Miten saan miehen ulos asunnosta? Haluan erota eikä mies suostu lähtemään!
Asumme avoliitossa, asunto on minun. Tapailen jo toista miestä, mutta avomies ei usko, että haluan tosissani erota, koska uusi tapailukumppani on niin nuori. Vaikka tästä ei tulisi parisuhdetta, haluan silti erota. Mitä voin tehdä? Harrastaa seksiä keittiön pöydällä, kun mies tulee töistä kotiin? Tosin tuskin sekään auttaisi.
Kommentit (467)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tuosta erosta pitää nyt tehdä mahdollisimman julkinen. Eli kerro ihan kaikille että olet eronnut. Ja facessakin parisuhdestatus sinkuksi. Kun kaikki yhteiset tuttunne tietävät erosta, niin mies ei voi enää jatkaa kulissejaan että mitään ei ole tapahtunut.
Toisekseen tuli hieman huoli ap:n turvallisuudesta kun miehellä on noin paha kieltäminen päällä. Onko koskaan ollut mitään henkisen tai fyysisen väkivallan uhkaa? Pystytkö olemaan asunnosta mahdollisimman paljon pois? Väliaikainen vuokra-asunto voisi olla turvallisuussyistä hyvä juttu. Ja lukkojen sarjoittaminen uusiksi kun vihdoin saat käräjäoikeuden häätötuomion hankittua. Myös turvallisuutesi takia kaikkien pitää tietää että olet eronnut.
Ap vastaa näihin kysymyksiin. Se voi olla turvallisuutesi kannalta olennaista.
Laita miehen perheenjäsenille viestiä, että olette eronneet jo aikapäiviä sitten, ja että olet huolestunut miehestä kun hän ei ole alkanut etsiä omaa asuntoa, ja kysy samalla voisivatko perheenjäsenet auttaa miestä. Näin mieheen alkaa kohdistua suurempi sosiaalinen paine ja hän menettää kasvonsa jos jää nurkkiisi enää pidemmäksi aikaa loisimaan.
Krapulahikeä puskee ja työkalutka ei pysy käsissä täällä verstaalla.
Akka saa kyllä tuntea nahoissaan kun pääsen kotiin.
Haet käräjiltä yhteistalouden purkua vai mikä se nyt sitten onkaan, en jaksa googlata, mutta ehkä itse jaksat.
Toinen teistä määrätään muuttamaan pois, mutta ota huomioon että se ei ole 100% varmuudella asunnon omistaja joka siihen asuntoon saa jäädä asumaan. Jos oikeus katsoo että mies tarvitsee enemmän asuntoa, niin sinut voidaan määrätä muuttamaan pois yhteisestä kodista. Eli kyllä kannattaa ensin yrittää sopimalla ja käräjille vasta viimeisenä keinona.
Vierailija kirjoitti:
Haet käräjiltä yhteistalouden purkua vai mikä se nyt sitten onkaan, en jaksa googlata, mutta ehkä itse jaksat.
Toinen teistä määrätään muuttamaan pois, mutta ota huomioon että se ei ole 100% varmuudella asunnon omistaja joka siihen asuntoon saa jäädä asumaan. Jos oikeus katsoo että mies tarvitsee enemmän asuntoa, niin sinut voidaan määrätä muuttamaan pois yhteisestä kodista. Eli kyllä kannattaa ensin yrittää sopimalla ja käräjille vasta viimeisenä keinona.
Voi vttu että ottaa päähän tyypit jotka vastailee puuta heinää lukematta edes aloitusta saati sitten ketjua 🙄
Vierailija kirjoitti:
Nyt hei oikeesti. Ei mikään oikeusaste määrää asunnonomistajaa muuttamaan asunnostaan pois tuossa tilanteessa. Jotain rajaa jo näihin.
