Kortisonikuuri migreenin katkaisuun perustuu lumevaikutukseen?
Neurologian ylilääkäri sanoi näin ja olin kyllä ihan ymmälläni. Pyysin nimittäin uutta reseptiä, koska minulle se toimi. Miten voi lääkärit olla noin eri mieltä asioista, toinen määrää ja toinen ei määräisi.
Kommentit (205)
Tuo täytyisi kääntää kaikille:
"Kerria lacca (Kerr) is commercially harnessed for lac resin, which is principally an ester complex of aleuritic acid (9,10,16-trihydroxyhexadecanoic acid) and jalaric acid.
The present study is an attempt made to identify the possible pathways involved in the biosynthesis of lac resin.
It is proposed that acetyl-CoA is the common precursor for the biosynthesis of aleuritic acid and sesquiterpenic acids (jalaric acid).
Prenyltransferases are involved in the biosynthesis of sesquiterpenes; hydroxylation of hexadecanoic acid, after chain elongation, appears to occur through the action of cytochrome P450 enzymes.
Two related genes as proposed above were identified and sequenced.
The diurnal rhythm of resin secretion and protein concentrations were also studied and correlated for ascertaining the active secretory phase."
Lisäsin rivivälit, niin on helpompi kääntää kokonainen lause, joka on tuolta:
https://www.cambridge.org/core/journals/international-journal-of-tropic…
muinaismuija kirjoitti:
muinaismuija kirjoitti:
muinaismuija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytä vain. Nimittäin kortisoni vie tulehdusta, ja se vaikutus voi toimia sitäkin kautta.
https://link.springer.com/content/pdf/10.1684/epd.2010.0343.pdf
Jos omistaa oriolan osakkeita, määrää tietysti sitä, vaikka ei edes näe potilasta. Eikö se ole yksinkertaisesti väärin?
https://www.vsshp.fi/fi/ammattilaisille/ensihoito/Documents/EH_Laakeohj…
Tämä on siis käytäntö nykyään:-(Mahtaako porukka olla suunnittelemassa niitä käypähoitoja nykyään?
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2000/10/02/kuopiolainen-aivoleikkaus-tiet…
https://spc.fimea.fi/indox/nam/html/nam/humspc/2/23010512.pdf
Tuossakin on sitä laccaa. Terveisiä vaan sinne:-)
Vierailija kirjoitti:
Itselläni katosivat migreenit sen jälkeen, kun keliakia löytyi ja hoidettiin ruokavaliolla oireettomaksi. Moni muukin oire kyllä katosi kuten joka aamusta asti vaivannut uupumus ja pahenevat muisti- ja keskittymisongelmat. Reumatauti jäi, mutta muuttui lieväoireisemmaksi gluteenittoman ruokavalion myötä.
Migreeni muuten iski useimmiten samalla kun jokin paha niveltulehdusoirejakso alkoi ja liitin sen kyllä tulehdusreaktioon. Olen epäillyt, että verenkierrossa pyörivät tulehdusvälittäjäaineet laukaisivat migreenin muiden vaivojen kylkiäiseksi. Siinä mielessä ei kortisonin käyttö kuulosta yhtään epäloogiselta migteeniputken katkaisemisessa.
https://jamanetwork.com/journals/jamaotolaryngology/article-abstract/62…
Luepa tuo nyt:-)
En jaksanut lukea koko ketjua. Mulla migreeni loppui kuin seinään siirryttyäni ketogeeniselle ruokavaliolle. Tai silloin se taisi olla ihan vaan vhh tai karppaus nimeltään. Atkinsin induktiolla ensin kaksi viikkoa. Nykyään puhutaan ketogeenisesta. En kyllä ole aina ketoosissa, mutta riittävän vähillä hiilareilla kuitenkin.
Kerroo lisää!
Kananmunista saat cholinia, mistä proteiinia riittävästi?
Vierailija kirjoitti:
muinaismuija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kortisonikuuri on tosi käytetty migreenin hoidossa. Lähinnä se katkaisee kipukierteen ja/tai lääkepäänsäryn. Mä söin 30-40 triptaania kuussa ja kortisoni katkaisi putken siksi ajaksi kun söin kortisonia eli 2 viikoksi. Sen jälkeen jokapäiväinen krooninen migreeni palasi. Tuskin oli lumevaikutus, kun mikään muukaan lääke ei ollut auttanut (lume tai ei lume vaikutuksena). Mutta kortisonia harvemmin määrätään jatkuvaan käyttöön migreenin hoidossa.
https://www.laakarilehti.fi/ajassa/paakirjoitukset-tiede/migreenin-esto…
Todellakin - mitä tuosta voi päätellä?
