Miten saan miehen ulos asunnosta? Haluan erota eikä mies suostu lähtemään!
Asumme avoliitossa, asunto on minun. Tapailen jo toista miestä, mutta avomies ei usko, että haluan tosissani erota, koska uusi tapailukumppani on niin nuori. Vaikka tästä ei tulisi parisuhdetta, haluan silti erota. Mitä voin tehdä? Harrastaa seksiä keittiön pöydällä, kun mies tulee töistä kotiin? Tosin tuskin sekään auttaisi.
Kommentit (467)
Koita nyt puhumalla saada mies ulos. Laita tekstiviestillä tai sähköpostilla miehelle päivämäärä milloin viimeistään pitää olla ulkona asunnosta ja jos ei siltikään lähde niin sitten vaihda ne lukot.
Jos mies on oikeasti niin tyhmä että alkaa tuosta johonkin poliisille vielä soittelemaan ja vaatimaan pääsyä asuntoon ja ties mitä niin sulla on ainakin näyttää että olet ilmoittanut päivämäärän milloin asunnosta pitää muuttaa pois. Tuosta vielä jos joku oikeusjuttu tulee niin anna tulla, tuskinpa mitään sakkoja kummempaa edes saisit.
Kyllä aikuisen ihmisen pitää ymmärtää puhetta ilman viranomaisia. Tuo häätöhomma vie puoli vuotta ja mies pystyisi käytännössä majailemaan asunnossasi ilmaiseksi halutessaan.
Olin itsekin joskus tuossa tilanteessa. Olin selkeästi ilmoittanut että nyt on erottu, asunto on minun ja muuta kuun loppuun mennessä pois. Aikaa oli 3 viikkoa.
Ja ei, mies asusteli tyytyväisenä seuraavat 2 kk, ei maksanut mistään mitään, ryyppäsi ja sotki paikkoja, eikä ollut aikomustakaan muuttaa mihinkään. Vaihdatin sitten ne lukot ja ilmoitin kyllä että ne vaihtuu tänään. Mies häipyi ennen lukkojen vaihtoa johonkin enkä tiedä onko käynyt ovella sen jälkeen. Tavaransa haki kuukauden päästä.
En olisi itsekään uskonut että tuollaiseen tilanteeseen voi joutua. Kuka oikeasti haluaa jäädä väkisin pyörimään exänsä nurkkiin pahimmillaan vielä kuukausiksi? On varmaan tosi kotoisaa olla exän kämppiksenä vastoin exän tahtoa.
Ap, jos tämä on totta, niin nyt on korkea aika toimia. Tänään on kesäkuun viimeinen päivä eli erinomainen hetki ilmoittaa miehelle todistetusti, että yhteiselämänne on loppunut ja haluat hänen muuttavan pois. Käytä todistajaa kutsumalla joku läheinen käymään tai ottamalla hänet puhelimella kaiutinyhteyteen (muista, että salakuuntelu on rikos eli miehen pitää tietää, että keskusteluanne kuunnellaan) tai laittamalla viesti, johon saat lukukuittauksen (WA tai sähköposti lukukuittauspyynnöllä). Käytä tarvittaessa vaikka kaikkia noita.
Anna selkeä aika, jonka kuluessa haluat hänen muuttavan pois. Minusta esimerkiksi elokuun loppuun mennessä olisi kohtuullista, olkoonkin, että hän joutuu kilpailemaan asunnoista opiskelijoiden kanssa tähän aikaan vuodesta. Tai soita ensin tuonne Minilexiin tai vastaavaan palveluun ja kysy, onko olemassa joku minimiaika, mikä pitää antaa uuden asunnon etsimiseen. Kerro myös, että mikäli hän ei ole sovittuun päivämäärään mennessä muuttanut, haet päätöstä käräjäoikeudelta ja siitä syntyy miehelle merkittäviä kustannuksia.
P.S. Kannattaisi yleensäkin soittaa mieluummin noihin neuvontapalveluihin kuin jäädä tältä palstalta saadun tiedon varaan. Sinulle itsellesi saattaisi tulla iso lasku, jos noudattaisit esimerkiksi ohjeita vaihtaa lukot ja nostella miehen tavarat pihalle.
