Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kortisonikuuri migreenin katkaisuun perustuu lumevaikutukseen?

Vierailija
29.06.2020 |

Neurologian ylilääkäri sanoi näin ja olin kyllä ihan ymmälläni. Pyysin nimittäin uutta reseptiä, koska minulle se toimi. Miten voi lääkärit olla noin eri mieltä asioista, toinen määrää ja toinen ei määräisi.

Kommentit (205)

Vierailija
21/205 |
29.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan kuullut, että kortisoni voisi auttaa migreeniin. Ja migreenin kanssa on koluttu monta lääkäriä. 

Mulle ei sovi kortisoni edes nenäsuihkeena, jota lääkäri kerran suositteli poskiontelotulehduskierteen (hajusteallergia) hoitoon: alkoi onteloverenvuoto, mut onneksi ei ollut matala hemppa, heräsin unesta. Yks niistä suihkeista vei unet 10 tunniksi, joten oli kyllä hoitovirhe, kun pyysin apua juurikin siihen, et pystyis nukkumaan. mulla ei ole unianpeanaamaria, kuten niin monella nykyään on. Mut mitään suihkeita en enää ikinä laita:-D

Vierailija
22/205 |
29.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

muinaismuija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan kuullut, että kortisoni voisi auttaa migreeniin. Ja migreenin kanssa on koluttu monta lääkäriä. 

Mulle ei sovi kortisoni edes nenäsuihkeena, jota lääkäri kerran suositteli poskiontelotulehduskierteen (hajusteallergia) hoitoon: alkoi onteloverenvuoto, mut onneksi ei ollut matala hemppa, heräsin unesta. Yks niistä suihkeista vei unet 10 tunniksi, joten oli kyllä hoitovirhe, kun pyysin apua juurikin siihen, et pystyis nukkumaan. mulla ei ole unianpeanaamaria, kuten niin monella nykyään on. Mut mitään suihkeita en enää ikinä laita:-D

Kauhistus, sehän oli sama merkki kuin tuo tuossa:

https://spc.fimea.fi/indox/nam/html/nam/humspc/8/23083668.pdf

Mutta siitä on jo vuosia aikaa, mitäs tuosta:-D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/205 |
29.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

muinaismuija kirjoitti:

muinaismuija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kauhistus, sehän oli sama merkki kuin tuo tuossa:

https://spc.fimea.fi/indox/nam/html/nam/humspc/8/23083668.pdf

Mutta siitä on jo vuosia aikaa, mitäs tuosta:-D

"6.1 Apuaineet

Laktoosimonohydraatti 147 mg

Natriumtärkkelysglykolaatti

Magnesiumstearaatti

Liivate

Rautaoksidi (E172)

Titaanidioksidi (E171)

Shellakka."

Siis kuulonalenema tulee titaanidioksidista, en voi käyttää mitään nappuloita. Mut olisko se kamala verenvuoto tullutkin tuosta sellakasta? Eipä siitä mitään valitusta kukaan tehnyt, mut oppii sitä vähemmästäkin karttamaan tiettyjä tilanteita;-)

Vierailija
24/205 |
29.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

muinaismuija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kortisonikuuri on tosi käytetty migreenin hoidossa. Lähinnä se katkaisee kipukierteen ja/tai lääkepäänsäryn. Mä söin 30-40 triptaania kuussa ja kortisoni katkaisi putken siksi ajaksi kun söin kortisonia eli 2 viikoksi. Sen jälkeen jokapäiväinen krooninen migreeni palasi. Tuskin oli lumevaikutus, kun mikään muukaan lääke ei ollut auttanut (lume tai ei lume vaikutuksena). Mutta kortisonia harvemmin määrätään jatkuvaan käyttöön migreenin hoidossa.

https://www.laakarilehti.fi/ajassa/paakirjoitukset-tiede/migreenin-esto…

Todellakin - mitä tuosta voi päätellä?