Vierailija kirjoitti:
Mun mies ei uskonut että haluan erota. Mulla oli jo vuokra-asunto haussa ja ilmoitin että haluan erota ja muutan. Hän sanoi ettei tarvitse, hän etsii asunnon ja muuttaa. Tapailin yhtä laastaria muutaman kerran siinä.
Mies alkoi lepytellä minua siinä "asuntoa etsiessä" ja palasimme yhteen. Myöhemmin kävi ilmi ettei hän missään vaiheessa ajatellut että eroamme ja hän piti laastariani pettämisenä.
Kun sitten samat ongelmat palasivat, ylläriylläri, muutin ensin kaverin sohvalle ja vasta sitten ilmoitin että haluan erota. En halunnut olla enää yhtään yötä saman katon alla, kun nyt tiesin miehen taktiikan. Nyt hän suostui etsimään asunnon kun en suostunut enää saman katon alle. Siltikään hän ei suostunut laittamaan avioeroa yhdessä vireille, minun oli pakko hoitaa kaikki viralliset puoliväkisin. Myöhemmin on ilmennyt että hänen mielestä on erottu vasta kun kaikki harkinta-ajat oli ohi ja tuli postista oikeuden päätös, siihen asti hän oli ilmeisesti ihan varma että on vain minun oikku.
Että onhan näitä. Minäkin pidin häntä ihan järki-ihmisenä siihen asti.
Mä en nyt osaa sanoa kumpi on se järki-ihminen teistä.
Kyllä tätä tapahtuu. Olin itse vastaavassa tilanteessa n. 10 vuotta sitten, kun silloisen avomiehen kanssa oltiin parikymppisiä. Pohdin silloin poliisia ym. vaihtoehtoija. Lopulta soitin miehen äidille, johon minulla oli aina onneksi ollut hyvät välit ja hän ymmärsi tilanteen. Hän sitten ajoin paikalle toisesta kaupungista ja haki poikansa pois. Suosittelisin siis ottamaan yhteyttä miehen perheeseen, hänen ystäviinsä, tai muihin läheisiin, jotka voisivat auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Tämähän se Suomessa onkin melko pelottavaa, että kuka tahansa voi sinun asuntoosi siirtää kirjansa ja väittää, että asuu siellä. Tuttavalleni kävi vuosia sitten niin, että oudon ihmisen postia alkoi tulla postiluukusta. Lopulta tuttava alkoi selvittää asiaa ja selvisi, että mies oli siirtänyt kirjat hänen asuntoon ja muuttanut itse ulkoimaille pakoon velkojaan. Siitä tuli pitkä oikeusprosessi, että sai sen näkymättömän ukon pois sieltä. Tuttava ei myöskään sinä aikana saanut asumistukea tai muuta, koska oli "yhdessä" sen miehen kanssa. Oikeuden kautta sai takautuvasti korvaukset.
Sellaista se loisen elämän muiden armoilla koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Sakot tarkoittaa rikosilmoitusta ja rikosrekisteriä. En minä halua sellaista enkä mitään epämääräistä itselleni. En halua myöskään kohdella ihmisiä rumasti vaikka omat rajat täytyykin vetää. Jatkan keskustelua miehen kanssa ja taustalla selvitän juridisia keinoja. Ärsyttää se, että tiedän, että mies voisi muuttaa periaatteessa saman tien, asunnon löytyminen ei ole ongelma.
Ap
Rikosrekisteri tulee rikoksesta ei parisuhderiidoista.
Minulla on ollut vastaava tilanne kuin AP:lla. Tosin sillä erotuksella että ex-mies oli väkivaltainen. Hän ei ollut edes kirjoilla asunnossani mutta eroon pääseminen oli todella vaikeaa.
Mies koitti vaikeuttaa elämääni monella tavoin kun halusin erota mm. mursi käteni niin pahasti että se piti leikata.
Minun onnekseni hän sai sydänkohtauksen ja kuoli.
