Vierailin viikonloppuna todella siistissä kodissa
Kaikki tiptop paikallaan. Siitä kodista oikein huokui puhtaus ja järjestys ja on iso omakotitalo, perhe asuttaa sen. Oma kotimme on aina jollain tavalla sotkuinen, jokin paikka ainakin, vaikka miten puunaisi ja järjestelisi. Sotkukohtia siellä täällä.
Kertokaa vinkkejä miten te saatte pysymään kotinne AINA siistinä, joka paikan, koko kodin?!! Sellaisena kuin asuntoesittelykuvissa on.
Koti, jossa vierailin on aina sellainen asuntoesittelykuva -tyylinen, kun olen siellä vieraillut.
Kommentit (1330)
Vierailija kirjoitti:
Lapsuuden kotini oli sellainen. Jos tein kotitöitä niin äiti tuli perästä ja teki "paremmin". Itse sain pakko-oireita ja huoneestani sanottiin, että on kuin kuolleen lapsen muistohuone. Kärsin edelleen pakko-oireista. Pointti oli, että vanhemmat, ette välttämättä tiedosta millä hinnalla siivoatte hulluina. Itselleni se maksoi mielenterveyden.
Ikävää. *halaus*
Ennen aikoinaan oli kasvatusmetodina näyttää miten asiat tehdään, tottakai paremmin. Aikuiset osasivat, lapset räpelsivät. Tämän ymmärtäminen on eheyttänyt minua. Minussa ei ole ollut mitään vikaa, en vain ole saanut harjoitella kärsivällisten aikuisten seurassa taitoja, eikä vanhemmilla ole yksinkertaisesti ollut tarvittavia taitoja kasvattaa "paremmin". Mä olen päässyt pakko-oireista, kun olen päässyt vapautumaan siitä ajatuksesta, että joku hallitsisi mua tai että olisin ollut jotenkin surkimus. Mä saan tehdä nyt sillain kun itse haluan eikä kukaan voi sisustukseeni enää vaikuttaa. Mä hallitsen elämääni ja olen vahva.
Mitä ohjeita se välittäjä antoi? Jäi kiinnostamaan.
Vierailija kirjoitti:
Me ollaan oltu aina enemmän tai vähemmän sottaisia, nurkissa kasoja milloin mitäkin, tiskikone jatkuvasti kierroksen jäljessä ym.
Nyt tuli kuitenkin asunnon myynti eteen ja ”pakosta” ja välittäjän ohjeilla raivattiin systemaattisesti kaikki huoneet läpi. Kamaa lähti sekä kierrätykseen että roskiin, mutta myös vuokrattiin ylimääräinen kellarikomero. Ja kas kummaa, tätä asuntoa ei ollut tunnistaa. Parasta kaikessa oli, että jokaiselle perheenjäsenelle tuntui syttyvän lamppu, että ”täähän on paitsi hienoa, myös meillä mahdollista”. Tästä koetetaan pitää kiinni uudessakin kodissa!
Osittain ketjun innoittamana sain äsken siivottua (nuorimmaiseni avustuksella) keittiöstä kasan, mikä kertyy tiettyyn paikkaan.
Tulevina päivinä aion siistiä muita osia kodista. Tsemppiä kanssasiistijöille😊
Vierailija kirjoitti:
Osittain ketjun innoittamana sain äsken siivottua (nuorimmaiseni avustuksella) keittiöstä kasan, mikä kertyy tiettyyn paikkaan.
Tulevina päivinä aion siistiä muita osia kodista. Tsemppiä kanssasiistijöille😊
Ihan mahtava juttu! Mä olen innostunut tästä tosi paljon, näkyy niin nopeesti muutos. Tänään jatketaan :) ap
Onpa ihana, positiivinen keskustelu!
Tätähän se kaikkien arki on, jatkuvaa pientä siivoilua..
Ja tosiaan, kuinka paljon puhdas, raikas ja kaunis koti vaikuttaakin mieleen! 😊
Vierailija kirjoitti:
Mitä ohjeita se välittäjä antoi? Jäi kiinnostamaan.
