Miten saan miehen ulos asunnosta? Haluan erota eikä mies suostu lähtemään!
Asumme avoliitossa, asunto on minun. Tapailen jo toista miestä, mutta avomies ei usko, että haluan tosissani erota, koska uusi tapailukumppani on niin nuori. Vaikka tästä ei tulisi parisuhdetta, haluan silti erota. Mitä voin tehdä? Harrastaa seksiä keittiön pöydällä, kun mies tulee töistä kotiin? Tosin tuskin sekään auttaisi.
Kommentit (467)
Jos asunnon omistaisi mies ja tuo toinen olisi nainen niin nyt on tiedossa naisnäkökulma tällaisen asian käsittelyyn.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän yhden miehen, joka ei uskonut eroa, kuin vasta naisen muutettua pois. Mies sekosi totaalisesti ja sai romahduksen. Hän oli kieltänyt eron itseltään. Tätä nykyä mies on elellyt sinkkuelämää maalla yksin jo vuosia.
AP:lle sen verran, että mies käyttää kiltteyttäsi hyväksi. Hän on päättänyt olla asunnossa niin kauan kunnes joku hakee hänet. Ota yhteys Maistraatiin nyk. Digi- ja väestötietovirastoon ja ilmoita heille, ettei hän enää asu siellä ja ettei saa itse aikaiseksi siirtää kirjojaan. Asunnon omistajana saat kuitenkin päättää kuka asunnossasi on kirjoilla. Häätö on helpompi, kun kirjat eivät ole siellä. Tsemppiä taisteluun.
Kokemusta on, N47
Minä jouduin tehdä näin ex-miehelle. Hän oli muuttanut vuokra-asuntoon, mutta ei muuttanut kirjojaan pois. En saanut lapsilisään yksinhuoltajakorotusta, ennen kuin hän ei olisi kirjoilla samassa kuin minä. Hän ei hoitanut asiaa, joten jouduin ilmoittamaan itse maistraattiin, että tässä asunnossa ei asu muita kuin minä ja lapseni, ja että olkaa hyvä ja poistakaa ex-mies kirjoilta omistamastani asunnosta.
Toimisiko toisinpäin? kirjoitti:
Jos asunnon omistaisi mies ja tuo toinen olisi nainen niin nyt on tiedossa naisnäkökulma tällaisen asian käsittelyyn.
Kyllä, jos tätä kysyisi mies jonka entinen naisystävä ei suostu muuttamaan pois hänen asunnostaan ja asuu ilman vuokrasopimustakin, niin ihan samat neuvot annettaisiin.
Eli kun puhe ei auta, anna kirjallisesti esim kuukausi aikaa hommata uusi kortteeri ja laita sitten käräjille paperit ja häädä.
Äläkä herran tähden enää mene samaan sänkyyn nukkumaan, ettei teille käy vahinko ja hän hankkiudu raskaaksi viime metreillä. Vietä muutenkin mahdollisimman vähän aikaa saman katon alla, mieluiten ei lainkaan. Vaikka sukulaisten mökillä mieluummin. Koska naisen on helpompi väittää että olet vaikka lyönyt häntä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän yhden miehen, joka ei uskonut eroa, kuin vasta naisen muutettua pois. Mies sekosi totaalisesti ja sai romahduksen. Hän oli kieltänyt eron itseltään. Tätä nykyä mies on elellyt sinkkuelämää maalla yksin jo vuosia.
AP:lle sen verran, että mies käyttää kiltteyttäsi hyväksi. Hän on päättänyt olla asunnossa niin kauan kunnes joku hakee hänet. Ota yhteys Maistraatiin nyk. Digi- ja väestötietovirastoon ja ilmoita heille, ettei hän enää asu siellä ja ettei saa itse aikaiseksi siirtää kirjojaan. Asunnon omistajana saat kuitenkin päättää kuka asunnossasi on kirjoilla. Häätö on helpompi, kun kirjat eivät ole siellä. Tsemppiä taisteluun.