Nelikymppinen nainen on löytänyt laastariksi arviolta 28-vuotiaan pojan. Nyt haluaisi aloittaan voimaannuttavan suhteen hänen kanssaan, mutta eksä asuu vielä nurkissa.
Popparit esille ja sihijuoma.
Minä vastaavassa tilanteessa lopetin siivoamisen. Koti muuttui niin karseaksi ettei hirviömieskään siellä enää kestänyt vaan lähti vapaaehtoisesti pois.
Sen jälkeen paluu normaaliin. Suosittelen. Se todella tehosi 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
23v?
Ihan aikuisia ollaan, nelikymppisiä. En olisi ikinä uskonut, että fiksu, koulutettu, omanarvontuntoinen ihminen muuttuu erossa näin.
Ap
"En olisi ikinä uskonut" tottakai, niinkuin aina.
Koulutettu ja omanarvontuntoinen. Siinäpä ne syyt. Varmaan kyseessä on sellainen pokkuroiva ukko joka kyllä tiedostaa koulutuksensa ja kaikki oikeutensa.
Soita Rikosuhripäivystykseen. Siellä on olmainen juristinneuvonta joka päivä. Muuten kannattaisi roudata miehen tavarat johonkin varastoon, mutta sitten niistäkin joutuu maksamaan vuokraa. Jos sinulla on vintti-tai kellarikomero, niin vie sinne.
Hanki itsellesikin häätö. Remua, niin että naapurit käskevät isännöitsijän heittää teidät pellolle. Lähteepähän ikkelikin samalla.
Tee miehen elämä helvetiksi, niin kyllä se lähtee. Ei enää mitään sivistyneitä neuvotteluita.
Puheiden aika on ohi. Actionia !
Vierailija kirjoitti:
Mun mustasukkainen ja omistushaluinen eksä muutti erosta neljän kuukauden jälkeen pois asunnostani. Asuin itse muualla työn vuoksi silloin.
Hänellä oli jo historiaa minun talouden ym. terrorisoinnissa, niin en jäänyt odottelemaan muuttohaluttoman miehen selityksiä enää, vaan selvitin heti parin viikon jälkeen miten häätö tapahtuu. Selvitin asian sitten eksälle, että näin tulee käymään ja hän maksaa kaiken, jos ei muuta. Autoin lisäksi asunnon etsimisessä.
Ukko ymmärsi yllättävän nopeasti, että häädöllä olisi seurauksia ja aion sen myös toteuttaa. Oli kuitenkin jännittävää, kun ei löytynyt heti asuntoa ja en voinut olla aivan varma, että etsii sellaista oikeasti.
Miehelläsi ei ilmeisesti ole taloudesta kiinni, mutta ei se häätötuomio kauniilta näytä hänenkään cv:ssä. Kaikessa kommunikoinnissa kannattaa olla jämäkkä ja tunteeton. Ei vittuilua tai muuta. Sen aika on ohi.
Mikä häätötuomio näkyy ceeveessä? Ootteko oikeasti niin tyhmiä että luulette häädön näkyvän jossain?
Käyttäjä7437 kirjoitti:
Soita Rikosuhripäivystykseen. Siellä on ilmainen juristinneuvonta joka päivä. Muuten kannattaisi roudata miehen tavarat johonkin varastoon, mutta sitten niistäkin joutuu maksamaan vuokraa. Jos sinulla on vintti-tai kellarikomero, niin vie sinne.
Hanki itsellesikin häätö. Remua, niin että naapurit käskevät isännöitsijän heittää teidät pellolle. Lähteepähän ukkelikin samalla.
Tee miehen elämä helvetiksi, niin kyllä se lähtee. Ei enää mitään sivistyneitä neuvotteluita.
Puheiden aika on ohi. Actionia !
AP:n mies vaan tekee kiusaa, kun tietää AP olevan Urpo joka kysyy neuvo mammapalstalta. Mihin sitä on kiire jos toinen on vätys.