Vierailija kirjoitti:
Me ollaan oltu aina enemmän tai vähemmän sottaisia, nurkissa kasoja milloin mitäkin, tiskikone jatkuvasti kierroksen jäljessä ym.
Nyt tuli kuitenkin asunnon myynti eteen ja ”pakosta” ja välittäjän ohjeilla raivattiin systemaattisesti kaikki huoneet läpi. Kamaa lähti sekä kierrätykseen että roskiin, mutta myös vuokrattiin ylimääräinen kellarikomero. Ja kas kummaa, tätä asuntoa ei ollut tunnistaa. Parasta kaikessa oli, että jokaiselle perheenjäsenelle tuntui syttyvän lamppu, että ”täähän on paitsi hienoa, myös meillä mahdollista”. Tästä koetetaan pitää kiinni uudessakin kodissa!
Yleensä noi ohjeet on sellaisia, että nk krääsä ja turha otetaan pois, eli selkiytetään tilat. Siivotaan hyvin, että tulee puhdasta ja raikasta, varsinkin wc-tilat. Ikkunat myös pestään. Ei ole niitä sotkuläjiä eikä elämisen jälkiä missään. Otetaan pois nk henkilökohtainen materiaali kuten valokuvat. Siistitään pintoja, maalataan jos on tarvetta. Laitetaan puhtaat pyyhkeet. Asetellaan kauniisti maljakkoon kukat, asetellaan kynttilät, koristetyynyt, viltti. Pedit tietenkin petataan.
Vierailija kirjoitti:
Onpa ihana, positiivinen keskustelu!
Tätähän se kaikkien arki on, jatkuvaa pientä siivoilua..
Ja tosiaan, kuinka paljon puhdas, raikas ja kaunis koti vaikuttaakin mieleen! 😊
Kommentistasi tuli niin hyvä mieli. :) Aurinkoista päivää sinulle <3Tästä on hyvä aloittaa päivä.
Roskikset sopivissa paikoissa, ettei aina ovien aukomista. Säännöllinen siivous.
Ajan käyttö, ei ole paljon järkeä vain istua ja valittaa kiirettä, pyykkikasa odottaa pesukoneeseen laittoa samalla.
Lapsi ja eläintaloudessa mahdotonta etteikö olisi karvoja ja roskia. Liian valkea esittelykoti saa aikaan ettei uskalla hengittääkään.
Kun ostimme asunnon, kaikki oli todella siistin näköistä käydessämme esittelyssä. Sitten kun muutimme paljastui totuus. Kaapit olivat todella likaiset, eikä ne hienojen mattojen alla olleet lattiatkaan niin puhtaat olleet. Mutta toisaalta kaverini kotona oli neljä lasta ja pieni asunto. Heillä oli kyllä ne kaapitkin aina tiptop. Se johtui siitä, että jokainen teki osansa ja tavarat laitettiin paikalleen samantien. He eivät tehneet kovin usein suursiivouksia, vaan perussiivouksia pienissä osissa koko ajan samalla kun touhusivat. Kaikkien perheenjäsenten panosten avulla ja kun tavarat laittaa heti paikoilleen, ei anna tiskivuorten kertyä jne se onnistuu. Itse osaisin, mutta olen vain laiska.
Laskekaapa aika mitä tähän jatkuvaan siivoukseen ja järjestelyyn kulutatte ja miettikää mitä hauskempaa voisitte senkin aikaa tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Mä aloitan meidän kodin täysjärjestelyn ja täyssiivouksen. Oli niin upea kokemus se vierailu. En jaksa enää tätä sotkua ja kaaosta kodissamme! Yritän kouluttaa ukonkin. ap
Ei saatana. En päästä sinua enää koskaan kylään siisteihin koteihin.
T: Ukkosi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä suurin sotkija on ukko.
Sama meillä. ap
Meillä se on akka elikkäs minä.
Olen kyllä ahkerin siivoojakin.
Meitä on viisi sotkemassa.