Muuten ongelma jatkuisi varmaan tänä päivänäkin.
Ap, onko teillä yhteistä ystävää, tuttua tai sukulaista joka voisi keskustella miehesi kanssa.
Tuntuu että sinulla on uskottavuusongelma ja jonkun on taottava ukon kalloon miten asiat todellisuudessa on.
Toivon kaikkea hyvää sinulle. Toivottavasti asia raukeaa pian.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koita nyt puhumjalla saada mies ulos. Laita tekstiviestillä tai sähköpostilla miehelle päivämäärä milloin viimeistään pitää olla ulkona asunnosta ja jos ei siltikään lähde niin sitten vaihda ne lukot.
Jos mies on oikeasti niin tyhmä että alkaa tuosta johonkin poliisille vielä soittelemaan ja vaatimaan pääsyä asuntoon ja ties mitä niin sulla on ainakin näyttää että olet ilmoittanut päivämäärän milloin asunnosta pitää muuttaa pois. Tuosta vielä jos joku oikeusjuttu tulee niin anna tulla, tuskinpa mitään sakkoja kummempaa edes saisit.
Kyllä aikuisen ihmisen pitää ymmärtää puhetta ilman viranomaisia. Tuo häätöhomma vie puoli vuotta ja mies pystyisi käytännössä majailemaan asunnossasi ilmaiseksi halutessaan.
Olin itsekin joskus tuossa tilanteessa. Olin selkeästi ilmoittanut että nyt on erottu, asunto on minun ja muuta kuun loppuun mennessä pois. Aikaa oli 3 viikkoa.
Ja ei, mies asusteli tyytyväisenä seuraavat 2 kk, ei maksanut mistään mitään, ryyppäsi ja sotki paikkoja, eikä ollut aikomustakaan muuttaa mihinkään. Vaihdatin sitten ne lukot ja ilmoitin kyllä että ne vaihtuu tänään. Mies häipyi ennen lukkojen vaihtoa johonkin enkä tiedä onko käynyt ovella sen jälkeen. Tavaransa haki kuukauden päästä.
En olisi itsekään uskonut että tuollaiseen tilanteeseen voi joutua. Kuka oikeasti haluaa jäädä väkisin pyörimään exänsä nurkkiin pahimmillaan vielä kuukausiksi? On varmaan tosi kotoisaa olla exän kämppiksenä vastoin exän tahtoa.Tuttuni teki noin että ilmoitti että oikeus asua on päättynyt, ja odottaa että tyyppi on poistunut viimeistään x päivänä. Sitten sen päivän jälkeen kun asukki oli poissa kotoa, vaihdatti lukot. Otti mieluummin parin tonnin sakot kun jäi puoleksi vuodeksi katselemaan sitä touhua ja loisimista. Kannattaa tosiaan kysyä sekin valmiiksi että paljonko ne sakot on. Tuskin mies kuitenkaan itse enää siitä lähtee käräjöimään, mutta ainakin sitten vain maksat sakot.
Näin minäkin sen ajattelin, että mielummin vaikka sakot kun katsella sitä perseilyä vielä kuukausikaupalla. Tarjouduin jopa maksamaan tyypin takuuvuokran kun vetosi siihenkin ettei muka ole varaa muuttaa.
Soitin itsekin oikeusaputoimistoon ja heidän näkemys oli että äärimmäisen harva alkaa tuossa tilanteessa enää mitään käräjöimään mutta kehotti tietenkin varautumaan siihenkin. Mun puolella oli tietysti se että olin ilmoittanut tekstiviestillä exälle selkeän päivämäärän muutolle, lukkojen uudelleen sarjoittamiselle ja tavaroiden hakemiselle.
Yllättävän hyvin tyyppi tiesi oikeutensa ja jälkeenpäin kuultuna ei ollut ensimmäinen kerta kun exänsä on joutunut lukot vaihdattamaan. Jätti myös kaikki osoitteenmuutokset tekemättä ja postia tippui vielä kuukausia.