Hae häätö jos haluat miehestä eroon. Tai sitten jatka ruikuttamista.
Soita miehen äidille ja kerro tilanne. Tee asiasta muutenkin julkinen, ja laita julkinen facepäivitys myös jossa kysyt neuvoja asiaan. Ei se kauaa kehtaa loisia nurkissa tuon jälkeen, toivottavasti.
Mulla oli joskus samanlainen tilanne, tosin sillä erotuksella että oli vuokrakämppä mun nimissä, lisäksi miehen kytkypuhelin ja liittymä kun herralla ei ollut luottotietoja. Irtisanoin asunnon, ja kaiken mitä mies ei hakenut muuttopäivään mennessä pistin tylysti roskiin. Lisäksi sovin äitinsä kanssa että äiti ottaa poikansa puhelinhommat nimiinsä ja kävimme yhdessä liikkeessä tekemässä muutokset. On varmaan saanut hyvää palautetta äidiltään joka joutui sotkeutumaan tilanteeseen, muuten tuo ei olisi varmaan suostunut muuttamaan tuolta kämpästä vaikka mun soppari loppuikin.
En tiedä, nytkähtikö asia eteenpäin, mutta oli pitkä keskustelu aamulla. Laitoin ensin luottamuksellisen sähköpostin lakimieskaverille. Sain hyvää pohjaa teidän viesteistänne.
Miestä kiinnostaa nyt yllättäen se, johtuuko erohaluni toisesta miehestä. Ei johdu, minulla ei ole toista miestä, tapailen kyllä säännöllisesti mutta kevyesti. Minä haluan erota miehestä, koska minulla ei ole oikeita tunteita miestä kohtaan. Ärsyttää asenne.
Ap
Mun mies ei uskonut että haluan erota. Mulla oli jo vuokra-asunto haussa ja ilmoitin että haluan erota ja muutan. Hän sanoi ettei tarvitse, hän etsii asunnon ja muuttaa. Tapailin yhtä laastaria muutaman kerran siinä.
Mies alkoi lepytellä minua siinä "asuntoa etsiessä" ja palasimme yhteen. Myöhemmin kävi ilmi ettei hän missään vaiheessa ajatellut että eroamme ja hän piti laastariani pettämisenä.
Kun sitten samat ongelmat palasivat, ylläriylläri, muutin ensin kaverin sohvalle ja vasta sitten ilmoitin että haluan erota. En halunnut olla enää yhtään yötä saman katon alla, kun nyt tiesin miehen taktiikan. Nyt hän suostui etsimään asunnon kun en suostunut enää saman katon alle. Siltikään hän ei suostunut laittamaan avioeroa yhdessä vireille, minun oli pakko hoitaa kaikki viralliset puoliväkisin. Myöhemmin on ilmennyt että hänen mielestä on erottu vasta kun kaikki harkinta-ajat oli ohi ja tuli postista oikeuden päätös, siihen asti hän oli ilmeisesti ihan varma että on vain minun oikku.
Että onhan näitä. Minäkin pidin häntä ihan järki-ihmisenä siihen asti.
Tämähän se Suomessa onkin melko pelottavaa, että kuka tahansa voi sinun asuntoosi siirtää kirjansa ja väittää, että asuu siellä. Tuttavalleni kävi vuosia sitten niin, että oudon ihmisen postia alkoi tulla postiluukusta. Lopulta tuttava alkoi selvittää asiaa ja selvisi, että mies oli siirtänyt kirjat hänen asuntoon ja muuttanut itse ulkoimaille pakoon velkojaan. Siitä tuli pitkä oikeusprosessi, että sai sen näkymättömän ukon pois sieltä. Tuttava ei myöskään sinä aikana saanut asumistukea tai muuta, koska oli "yhdessä" sen miehen kanssa. Oikeuden kautta sai takautuvasti korvaukset.
Vierailija kirjoitti:
Koita nyt puhumjalla saada mies ulos. Laita tekstiviestillä tai sähköpostilla miehelle päivämäärä milloin viimeistään pitää olla ulkona asunnosta ja jos ei siltikään lähde niin sitten vaihda ne lukot.
