masennus ja alkoholismi
Mikähän siinä on, että kun masentunut saa yleensä kaikkien tuen ja turvan, mutta jos kyseessä on masentunut alkoholisti, ympäristön kanta on yleensä: itteppä oot paskaas hypänny, ryve siellä sitten..?
Olen siis itse 22-vuotias masentunut alkoholisti. Ja ei, ei pelota myöntää. Hakeuduin hoitoon 4kk 14pv sitten ja siitä asti olen ollut selvä. Ja a-ongelmani pikkuhiljaa hälvettyä (ei se vielä pois ole ,uskokaa vain) on käynyt selväksi, että masennukseni on suurin ongelmani. Mutta joo.. Arvatkaapa uskooko tuota enää kukaan, joka on a-ongelmastani ollut tietoinen? "No sää oot ryypänny sen masennuksen ittelles." "Lopeta juominen, niin loppuu masennus."
Jep.. Miksi ns. pelkkä masennus on eriarvoinen alkoholisoituneen masennuksen kanssa? Kyllä minä tiedän, että alkoholismi aiheuttaa masennusta, mutta tiedän myös sen, että minä itse olen juonut itseni pohjalle juuri masennuksen takia. Eli kana oli ennen munaa, tms.
Jess.. Eli, mielipiteitä? Kannanottoa?
Kommentit (7)
[quote author="Vierailija" time="21.02.2013 klo 13:59"]
Alkoholismi on masennusta ruokkiva sairaus, tosin ne voivat esiintyä ihan erillisinäkin. Sun pitää nyt keskittyä hoitamaan molempia yhdessä ja erikseen. Kai olet terapiassa, jossa käsitellään sekä masennusta että alkoholismia? Onko sinulla masennuslääkitys?
Itse käytin yli vuoden masennuslääkettä lopetettuani alkoholin käytön. Nyt olen ollut raittiina 3 vuotta ilman lääkitystä. Masennus on helpottunut paljon, joskin huomaan kyllä taipumukseni siihen. Keskityn hoitamaan itseäni meditaatiolla ja mindfulness-tekniikan avulla.
[/quote]
Terapiaan en ole päässyt, mutta lähetteen MTT:hen olen saanut. Olen päihdeklinikan asiakas ja käyn kerran viikossa siellä juttusilla.
Syön sekä masennus-, että nukahtamislääkkeitä. Tuntuu vain, että aina raitistumisesta asti masennukseni on vain yltynyt. Nyt jo syön masennuslääkettäni maksimiannoksella. Mihin tästä... Heh, aika näyttää kai.
No voi luoja. Alkoholisti on aina masentunu ja kun lopettaa ryyppäämisen, loppuu masennus. Simple as that?
Olen törmännyt samaan ilmiöön läheiseni kautta. Hän on masentunut alkoholisti, mutta ei myönnä alkoholin olevan ongelma hänelle, siitäkään huolimatta että hän on saanut useita juoppohulluus kohtauksia ja loukannut itsensä kännissä kaatuilemalla (mm. kolme murtumaa). Katkaisussa hän on ollut kaksi kertaa.
Hän on hakenut useita kertoja apua masennukseensa, mutta masennusta ei hoideta ellei alkoholiongelmaa hoideta ensin. MTT hän on käynyt us. kertoja kun ryyppyputkessa on pieni rako ja jos ajan on sattunut saamaan. Joka kerta on ollut eri henkilö vastassa ja aina saa sselittää ongelmansa alusta. Mutta mitään hoitoja ei aloiteta, ennen kuin alkoholiongelma on hoidossa.
Kyseinen henkilö on eläkeellä, vaikka olien varma, että mikäli hän saisi apua masennukseensa, myös alkoholiongelma helpottuisi. Ja hän kykenisi hoitamaan työnsä. Nyt hän käyttää alkoholia lääkkeenä masennukseen, vaikka tietää että se ruokkii masennusta, mutta kun alkoholi tuo hetken helpotuksen synkkyyteen.
Läheisenä on ollut turhauttava katsoa hänen räpistelyään irti masennuksesta ja alkoholista, eikä apua tunnu löytyvän kun MT-toimisto passittaa hänet aina pois. Ja myönnän välillä itsekin ajattelevani että maatkoon oksennuksissaan itsehän hän on ongelmansa aiheuttanutkin.
Päihdepsykologian yksikkö ei myöskään tarjonnut kyseiselle henkilölle minkäänlaista apua, vaikka sinne lääkärin lähetteellä juoppohulluuskohtauksen jälkeen mentiinkin.
Toivotan sulle voimia ja toivon että löytäisit apua ongelmaasi. Sillä uskon, että jos nykyisen päihdehuollon rinnalla olisi tarjolla myös toisenlainen väylä masentuneille, moni masentunut alkoholisti kykenisi esim opiskelemaan ja mukaan työelämään ja elämään tasapainoisempaa elämää ilman alkoholia ja masennuskin helpottuisi.
5: Olisi hienoa, jos tämä omaisesi kykenisi ohjautumaan a-klinikan kautta kuntoutukseen. Se vaatii tietysti potilaan/asiakkaan omaa tahtoa, mutta jos sitä löytyy, apuakin saa. Ap kävi tosiaan a-klinikalla nuorten puolella ja pääsi hoitoon, kun halu lopettaa oli osoitettu ja oltiin valmiita ottamaan vastaan apu.
A-ongelma on tosiaan hoidossa, mörkönä roikkuu mt-puolen jutut.
AP.
Mun masennukseen ei ainakaan auttanut yhtään juomisen lopettaminen,en tosin vielä ihan pohjalla ollutkaan mutta liikaa meni alkoa noin joka toinen päivä.
Olen ollut juomatta jo vuoden ja silti nimenomaan nyt olen rypenyt pahimmassa masennuksen suossa..
Alkoholismi on masennusta ruokkiva sairaus, tosin ne voivat esiintyä ihan erillisinäkin. Sun pitää nyt keskittyä hoitamaan molempia yhdessä ja erikseen. Kai olet terapiassa, jossa käsitellään sekä masennusta että alkoholismia? Onko sinulla masennuslääkitys?
Itse käytin yli vuoden masennuslääkettä lopetettuani alkoholin käytön. Nyt olen ollut raittiina 3 vuotta ilman lääkitystä. Masennus on helpottunut paljon, joskin huomaan kyllä taipumukseni siihen. Keskityn hoitamaan itseäni meditaatiolla ja mindfulness-tekniikan avulla.