Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi ei saa pitää hattua ruokalassa?

Vierailija
13.04.2013 |

En ikinä aikoinani ylä-asteella ymmärtänyt ko. sääntöä enkä ymmärrä sitä vieläkään. Ketä se häiritsee ja miksi? Ymmärrän tavallaan hyvin nuorten kapinaa ko. aiheen kohdalta, koska nuorten kasvutehtävänkin on uhmata sääntöjä, erityisesti juuri tällaisia, joille ei ole mitään järkiperustetta. Omilta kouluajoilta muistan aikaa menneen oppitunneilta tuhottomasti hukkaan opettajien tapellessa tiettyjen oppilaiden kanssa samasta asiasta tunnista toiseen. Itsekin olisin mielellään tiettyinä bad hair -päivinä pitänyt hattua päässä, aikoinaan ei vaan ollut niin tyylikkäitä pipoja kuin nykyään.

Kommentit (52)

Vierailija
41/52 |
13.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syövätkö AP:n lapset lakki päässä kotona? Entäpä muut ulkovaatteet päällä? Jo kyllä, niin miksi?

Vierailija
42/52 |
13.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä typerää tässä aloituksessa on? Minäkin olen miettinyt ihan samaa. Keneltä se on pois ja millä tavalla, jos sinä syöt pipo päässä? Ja miksikö pitäisi saada pitää pipoa? No, koska jollekin se on asuste ja sillä on hyvä peittää huonosti olevat tai likaiset hiukset. Se, että pipon riisuminen kuuluu hyviin tapoihin, ei ole mikään perustelu. Pointti on se, että MIKSI se on niin huonotapaista. Ei mitä tahansa älyttömyyksiä tarvitse noudattaa kyseenalaistamatta. Riisuisitko itsesi alasti sen takia, että "minä sanon niin?" Ja nyt ei puhuta lääkäreistä eikä uimahalleista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/52 |
13.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipa koulun sääntö mikä tahansa, osa protestoi aina. Kotona ei aseteta rajoja, ja kasvamiseen kuuluu rajojen kokeilu. Se, että osa opettajakunnastakaan ei pidä sovituista säännöistä tai niiden valvomisesta kiinni, vielä vaikeuttaa asiaa. Pipo ei oikeasti ole se issue, jos katsotte koko kuvaa.

Vierailija
44/52 |
13.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muinaisjäänne on myös se, kuinka lapsia tehdään. Ei muakaan haluta panna kun en halua nyt raskaaksi. Eikö sitä vois vaan soittaa haikaralle ja sopia tietyn päivän, jona se vauva tuodaan?

Vierailija
45/52 |
13.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se kummallista, että pitkiä kalsareita ei saa pojille päälle talvipakkasilla, mutta pipoa tai lippistä pidettäisi sitten jatkuvasti.

Vierailija
46/52 |
13.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.04.2013 klo 12:57"]

Mitä typerää tässä aloituksessa on? Minäkin olen miettinyt ihan samaa. Keneltä se on pois ja millä tavalla, jos sinä syöt pipo päässä? Ja miksikö pitäisi saada pitää pipoa? No, koska jollekin se on asuste ja sillä on hyvä peittää huonosti olevat tai likaiset hiukset. Se, että pipon riisuminen kuuluu hyviin tapoihin, ei ole mikään perustelu. Pointti on se, että MIKSI se on niin huonotapaista. Ei mitä tahansa älyttömyyksiä tarvitse noudattaa kyseenalaistamatta. Riisuisitko itsesi alasti sen takia, että "minä sanon niin?" Ja nyt ei puhuta lääkäreistä eikä uimahalleista.

[/quote]

Jos tukka on niin paskainen, että sen takia ei kehtaa ottaa pipoa pois päästä, miksi ihmeessä ei ole pessyt sitä kuontaloaan? On typerää sanoa, että haluaa pitää pipon päässä, koska hiukset ovat likaiset. Menetkö sinä uimaankin villasukat jalassa, koska varpaankyntesi ovat liian pitkät? Ja mitä tulee kampaukseen, jos on niin jumalattoman kiinni siinä, onko jokainen hius suorassa, niin sitten sopii herätä aamulla vaikka puoli tuntia aikaisemmin, että ehtii tehdä mielestään kunnollisen kampauksen.