"Yksi lääkkeiden kustannuksia kasvattava ilmiö on käyttöaiheiden laajeneminen. Esimerkkinä Saastamoinen mainitsee kaksi verenohennukseen käytettävää lääkettä, joiden käyttöaiheet ovat laajentuneet aiempaa yleisempien sairauksien hoitoon.

Näistä lääkkeistä maksettiin korvauksia yhteensä 21 miljoonaa euroa vuonna 2019. Eniten kasvoivat kuitenkin uuden migreenilääkeen, erenumabin, korvaukset. Se tuli korvattavaksi vuonna 2019 ja siitä maksetut korvaukset olivat ensimmäisenä vuonna yhteensä 13 miljoonaa euroa."

Siinähän tuo mätäpaise odottaa puhkeamistaan:-D

Xareltopotilaat täyttävät kuntoutusosastot, eikä kukaan tee mitään sen kieltämiseksi? Marevaniin ei ole paluuta, vaikka siitä ei koskaan ollut mitään ongelmaa. Hyi hävetkää!

Ne joilla ei ollut valmiiksi tahdistinta tai turvapuhelinta - jos älysivät painaa nappia - makaavat nyt lattialla - tai sängyissään, kun eivät ilman apua sieltä pois pääse! He eivät todellakaan tule tuosta "käyttöaiheen laajentamisesta" tule valittamaan, mutta saivatpa 10 kertaa kalliimmat lääkkeet kelakorvattaviksi sen halvan Marevanin tilalle.

Vierailija
25/205 |
29.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta kortisonia harvemmin määrätään jatkuvaan käyttöön migreenin hoidossa.

"Minulla on joitakin tieteellisiä julkaisuja Paavon kanssa, ja joskus hän on maininnut minunkin nimeni luennossaan. Kävimme usein samoissa kokouksissa ja kongresseissa. Yhteistyö ajautui kriisiin, kun Paavo julisti johtamani työryhmän kirjoittaman "neurologian oppikirjan" pannaan niin pitkäksi ajaksi kuin hän olisi alan professorina yliopistossaan. Tosin yhteistyö kangerteli jo aiemmin kun silloin vielä Turussa työskentelevät Paavo ja Urpo halusivat saada nähtäväkseen laboratorioni uusimpia tieteellisiä tuloksia ja julkaisivat ne saman tien omissa nimissään. Paavo pyysi menettelyään anteeksi barceloonalaisella puistonpenkillä, kun sitä ponnekkaasti vaadin, mutta Urpo vastasi kiukkuisesti: "Samahan se on, kuka ne julkaisee." - Jorma Palon kirjassa Oravasyndrooma -

Minulla on tuo kirja vuodelta 1996: Neurologia, kirjoittanut Palo, Jokelainen, Kaste,Teräväinen, Waltimo.

Sivulla 180 lukee:

"Kemiallisiin aineisiin tai niiden poisjättöön liittyvä päänsärky: Päänsärkyä aiheuttavia aineita ovat alkoholi, angina pectorisksen hoitoon käytetty nitroglyseriini, lihan punavärin säilyttämiseen käytetty nitriitti, säilöntäaineena käytetty natriumglutamaatti, lyijybensiini ja hiilitetrakloridi... jne."

Tuotako et ole k oskaan nähnyt? Käväse kirjastossa:-)

Vierailija
26/205 |
29.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No itselläni on vaikea hemiplegisen migreeni. Ainoa tapa saada pitkittynyt kohtaus poikki on färkkilän tippa pitkänä tiputuksena (siis kortisonia) ja siihen kortisonikuuri päälle. Varsin ikävä kuuri, mutta muukaan ei auta.

Eli kunnallisissa lääkärissä olet käynyt, jos ei aukuutiasa tilanteessa ole koskaan kokeiltu kortisonia. Hemiplegisessä ei voi käyttää triotaaneja kohonneen infarktiriskin

Vuoksi.