Vierailija kirjoitti:
Laskekaapa aika mitä tähän jatkuvaan siivoukseen ja järjestelyyn kulutatte ja miettikää mitä hauskempaa voisitte senkin aikaa tehdä.
Kun laittaa tavarat heti paikoilleen ja pyyhkäisee aiheuttamansa tahrat tai sotkemansa vessanpöntön ei siihen mene minuuttia kauempaa ja säästyy suuremmalta siivoukselta. On paljon hankalampaa pyyhkiä pölyt tai imuroida, jos pitää ensin raivata tasot ja lattiat siellä lojuvista tavaroista.
Jos minä ja perhe on oppinut tähän, niin kaikki muutkin oppii. Kukaan ei enää stressaa siivouksesta tai etsi tavaroita, ei ole pyykkivuoria, kun mm.lakanat otetaan sängystä, pannaan koneeseen, sieltä kuivaajaan ja takaisin sänkyyn.
Muistelen välillä kaiholla niitä aikoja, kun asuin yksin. Silloin oli aina siistiä. Perheellistymisen myötä, tai oikeastaan pariutumisen myötä on pitänyt opetella sietämään sotkua ja epäjärjestystä.
Meillä on miehen kanssa erilaiset käsitykset siivoamisesta. Itse siivoilisin vähän pitkin päivää ja samalla pyyhkäisen sieltä täältä, kun on rätti kädessä. Mies taas haluaa pitää siivouspäivää, jolloin käytetään koko päivä siivoamiseen. Tästähän meillä sitten riidatkin tulee usein, kun toinen tekee koko ajan ja toinen kerää ’pottia’.
Tunsin aina alemmuutta kun ystävllä oli niin siistiä. Miehenikin kehui asiaa. Meillä kyllä minä siivosin yksin, siellä koko perhe.
No,hänellä on sittemmin todettu pakko-oireinen häiriö. Kaikilla lapsilla vakavia mielenterveysongelmia. Mies lopulta lähti.
Koti on edelleenkin siisti. Ja tyhjä.
Vierailija kirjoitti:
Siivooja.
Jotta voi tilata siivoojan, sen kodin täytyy olla perussiisti. Meillä siivoamiseen menee monta tuntia ilman, että olen katsonut imuriin päinkään, koska on järjesteltävä tavarat paikoilleen.
Ei siivoojaa voi kutsua boheemiin kotiin, eivät ne tietäisi minne mikäkin tavara kuuluu.
Vierailija kirjoitti:
Ihan hirveästi riippuu minkäikäisiä lapsia talossa, montako on. Miten siisti on puoliso. !! Miten paljon joutuu yksin tekemään, osallistuuko muut perheenjäsenet automaattisesti kotitöihin vai meneekö joka kerta innostamisen, pakottamisen, tms puolelle.
Muistelen kaiholla tyttöhuonettani sekä ensimmäistä asuntoani. En ole mitenkään perheellisenä päässyt, enkä kyennyt samaa siisteyteen. Meillä on paljolti siivottu raivolla viisi tuntia ennen vieraitten tuloa. Yllätysvieraat saivat veren kiehumaan. Jos joskus vanhemmiten jään yksin niin tiedän että on helpompi taas pitää paikat siistinä ja tavarat paikoillaan. Ymmärrän hyvin ihmisiä jotka eroavat, jos toinen on keräilijä.
Vierailija kirjoitti:
Tunsin aina alemmuutta kun ystävllä oli niin siistiä. Miehenikin kehui asiaa. Meillä kyllä minä siivosin yksin, siellä koko perhe.
No,hänellä on sittemmin todettu pakko-oireinen häiriö. Kaikilla lapsilla vakavia mielenterveysongelmia. Mies lopulta lähti.Koti on edelleenkin siisti. Ja tyhjä.
Saanko kysyä miten miehesi ocd näkyi?
Lapsillani diagnooseja, vaikea pitää paikat siistinä.
Näitä pintoja voi myös siivota. Ovet ja karmit on helppo pestä puhtaaksi. Kalusteet samoin.