Kokemusta on, N47
Minä jouduin tehdä näin ex-miehelle. Hän oli muuttanut vuokra-asuntoon, mutta ei muuttanut kirjojaan pois. En saanut lapsilisään yksinhuoltajakorotusta, ennen kuin hän ei olisi kirjoilla samassa kuin minä. Hän ei hoitanut asiaa, joten jouduin ilmoittamaan itse maistraattiin, että tässä asunnossa ei asu muita kuin minä ja lapseni, ja että olkaa hyvä ja poistakaa ex-mies kirjoilta omistamastani asunnosta.
Miten noita vätysmiehiä voikin olla niin paljon ☹️
Jos kerran miehellä ei vuokrasopimusta eikä ole edes laillisesti kirjoilla asunnossasi, soitto poliisille ja asiattoman ihmisen poisto asunnosta. Asia hoituu muutamassa tunnissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
u
Vierailija kirjoitti:
Kokemusta on, N47
Miten noita vätysmiehiä voikin olla niin paljon ☹️
Hän ei halunnut erota, joten teki loppuun asti ihan kaikkensa estääkseen minua. Vieläkin tekee ja erosta on viisi vuotta. Lisäksi väittää että olisi erottu paljon myöhemmin, vaikka muutettiin tosiaan asumuseroon jo vuotta ennen virallista lopullista erotuomiota. Siinä kesti niin kauan vain koska hän ei laittanut nimeään mihinkään, ei tullut mihinkään pankkiin, ei lastenvalvojalle, sitten siirsi niitä tekosyillä uudelleen ja uudelleen.
En koskaan tule ymmärtämään miksi, koska hänellä oli siinä vaiheessa ollut jo jotain suhdevirityksiä, ja toi yhden julkiseksi heti kun olin pakottanut hänet pankkiin ositukseen. Eli mikään vätys ei ole, vaan hyvinkin määrätietoinen estäjä, valehtelija ja ennen kaikkea manipuloija.
Ehkä hän oli tottunut saada kanssani aina tahtonsa läpi tavalla tai toisella, ja hänellä kävi ylpeyden päälle että pidin pintani enkä enää alistunut.
Edelleen nykyään jos ketään on näkemässä, on niin hauska ja mielin kielin. Minulle on myrkyllisen v****mainen kahden puhuessa. En puhu enää hänelle, täytynee ottaa no contact kun lapsi on täysi-ikäinen.
Täällä on sitten erittäin paljon huonoja neuvoja jotka saattavat johtaa sekä rikosoikeudelliseen että vahingonkorvausvastuuseen. Kuten aina.
Minä tekisin niin, että ottaisin yhteyttä miehen perheeseen ja pyytäisin heitä ilmoittamaan miehelle, että suhde on ohi ja nyt pitää muuttaa!
Asunto on sinun. Miehellä tuskin on siihen vuokrasopimusta tms. Ei luulisi olevan vaikeaa saada äijää pihalle. Kysy häneltä, että haluaako hän, että hoidat asian oikeuden kautta. Ei nyt enää hyssyttely auta. Hän voi varmaan muuttaa vähäksi aikaa vanhemmilleen, sisaruksilleen tms.
Kun itse erosin, niin mieheni oli kuukaudessa ostanut itselleen asunnon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haet käräjiltä yhteistalouden purkua vai mikä se nyt sitten onkaan, en jaksa googlata, mutta ehkä itse jaksat.
Toinen teistä määrätään muuttamaan pois, mutta ota huomioon että se ei ole 100% varmuudella asunnon omistaja joka siihen asuntoon saa jäädä asumaan. Jos oikeus katsoo että mies tarvitsee enemmän asuntoa, niin sinut voidaan määrätä muuttamaan pois yhteisestä kodista. Eli kyllä kannattaa ensin yrittää sopimalla ja käräjille vasta viimeisenä keinona.