Vierailija
27/205 |
29.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kortisoni tekee juuri migreenikohtauksen

Vierailija
28/205 |
29.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

muinaismuija kirjoitti:

muinaismuija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kortisonikuuri on tosi käytetty migreenin hoidossa. Lähinnä se katkaisee kipukierteen ja/tai lääkepäänsäryn. Mä söin 30-40 triptaania kuussa ja kortisoni katkaisi putken siksi ajaksi kun söin kortisonia eli 2 viikoksi. Sen jälkeen jokapäiväinen krooninen migreeni palasi. Tuskin oli lumevaikutus, kun mikään muukaan lääke ei ollut auttanut (lume tai ei lume vaikutuksena). Mutta kortisonia harvemmin määrätään jatkuvaan käyttöön migreenin hoidossa.

https://www.laakarilehti.fi/ajassa/paakirjoitukset-tiede/migreenin-esto…

Todellakin - mitä tuosta voi päätellä?

"Sidonnaisuudet

Ville Artto: Luentopalkkiot (Novartis, Pfizer),

korvaus koulutusaineiston tuottamisesta (AGA),

matka-, majoitus- tai kokouskulut (Roche, Sanofi).

Mikko Kallela: Asiantuntijalausunto (Allergan),

advisory board (Allergan, MSD, Teva),

luentopalkkiot (Novartis, Teva, Genzyme, AGA, Allergan, MSD, Bayer, Orion, Boehringer-Ingelheim, Pfizer, Menarini, Leiras, GlaxoSmith­Kline, AstraZeneca, Janssen-Cilag, Sandoz, Meda),

korvaus koulutusaineiston tuottamisesta (Allergan, Leiras, Teva),

matka-, majoitus- tai kokouskulut (Genzyme, Novartis),

pääosakas Helsingin Päänsärky­keskus Oy."

https://www.epressi.com/tiedotteet/hallitus-ja-valtio/laakekorvaukset-y…

Nyt tulee paha olo, kun ne muuten hyväkuntoiset vanhukset saavat siitä "hoidosta", joka suoraan määrätään, voimattomuutta, eivätkä pääse ilman apua edes pytyltä ylös, saati sitten sängystä tai pöydän äärestä. Näen sen selvästi, eikä keppraa ainakaan ylilääkäri ole lopettanut. Muistakaahan artikuloida selvästi, ettei ensihoito ehdi kirjoittaa "puhevaikeuksia". Sun täytyy osata toimittaa asiasi täydellisen tehokkaasti, vaikka olisit saanut myrkytyksen. Ja se sellakka on muuten luomusallittu aines - hedelmäsmoothieihin en koske minäkään. Päärynäsoseessa, sellaisessa lasten luomuputkussa oli varmaan kans, koska puheen tuottamisen vaikeus tuli heti sen jälkeen ---ja taas viikko osastohoitoa, eikä YLILÄÄKÄRI edelleenkään kiinnostu asiasta!

Vierailija
29/205 |
29.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan sitä saanut, paitsi siinä nenäsuihkeessa, jota en siis ikinä enää kokeile. Mut olen lukenut muiden kokemuksia siitä:

http://koti.utanet.fi/~paula/kotikokkeli/kortisoni.htm

Vierailija
30/205 |
29.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No itselläni on vaikea hemiplegisen migreeni. Ainoa tapa saada pitkittynyt kohtaus poikki on färkkilän tippa pitkänä tiputuksena (siis kortisonia) ja siihen kortisonikuuri päälle. Varsin ikävä kuuri, mutta muukaan ei auta.

Eli kunnallisissa lääkärissä olet käynyt, jos ei aukuutiasa tilanteessa ole koskaan kokeiltu kortisonia. Hemiplegisessä ei voi käyttää triotaaneja kohonneen infarktiriskin

Vuoksi.

Hui, en tunne tuota asiaa, mut edellisessä kirjoituksessani viittasin tuohon:

https://www.satakunnankansa.fi/a/201296505

Vierailija
31/205 |
29.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun annatte lääkeneuvontaa, laittakaa viesteihinne selvyyden vuoksi, oletteko lääkäri vaiko kokemusasiantuntija.