Nämä kritisoijat ovat varmaan niitä samoja, jotka muutenkin vastustavat kaikkea hyvään käytökseen kuuluvaa. Esimerkiksi vanhukselle ei tarvitse avata ovea (jos on niin heikko, ettei itse saa ovea auki, ei tarvitse mennä kauppaan) tai kirjastossa saa puhua puhelimeen kovalla äänellä (jos jotain häiritsee, menköön kotiinsa lukemaan/opiskelemaan) tai kerrostalossa saa pitää bileet kertomatta etukäteen naapureille (vittu me ollaan ostettu omalla rahalla tää kämppä ja me tehään täällä just mitä halutaan ja millon halutaan) tai viimeisillään raskaana olevalle ei tarvitse tarjota bussissa istuinta (itsehän on paksuksi halunnut).

Vierailija
47/52 |
13.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kotoisin alemman keskiluokan duunarikodista ja olen päätynyt yliopistoon. Duunarit joskus tahallaan käyttäytyivät huonosti koska heistä käytöstavat olivat herrojen kotkotuksia. Esim. käsien peseminen ennen ruokailua näytti heistä tarkoituksettomalta hienostelulta. Heille ei ollut tietoa flunssan leviämistavoista. Toisaalta kapinointi hyvää käytöstä vastaan oli heille keino erottautua maistereista ja ilmaista omaa identiteettiään ja kuulumistaan duunariporukoihin. Hyväkäytöksisiä pilkattiin ja hyvä käytös ymmärrettiin teeskentelynä, itsensä esittämisenä parempana kuin onkaan. 

Yliopistossa tapasin muita alemmasta keskiluokasta tulevia ja toisin kuin duunarit, he noudattivat pilkun tarkasti kaikkia mahdollisia sääntöjä. Luulen, että he olisivat jopa halunneet teititellä opettajia mutta opettajat eivät sellaista vaatineet. Heille akateemiset symbolit olivat erittäin tärkeitä. He oli heidän keinonsa tehdä pesäero taustaansa, keino sanoa, että minä olen päässyt ylemmäs ja olen menestynyt enkä kuulu enää työnväenluokkaan. Nämä uusakateemiset myös olivat hanakoimpia huomauttelemaan muille hyvän käytöksen säännöistä. Muiden opiskelijoiden mielestä heidän kanssaan oli vaikea tulla toimeen koska he olivat niin epäkäytännöllisiä ja joustamattomia tunnelmanpilaajia.

Kumpikin ryhmä on kuitenkin unohtanut, tai ei ole edes koskaan oivaltanut, mistä hyvässä käytöksessä on kysymys. Hyvää käytöstä on ottaa muut huomioon, luoda miellyttävä ilmapiiri ja välttää kiusallisia tilanteita. Hyvä käytös on muiden ajattelemista, oman käytöksen sopeuttamista tilanteeseen ja se vaatii syvällisiä tietoja ja ymmärtämistä mikä kulloisessakin tilanteessa on muiden ihmisten etu. Se vaatii empatiakykyä ja sosiaalista pelisilmää.  Sokea sääntöjen noudattaminen ei ole tätä. Käytöstavat eivät ole lyömäase jolla mätkitään duunareita päähän eivätkä ne ole mikään taikarituaali jolla muuten idiootista juntista tehdään sulava herrasmies.

Tässä Alppilan tapauksessa törmäyskurssille päätyivät nämä kaksi eri näkemystä hyvistä tavoista. Ne joilla on ymmärrystä ja ne joilla ei tunneäly riitä.