Mulla on nykyään cgrp lääkitys ja se on ensimmäinen ikinä auttanut estolääkitys. Mulla on ollut migreeni jo 17 vuotta vaivana, ja se on kroonistunut viiden vuoden sisään pahaksi. Kaksi vuotta elin niin, että vuodessa (!!) säryttömiä/lääkkeettömiä päiviä oli 5-10. Useimpina päivinä kohtauksia oli useita, eli kohtauslääke auttaa hetkeksi, muutamaksi tunniksi, ja sitten taas kohtaus päällä.
Tästä tilanteesta biologinen estolääke pudotti kohtaukset 3-8 kuukaudessa ja nekin pääasiassa helppoja kohtauksia. Vaatii toki triptaanin mutta menee myös kohtaus ohi nopeasti.
Ihan mielenkiinnosta. Oletko koskaan kokeillut eliminaatiodieettiä? Esim vehnättömia kausia jne?
muinaismuija kirjoitti:
muinaismuija kirjoitti:
muinaismuija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan kuullut, että kortisoni voisi auttaa migreeniin. Ja migreenin kanssa on koluttu monta lääkäriä.
Mulle ei sovi kortisoni edes nenäsuihkeena, jota lääkäri kerran suositteli poskiontelotulehduskierteen (hajusteallergia) hoitoon: alkoi onteloverenvuoto, mut onneksi ei ollut matala hemppa, heräsin unesta. Yks niistä suihkeista vei unet 10 tunniksi, joten oli kyllä hoitovirhe, kun pyysin apua juurikin siihen, et pystyis nukkumaan. mulla ei ole unianpeanaamaria, kuten niin monella nykyään on. Mut mitään suihkeita en enää ikinä laita:-D
Kauhistus, sehän oli sama merkki kuin tuo tuossa:
https://spc.fimea.fi/indox/nam/html/nam/humspc/8/23083668.pdfMutta siitä on jo vuosia aikaa, mitäs tuosta:-D
"6.1 Apuaineet
Laktoosimonohydraatti 147 mg
Natriumtärkkelysglykolaatti
Magnesiumstearaatti
Liivate
Rautaoksidi (E172)
Titaanidioksidi (E171)
Shellakka."Siis kuulonalenema tulee titaanidioksidista, en voi käyttää mitään nappuloita. Mut olisko se kamala verenvuoto tullutkin tuosta sellakasta? Eipä siitä mitään valitusta kukaan tehnyt, mut oppii sitä vähemmästäkin karttamaan tiettyjä tilanteita;-)
Miksi näissä on muuten:
Rautaoksidi (E172) ja Titaanidioksidi (E171)?
Onko nuo vaan värin takia?
Oho. Siis tämä:
"Kemiallisiin aineisiin tai niiden poisjättöön liittyvä päänsärky: Päänsärkyä aiheuttavia aineita ovat alkoholi, angina pectorisksen hoitoon käytetty nitroglyseriini, lihan punavärin säilyttämiseen käytetty nitriitti, säilöntäaineena käytetty natriumglutamaatti, lyijybensiini ja hiilitetrakloridi... jne."
Tuota nitriittiä ja natrimglutamaattia/hiivauutettahan on melkein jokaisessa valmisruuassa.
Natriumglutamaattihan on nyttemmin nimetty hiivauutteeksi.
Vierailija kirjoitti:
En jaksanut lukea koko ketjua. Mulla migreeni loppui kuin seinään siirryttyäni ketogeeniselle ruokavaliolle. Tai silloin se taisi olla ihan vaan vhh tai karppaus nimeltään. Atkinsin induktiolla ensin kaksi viikkoa. Nykyään puhutaan ketogeenisesta. En kyllä ole aina ketoosissa, mutta riittävän vähillä hiilareilla kuitenkin.
Onko mahdollista että migreenittömyys johtuu vehnättömyydestä?
Huomasitko että karppauksen seurauksena rasva olisi pehmentynyt? Siis reisissä ja käsivarsissa?
muinaismuija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairastan IBD:tä sekä migreeniä ja useammalla kortisonikuurilla olen ollut ja ihan yhtä hirveitä migreenikohtauksia olen niiden kuurienkin aikana saanut.
