalaiset korvaamattomat 'yritys'pomot ampuu autonlavalta, kun niille on alakuasukkaat osoittanut, että ammu tuohon suuntaan.
Miksi yritysten omistajat eivät sitten palkkaa sitä siivoojaa johtamaan, jos se kerran osaisi sen homman ihan hyvin? Luulisi sen tulevan halvemmallakin, ja yleensä omistajat kyllä ovat hyvin halukkaita ratkaisuihin, joissa yritys säästää kuluja.
Vai olisiko sittenkin niin, että se kovapalkkainen yritysjohtaja on varmempi valinta, ettei yritys ajaudu kuralle? Pitää muistaa, että yksittäisen kovapalkkaisenkin johtajan palkka on yleensä aika pieni raha, kun suhteutaan yrityksen koko toimintaan.
Noissa piireissä toteutuu "rapsuta sinä minun selkääni niin minä rapsutan sinun" -ajattelu. Pidetään itseä ja kavereita miltei jumalan valittuina poikkeusyksilöinä. Siihen hegemoniaan ei kaivata disruptiota. Kaikki huippuyliopistot ja muut salaseurat perustuvat pohjimmiltaan samaan sisäsiittoiseen ja mustasukkaiseen lauma-ajatteluun. Ei sinne aidosti haluta kilpailijoita, on niin paljon mukavampaa blokata oletetut alempitasoiset pois ja jatkaa herrakerhossa saunomista, katsellen Raaden hampaan ikkunoista Keilaniemen aaltojen liplatusta.
Olen joskus keskustellut kutakuinkin näin ajattelevan kanssa, jonka koulutus on ollut todella alhainen. Hänen mielestään melkein kuka tahansa pärjäisi kansainvälisen suuryrityksen johdossa. Sitten olen yrittänyt keskustella jonkun yrityksen toiminnasta ja talousluvuista, niin on ilmennyt, ettei hän ymmärrä edes ihan peruskäsitteistä (tase, liikevaihto tms.), eikä keskustelusta ole siksi tullut yhtään mitään.
Ei ole voinut muuta kuin hämmästellä tuota ajatusmaailmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa jos jokainen siivoaisi kerran viikossa sen oman työpisteensä ympäristön niin siivoojat olisivat melko tarpeettomia. Ei menisi kuin ehkä kymmenen minuuttia.
Mutta kiitos kuitenkin kun teette sen meidän puolestamme.
Kerro minulle, millä menetelmällä, välineillä ja aineilla järjestät kohteesi perussiivouksen? Entä terveydenhoidon desinfiointi, ylläpito- ja perussiivous, jota tehdään pitkin vuotta? Kuolinsiivous? Kosteiden tilojen päivittäinen ja viikkosiivous? Wc:n päivittäin puhdistus oikeassa järjestyksessä, sis. täydennykset?
Työskentelin aikoinani hampurilaisravintolassa ja siellä työntekijät ainakin hoitivat kaiken siivouksen itse ilman ulkopuolista siivousapua tai siivouskoulutusta. Perustoimistossa ei nyt koskaan niin likaista varmaan ole, etteikö työntekijät sitä osaisi puhdistaa, mutta tuskin nyt vaikka lakimies innostuu menemään töihin firmaan, jossa työntekijät pesevät vessatkin itse. Ja toisaalta yrityksen omistajan on halvempaa maksaa siivojan palkkaa, kuin maksaa ylimääräistä sille lakimiehelle ajasta jonka käyttää siivoukseen. Joissain sairaaloissa taas siivojien tärkeys korostuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa jos jokainen siivoaisi kerran viikossa sen oman työpisteensä ympäristön niin siivoojat olisivat melko tarpeettomia. Ei menisi kuin ehkä kymmenen minuuttia.
Ehkä tuo onnistuisi tavallisessa toimistossa jotenkuten, mutta sairaalat, elintarviketeollisuuden tuotantolaitokset, laboratoriot ja vastaavat on syytä siivota ihan ammattilaisvoimin, että niissä hommat onnistuvat.
Sitäpaitsi, toimistoissakin on erilaisia kattovalaisimien puhdistamisia ja ikkunanpesuja, joiden tekeminen vaati pikkuisen enemmän kuin rätinheilautuksen ja roskiksen tyhjentämisen, lattioiden vahaukseta tms. puhumattakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä tuo onnistuisi tavallisessa toimistossa jotenkuten, mutta sairaalat, elintarviketeollisuuden tuotantolaitokset, laboratoriot ja vastaavat on syytä siivota ihan ammattilaisvoimin, että niissä hommat onnistuvat.
Sitäpaitsi, toimistoissakin on erilaisia kattovalaisimien puhdistamisia ja ikkunanpesuja, joiden tekeminen vaati pikkuisen enemmän kuin rätinheilautuksen ja roskiksen tyhjentämisen, lattioiden vahaukseta tms. puhumattakaan.
Ja siksi työnantaja mieluummin maksaa tästä siivousfirmalle, kuin käyttää kalliita toimistotyöläisen (esim. juristi tai insinööri) resursseja noihin siivoushommiin. Kyse ei ole siitä, etteikö toimistötyöläinen näihin hommiin kykenisi.
Jos työssä on vähänkin positiivista sisältöä ja jos se tuottaa jotain hyödyllistä, se kannattaa.
Myös ihmisen ja yhteisön toimintakyvyn kannalta.