Vierailija
48/52 |
13.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.04.2013 klo 13:09"]

[quote author="Vierailija" time="13.04.2013 klo 12:57"]

[/quote]

Jos tukka on niin paskainen, että sen takia ei kehtaa ottaa pipoa pois päästä, miksi ihmeessä ei ole pessyt sitä kuontaloaan? On typerää sanoa, että haluaa pitää pipon päässä, koska hiukset ovat likaiset. Menetkö sinä uimaankin villasukat jalassa, koska varpaankyntesi ovat liian pitkät? Ja mitä tulee kampaukseen, jos on niin jumalattoman kiinni siinä, onko jokainen hius suorassa, niin sitten sopii herätä aamulla vaikka puoli tuntia aikaisemmin, että ehtii tehdä mielestään kunnollisen kampauksen.

Nämä kritisoijat ovat varmaan niitä samoja, jotka muutenkin vastustavat kaikkea hyvään käytökseen kuuluvaa. Esimerkiksi vanhukselle ei tarvitse avata ovea (jos on niin heikko, ettei itse saa ovea auki, ei tarvitse mennä kauppaan) tai kirjastossa saa puhua puhelimeen kovalla äänellä (jos jotain häiritsee, menköön kotiinsa lukemaan/opiskelemaan) tai kerrostalossa saa pitää bileet kertomatta etukäteen naapureille (vittu me ollaan ostettu omalla rahalla tää kämppä ja me tehään täällä just mitä halutaan ja millon halutaan) tai viimeisillään raskaana olevalle ei tarvitse tarjota bussissa istuinta (itsehän on paksuksi halunnut).

[/quote]

No nuo esimerkit ovat täysin eri asioita. Se on inhimillistä, että tukka joskus vähän rasvoittuu. Minun esimerkiksi pitäisi pestä hiukset joka päivä, muuten näkyy heti jonkin verran, mutta aina ei ehdi. Vanhukselle avataan ovi siksi, että se on kohteliasta, koska hän voi itse olla niin hauras. Sille ei ole esitetty kuitenkaan mitään perusteita, että miksi lakin ottaminen pois on kohteliasta. Miksi on niin anteeksi antamatonta jos se sattuu joskus olemaan päässä asusteena?! Järki käteen!

Vierailija
49/52 |
13.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuori provosoi tahallaan. Se on hänen roolinsa. Fiksummat tekee sen fiksummin, osa sitten näkemällämme tavalla. Hyvät tavat eivät ole edelleenkään se keskeinen kysymys, vaan se, pystyykö mukautumaan sääntöihin vaikkeivät ne niin oman mielen mukaisia olekaan. 

ap kysyy, miksi pipo on kielletty kyseisen koulun ruokalassa. Perusteluja voinee kysyä rehtorilta. Kaikille on kuitenkin oltava samat säännöt, ja ammattikasvattajien on jaksettava valvoa niiden noudattamista, vaikka helpompaa olisi katsoa pois, kuten moni vanhemmista tekee.

Vierailija
50/52 |
13.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Saako Veltto Virtanen edelleen pitää hattua eduskunnassa?"

Hänellä on siihen saatu erityislupa. Päähinettä käytetään ulkona, mutta sisään mennessä on kohteliasta riisua ulkovaatteet ja päähine eteiseen. Hyviin tapoihin kuuluu luonnollisesti myös se, ettei lakki päässä ruokailla.

Vierailija
51/52 |
13.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseessä on joku vanha sääntö joka on vain jäänyt elämään. Eihän sille mitään järjellisiä perusteluja ole. Oikeasti on aika pikkumaista pitää kynsin ja hampain kiinni jostain hatun pitämisestä. Yhtä hyvin voisi pitää kiinni vaikka siitä että sukkia ei saa käyttää ruokaillessa.Eilen tuli käytyä eräässä kokouksia järjestävässä paikassa ja huomasin siellä että moni mies ikähaarukassa 30-60v käytti hattua ruokaillessa ja ketään ei asia häirinnyt, että repikääs siitä.

Vierailija
52/52 |
13.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuka siellä kokouspaikassa oli palkattu opettamaan, kasvattamaan ja valvomaan näitä ruokailijoita?