Onko riittävä syy työsopimksen purkuun?
Minulla on työsopimus kokoaikaisesta määräaikaisesta työsuhteesta. Nyt vain on jo toinen työvuorolista peräkkäin, kun minulle on merkattu todella vähän työtunteja. Olen tuntipalkkalainen ja töissä vuokratyöfirman kautta. Tuolla palkalla minulla ei ole varaa maksaa vuokraa tai syödä enkä kai sitten saa mistään mitään muutakaan rahaa, koska olen kuitenkin kokoaikaisella työsopimuksella töissä? Tuleeko karenssia, jos saan purettua työsopimuksen sopimusrikkomuksen ja huonon palkan perusteella?
Kommentit (10)
Ainakin palkan huonous on pätevä syy olla vastaanottamatta tarjottua työtä. Palkan tai palkan ja sovitellun työttömyyskorvauksen pitää olla suurempi kuin kokonaan työttömänä saatava työttömyyskorvaus. Ja ymmärtääkseni en nyt saa soviteltua päivärahaa, koska työsopimukseni on kokoaikainen eikä minua ole lomautettu. 1,5 kk:ta todella huonolla palkalla tarkoittaa vuokrarästejä tai syömälakkoa.
Riippuu työsopimuksestasi. Jos sinä onneton olet mennyt tekemään ns. nollasopimuksen, eli sinulle tarjotaan tunteja 0-x viikossa/kuukaudessa, et voi mitään. Jos sinulle todella on luvattu kokopäiväistä työtä ja sitä ei tasoitusjaksot huomioon ottaen sinulle tarjota, ota yhteyttä liittoon. Toivottavasti kuulut siihen.
Ota yhteyttä sinne vuokrafirmaan ja kysy tilanteesta. Heidänhän kuuluu huolehtia siitä, että sinä saat sopimuksen mukaiset tunnit.
Jos sopimuksessasi lukee, että sinulla on tietty määrä työtunteja, työnantajan tehtävä on antaa sopimuksen mukainen määrä töitä. Jos eivät anna, otapa puhelin käteen ja soita esimiehellesi. Jos siitä ei ole apua, soita liittoon.
Soita nyt Kelalle ja kysy kumminkin oletko oikeutettu soviteltuun päivärahaan tuntien vähyyden takia tai siis tulojen pienuuden takia! Katso mitä se soppari sanoo ja vaadi joko sen mukaan lisää tunteja tai hae päivärahaa.
Ei kait työkkäri ala puoltamaan mitään työttömyystukia kun työsopimus on voimassa täysillä tunneilla?
Nyt ei muuta kun kysymystä työnantajalle tuntien vähyydestä. Jos et itse uskalla, hoida asia vuokrafirmasi kautta. Kun soppariin on tietyt tunnit merkitty, työnantajan on niistä pidettävä kiinni tai ainakin maksettava palkka täysiltä tunneilta.
Ainakin ravintola-alan tessissä sanotaan että kun työtunteja puuttuu työnantajasta riippuvasta (=työntekijästä riippumattomasta) syystä, työnantaja on velvollinen maksamaan soppariin merkityt tunnit.
Jos kyseessä on sinun henkilöösi liittyvä riitatilanne ("huonolle" työntekijälle ei haluta antaa tunteja), työnantajan on selvitettävä tilanne huomautuksin tai varoituksin. Työtunneissa ei riitatilanteet saa näkyä kun kirjallinen työsopimus on tehty ja siinä on tietty määrä tunteja.
Eli tosiaan selvittele tuntien vähyys työnantajan kanssa tavalla tai toisella. Jos et saa asiaan vastauksia, ota yhteys ammattiliittoosi.
Ei kait työkkäri ala puoltamaan mitään työttömyystukia kun työsopimus on voimassa täysillä tunneilla?
Nyt ei muuta kun kysymystä työnantajalle tuntien vähyydestä. Jos et itse uskalla, hoida asia vuokrafirmasi kautta. Kun soppariin on tietyt tunnit merkitty, työnantajan on niistä pidettävä kiinni tai ainakin maksettava palkka täysiltä tunneilta.
Ainakin ravintola-alan tessissä sanotaan että kun työtunteja puuttuu työnantajasta riippuvasta (=työntekijästä riippumattomasta) syystä, työnantaja on velvollinen maksamaan soppariin merkityt tunnit.
Jos kyseessä on sinun henkilöösi liittyvä riitatilanne ("huonolle" työntekijälle ei haluta antaa tunteja), työnantajan on selvitettävä tilanne huomautuksin tai varoituksin. Työtunneissa ei riitatilanteet saa näkyä kun kirjallinen työsopimus on tehty ja siinä on tietty määrä tunteja.
Eli tosiaan selvittele tuntien vähyys työnantajan kanssa tavalla tai toisella. Jos et saa asiaan vastauksia, ota yhteys ammattiliittoosi.
En nyt oikein ymmärrä. Sanoit tehneesi sopimuksen KOKOAIKAISESTA määräaikaisesta työsopimuksesta. Eikö silloin työnantajan velvollisuus ole tarjota sulle täydet tunnit?
No, siis, työsopimuksesihan on sen vuokrafirman kanssa ja se sinun palkkasi maksaa. Jos olet tehnyt vähemmän tunteja kun mitä sopimuksesi sanoo, niin vaadin sitä palkkaa tietystiu sen verran, että olisin ne sopimuksessa määrätyt tunnit tehnyt. Jos ne rupeavat hankaliksi niin yhteys liittoon. Jos eivät maksa niin haastat ne oikeuteen.
[quote author="Vierailija" time="12.04.2013 klo 13:45"]
Minulla on työsopimus kokoaikaisesta määräaikaisesta työsuhteesta. Nyt vain on jo toinen työvuorolista peräkkäin, kun minulle on merkattu todella vähän työtunteja. Olen tuntipalkkalainen ja töissä vuokratyöfirman kautta. Tuolla palkalla minulla ei ole varaa maksaa vuokraa tai syödä enkä kai sitten saa mistään mitään muutakaan rahaa, koska olen kuitenkin kokoaikaisella työsopimuksella töissä? Tuleeko karenssia, jos saan purettua työsopimuksen sopimusrikkomuksen ja huonon palkan perusteella?
[/quote]
Karenssi paukahtaa välittömästi. Huono palkka ei ole työsopparin purkamisen syy. Linja on työkkäreissä tiukka nykyisin.