Väittääkö joku oikeasti olevansa sitä mieltä, että kaikki työ on yhtä tärkeää?
Kommentit (67)
Ei yhtä tärkeää mutta lähes kaikki työ on ainakin joltain kannalta tärkeää.
Vierailija kirjoitti:
Aika moni työ on pelkästään turhaa tai jopa haitallista.
Ei ole. On paljon töitä, joita ilman maailma tulisi toimeen aivan hyvin. Itse asiassa suurin osa töistä on sellaista, mitä ei tarvitsisi tehdä, ihmiset vain eläisivät alkeellisemmin ja kuolisivat nuorempana. Sitten on täysin turhia töitä, joiden loppumisesta ei kärsi kukaan mitenkään. Maailmassa on mm. valtavat määrät turhaa tavaraa, jota ilman ihmiset tulisivat mainiosti toimeen.
Vierailija kirjoitti:
En minä ainakaan väitä. Mielestäni kaikki mukatyöt ja johtopositiot ovat suurta huijausta. Todellisen työn tekevät siivoojat ja muu lattiatason porukka, silti gloorian kerää aina ne patsastelijat jotka eivät tosiasiallisesti oikein tee mitään.
Eipä olisi sille siivoojalle kysyntää, jos joku johtotason tyyppi ei organisoisi ja keksisi sitä tuottavaa työtä, jolla kaikki tämä meidän hyvinvointi kustannetaan.
Ihan sitä siivojan työtä mitenkään väheksymättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika moni työ on pelkästään turhaa tai jopa haitallista.
No ei niitä kauhean montaa ole jotka eivät ole yhtään kenenkään kannalta tarpeellisia.
Vierailija kirjoitti:
En minä ainakaan väitä. Mielestäni kaikki mukatyöt ja johtopositiot ovat suurta huijausta. Todellisen työn tekevät siivoojat ja muu lattiatason porukka, silti gloorian kerää aina ne patsastelijat jotka eivät tosiasiallisesti oikein tee mitään.
Itse asiassa jos jokainen siivoaisi kerran viikossa sen oman työpisteensä ympäristön niin siivoojat olisivat melko tarpeettomia. Ei menisi kuin ehkä kymmenen minuuttia.
Mutta kiitos kuitenkin kun teette sen meidän puolestamme.
Pitää huomioida että myös työttömyys on tärkeää.
Työn määrä kun on koko ajan vähentynyt niin on tärkeää että jotkut ovat myös työttömiä.
Koko ihmiskunnan yhteisenä tavoitteena pitäisi ehdottomasti olla globaali yhteiskunta jossa kenenkään ei tarvitsisi tehdä työtä.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. On paljon töitä, joita ilman maailma tulisi toimeen aivan hyvin. Itse asiassa suurin osa töistä on sellaista, mitä ei tarvitsisi tehdä, ihmiset vain eläisivät alkeellisemmin ja kuolisivat nuorempana. Sitten on täysin turhia töitä, joiden loppumisesta ei kärsi kukaan mitenkään. Maailmassa on mm. valtavat määrät turhaa tavaraa, jota ilman ihmiset tulisivat mainiosti toimeen.
Siksi onkin paradoksaalista että sitä halvinta turhaa krääsää ostavat yleensä ne pienituloiset ihmiset. Jotain iloa he siis siitä elämäänsä saavat.
Automaatio vie koko ajan työpaikkoja, kiihtyvällä vauhdilla.
Vierailija kirjoitti:
Pitää huomioida että myös työttömyys on tärkeää.
Työn määrä kun on koko ajan vähentynyt niin on tärkeää että jotkut ovat myös työttömiä.
Koko ihmiskunnan yhteisenä tavoitteena pitäisi ehdottomasti olla globaali yhteiskunta jossa kenenkään ei tarvitsisi tehdä työtä.
