Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jättäisitkö tokaluokkalaisen yksin kotiin koko päiväksi?

Vierailija
12.04.2013 |

Lapsella esim. vapaapäivä koulusta ja vanhemmilla normaali työpäivä.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
12.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jättäisi, tekisin etäpäivän.

Vierailija
2/22 |
12.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jättäisi. Teksin parin tunnin työpäivän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
12.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

en jättäisi, edes meidän kolmasluokkalaista. joko tulisi töihin osaksi päivää, tekisin lyhyemmän päivän tai sitten veisin isovanhemmille.

Vierailija
4/22 |
12.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä ensisijaisesti yrittäisin saada jonkun hänelle seuraksi, vaikka isovanhemmat tai yrittäisin saada hänet jonkun tutun luo päiväksi tai tekisin normaalia lyhyemmän päivän tai järkkäisin esim. kesällä jonnekin päiväleirille tms.

Jos mikään ei onnistuisi, niin kyllä mun tokaluokkalainen pärjäisi yhden päivän yksinkin. hätätilanteessa voisi olla yhden päivän, esim. 7-8 h yksin. Osaisi lämmittää valmiin ruoan mikrossa ja voisi lueskella yms. Puhelimella saisi vanhemmat kiinni.

En kyllä haluaisi, että usein joutuisi olemaan yksin, esim. kesäloman järjestän kyllä niin, että yksinäisiä päiviä ei tule kuin max 1 tai 2.

Vierailija
5/22 |
12.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Meidän lapsi pärjää oikein hyvin.

Vierailija
6/22 |
12.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jättäisin. Pakkohan se olisi ja olen jättänytkin. Etäpäivää en voi tehdä (olen opettaja) eikä töihinkään lasta oikein voi ottaa eikä halua lähteäkään. Isovanhemmat eivät hoida eikä tuttuja ole päivisin kotona, joten pakko jättää yksin. Hyvin pärjää kyllä.

Vierailija
7/22 |
12.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jos ei ois pakko. Vaikka periaatteessa lapsi pärjäisikin, niin yllättäviä pelottavia tilanteita voi tulla eteen, esim. joku vieras soittaa ovikelloa, leikkaa veitsellä sormeensa, outoja ääniä kotona, puhelimesta voi mennä akku...

Vierailija
8/22 |
12.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jättäisi koko päiväksi, muutamaksi tunniksi kyllä.

Vierailija
9/22 |
12.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.04.2013 klo 12:29"]

[/quote]

Sama. Itselläni on tokaluokkalainen, ja näin olen toiminut. Jos mahdollisuutta etäpäivään ei olisi, hommaisin edes muutamaksi tunniksi hoitajan (n. koulupäivän mitta).

Vierailija
10/22 |
12.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jättäisi enkä jätä. Jokaisella on valinnan vapaus siitä mitä tekee..asiat tärkeysjärjestykseen. Entäs jos jotain sattuisi, siitähän vastaa vanhemmat.

Vierailija
11/22 |
12.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän vaikuttaa varmasti paljon myös se, millainen lapsi on ja mikä on hänen kykynsä huolehtia itsestään ja asioistaan. Oman tokaluokkalaisen kaveripiiriä katsoessa huomaa, että erot tuossa iässä ovat vielä aika isoja. Vanhemmat varmasti tietävät, mikä on tilann eoman lapsen kohdalla.

Siinäkin on isoja eroja lasten välillä, suostuisiko lapsi jäämään yksin. Toiset ei vielä tuossa iässä uskalla olla yksin, toiset suorastaan toivovat, että saisivat joskus olla rauhassa kotona yksin.

Vierailija
12/22 |
12.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.04.2013 klo 13:37"]

[quote author="Vierailija" time="12.04.2013 klo 12:29"]

[/quote]

Sama. Itselläni on tokaluokkalainen, ja näin olen toiminut. Jos mahdollisuutta etäpäivään ei olisi, hommaisin edes muutamaksi tunniksi hoitajan (n. koulupäivän mitta).

[/quote]

Itse asiassa juttelinkin aiheesta tokaluokkalaisen kanssa, ja hän itse oli sitä mieltä, että pärjäisi. On siis nykyäänkin yksinään aamuisin ja iltapäivisin kun me vanhemmat olemme töissä. En sitten tiedä mikä olisi todellisuus, jos joutuisi jättämään.

-10

Vierailija
13/22 |
12.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä olen jättänyt. Esim kesälomalla tokan ja kolmannen luokan välissä hän oli pari viikkoa "yksin" kotona koska lomaa ei mulla kerta kaikkiaan ollut enempää :) Suurimman osan ajasta sain onneksi järkättyä hänelle tekemistä.. mökkeilyä isovanhempien kanssa yms. Viihtyi hyvin kotona tai siis kavereiden kanssa ulkona ja maauimalassa. Ei varmaan olisi muistanut edes käydä syömässä ellen olisi soitellut hänelle.

Vierailija
14/22 |
12.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä.

Vierailija
15/22 |
12.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jättäisin, olen itsekin ollut.

Vierailija
16/22 |
12.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

en jättäisi. On eri asia pärjätä ja oikeasti olla. Kyllä meillä lapset pärjäisivät, tosin paljon pelaisivat wiitä ja ipadia. Kesällä varmaan trampalla olisivat paljon. Ja ruoan lämmintää tai keittää nuudelit / tortelliinit. Mutta en usko, että koko päiväksi suostuisivat edes jäämään.

Vierailija
17/22 |
12.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.04.2013 klo 13:41"]

En jättäisi enkä jätä. Jokaisella on valinnan vapaus siitä mitä tekee..asiat tärkeysjärjestykseen. Entäs jos jotain sattuisi, siitähän vastaa vanhemmat.

[/quote]

Niin, tärkeysjärjestys. Hankkiako lapselle ruokaa pöytään vai pitääkö seuraa... Sattua voi ihan mitä tahansa, vaikla vanhempi olisi lapsessa kiinni 24/7. Eiköhän tämäkin asia ole kiinni lapsesta ja vanhemmasta. Toiset eivät jätä 12-vuotiastakaan yksin kun luulevat ettei lapsi pärjää. Toiset eivät pärjää yksin edes 15-vuotiaana. Toiset vanhemmat luulevat olevansa korvaamattomia mutta yllättävän hyvin lapset pärjäävät kun heihin luotetaan, heitä pidetään fiksuina ja heitä arvostetaan. Ja heidät on kasvatettu hyvin.

Vierailija
18/22 |
12.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jättäisin jos olisi pakko.

Todennäköisesti tulee olemaan (nyt vasta ekaluokkalainen, mutta ei mullakaan ole mitään tsäänssejä kahta peräkkäistä kesää sumplia vapaaksi)

Vierailija
19/22 |
12.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jättäisin ja mun lapsi on jo 9v. Tosiaan ne lasten erot tuossa iässä on valtavat väliltä älykäs, omatoiminen ja ääripää nössö, saamaton.

Vierailija
20/22 |
12.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jättäisi. Järkkäisin sen kaverille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kahdeksan