Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tradenomin koulutuksella tilintarkastajan työhön

Aloittaja
29.06.2020 |

Onko jollain tietoa, millaista on työskennellä tradenomina tilintarkastajana/tilintarkastusassistenttina?Pääseekö tradenomi osallistumaan tilintarkastuksin ilman HT-tutkintoa? Mitä kaikkea työtehtäviin kuuluu? Vaatiiko paljon matkustamista? Vaaditaanko kielitaitoa? Entäpä palkkaus? Onko työ kuinka kiireistä? Onko paljon ylitöitä? Työsuhde-edut? Miten mahtaa onnistua tämän työn yhdistäminen perhe-elämän kanssa... Sekä millainen työkokemus olisi toivottavaa?

Pohdin, olisikohan tässä hyvä suunta sen jälkeen, kun olen jokusen vuoden tehnyt kirjanpitäjän työtehtäviä tilitoimistossa. Tein tämän keskustelun tuon toisen aloittamani keskustelun innoittamana, jossa pohdin uusia uravaihtoehtoja tradenomille, jonka työkokemus keskittyy lähinnä tilitoimistoon.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
29.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Upp!

Vierailija
2/22 |
29.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Upp!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
29.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

asiakkaiden materiaalit saattavat olla englanniksi tai ruotsin kielisiä, joten kielitaitoa on hyvä olla mutta riippuu asiakaskunnasta. kannattaa katsoa suomen tilintarkastajien nettisivut. olen työskennellyt tradenomina tilintarkastuksessa. viralliseksi tilintarkastajaksi et pääse ilman työkokemusta ja tutkintoa.

Vierailija
4/22 |
29.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli kymmenen, viisitoista vuotta sitten sama mielessä mutta sitten äitiyslomien jälkeen ura aukesikin toiseen suuntaan eli yrittäjäksi miehen kanssa joten sillä tiellä edelleen. Muutaman tiedän, jotka ovat tilintarkastajaväylän valinneet ja ihan ok heillä menee, Palkka vähän parempi kuin tilitoimistossa ja työkiireet ajoittuvat vähän toisin. Aineisto alkaa olla sähköisenä järjestelmissä joten työ ei sido kovin paljoa etenkään paikkaan eikä kyllä kovin aikaakaan. Joskus tietysti esim. asiakastapaamisia ja työtä sen verra paljon että kyllä ne on aamusta aloitettava ja iltapäivällä normaaliaikaan lopetettava viitenä päivänä viikossa. Tyytyväisiä ovat olleet. 

Vierailija
5/22 |
29.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pätevyyksiin en osaa vastata mutta tilkkarin työ on tuhat kertaa mielenkiintoisempaa kuin perus kirjanåitäjän ja oman mielenkiinnon mukaan voi erikoistua aika laajalti. Palkkakin on parempi. Näin sivusta seuranneena.

Vierailija
6/22 |
29.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnistuu helposti, aloitat associatena ja jatkat siitä eteenpäin. Suuri osa tosin opiskeli vielä maisterin myöhemmässä vaiheessa, jotta voi suorittaa KHT:n. Kenelläkään ei ole HT papereita assuna ja työnantaja kustantaa parin vuoden jälkeen HT ja KHT tentit ja siihen saa jopa lukulomaa. Ylitöitä on kiirekautena ihan älytön määrä ja saldoja pidetäänkin sitten kesällä 6-8 vk kesälomina pois.  Työtä tehdään aika paljon asiakkaiden tiloissa, joten ainakin pääkaupunkiseudulla matkustamista on melko paljon ja välillä myös muualla Suomessa tai ulkomailla. Tilitoimistokokemuksella pärjäät varmasti sillä perehdytys on laajaa ja tiimin jäsenet auttavat.

Vierailija
7/22 |
29.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinkahan hankala on saada suoraan vakituinen työ, vai pitääkö aina aloittaa sillä muutaman kuukauden trainee-ohjelmalla?

Vierailija
8/22 |
29.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se onnistu, pitää olla oikeasti hyvä. Ei mikään sunnuntainaputtelija kelpaa enää.