-edellinen
Eli aina saa jonkun tyhmän naikkosen lankaan uudelleen ja uudelleen. Millä logiikalla valitsette kumppanit?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sakot tarkoittaa rikosilmoitusta ja rikosrekisteriä. En minä halua sellaista enkä mitään epämääräistä itselleni. En halua myöskään kohdella ihmisiä rumasti vaikka omat rajat täytyykin vetää. Jatkan keskustelua miehen kanssa ja taustalla selvitän juridisia keinoja. Ärsyttää se, että tiedän, että mies voisi muuttaa periaatteessa saman tien, asunnon löytyminen ei ole ongelma.
ApOlet liian kiltti ja mies tietää sen. Ole asiallinen mutta jämäkkä jos ihan oikeasti haluat miehen pois asunnosta. Älä anna yhtään siimaa vaan ilmoita päivämäärä jolloin pitää viimeistään muuttaa pois ja pysy siinä.
Niin olenkin kiltti ja yritän olla rationaalinen ja hoitaa asiat tyylikkäästi. Aina, ei vain nyt. Siksi tämä miehen asenne tuli yllätyksenä.
Niille, jotka haukkuvat minua siitä, että en osaa hoitaa asioitani: ettekö itse selvitä asioita ensin puhumalla ja vasta sen jälkeen turvaudu pakkokeinoihin? Tässä on kyse parisuhteen päättymisestä ja erilleen muuttamisesta, ei jostain tunkeilijasta, joka on ängennyt asuntooni. Tässä on kyse myös tunteista. Minunkin. Minusta viikko on aina lyhyt aika siirtyä puheesta kanteen jättämiseen. En ehtinyt edes ajatella sitä, vasta keinoja vakuuttaa mies eron lopullisuudesta. Riitaa halusin välttää viimeiseen asti, mutta se saattaa olla nyt edessä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Tämähän se Suomessa onkin melko pelottavaa, että kuka tahansa voi sinun asuntoosi siirtää kirjansa ja väittää, että asuu siellä. Tuttavalleni kävi vuosia sitten niin, että oudon ihmisen postia alkoi tulla postiluukusta. Lopulta tuttava alkoi selvittää asiaa ja selvisi, että mies oli siirtänyt kirjat hänen asuntoon ja muuttanut itse ulkoimaille pakoon velkojaan. Siitä tuli pitkä oikeusprosessi, että sai sen näkymättömän ukon pois sieltä. Tuttava ei myöskään sinä aikana saanut asumistukea tai muuta, koska oli "yhdessä" sen miehen kanssa. Oikeuden kautta sai takautuvasti korvaukset.
Jos on vuokralla niin eikö tällaisessa tilanteessa pääse eroon kun vaan muuttaa itse äkkiä pois? Voiko tuolla perusteella saada vuokrasopimuksen purettua, ettei tarvitse myöskään irtisanomisaikaa maksaa? Olisi sitten vuokranantajan ongelma että miten saa sen haamuvuokralaisen pois, ei kosahda köyhän yhteiskunnan tuilla eläjän niskaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApOlet liian kiltti ja mies tietää sen. Ole asiallinen mutta jämäkkä jos ihan oikeasti haluat miehen pois asunnosta. Älä anna yhtään siimaa vaan ilmoita päivämäärä jolloin pitää viimeistään muuttaa pois ja pysy siinä.
Niin olenkin kiltti ja yritän olla rationaalinen ja hoitaa asiat tyylikkäästi. Aina, ei vain nyt. Siksi tämä miehen asenne tuli yllätyksenä.