Jos mies on oikeasti niin tyhmä että alkaa tuosta johonkin poliisille vielä soittelemaan ja vaatimaan pääsyä asuntoon ja ties mitä niin sulla on ainakin näyttää että olet ilmoittanut päivämäärän milloin asunnosta pitää muuttaa pois. Tuosta vielä jos joku oikeusjuttu tulee niin anna tulla, tuskinpa mitään sakkoja kummempaa edes saisit.
Kyllä aikuisen ihmisen pitää ymmärtää puhetta ilman viranomaisia. Tuo häätöhomma vie puoli vuotta ja mies pystyisi käytännössä majailemaan asunnossasi ilmaiseksi halutessaan.
Olin itsekin joskus tuossa tilanteessa. Olin selkeästi ilmoittanut että nyt on erottu, asunto on minun ja muuta kuun loppuun mennessä pois. Aikaa oli 3 viikkoa.
Ja ei, mies asusteli tyytyväisenä seuraavat 2 kk, ei maksanut mistään mitään, ryyppäsi ja sotki paikkoja, eikä ollut aikomustakaan muuttaa mihinkään. Vaihdatin sitten ne lukot ja ilmoitin kyllä että ne vaihtuu tänään. Mies häipyi ennen lukkojen vaihtoa johonkin enkä tiedä onko käynyt ovella sen jälkeen. Tavaransa haki kuukauden päästä.
En olisi itsekään uskonut että tuollaiseen tilanteeseen voi joutua. Kuka oikeasti haluaa jäädä väkisin pyörimään exänsä nurkkiin pahimmillaan vielä kuukausiksi? On varmaan tosi kotoisaa olla exän kämppiksenä vastoin exän tahtoa.
Tuttuni teki noin että ilmoitti että oikeus asua on päättynyt, ja odottaa että tyyppi on poistunut viimeistään x päivänä. Sitten sen päivän jälkeen kun asukki oli poissa kotoa, vaihdatti lukot. Otti mieluummin parin tonnin sakot kun jäi puoleksi vuodeksi katselemaan sitä touhua ja loisimista. Kannattaa tosiaan kysyä sekin valmiiksi että paljonko ne sakot on. Tuskin mies kuitenkaan itse enää siitä lähtee käräjöimään, mutta ainakin sitten vain maksat sakot.
Sakot tarkoittaa rikosilmoitusta ja rikosrekisteriä. En minä halua sellaista enkä mitään epämääräistä itselleni. En halua myöskään kohdella ihmisiä rumasti vaikka omat rajat täytyykin vetää. Jatkan keskustelua miehen kanssa ja taustalla selvitän juridisia keinoja. Ärsyttää se, että tiedän, että mies voisi muuttaa periaatteessa saman tien, asunnon löytyminen ei ole ongelma.
Ap
Mäkin tiedän yhden tapauksen, missä miestä ei saatu muuttamaan pois ennen kuin naisosapuoli hankki hänen puolestaan uuden vuokra-asunnon ja hoiti muutonkin. Ongelma oli se, että tämä mies ei tehnyt _mitään_ muuta kuin söi, nukkui ja pelasi WoWia.
Vierailija kirjoitti:
Sakot tarkoittaa rikosilmoitusta ja rikosrekisteriä. En minä halua sellaista enkä mitään epämääräistä itselleni. En halua myöskään kohdella ihmisiä rumasti vaikka omat rajat täytyykin vetää. Jatkan keskustelua miehen kanssa ja taustalla selvitän juridisia keinoja. Ärsyttää se, että tiedän, että mies voisi muuttaa periaatteessa saman tien, asunnon löytyminen ei ole ongelma.
Ap
Ero on jo likainen kun mies tahalteen loisii nurkissasi ja tekee kiusaa. Nyt vaan kerrot ihan kaikille puolitutuillekin erosta ja tuosta miehen loisimesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koita nyt puhumjalla saada mies ulos. Laita tekstiviestillä tai sähköpostilla miehelle päivämäärä milloin viimeistään pitää olla ulkona asunnosta ja jos ei siltikään lähde niin sitten vaihda ne lukot.
