Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vierailin viikonloppuna todella siistissä kodissa

Vierailija
30.06.2020 |

Kaikki tiptop paikallaan. Siitä kodista oikein huokui puhtaus ja järjestys ja on iso omakotitalo, perhe asuttaa sen. Oma kotimme on aina jollain tavalla sotkuinen, jokin paikka ainakin, vaikka miten puunaisi ja järjestelisi. Sotkukohtia siellä täällä.

Kertokaa vinkkejä miten te saatte pysymään kotinne AINA siistinä, joka paikan, koko kodin?!! Sellaisena kuin asuntoesittelykuvissa on.

Koti, jossa vierailin on aina sellainen asuntoesittelykuva -tyylinen, kun olen siellä vieraillut.

Kommentit (1330)

Vierailija
41/1330 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta toi käsipyyhkeiden samaa sarjaa & värisävytys oli tosi hyvä idea! :) Se laittoi minulla ainakin ideaa liikkeelle enemmänkin. Harmoninen sävymaailma muissakin asioissa kodissa kuten: keittiöpyyhkeet, petivaatteet, astiat, matot, verhot ym ym. Mulle toi vinkki antoi paljon. Kiitos kuka laitoitkaan sen. <3

Vierailija
42/1330 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuttavallani lastensuojelun perhetyöntekijä huomautti heillä käydessään, että kannattaa vähän löyhätä siisteydestään ja antaa itselleen armoa. Ettei lapsiperheen kotona tarvitse olla kuin hotellissa.

Ne itse onkin ihan porsaita. Perussiisteyteen jo suhtautuvat ihan kuin sen ylläpitäminen olisi haasteellista. Muutenkin vaativat elämään kuin pellossa. Elämänhallinta on näköjään vieras käsitys.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/1330 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisustaessa pitäisin mielessä myös helpon siivottavuuden. Esimerkiksi vaalea ryijymatto on haastavaa pitää puhtaana. Meillä on nykyään aika vähän mattoja, ja vedän muutaman kerran viikossa kylpyhuoneen lattialastalla irtoroskat parketilta. Imuroin kerran viikossa. Roiskeet pyyhin jos ja kun niitä tulee.

Kävisin myös huonekaluja sillä silmällä läpi, että tarvitseeko niitä. Se pieni sivupöytä tai lipasto on varmasti nätti, mutta vetääkö se puoleensa roinaa?

Vierailija
44/1330 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on totta että lattiat, seinät, kalusteet, ovet ja karmit pitää olla myös todella siistit ja puhtaat.

Yleensä uusi näyttää puhtaalta.

Pelkkä järjestys ja tavarat piiloon ei riitä

Eli unohdan.

Vierailija
45/1330 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä ap.

Sain eilen siistittyä eteisen, keittiön ja olohuoneen yleisilmeeltään siistiin kuntoon.

Kaapit ja lipastot noissa käyn tarkemmin läpi myöhemmin, eilen otin sivuun jo ison laatikollisen sekä Ikean ison kassillisen verran tavaraa suoraan pois kiertoon. Tänään projekti jatkuu makuuhuoneesssa ja WC:ssä. Kiitos ihan mahtavista vinkeistä kaikille! Hypätkää mukaan projektiin, kuka vaan jaksaa ja ehtii! Oikeasti todella kiva olo, kun alkaa olla siistimpää.

Vierailija
46/1330 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on totta että lattiat, seinät, kalusteet, ovet ja karmit pitää olla myös todella siistit ja puhtaat.

Yleensä uusi näyttää puhtaalta.

Pelkkä järjestys ja tavarat piiloon ei riitä

Eli unohdan.

Mitenhän onnistuisi sellainen helppo pintaremontti? Oisko kellä vinkkejä tohon?

Vierailija
47/1330 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on yleensä aina tosi siistiä ja tavarat paikoillaan, pinnat puhtaat eikä ylimääräistä koriste-esinettä siellä sun täällä, hyvin selkeät linjat ja tyylipuhtaat sisustusvalinnat.

Mutta nyt asumme ison remontin keskellä ja huomaan kuinka tämä sotkuisuus vaikutta ihan kaikkeen; mielialaan, ärtymykseen... En voisi edes kuvitella asuvani jatkuvasti kodissa, joss tavaroita ja vaatteita lojuu siellä täällä jne. Tämän kestää juuri ja juuri, kun tietää, että kohta se ohi.