Vierailija
9/22 |
29.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en tunne ketään tradenomia tilintarkastajana suurissa yrityksissä, pienemmissä ehkä. Työ vaatii hirveästi työtunteja, ei ole mitään 8-16-työtä, vaan 8-20 -työtä painottuen tilinpäätösaikoihin. Sille, joka jaksaa tuon määrän työtä, eikä säännöllinen vapaa-aika tai perheen perustaminen kiinnosta.

Vierailija
10/22 |
29.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en tunne ketään tradenomia tilintarkastajana suurissa yrityksissä, pienemmissä ehkä. Työ vaatii hirveästi työtunteja, ei ole mitään 8-16-työtä, vaan 8-20 -työtä painottuen tilinpäätösaikoihin. Sille, joka jaksaa tuon määrän työtä, eikä säännöllinen vapaa-aika tai perheen perustaminen kiinnosta.

Täälläpäin ainakin näissä Big Four -yrityksissä on useitakin tradenomeja töissä. Tulleet melkeinpä suoraan koulun penkiltä.

Vierailija
11/22 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei välttämättä mikään pienten lasten äidin työ.

Vierailija
12/22 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työskentelen tällä hetkellä laskutuksen puolella eikä minulla ole taloushallinnon koulutusta. Jos haluaisin tilintarkastajaksi, niin mistä minun kannattaisi lähteä liikkelle? Olisiko tradenomin koulutus välttämätön?

Vierailija
13/22 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tilintarkastajat tekevät, kun ei ole tilintarkastusaika?

Vierailija
14/22 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työskentelen tällä hetkellä laskutuksen puolella eikä minulla ole taloushallinnon koulutusta. Jos haluaisin tilintarkastajaksi, niin mistä minun kannattaisi lähteä liikkelle? Olisiko tradenomin koulutus välttämätön?

No mietipä vähän...  Totta hitossa koulutus on välttämätön, mutta tradenomi ei riitä alkuunkaan.

Vierailija
15/22 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mietipä vähän...  Totta hitossa koulutus on välttämätön, mutta tradenomi ei riitä alkuunkaan.

No miten täällä sitten sanotaan ,että se on? Mitä sinä suosittelisit? Ilmeisesti kauppis ja siellä rahoitus?

Vierailija
16/22 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tradenomin koulutuskin riittää! Riittää ihan HT-tutkinnon suorittamiseenkin.

Sinulle, joka kysyit, mitä tilintarkastajat tekevät, kun ei ole tilinpäätösaika: Ei kaikkien tilintarkastettavien tilikausi ole kalenterivuosi, vaan tilikausi voi päättyä vaikka kesäkuussa, joten tilintarkastettavaa on kyllä ympäri vuoden.

Vierailija
17/22 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siihen pitää käydä erillinen koulutus, siis tilintarkastajaksi ja sitä ennen, että pääsee siihen koulutukseen pitää olla alla joku tietty aika tradenomin työtä, eli työkokemusta.

Vierailija
18/22 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei riitä alempi trade tilintarkastajan työhön ja vaatii tietyt opinnot, kuka tahansa trade ei siihen pääse.

Avustavaksi ehkä joo.

KTM on se koulutus, mikä tilintarkastajalla tulee olla.

Vierailija
19/22 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä tilintarkastajat tekevät, kun ei ole tilintarkastusaika?

Tilikausia päättyy joka ikinen kuukausi. Tekevät myös paljon lausuntoja yms. 

Vierailija
20/22 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha ketju mutta pakko upata kun niin väärää tietoa.

Tradenomina pääsee kyllä tilintarkastajaksi, olen itsekin. Mitä ylitöihin tulee, kiirekaudella voi tehdä niin paljon kun jaksaa, jos kokee ettei jaksa (esim pienet lapset) meillä ei ainakaan ole pakko tehdä ollenkaan ylitöitä. Olen töissä Big4:ssa.

Aloituspalkka assarina 3200 €/kk.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kaksi