"Esimerkiksi hyvin pieni määrä syanidia pysäyttää monien entsyymien toiminnan. Kaikilla näillä entsyymeillä on eräs yhteinen piirre: ne sisältävät rautaa. Epäorgaanisesta kemiasta tunnetaan hyvin, että rauta ja syanidi yhtyvät toisiinsa hyvin lujaksi yhdisteeksi, niin ettei liuokseen jää vapaata rautaa käytännöllisesti katsoen ollenkaan. Syanidi ehkäisee entsyymien toiminnan sitomalla niiden atomit itseensä." - Ernest Borek v. 1960 kirjassaan "Elämän molekyyli", siv 32 -
Älä käytä tavallista suolaa enää. Maldonsuola on meillä käytössä, eikä missään tapauksessa pansuola.
Entäs ruususuola?
Vierailija kirjoitti:
muinaismuija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairastan IBD:tä sekä migreeniä ja useammalla kortisonikuurilla olen ollut ja ihan yhtä hirveitä migreenikohtauksia olen niiden kuurienkin aikana saanut.
"Esimerkiksi hyvin pieni määrä syanidia pysäyttää monien entsyymien toiminnan. Kaikilla näillä entsyymeillä on eräs yhteinen piirre: ne sisältävät rautaa. Epäorgaanisesta kemiasta tunnetaan hyvin, että rauta ja syanidi yhtyvät toisiinsa hyvin lujaksi yhdisteeksi, niin ettei liuokseen jää vapaata rautaa käytännöllisesti katsoen ollenkaan. Syanidi ehkäisee entsyymien toiminnan sitomalla niiden atomit itseensä." - Ernest Borek v. 1960 kirjassaan "Elämän molekyyli", siv 32 -
Älä käytä tavallista suolaa enää. Maldonsuola on meillä käytössä, eikä missään tapauksessa pansuola.
Entäs ruususuola?
en käytä. Maldon riittää.
Missä se on se miä oli toissapäivänä täällä:
Sellakka E904 on 3 eri kertaa vienyt kyvyn tuottaa ääntä. Tiedän sen, kun olen se joka on mennyt siivoamaan jääkapin silloin kun on pitänyt ...
muinaismuija kirjoitti:
muinaismuija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan kuullut, että kortisoni voisi auttaa migreeniin. Ja migreenin kanssa on koluttu monta lääkäriä.
Oletko koskaan altistunut sellakalle? Fluorilakassa sitä ainakin on. Voideossa näytetään sen keräämistä Intiassa.
Karkeissakin saattaa olla, mutta en syö niitä. Luomuhunajaa kyllä käytän ja makeutan esimerkiksi spelttimannavispipuuron luomutaateleilla. Siihen tosin lisään mantelijauhetta ja cashewpähkinäjauhetta - sehän maistuu ihan pullalle:-D
noin vanha tutkimus????
muinaismuija kirjoitti:
muinaismuija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko koskaan altistunut sellakalle? Fluorilakassa sitä ainakin on. Voideossa näytetään sen keräämistä Intiassa.
Karkeissakin saattaa olla, mutta en syö niitä. Luomuhunajaa kyllä käytän ja makeutan esimerkiksi spelttimannavispipuuron luomutaateleilla. Siihen tosin lisään mantelijauhetta ja cashewpähkinäjauhetta - sehän maistuu ihan pullalle:-D
noin vanha tutkimus????
Näyttää olevan maaninen vaihe päällä. Toivottavasti saat oikeaakin hoitoa etkä koita hoitaa itseäsi spämmimällä nettiä täyteen. Ei se auta tuohon todelliseen sairauteen.
Vierailija kirjoitti:
Näyttää olevan maaninen vaihe päällä. Toivottavasti saat oikeaakin hoitoa etkä koita hoitaa itseäsi spämmimällä nettiä täyteen. Ei se auta tuohon todelliseen sairauteen.
Se tyyppi muuten on haudattu jo reilu vuosi sitten, haimatulehdukseen kuoli. Jotak valmistetta myi, mut en tiedä käyttikö itse. Aromisuolaa käytti nuoruusvuosina, muuta en tiedä.
muinaismuija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se tyyppi muuten on haudattu jo reilu vuosi sitten, haimatulehdukseen kuoli. Jotak valmistetta myi, mut en tiedä käyttikö itse. Aromisuolaa käytti nuoruusvuosina, muuta en tiedä.