Vierailija
48/1330 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minimalismi helpottaa, älä kerää turhaa tavaraa. Jos tavaraa on, pidä se ovien sisällä piilossa eli kaappitilaa tarvitaan. Tasot tyhjiksi, siitä tulee siisteydessä paljon. Tuolit suoraan, matot suoraan jne.

Vierailija
49/1330 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähemmän tavaraa ja siisteys vaatii eniten sitä, ettei sotkettaisi. Itse siivoamiseen ei täydy näin käyttää paljon aikaa.

Meillä on sotkua kyllä.

Vierailija
50/1330 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä: isoja tyylikkäitä koreja esim. X tavaroille joilla ei oikein ole paikkaa, ei loju pöydillä. Riittävästi kaappitilaa jossa säilytetään tavaroita. Lasten huoneissa ei avonaisia lokerikoita, vaan umpinaisia säilytyslaatikoita jotka kivasti nimetty esim. Legot. Kuvalliset ohjeet lapsille eli aina leikin jälkeen siivotaan, luvalla saa jättää aamuun esim. ja leikki jatkuu. Hillityt värit ja vaaleaa, kaikki turhat kamat lahjoitetaan. Kengille ja muille vaatteille ovelliset kaapit, kenkäkaappi iso. Suihkussa jättipullot shampoota ei satoja pulloja. Samaa sarjaa pyyhkeet, ei eri värejä. Kyllä se onnistuu.

Nämä vastaukset ovat aina yhtä hauskoja :'D Aloittaja kysyy miten kodin saa pysymään tiptop, ja yksi alkaa selittämään PYYHKEIDEN VÄREISTÄ :DDD

Pienet asiat vaikuttavat yllättävän paljon. Samanväriset pyyhkeet tekee heti yleisilmeen siistimmäksi ja selkeämmäksi, kuin eriparia olevat kirjavat pyyhkeet.

Vierailija
51/1330 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuttavallani lastensuojelun perhetyöntekijä huomautti heillä käydessään, että kannattaa vähän löyhätä siisteydestään ja antaa itselleen armoa. Ettei lapsiperheen kotona tarvitse olla kuin hotellissa.

Ne itse onkin ihan porsaita. Perussiisteyteen jo suhtautuvat ihan kuin sen ylläpitäminen olisi haasteellista. Muutenkin vaativat elämään kuin pellossa. Elämänhallinta on näköjään vieras käsitys.

Tässä tapauksessa ei kyllä ollut. Vaan asunto oli siis niin siisti ja tuttavani koko ajan puunaa jotain kohtaa ( olen ollut hänen työkaverinsa ja nähnyt siis töissä ja hänen kotonaan).

Itsekin muistan todella vaikeassa elämäntilanteessa koko ajan siivonneeni koska se oli asia, jota sain hallittua.

Vierailija
52/1330 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli siistiä sinkkuna, oli paljon säilytyshuonekaluja suhteessa tavaraan. Asuin yksin 80 m2 asunnossa. Tavarat olivat kaapeissa/laatikoissa ja tyhjät pinnat olivat aina siis vapaat roinasta ja helppo pyyhkiä rätillä, muutama kaunis sisustusesine oli esillä. Minulla oli todella kaunis koti.

Nyt on sama asunto ja mies ja lapsi lisäksi. Aivan järkyttävä sotku koko ajan. Olen yrittänyt analysoida, mistä se johtuu, mutta se on vaikeaa. On tietysti useamman ihmisen tavarat suhteessa säilytystiloihin. Toisaalta on uusia toimintoja. Vanhoja toimintoja ei saa saatettua loppuun samoin kuin ennen.

Esim harrastin ompelua ja ennen ompelin jutut kerralla valmiiksi. Nyt ei ole aikaa ja ompelutarvikkeet ja -välineet jäävät roikkumaan esille pitkiksi ajoiksi. Tämänlaista, eli myös tekeminen lisääntyy perheen myötä verrattuna sinkkuuteen ja usein tekemiseen liittyy jotain tavaraakin.

Vierailija
53/1330 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli siistiä sinkkuna, oli paljon säilytyshuonekaluja suhteessa tavaraan. Asuin yksin 80 m2 asunnossa. Tavarat olivat kaapeissa/laatikoissa ja tyhjät pinnat olivat aina siis vapaat roinasta ja helppo pyyhkiä rätillä, muutama kaunis sisustusesine oli esillä. Minulla oli todella kaunis koti.

