Puistoruokailussa ruoka loppuu kesken
Mikähän tilanne on muualla, Etelä-Helsingin puistossa ruoka loppuu joka päivä kesken! Jo viimeistään 12:15 ruoka-astiat ovat tyhjinä, kaikille ei riitä ensimmäistäkään lautasellista, saati toista. Eikö puistoruokailun tarkoitus olisi korvata lounas kesäaikana?
Kommentit (97)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On varmaankin ollut sellaiset ilmat, että puistoissa on ollut tavallista enemmän lapsia. Kylmemmällä kelillä saati sadesäällä ruokaa jää yli varmasti paljonkin. Eikä tässä nyt kannata maalaisten kiukutella siitä, että Helsingissä on tällainen kuntalaisille tarkoitettu palvelu. Me sen itse maksamme ja meidän päättäjämme ovat sen järjestäneet.
Eikö sitä ruoan määrää voi määrittää vaikka edes viikkoa etukäteen?
Millaisesta kristallipallosta katsot, että paistaako aurinko ja tuoko jopa alakerran Irmeli lapsensa puistoon vai suuntaako rantsulle päiväksi lapsineen?
No vaikka sellaisesta kuin ilmatieteenlaitos. Jos sataa kaatamalla, on mahdollista että lapsia ei tule niin paljon kuin ei-sateella.
Sääennusteet viikon päähän ovat jo sangen epävarmoja.
Toki, mutta jos voisi vaikka näkkileipää sitten varata lisäksi niille kauniille päiville, jos ruokamääriä ei voi muuttaa.
Eiköhän tuotakin ole ajateltu. Näkkileipä ei vain ratkaise sitä ongelmaa, jos osa jää tyystin ilman keittoa. Pelkkä näkkäri ei ole lounas.
Ei ratkaise, mutta olisihan sekin parempi kuin ei mitään. Keskimäärin 15min sisään on ruoka loppu kaikilta 3 pisteeltä joita tuossa puistossa on. Palvelee kaikkia eteläisen Helsingin lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten näillä helteillä toteutetaan moinen ruokailu? Eikö ihmiset nykyään osaa itse ruokkia lapsiaan, vai onko puistoruokailu leipäjonon esikoulu?
Puistoruokailu on edistyksellistä verovarojen käyttöä!
Olen eri mieltä. Nykyaikaan sopii huonosti toiminta, josta väistämättä aiheutuu ruokahävikkiä ja jätettä. Palvelun alkuaikoina ruoka varmaan teki kauppansa, mutta jos vähän huono sää saa lapset jäämään kotiin jääkaapin ääreen, ei varsinaista ravitsemuksellista tarvetta taida olla. Tämä malli ei myöskään takaa, että oikeasti ruokaa tarvitsevat lapset saisivat kaupungin lounaan.
Puistoruokailusta ei jää jätettä.
Vierailija kirjoitti:
Mä en oo koskaan kuullut tuollaisesta kuin puistoruokailu. Onko se vain helsinkiläisten juttu?
Netistä selviää, että Helsingissä on puistoruokailtu vuodesta 1942. Myös Vantaalla saa puistoruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joka käynnillä kävijämäärät lasketaan jotta osattaisiin välttyä tulevan ruoan osalta hävikiltä, kenties edellisviikolla kävijöitä ollut siellä olematon määrä?
Lapsi on käynyt siellä joka päivä, tänään kävin itse varmistamassa että asia oikeasti on näin.
Mikset huolehdi lapsesi ruuansaannista itse?
Varmaan sen takia, koska lapsille tarjotaan puistossa ruoka. Varmaankin hän ruokkii lapsen, kun lapse ei siellä.ruokaa ole saanut. Mutta se ei auta, jos on päivän siellä "hoidossa" ja ruuan vasta illalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joka käynnillä kävijämäärät lasketaan jotta osattaisiin välttyä tulevan ruoan osalta hävikiltä, kenties edellisviikolla kävijöitä ollut siellä olematon määrä?
Lapsi on käynyt siellä joka päivä, tänään kävin itse varmistamassa että asia oikeasti on näin.
Varmaan sen takia, koska lapsille tarjotaan puistossa ruoka. Varmaankin hän ruokkii lapsen, kun lapse ei siellä.ruokaa ole saanut. Mutta se ei auta, jos on päivän siellä "hoidossa" ja ruuan vasta illalla.
Kuinka moni on järjestänyt esim alakouluikäiselle lapselle hoitajan koko kesäksi, vai onko se lapsi siellä kotona mikrotetun ruoan varassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten näillä helteillä toteutetaan moinen ruokailu? Eikö ihmiset nykyään osaa itse ruokkia lapsiaan, vai onko puistoruokailu leipäjonon esikoulu?
Olen eri mieltä. Nykyaikaan sopii huonosti toiminta, josta väistämättä aiheutuu ruokahävikkiä ja jätettä. Palvelun alkuaikoina ruoka varmaan teki kauppansa, mutta jos vähän huono sää saa lapset jäämään kotiin jääkaapin ääreen, ei varsinaista ravitsemuksellista tarvetta taida olla. Tämä malli ei myöskään takaa, että oikeasti ruokaa tarvitsevat lapset saisivat kaupungin lounaan.
Hyvä jos kertakäyttöastioita ei käytetä, mutta tuo kertoo samalla, että palvelun ulkopuolelle jäävät juuri ne lapset, jotka eniten tarvitsisivat edes sen yhden lämpimän aterian, eli lapset joiden vanhempien elämänhallinta on syystä tai toisesta hukassa.