Kerrankin joku sanoo sen ääneen. Työ ei ole mikään itseisarvo. Siis tuottava palkkatyö. 1900-luvun alussa vielä ajateltiin, että koneet vapauttavat meidät turhasta ja yksitoikkoisesta työnteosta. Samaa ajatusta pitäisi vaalia edeleen. Kaikki työ ei todellakaan ole tärkeää.
"Automaatio vie koko ajan työpaikkoja, kiihtyvällä vauhdilla."
Kaupat ja liikkeet voisi täysin automatisoida jo nyt. Jne.
Paljon ihmiset tekevät nyt ns. jonninjoutavaa työtä. Robotilla olisi jo perillä...
Mihin kaikki julkkarit pitäisi sitten pistää? Suurin osa suojatyöpaikoissa, poliittisin perustein valittuja.
muotibloggaaja yhtä tärkeä kuin kirurgi? yeah right
Vierailija kirjoitti:
Siis tottakai siivojan ja lattiatason työt ovat tärkeitä, mutta jos ne johtotason työt ovat niin helppoja että kuka tahansa pystyy ne tekemään, mikseivät ne alemman tason työntekijät vaihda niihin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis tottakai siivojan ja lattiatason työt ovat tärkeitä, mutta jos ne johtotason työt ovat niin helppoja että kuka tahansa pystyy ne tekemään, mikseivät ne alemman tason työntekijät vaihda niihin?
Siihen systeemiin sisältyy niin paljon lasikattoja sun muita konstruktioita, että olisikin niin helppoa että meritoitunein henkilö valittaisiin, mutta kuten tiedämme, noihin positioihin valitaan ennen kaikkea sosiaalisten ja poliittisten suhteiden kautta.
Siksi niihin ei niin vain vaihdeta.
Vierailija kirjoitti:
Jaksaa tämäkin elämäm kolun "viisaus" joka kerta naurattaa. Ei ne työt itsestään sinne yritykseen tule niin kuin Kelan massit työnvieroksujan tilille. Jos ei ole firmassa pätevää johtoa ei siellä ole myöskään töitä niille "duunareille".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siihen systeemiin sisältyy niin paljon lasikattoja sun muita konstruktioita, että olisikin niin helppoa että meritoitunein henkilö valittaisiin, mutta kuten tiedämme, noihin positioihin valitaan ennen kaikkea sosiaalisten ja poliittisten suhteiden kautta.
Siksi niihin ei niin vain vaihdeta.
Onhan niitä aina niitä, jotka pääsevät suhteiden kautta töihin, mutta eräänlaista älykkyyttä on nimenomaan hankkia niitä suhteita jonka avulla edetään uralla. Käydään oman alan verkostointitapahtumissa, haetaan aktiiivisesti menestyneiden ihmisten opastusta ja niin edelleen. Kyllä ainakin omassa tuttavapiirissäni ne menestyneimmät ovat juuri niitä älykkäitä ja määrätietoisia gogettereitä, jotka eivät anna minkään pysäyttää itseään ja aktiivisesti opettelevat uusia asioita.
Olen itse porvari ja katson asiaa taloudellisesta näkökulmasta. Ei kaikki työ välttämättä ole yhtä tärkeää, mutta arvokasta kuitenkin. Näin saadaan julkista taloutta tasapainotettua ja valtion tulonsiirtoja vähennettyä, kun yhä useammalla on se työpaikka ja palkat juoksevat. Olkoonkin, että kyseinen työ ei itsessään ole tärkeintä laatuaan, mutta plussan puolelle kuitenkin mennään.
Suurimman osan tehdastyöstä voi automatisoida. Samoin kaupan palvelut, asiakaspalvelut, hakemusten käsittelyt, sopimusten teot, kirjanpidot, jopa lakimiehet, tietotyön, tutkimuksen ja kyllä robotti oli lääkärinäkin parempi disgnooseissaan kuin ihminen. Työn tärkeydestä se ei tosin kerro mitään. Työ on tärkeää, kun siitä on joku valmis maksamaan.