Nyt on sama asunto ja mies ja lapsi lisäksi. Aivan järkyttävä sotku koko ajan. Olen yrittänyt analysoida, mistä se johtuu, mutta se on vaikeaa. On tietysti useamman ihmisen tavarat suhteessa säilytystiloihin. Toisaalta on uusia toimintoja. Vanhoja toimintoja ei saa saatettua loppuun samoin kuin ennen.

Esim harrastin ompelua ja ennen ompelin jutut kerralla valmiiksi. Nyt ei ole aikaa ja ompelutarvikkeet ja -välineet jäävät roikkumaan esille pitkiksi ajoiksi. Tämänlaista, eli myös tekeminen lisääntyy perheen myötä verrattuna sinkkuuteen ja usein tekemiseen liittyy jotain tavaraakin.

Sotkevatko mies ja lapsi, eivätkä he laita tavaroita paikoilleen?

Ainakin ruuanlaittoa ja pyykinpaljoutta tulee enemmän lapsiperheessä kuin sinkkuna, sekä tietenkin aikaa vie itse lapsenhoito.

Vierailija
54/1330 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uudet pyyhkeet sekä pussilakanat tässä nyt makkarijärjestelyjen ohella kahvitauolla laitettu tilaukseen. Käsipyyhkeet, kylpypyyhkeet, keittiöpyyhkeet sekä pussilakanatkin. Vaaleita / harmaita, yksivärisiä. Tää on tosi inspiroivaa ja kivaa! ap

Vierailija
55/1330 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsuuden kotini oli sellainen. Jos tein kotitöitä niin äiti tuli perästä ja teki "paremmin". Itse sain pakko-oireita ja huoneestani sanottiin, että on kuin kuolleen lapsen muistohuone. Kärsin edelleen pakko-oireista. Pointti oli, että vanhemmat, ette välttämättä tiedosta millä hinnalla siivoatte hulluina. Itselleni se maksoi mielenterveyden.

Vierailija
56/1330 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tummensin kohdan, joka minusta vaikuttaa hyvin paljon kodin yleiseen siisteyteen. Jos on luovia käsillä tekemisharrastuksia, (ja varsinkin jos on vielä pieni asunto ja vähän säilytystilaa) niin tiettyä määrää sotkua on lähes mahdoton välttää.

Olen huomannut, että tiptop-siisteissä kodeissa asuvilla on harvoin mitään ihmeempiä kädentaitoharrastuksia. Tai jos on, niin heillä on kunnon työhuone/askartelutilat.

Haluaisin itse, että kotini olisi siistimpi kuin nyt, mutta olen opetellut sietämään vähän sotkuakin kun haluan pitää harrastukseni eikä työhuonetta ole.

Vierailija
57/1330 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa ollut mukava ketju :) Minusta on kiva lukea siivouksesta ja siivotakin joskus, mutta eipä siitä kauheasti ole kirjoja tms. Tuntuu, että sisustamiseen voi panostaa, mutta siivoaminen on se p*skahomma, jota ei viitsi ajatellakaan, vaikka kyllähän se upeakin sisustus vesittyy, jos koti on likainen ja sekaisin.

Olen joskus lukenut FlyLadyn nettisivuja, mutta ne ovat valitettavan sekavat. Zone-siivouksen käsitteen olen sieltä itselleni napannut. Eli tietylle huoneelle tai parille huoneelle varataan aina viikko ja silloin joka päivä siivotaan siellä 15 min. ja viikon jälkeen vaihdetaan toiseen kohteeseen. Tarkoituksena on, että kuukauden aikana tulee koko koti käytyä läpi. Ei niin, että siinä viikossa ehtisi siivota perusteellisesti, mutta aina jotain, ja tällöin ei synny kaaosta. Mutta ennen tätä täytyy hävittää ne tavarat, joita ei halua pitää ja keksiä paikat tavaroille, eikä siihen zone-siivoukseen sisälly joku perusimurointi tms. Mutta näin esim. kaapit tulee käytyä läpi ja pyyhittyä säännöllisesti. Tarkoitus on siis se, että ei tarvitse alkaa ikinä mihinkään siivoussulkeisiin, vaan se on tuo varttitunti ja sitten homma seis. (Sitä kyllä mietin, että on paljon hommia, joita ei voi järkevästi jakaa vartin pätkiin vaan ne kannattaa tehdä suoraa kyytiä loppuun asti...)