Onhan se varmasti mukavaa käydä puistossa syömässä, mutta onko silti järkeä siinä, että keskiluokkalaisille perheille järjestetään heidän omilla verorahoillaan palvelu, jonka he voisivat itse hoitaa halvemmalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä jos kertakäyttöastioita ei käytetä, mutta tuo kertoo samalla, että palvelun ulkopuolelle jäävät juuri ne lapset, jotka eniten tarvitsisivat edes sen yhden lämpimän aterian, eli lapset joiden vanhempien elämänhallinta on syystä tai toisesta hukassa.
Onhan se varmasti mukavaa käydä puistossa syömässä, mutta onko silti järkeä siinä, että keskiluokkalaisille perheille järjestetään heidän omilla verorahoillaan palvelu, jonka he voisivat itse hoitaa halvemmalla?
No jos susta ainoastaan keskiluokkaisilla on kotona joku astia, josta syödä, niin fine. Oma kokemus on, että useimmilla on mukanaan joku muovikippo, ehkä lounasrasia tai vastaava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka moni on järjestänyt esim alakouluikäiselle lapselle hoitajan koko kesäksi, vai onko se lapsi siellä kotona mikrotetun ruoan varassa?
Hui kamala, eihän kouluikäinen lapsi voi mitenkään oppia mikrottamaan itselleen annosta. Ainakaan helsinkiläinen. Sen sijaan puistoon hän voi kävellä yksin.
Ruokkikaa itse lapsenne.
Nykyvanhemmat eivät osaa muuta kuin valittaa ja vaatia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä siellä kertakäyttölautasia käytetään, oma vesipullo ja ruokailuvälineet pitää olla.
Ei täällä kamalasti ole keskiluokkaisia täällä Etelä-Helsingissä, mutta veroja mekin maksamme. Minusta tämä on ihan sama asia kuin kouluruokailu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hui kamala, eihän kouluikäinen lapsi voi mitenkään oppia mikrottamaan itselleen annosta. Ainakaan helsinkiläinen. Sen sijaan puistoon hän voi kävellä yksin.
Kyllä, kouluikäinen helsinkiläislapsi joutuu opettelamaan kävelemään yksin paikkoihin ja jopa käyttämään julkisia. Kaikki lapset eivät kermaperseile vanhempiensa auton kyydissä koulumatkoja myöten.
Vierailija kirjoitti:
Ruokkikaa itse lapsenne.
Nykyvanhemmat eivät osaa muuta kuin valittaa ja vaatia.
Laitatko sinä eväät lapsellesi kouluun?
Kätevää sillä ei tarvitse käyttää aikaa tehdäkseen ruokaa lapsille ja säästyneet rahat voi käyttää kaljaan sekä tupakkaan. Kesän aikana säästyy monta euroa ja pysyy kakaratkin pois tieltä kun käskee puistoon.
Vierailija kirjoitti:
Kätevää sillä ei tarvitse käyttää aikaa tehdäkseen ruokaa lapsille ja säästyneet rahat voi käyttää kaljaan sekä tupakkaan. Kesän aikana säästyy monta euroa ja pysyy kakaratkin pois tieltä kun käskee puistoon.
Meinaat että eteläisessä Helsingissä on niin paljon tupakoivia kaljoittelijoita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joissakin paikoissa sovitaan ajat milloin lapsi saa lähteä puistosta.
Ja jos luvataan, että puistossa on tuokaa, niin silloin sitä olettaisi siellä olevan.
Eihän se ole ihme, jos tänä keväänä loppuu kesken. On monille perheille ollut todella haastava kevät, ja puistoruokailut on nyt erityisen tärkeitä niissä perheissä, joissa koronan vaikutukset ovat olleet suuret. Ehkä kunnat eivät ole osanneet tai pystyneet varautua suurempaan suosioon tänä vuonna.
Tänä kesänä ei matkustella. Kaikki on kaupungissa ja lapset puistossa. Puistossa on usein vesiallas ja leikkikavereita yms. Siis kaikkea mitä lapsi tarvitsee. Monella se äitikin mukaana.
Kyllä se ruoka on tarkoitettu kaikille lapsille siellä puistossa. Jo vuonna 1951 oli Hietaniemen uimarannasta osa erotettu leikkipuston lapsille. Olimme siellä sisareni kanssa koko kesän. Äiti oli leski ja joutui olemaan töissä koko kesän. Yleensä kesäisin olimme pikkuserkkujen maatilalla. Käveliimme sitten yksin 4 ja 6 vuotiaat kotiin Hesperiankadulle. Taivallahden koulua ei silloin vielä ollut rakennettu. Eräästä syystä sotaleskiä ja lapsia oli silloin paljon. Ihan turhaa veetuilla sieltä, ei kai se lasten syy ole että isät ammuttiin sodassa. Hyvin on meidät äiti ruokkinut , terveinä ja hengissä.
Vierailija kirjoitti:
Eihän se ole ihme, jos tänä keväänä loppuu kesken. On monille perheille ollut todella haastava kevät, ja puistoruokailut on nyt erityisen tärkeitä niissä perheissä, joissa koronan vaikutukset ovat olleet suuret. Ehkä kunnat eivät ole osanneet tai pystyneet varautua suurempaan suosioon tänä vuonna.
Tämä. Plus se että monessa perheessä vanhemmat pitivät pakolla lomansa jo keväällä kun koronan myötä oma työpaikka saattoi olla kiinni. Ovat siis nyt kesän töissä kun lomat menivät jo vaikka normaalisti nyt olisivat lomalla lapsen/lasten kanssa.
Oletteko tänä kesänä saaneet lisää Itä-Helsingissä? Etelässä ei.