Oli muuten oikeesti "vain" suuruudenhullu. Sydänvikainen mies olisi tarvinnut ahkeramman vaimon, eikä semmosta, jolle mikään ei riitä:-(
Vai kuoliko se mies siihen natriumin yliannostukseen, natriumglutamaattiahan siinä aromisuolassa on enemmän kuin tavallisessa?
muinaismuija kirjoitti:
muinaismuija kirjoitti:
muinaismuija kirjoitti:
muinaismuija kirjoitti:
muinaismuija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todellakin - mitä tuosta voi päätellä?
""
https://www.epressi.com/tiedotteet/hallitus-ja-valtio/laakekorvaukset-y…
Nyt tulee paha olo, kun ne muuten hyväkuntoiset vanhukset saavat siitä "hoidosta", joka suoraan määrätään, voimattomuutta, eivätkä pääse ilman apua edes pytyltä ylös, saati sitten sängystä tai pöydän äärestä. Näen sen selvästi, eikä keppraa ainakaan ylilääkäri ole lopettanut. Muistakaahan artikuloida selvästi, ettei ensihoito ehdi kirjoittaa "puhevaikeuksia". Sun täytyy osata toimittaa asiasi täydellisen tehokkaasti, vaikka olisit saanut myrkytyksen. Ja se sellakka on muuten luomusallittu aines - hedelmäsmoothieihin en koske minäkään. Päärynäsoseessa, sellaisessa lasten luomuputkussa oli varmaan kans, koska puheen tuottamisen vaikeus tuli heti sen jälkeen ---ja taas viikko osastohoitoa, eikä YLILÄÄKÄRI edelleenkään kiinnostu asiasta!
https://www.everydayhealth.com/epilepsy/0412/could-epilepsy-drugs-drive…
https://anu4bindu.wordpress.com/tag/krok/
Kauheaa, neurologien mielivaltaa?Jatkan vielä...
Onkohan tuo kovinkin yleistä?
Migreeniin auttaa säännölliset elämäntavat. Kaikki muutokset aiheuttaa kohtauksen esim. Muutos unirytmissä, hormonitoiminnassa, ruokailurytmissä, kofeiinimäärässä, nesteensaannissa jne. Myös valo/auringon paiste silmiin, tuoksut, raittiin ilman puute ja alkoholi aiheuttaa...
Minulla on migreeniä enää tosi harvoin, koska osaan kuunnella kehoa ja välttää triggerit. Ennen saatoin oksentaa 10 h putkeen ja migreeniä oli vähintään pari kertaa viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Migreeniin auttaa säännölliset elämäntavat. Kaikki muutokset aiheuttaa kohtauksen esim. Muutos unirytmissä, hormonitoiminnassa, ruokailurytmissä, kofeiinimäärässä, nesteensaannissa jne. Myös valo/auringon paiste silmiin, tuoksut, raittiin ilman puute ja alkoholi aiheuttaa...
Minulla on migreeniä enää tosi harvoin, koska osaan kuunnella kehoa ja välttää triggerit. Ennen saatoin oksentaa 10 h putkeen ja migreeniä oli vähintään pari kertaa viikossa.
Kamalaa... Kofeiinin määrä täytyy säilyä tasaisena, mut nuo muut ei vaikuta mulla mitenkään. Mutta migreeni tulee glutamaateista, jotka vahvistavat aistimusta. Siis se tapahtuu aivoissa siksi kun on hermomyrkkyä. Nykyään vanhukset saavat k."muistilääkkeenä" memantiinia, niiden vastavaikuttajaa, jos heillä on käytöshäiriöitä. Eikös olis ollut helpompi jättää kokonaan pois semmoset aineet aikoinaan ruoasta ja juomista?
http://koti.utanet.fi/~paula/kotikokkeli/oireita.html
Onpa siellä niitä m u i d e n kokemuksista koottuja haittoja:
"Hermosto
Hyvin yleinen: uneliaisuus.
Yleinen: heitehuimaus; hermostuneisuus; unihäiriöt, mukaan lukien unettomuus.
Tuntematon: päänsärky, vapina.
Melko harvinainen: enkefalopatiaoireyhtymä (posterior reversible encephalopathy eli PRES) /
ohimenevä aivojen vasokonstriktio-oireyhtymä (reversible cerebral vasoconstriction syndrome eli RCVS)."
Nuohan voivat johtua siitä sellakastakin!!!! E904