Älä jauha paskaa.
Sivusta. Avioliitossa voi hakea oikeuden päätöstä yhteiselämän lopettamisesta (avioliittolaki). Avoliittoa se ei koske, joten omistusasunnon asumisjärjestely on tarvittaessa ratkaistava hakemalla häätöpäätöstä. Sen lisäksi avoliittoa koskee laki yhteistalouden purkamisesta, jos yhdessä on asuttu yli 5 vuotta tai on yhteisiä lapsia:
https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2011/20110026
Laki avopuolisoiden yhteistalouden purkamisestaVuokra-asunnossa asuva ei voi hakea häätöpäätöstä samassa asunnossa asuvalle (vuokranantaja voi). Asuinhuoneiston vuokrausta koskevassa laissa on kohta yhteiselämän lopettamisesta:
Mitä selität.
.
.Tuossa "älä jauhaa paskaa" viitattiin seuraavaan kohtaan:
"Toinen teistä määrätään muuttamaan pois, mutta ota huomioon että se ei ole 100% varmuudella asunnon omistaja joka siihen asuntoon saa jäädä asumaan. Jos oikeus katsoo että mies tarvitsee enemmän asuntoa, niin sinut voidaan määrätä muuttamaan pois yhteisestä kodista. Eli kyllä kannattaa ensin yrittää sopimalla ja käräjille vasta viimeisenä keinona."
.
.Aivan paskaa väittää, että oikeus ajaisi ASUNNON OMISTAJAN omasta kodistaan.
Jep, tuossa olet kyllä aivan oikeassa. Asunnon omistaja on tietenkin se, joka sinne asuntoon tulee jäämään. Kaikkea idioottimaista sitä ihmiset yrittävät tälläkin palstalla väittää.
Jos asunnon omistaja käyttäytyy epäasiallisesti kumppaniaan kohtaan niin hänet on täysin mahdollista häätää, ainakin määräajaksi. Ja seurustelukumppani saa laillisesti jäädä asumaan tähän asuntoon.
Ai niin, on muuten häädetty omistusasujia rivitaloistakin.
Laita euroja tai makeisia jonoon olkkarista pihalle saakka, ovi auki ja kun mies ulkona ovi kiinni.
Yhtä hyvä neuvo kuin muutkin tässä ketjussa.
Huh, onpas viestejä ja osa kovin aggressiivisia! En ole kylmä kone, joka tekee eropäätöksen ja samana päivänä työntää miehen ulos ovesta. Siitä on vasta kuukausi, kun jätin miehen. Pyysin häntä muuttamaan toiseen huoneeseen nukkumaan melkein heti. Meillä säilyi koko ajan keskusteluyhteys, mutta olen elänyt kuin sinkku, oman aikatauluni mukaan omaa talouttani. Kuvittelin, että mies vain toivoi, etten jätä häntä, ja suri, mutta sanalla valmisteli omaa lähtöään. Olen ollut paljon poissa kotoa ja mies samoin työnsä takia. Viikko sitten selvisi, ettei mies ole tehnyt mitään muuttonsa eteen ja tuon viikon olen vain vaatinut hänen lähtöään ja pyytänyt, ettei hän pilaa eroa. Minusta kuukausi ei ole liian pitkä aika antaa toisen tehdä eroa ja järjestellä asioita. Minusta viikko ei ole liian pitkä aika sisäistää, että toinen on ihan tosissaan ja samalla vaatia lähtemään ja surra omaa surua.
Tulin aamulla kotiin eikä täällä ole mitään pakattu. Nyt viikkaan miehen vaatteita laatikoihin ja itken. Toivoin, että olisin saanut olla poissa sen hetken ja tulla tyhjään kotiin, mutta hän ei tee tätä helpoksi. Surettaa ja suututtaa yhtä aikaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Voiko tuollaisen haastehakemuksen jättää itse käräjäoikeuteen, ilman että tarvitsee lakimiestä? Luulisi että on aika selkeä juttu, kun ei ole aviossa, toinen ei omista asunnosta mitään, ja on yhteiselämä päättynyt.
