Meillä avointa alkon käyttöä kotona, joskus vedetään kännit.
Muitakin lapsellisia perheitä mukana varsinkin vuoden vaihde, vappu,juhannus. Perjantai-iltaisin viinin viinin tms. juontia. Lapset koulussa 9/10 oppilaita, pärjäävät harrastuksissa. Mitä mieltä?
Kommentit (30)
Alkoholia ei todellakaan demonisoida Suomessa suotta. Se on aiheuttanut ja aiheuttaa niin paljon surua, murhetta, kustannuksia ja kaikkea negatiivista, ettei tosikaan. Lapsen ei tarvitse katsella juopuneita aikuisia, piste. Kovin suurta känniä ei oteta tietenkään, eipä tietenkään.
Ärsyttää ajattelutapa, jonka mukaan vain juovuksissa voi olla hauskaa. Kertoo ihmisten henkisestä pääomasta paljon. Mitään hauskaa ei keksitä selvinpäin, ja kännissä ollaan sitten "hauskoja" ainakin omasta ja muiden känniääliöiden mielestä. Mikä teitä vähä-älyisiä oikein vaivaa?
Joo, äitipuoleni ja isäni harrastivat tuota.
Kuvani alkoholin käytöstä vääristyi ja nykyään käyn päihdeklinikalla kun dokaan liikaa. Hyvä että olen täysi-ikäinen ja maksan pelätään olevan jo kohta paskana.
Olin myös hyvä koulussa ja harrastuksissa, nyt makaan useamman kuukauden vuodessa tuijottamassa seinää.
Taustalla oli toki muutakin kuin vain vanhempien dokaaminen, mm henkinen väkivalta.
AP, miksi teillä on tarve vetää kännit? Miksi ei riitä, että juotte lasillisen?
Vastaan vaikka tähän kommentiin. Minusta Suomessa ollaan menossa terveempään suuntaan alkoholin käytössä ja nimen omaan siksi, että sitä otetaan kodeissa nykyisin enemmän kuin jossakin ravintolassa tai baarissa. KOtonasi sinä olet vapaassa ja sallivassa ympäristössä jos sinun avio siippasi tuntee sinut myöski jos olet ottanut. Me olemme yksilöllisiä myöskin alkoholia otettuamme, joa toinen avio puolisoista on absoluutti alkon suhteen, niin häne pitäisi myöskin sellaisena tuntea. Me ollaan minun mielestäni alkoholin käytössä samaistumassa muihin eurooppalaisiin kansoihin ja sallivuus on yksilö tasollakin muuttumassa. Miksi mennä tuonne ulos kaupunki oloissa jossa joudumme väistelemään poliisia, liikennettä, ja väkivaltaisia ihmisiä ryöstäjiä ym. Kun otat kotona puolisosi suostumuksella taihänen kansaan niin sinun ei tarvitse varoa mitään mitä sinua ulkona uhkaa jos olet vähän enemmänkin ottanut. Tänäpäivänä keskiverto kodissa on musiikki viihdettä ihan riittämiin, jota viihdettä vähän ottaneet usein kaipaavat. Jos olet vaikka absoluuttisen raitis niin koeta ymmärtää sitä aviopuolisoasi joka sitten ottaa. Se vähän ottaminen on hänen tapansa irtautua niistä arjen paineista. ONhan yleensäkin niin, että suhtautuminen rakkaudella sen aviopuolison ominaisuuksiin joista sinä et pidä on kuitenkin suurinta rakkautta kun tingit omasta mukavuudestasi hänen hyväkseen. Meillä vanhemman väen keskuudessa vaikuttaa se Turmiolan tommi kulttuuri alkoholin käytössä kyllä, mutta on aika unohtaa menneet asenteet ja käsitykset. Alkoholin hinnasta sanoisin vielä niin ettei siitä ole pakko maksaa niin paljon kuin monopoli alkoon on maksettava, voit tehdä alkoholisi itse, viinin teko on luallista tämän päivän kodeissa, itse tehtynä hyväkin punaviini maksaa vain korkeintaan euron litra. Kaupasta saa ns kuiva viini pakkauksia, tee niistä viinisi, se on hyvää ja halpaa viiniä ja varmasti yhtä hyvää ja alkoholi pitoista kuin alkonkin viinit. Sinun on vain ostettava ne välineet jota tarvitset viinin teossa, mutta kun olet ne ostanut niin viinisi ei senjälkeen sanottavasti maksa. Suomen kansa suhtautuu jo alkoholiin lähes kuten muutki eurooppalaiset kasat, juo ja syö kotonasi se on minun mottoni.