Vierailija
58/1330 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikein ymmärrä ajatusta, että tavaroiden laittaminen paikalleen on niuhotusta ja on jotenkin rentoa, kun kaikki on hujan hajan. Kaikki kuitenkin siivoavat edes joskus ja silloin se siivoaminen onkin inhottava urakka, kun ensin täytyy etsiä tavaroiden alta lattia, jotta sen voi imuroida... Yleensä se tavaran laittaminen suoraan oikealle paikalleen ei vie paljonkaan enemmän aikaa kuin sen jättäminen vain johonkin.

Vierailija
59/1330 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä34334 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1. Kaikille tavaroille oma paikka, leluillekin oma hyllystö jonne ne laitetaan tarvittaessa.

2. Tavarat palautetaan sovituille paikoille käytön jälkeen.

3. Vaatteet: ryhmittele ne, ettei tule sotkua ja pölyä etsittäessä. Takit erikseen, sukat ja alusvaatteet erikseen, harvemmin käytettävät puserot ja mekot erikseen. Laukut eri paikkaan. Laturiasemat ja tietotekniikka piuhat erikseen kunkin huoneessa.

4. Jokapäivä siivous minimi: keittion lattia ja käytetyimmät väylät. Pölyt ja murut aina ja näkyvä lika pois kaikkialta.

5. kerran viikossa imurointi. Riittää. Eteisessä ehkä useammin.

6. Kenkien pohjat pyyhitään, kenkiä päältäkin pyyhitään sopivasti. Kenkäraja ehdoton koko kotiin eteiseen.

7. WC pytty harjataan 2 päivän välein ja lavuaari aina käytön jälkeen.

8. Pidä pikkupulloissa mietoja pesuaineita joka pisteessä.

9. Tuuleta varhain aamulla ekana.

Näillä pysyy meillä järjestys. Ihan helposti vielä.

Minusta siinä ei ole mitään helppoa ja vaivatonta jos lavuaari pestään joka käytön jälkeen.

Me ollaan sovittu, että jokainen jättää puhtaan lavuaarin ja vessanpöntön jälkeensä. Ihan helppoa on pyyhkäistä mm.hammastahnat pois.

Tämä on paras ehdotus! Perheenjäsenet sopivat, että, ettei kukaan jätä sotkua muiden siivottavaksi. Kyllä siihen oppii. Satuin kuulemaan, kun poika julisti kaverilleen, että laita vessapaperi pöntön seinälle, niin et tarvitse harjata kakkajälkiä. Kyllä näköjään lapset osaavat keksiä keinoja.

Vierailija
60/1330 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap jatkaa: Makkari siivottu ja tavarat laitettu omalta osaltani siististi. Olikin urakka. Siellä lojui vanhoja aikakauslehtiä ja papereita, ne kaikki vein jätepisteelle. Meikit vein wc-tiloihin. Vaatekasat selvittelin myöskin. Koruille otin käyttöön oman laatikon, jonka tyhjensin muista romuista. Oli kaikkea ksälää ympäri ikkunalautoja ja lipaston päällä, lattiallakin. Ne laitoin KAIKKI pois. Nyt lipaston päällä on vain kukkia maljakossa ja sormusrasia. Matot otin pois makkarista, ne olivat sellaiset vihreet. Tuli paljon avarampaa jo kun otin matot veks. Verhot laitoin pesuun. Ne laitan takaisin, kun ne on puhtaat ja silitetyt. Valkoiset väriltänsä, ihan nätit ovat.

Kävin osan mun vaatteistanikin läpi. On niin paljon läpikäytävää vaatetta, että loppuviikko menee niiden kanssa. Ukon jälkiä en rupea laittamaan, passitan sen itse laittamaan tavaransa tai korkeintaan kannan ne varastoon. Makkarissa on paljon sellaista, mikä ei todellakaan kuulu sinne säilytykseen.

Kun join iltakahvit, niin lamppu syttyi; mä ostan uuden astiaston. Kaikki samaa sävyä ja sarjaa. Nyt riitti nää eri pari mukit! Tulee valkoiset astiat. Ostan myös pari kaunista servettipakettia.

Tulispa nopeesti uudet harmaat pussilakakat ja pyyhkeet!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan yhdeksän