En olisi itsekään uskonut että tuollaiseen tilanteeseen voi joutua. Kuka oikeasti haluaa jäädä väkisin pyörimään exänsä nurkkiin pahimmillaan vielä kuukausiksi? On varmaan tosi kotoisaa olla exän kämppiksenä vastoin exän tahtoa.Tuttuni teki noin että ilmoitti että oikeus asua on päättynyt, ja odottaa että tyyppi on poistunut viimeistään x päivänä. Sitten sen päivän jälkeen kun asukki oli poissa kotoa, vaihdatti lukot. Otti mieluummin parin tonnin sakot kun jäi puoleksi vuodeksi katselemaan sitä touhua ja loisimista. Kannattaa tosiaan kysyä sekin valmiiksi että paljonko ne sakot on. Tuskin mies kuitenkaan itse enää siitä lähtee käräjöimään, mutta ainakin sitten vain maksat sakot.
Näin minäkin sen ajattelin, että mielummin vaikka sakot kun katsella sitä perseilyä vielä kuukausikaupalla. Tarjouduin jopa maksamaan tyypin takuuvuokran kun vetosi siihenkin ettei muka ole varaa muuttaa.
Soitin itsekin oikeusaputoimistoon ja heidän näkemys oli että äärimmäisen harva alkaa tuossa tilanteessa enää mitään käräjöimään mutta kehotti tietenkin varautumaan siihenkin. Mun puolella oli tietysti se että olin ilmoittanut tekstiviestillä exälle selkeän päivämäärän muutolle, lukkojen uudelleen sarjoittamiselle ja tavaroiden hakemiselle.
Yllättävän hyvin tyyppi tiesi oikeutensa ja jälkeenpäin kuultuna ei ollut ensimmäinen kerta kun exänsä on joutunut lukot vaihdattamaan. Jätti myös kaikki osoitteenmuutokset tekemättä ja postia tippui vielä kuukausia.
-edellinen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käräjäoikeuden kautta ilmeisesti? Sun pitää hommata sille häätö.
Aika kamalaa, en haluaisi erota niin. Kauankohan se kestäisi ja kauanko mies saisi vielä asua täällä?
Ap
Kuvitteellinen tilanne. En oikeasti usko, että nelikymppinen ap ei tositilanteessa keksisi muuta kuin tulla av:lta neuvoja hakemaan.
Mutta itse näkisin tällaisen tilanteen näin:
Jos asunto on ap:n omistuksessa, mutta myös miehen virallinen koti, miksei ap silloin laita asuntoa myyntiin? Jos asunnon myy ja ostaa toisen muualta, ei uuden asunnon sijaintia tai avaimia tarvitse antaa ex-avopuolisolle. Tiedän, että omistusasunnon myyminen voi olla vaikeaa ja hidasta sekin, ja kuka sitä nyt kotoaan haluaisi lähteä. Mutta kun mieskään ei halua. Uusi ihana koti voisi olla myös itselle uusi alku, ja sen jälkeen mies voisi miettiä keskenään, miten hän asumisensa jatkossa järjestää.
Kyllä tuosta erosta pitää nyt tehdä mahdollisimman julkinen. Eli kerro ihan kaikille että olet eronnut. Ja facessakin parisuhdestatus sinkuksi. Kun kaikki yhteiset tuttunne tietävät erosta, niin mies ei voi enää jatkaa kulissejaan että mitään ei ole tapahtunut.
Toisekseen tuli hieman huoli ap:n turvallisuudesta kun miehellä on noin paha kieltäminen päällä. Onko koskaan ollut mitään henkisen tai fyysisen väkivallan uhkaa? Pystytkö olemaan asunnosta mahdollisimman paljon pois? Väliaikainen vuokra-asunto voisi olla turvallisuussyistä hyvä juttu. Ja lukkojen sarjoittaminen uusiksi kun vihdoin saat käräjäoikeuden häätötuomion hankittua. Myös turvallisuutesi takia kaikkien pitää tietää että olet eronnut.