Jos olet hyvä lakiasioissa niin voi jättää itse, mutta suosittelen vähintään kysymään neuvoa lakimieheltä.
kyllä yhdellä tutulla oli tällainen tilanne juuri. Nainen ylikiltti ja huono pitämään puolia, mies lirkutteli kokoajan yrittäen estää naista jättämästä hänet. Renttumies. Nainen saattoi joskus ärähtää ja sanoi tosissaan että tämä tässä ja mies ei ottanut kuuleviin korviinkaan. itse kyllä tulkitsin asian niin että oikeasti tämä naisihminen ei edes halunnut erota loppupeleissä tästä miehestä, mutta silti näki asiakseen valittaa tämän miehen tavoista tutuille.
Vierailija kirjoitti:
kyllä yhdellä tutulla oli tällainen tilanne juuri. Nainen ylikiltti ja huono pitämään puolia, mies lirkutteli kokoajan yrittäen estää naista jättämästä hänet. Renttumies. Nainen saattoi joskus ärähtää ja sanoi tosissaan että tämä tässä ja mies ei ottanut kuuleviin korviinkaan. itse kyllä tulkitsin asian niin että oikeasti tämä naisihminen ei edes halunnut erota loppupeleissä tästä miehestä, mutta silti näki asiakseen valittaa tämän miehen tavoista tutuille.
Näin varmaan nuo miehetkin sen tulkitsevat, että paljon puhetta ja vähän villoja. Jos nainen ei ala käytännön toimiin, mies ilmeisesti tulkitsee ettei tämä oikeasti halua erota, kunhan kiukuttelee.
Vierailija kirjoitti:
Huh, onpas viestejä ja osa kovin aggressiivisia! En ole kylmä kone, joka tekee eropäätöksen ja samana päivänä työntää miehen ulos ovesta. Siitä on vasta kuukausi, kun jätin miehen. Pyysin häntä muuttamaan toiseen huoneeseen nukkumaan melkein heti. Meillä säilyi koko ajan keskusteluyhteys, mutta olen elänyt kuin sinkku, oman aikatauluni mukaan omaa talouttani. Kuvittelin, että mies vain toivoi, etten jätä häntä, ja suri, mutta sanalla valmisteli omaa lähtöään. Olen ollut paljon poissa kotoa ja mies samoin työnsä takia. Viikko sitten selvisi, ettei mies ole tehnyt mitään muuttonsa eteen ja tuon viikon olen vain vaatinut hänen lähtöään ja pyytänyt, ettei hän pilaa eroa. Minusta kuukausi ei ole liian pitkä aika antaa toisen tehdä eroa ja järjestellä asioita. Minusta viikko ei ole liian pitkä aika sisäistää, että toinen on ihan tosissaan ja samalla vaatia lähtemään ja surra omaa surua.
Tulin aamulla kotiin eikä täällä ole mitään pakattu. Nyt viikkaan miehen vaatteita laatikoihin ja itken. Toivoin, että olisin saanut olla poissa sen hetken ja tulla tyhjään kotiin, mutta hän ei tee tätä helpoksi. Surettaa ja suututtaa yhtä aikaa.
Ap
Olet käyttäytynyt mielestäni fiksusti, ja antanut miehelle mahdollisuuden järjestää lähtönsä. Kuukausi on ok, mutta sitä ihmettelen vähän, että et ole edes kerran viikossa varmistanut, että onko hän löytänyt asunnon ja mikä on muuttopäivä. Nyt hän on kuluttanut koko kuukauden ja olet edelleen lähtöruudussa. Jos taas annat kuukauden aikaa, hän venyttää tätä ja toivoo että muutat mielesi.