Niille, jotka haukkuvat minua siitä, että en osaa hoitaa asioitani: ettekö itse selvitä asioita ensin puhumalla ja vasta sen jälkeen turvaudu pakkokeinoihin? Tässä on kyse parisuhteen päättymisestä ja erilleen muuttamisesta, ei jostain tunkeilijasta, joka on ängennyt asuntooni. Tässä on kyse myös tunteista. Minunkin. Minusta viikko on aina lyhyt aika siirtyä puheesta kanteen jättämiseen. En ehtinyt edes ajatella sitä, vasta keinoja vakuuttaa mies eron lopullisuudesta. Riitaa halusin välttää viimeiseen asti, mutta se saattaa olla nyt edessä.
Ap
Miksi vältät viimeiseen asti riitaa? Pelkäätkö miestä? Jos pelkäät, niin puhu asiasta läheisillesi. Heidän pitää saada tietää miehen todellinen luonto jotta voivat tukea sinua. Onko olemassa väkivallan uhkaa?
Lähde itse. Mutta tee se "oikein". Ilmoita miehelle, että aijot muuttaa. Kerro kun olet löytänyt sopivan asunnon, älä kuitenkaan kerro osoitetta. Tee selväksi, että lähdet itse, ja mies voi jäädä nykyiseen asuntoon. Ilmoita nykyiselle vuokranantajalle, että SINÄ muutat pois, mutta mies jää, eli sopimus muutettava miehen nimiin. Pidä mies ajantasalla, ei tule sanomista.
Vierailija kirjoitti:
Lähde itse. Mutta tee se "oikein". Ilmoita miehelle, että aijot muuttaa. Kerro kun olet löytänyt sopivan asunnon, älä kuitenkaan kerro osoitetta. Tee selväksi, että lähdet itse, ja mies voi jäädä nykyiseen asuntoon. Ilmoita nykyiselle vuokranantajalle, että SINÄ muutat pois, mutta mies jää, eli sopimus muutettava miehen nimiin. Pidä mies ajantasalla, ei tule sanomista.
Tässä tilanteessa asunton on ap:n omistusasunto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tuosta erosta pitää nyt tehdä mahdollisimman julkinen. Eli kerro ihan kaikille että olet eronnut. Ja facessakin parisuhdestatus sinkuksi. Kun kaikki yhteiset tuttunne tietävät erosta, niin mies ei voi enää jatkaa kulissejaan että mitään ei ole tapahtunut.
Toisekseen tuli hieman huoli ap:n turvallisuudesta kun miehellä on noin paha kieltäminen päällä. Onko koskaan ollut mitään henkisen tai fyysisen väkivallan uhkaa? Pystytkö olemaan asunnosta mahdollisimman paljon pois? Väliaikainen vuokra-asunto voisi olla turvallisuussyistä hyvä juttu. Ja lukkojen sarjoittaminen uusiksi kun vihdoin saat käräjäoikeuden häätötuomion hankittua. Myös turvallisuutesi takia kaikkien pitää tietää että olet eronnut.
Ap vastaa näihin kysymyksiin. Se voi olla turvallisuutesi kannalta olennaista.
Ei todellakaan ole ollut minkäänlaista uhkaa eikä merkkejä. Mies on fiksu, mukava, empaattinen, itsevarma ja järkevä. Meillä on ollut hieno, aikuinen suhde. Tämä jumittaminen vain ei nyt ole järkevää eikä se, että hän uskoo, etten ole tosissani.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä tilanteessa asunton on ap:n omistusasunto.
No sitte tietenkään tämä ei toimi ollenkaan. Ehkä ap voisi vaatia miestä allekirjoittamaan vuokrasopimuksen. Ja sitten vaan vuokra pilviin -> jos ei allekirjoita, ei ole oikeutta asua, jos ei maksa, saa hakea virallista häätöä.
Olet liian kiltti ja mies tietää sen. Ole asiallinen mutta jämäkkä jos ihan oikeasti haluat miehen pois asunnosta. Älä anna yhtään siimaa vaan ilmoita päivämäärä jolloin pitää viimeistään muuttaa pois ja pysy siinä.