Vierailija
32/205 |
29.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinä on talkkia... siis onko asbestiakin?

https://www.bmj.com/content/328/7447/1083.1.extract

Vierailija
33/205 |
29.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytä vain. Nimittäin kortisoni vie tulehdusta, ja se vaikutus voi toimia sitäkin kautta.

Laita kuitenkin mieleen ratkaisupäivämäärä, jolloin et tarvitse mainittua lääkettä enää. Mutta kun käyttää, ei syyllisyyttä siitä.

Mistä alkaen noin pitkiä liitettyjä lääketieteellisiä tekstejä ja linkkejä. Perehdy asiaan ja kerro juttu yhdellä lauseella, omin sanoin siis.

Vierailija
34/205 |
29.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun annatte lääkeneuvontaa, laittakaa viesteihinne selvyyden vuoksi, oletteko lääkäri vaiko kokemusasiantuntija.

Lääkäri saisi potkut?

Ylilääkäri ei saa koskaan, kun hänelle kukaan ei sano vastaan mitään. Sen olen todennut elävässä elämässä ja päivittäin. EVP olen, mutta en lääkäri. Omalla alallani olisin soittanut poliisin jo kauan sitten, mutta terveydenhoidon alalla tuloksenteko on tärkeintä, ei turvallisuus:-(

Vierailija
35/205 |
29.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairastan IBD:tä sekä migreeniä ja useammalla kortisonikuurilla olen ollut ja ihan yhtä hirveitä migreenikohtauksia olen niiden kuurienkin aikana saanut.

Vierailija
36/205 |
29.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytä vain. Nimittäin kortisoni vie tulehdusta, ja se vaikutus voi toimia sitäkin kautta.

Laita kuitenkin mieleen ratkaisupäivämäärä, jolloin et tarvitse mainittua lääkettä enää. Mutta kun käyttää, ei syyllisyyttä siitä.

Mistä alkaen noin pitkiä liitettyjä lääketieteellisiä tekstejä ja linkkejä. Perehdy asiaan ja kerro juttu yhdellä lauseella, omin sanoin siis.

Kenelle vastasitkaan, mutta migreeni on myrkytysoire ja syyt täytyy selvittää itse. Mulla ei ole mitään lääkityksiä eikä yhtäkään sairaspäivää migreenin takia:-)

Vierailija
37/205 |
29.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairastan IBD:tä sekä migreeniä ja useammalla kortisonikuurilla olen ollut ja ihan yhtä hirveitä migreenikohtauksia olen niiden kuurienkin aikana saanut.

Irritated

Bowel

Syndrome

on ihan tavallinen monellakin. Otapa janojuomaksi luomutäysmaito, kokeile sillä aluksi, kun on näin kuumakin. Hanavesissä on lääkejäämiä niin paljon, ettei kannata sitä käyttää.

Vierailija
38/205 |
29.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai? Osaatko lukea olennaisen asian tuolta:

Vierailija
39/205 |
29.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

muinaismuija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai? Osaatko lukea olennaisen asian tuolta:

http://plagiointitutkija.blogspot.com/2010/11/rikollista-rahaa-tieteent…

Samasta aiheesta suomeksi.

Vierailija
40/205 |
29.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

muinaismuija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Irritated

Bowel

Syndrome

on ihan tavallinen monellakin. Otapa janojuomaksi luomutäysmaito, kokeile sillä aluksi, kun on näin kuumakin. Hanavesissä on lääkejäämiä niin paljon, ettei kannata sitä käyttää.

Itse tykkään kahvista, luomuMundoa sen täysmaidon kans, mut säännöllisesti sama määrä aina. Aamulla motti, päivällä klo 13 motti ja iltakuudelta 1 motti. Sokeria siihen en laita ja luomusokerista tulee migreeni, koska siinä on glutamiinihappoa.

https://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/1073961924/Voimakas+keruuvietti+voi+v…

...nyt on aika laittaa Mundot tippumaan;-)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi viisi