Nyt voisit pakata tosiaan hänen tavarat ja sanoa, että olet tilannut lukkojen sarjoituksen kahden viikon päähän, ja nostat hänen tavaransa silloin varastoon. Ja että hänellä on sen jälkeen kaksi viikkoa aikaa hoitaa niille muuttoauto.
Sinun on nyt asetettava aikataulu, häneltä ei sitä tule. Ja sinun on siinä aikataulussa tehtävä konkreettisia askelia, hän ei niitä näköjään tee.
Voit myös sanoa että olet siinä ensi viikon lopulla muualla muutaman päivän, ja oletat että hän on sillä välin pakannut.
Sanoitko hänelle että nyt kun olit poissa, odotit että hän pakkaisi? Jos et, miksi et? Et voi odottaa että kukaan lukee ajatuksia.
Jos sanoit, ja hän ei ole pakannut, sinun olisi itkemisen sijaan kannattanut jo vähän hermostua hänelle ja sanoa suorat sanat että nyt on viikko aikaa ja tavarat lähtee.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Mieshän ei todellakaan ole lähdössä mihinkään, ennenkuin teet jotain repäisevämpää. Hän käyttää nössöyttäsi hyväkseen, ja sitä että haluat erota ilman draamaa ja kertomatta kenellekään. Miksi muuten? Pelkäätkö, että miehen sukulaiset tai teidän ystävänne suuttuvat sinulle? Ajattelitko kenties kääntää asian niin päin, että mies onkin se jättäjä?
Sanoit oikein, hän ei tee tätä sinulle helpoksi. Mutta miksi tekisi? Hän suree, on loukattu, ei halua erota. Totta kai hän haraa vastaan koko matkan. Varaudu nyt vaan siihen että hän ei missään vaiheessa tule tekemään tätä sinulle helpoksi. Joudut tekemään hartiavoimin töitä saadaksesi hänet lähtemään.
Vierailija kirjoitti:
Täällä on sitten erittäin paljon huonoja neuvoja jotka saattavat johtaa sekä rikosoikeudelliseen että vahingonkorvausvastuuseen. Kuten aina.
Itse nostaisin tyynesti miehen kamat rappuun ja vaihtaisin lukot. Jos siitä parin tonnin sakot tulisi, niin aivan sama. Maksaisin sen riemusta kiljuen, että pääsisin moisesta eroon. Tuo mies on täysi loinen!
Missä on hippejä ja hamppua, siellä tarvitaan Nokian kumipamppua
Kakkahattutäti kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse nostaisin tyynesti miehen kamat rappuun ja vaihtaisin lukot. Jos siitä parin tonnin sakot tulisi, niin aivan sama. Maksaisin sen riemusta kiljuen, että pääsisin moisesta eroon. Tuo mies on täysi loinen!
Pakko sanoa että samaa mieltä, hänellä on varmasti varaa hotelliin. En nostaisi rappuun, mutta varastoon nostaisin. Tai pyytäisin veljeä tai isää ottamaan hänen autotalliin, sieltä mies ei kehtaa olla hakematta.
Uskomatonta, että muuttoilmoituksen tekeminen on ollut ja on vieläkin noin helppoa! Harvalla varmaan on tuo kieltoilmoitus. Ei minulla ainakaan - yksin asuvalla.
Kuka hyvänsä voisi siis "muuttaa" luokseni ilman lupaani! Huh huh! Sitten voisi kuukausikaupalla venkoilla sillä tilanteella.
Mutta ap. Vähän kieli poskella tämä neuvo. Mitähän jos sinä nyt puolestasi tekisit muuttoilmoituksen miehesi puolesta. Muuttaisit sen vaikka vanhempiensa kotiin!
No, se olisi kai laissa kielletty silti. Vähintään nimikirjoituksen väärentäminen tai oikeustoimen tekeminen toisen puolesta ilman lupaa.