Ja minusta taas olisi parempi, jos Suomessa vähennettäis kotona juomista ja mentäis vaikka työpäivän jälkeen pubiin, syötäis jotain pientä ja juotais yksi tai kaksi, tavattais ihmisiä ja mentäis vasta sitten kotiin, vaikka sitten juomaan lisää, jos joku niin haluaa. Minusta juomiskulttuurista pitäisi tehdä aiempaa seurallisempaa.
Miksi ne kännit pitää vetää jos ne ei kerta vaikuta mihinkään mitenkään?
Selitelkää mitä selittelette, mutta kukaan ei voi tietää kokeeko lapsi turvattomuutta kännisen vanhempansa seurassa vai ei. Asiaa on tutkittu ja tiedetään, että valtaosaan lapsista vanhempien kännien vetäminen vaikuttaa haitallisesti. Itseänikin lapsena haittasi jo se, kun näin äitini hieman tavallista iloisempana humalassa. Se ilo kun ei ole sellaista aitoa iloisuutta, vaan humalainen nauraa typerille asioille joita ei normaalisti pitäisi hauskana jne. Lapsi (ainakin minä) huomaa kyllä eron ja aistii, että kaikki ei ole nyt aivan kunnossa. Ja lapsen pitäisi kuitenkin voida luottaa omiin vanhempiinsa kuin kallioon. Olisi varmasti ollut erittäin pelottavaa minulle nähdä vanhempani oikein kunnolla kännissä.
Mutta ap:n ja vastaavien käytökseenhän tällaiset kertomukset eivät vaikuta mitenkään, se on nähty. Riittää kun itse ei ole lapsena kokenut vanhempien kännäystä ongelmana. Siitä kun voi monen mielestä päätellä saman koskevan kaikkia lapsia, ja aiheeseen liittyvät pelottelut ovat muka ihan höpöhöpöä.
Juominen on kivaa! Juodaan lisää. Kippis!
[quote author="Vierailija" time="12.04.2013 klo 00:06"]
Meillä on lapsi 1v9kk, ja meistä on ihan ookoo että kahvin kanssa nauttii joskus tilkan konjakkia, tai ruuan kanssa lasillinen viiniä. Esim jos miehen sisko ja tämän mies tulee syömään, niin eihän yhdestä pullosta riitä niin paljon kenellekään että tulisi känniin.
[/quote]No, voi herran jestas jos lukisit tarkaan. Ap puhuu känneistä, sä tilkasta konjakkia?!
No kaiketi ihan normaalia.
Silloin, kun lapset oli pieniä, pidettiin huolta, että toinen on aina selvänä. Ja se toinen, joka otti ei riehunut, eikä sen kummemmaksi muuttunut. Oli ihan normaali.
Juhliakin pidettiin kaveriperheiden kanssa, silloin saatettiin ottaa enemmänkin, mutta aina yksi selvä koko joukossa ja lapsista pidettiin huolta. Kukaan ei riidellyt eikä riehunut, lapsilla oli turvallinen olo. Ja kaikilla hauskaa.
Kun lapset kasvoivat kouluikään, pystyi jo kumpikin ottamaan kotona, vaikka samana iltana. Edelleen lapsilla turvallinen olo.
Tuli sitten lapsille teini-ikä, jolloin kotiintuloaikakin myöheni, välillä piti hakea kyliltä kotiin. Tällöin taas muuttui alkoholikäytös meillä kotona. Nyt voi taas ottaa vuoropäivinä, toisen on oltava valmiina hakemaan teini(t) kotiin, jos jotakin sattuu.
Näin siis meillä. Nämä säännöt oli silloin, kun otettiin alkoholia. Ei meillä joka viikonloppu läheskään. Ei edelleenkään.