Ideoikaa mulle iltapalapöytä
Saan naapurin yrittäjältä helposti monenlaiset salaatit. Ja niitä tekisi mieli nytkin. Mutta mitä siihen ympärille?
Monesti olen tehnyt etukäteen lihapullia pakkaseen ja ostanut savustamosta kalaa. Mutta tuo linja tuntuu olevan nyt jo moneen kertaan käytetty.
Helpolla tahtoisin silti päästä.
Kommentit (22)
Erilaisia suolaisia piiraita leivän sijaan?
Leipäjuusto ja lakkahilloa?
Tai brietä ja viikunahilloa?
Tee paprikasta, sipulista, kinkusta/tonnikalasta ja tuorejuustosta mössö. Osta uunipatonkeja. Halkaise ne, iske väliin sössö ja juusto ja laita uuniin.
Suolaista piirasta salaattien kanssa mäkin laittaisin. Pellillä kun tekee, niin riittää aika monelle.
Juomaksi hyvää viiniä. Lisäksi voisi olla vaikka juustotarjotin, patonkia, pähkinöitä, viikunahilloa...
Vaihtoehto piiraalle voisi olla paahtopaisti. Sitä voisi tarjota kylmänäkin ja sopii hyvin erilaisten salaattien kanssa.
En tarkoita, etten voi tehdä mitään itse, mutta jos teen itse, niin ne mielellään sellaisia, jotka voi tehdä sitten reilusti etukäteen. Ko. tapahtumassa mielellään vain lämmittäisin/asettaisin tarjolle. Varsinkin, kun sattuu työpäivä kyseiselle lauantaille.
ap
Yllätä. Osta filotaikinaa ja eti resepti netistä, tee filonyyttejä.
Cornish meatpies. Voit tehdä etukäteen ja pakastaa ja sitten uunissa vaan lämmität.
Onko sulla rasvakeitin tai saako lainaksi jostain? Pistä vieraat kokkaamaan itse tempuraa. Teet valmiiksi vihannestempuran "salaatin", tempurataikinan ja sitten esim. katkarapuja lisäksi. Vieraat itse dippaa katkikset ja vihannestempuran taikinaan, laittaa ne rasvakeittimeen ja sitten nassutellaan.
Vohveleita. Makeita ja suolaisia täytteitä. Lainaat joltain vohvelirautoja ja vieraat saa itse kokkailla vohvelinsa.
Tässä oma spesiaalini, josta moni arvaa että takana on opinnot Otaniemessä. Leikkaa kuorittua HK:n sinistä noin 6 sentin pätkiksi. Koverra pienellä veitsellä tai teelusikalla makkaraa niin, että siitä tulee ikään kuin snapsilasi. Sitten voitelet "lasin" reunat sinapilla ja täytät sen jaloviinalla. Nautinta tapahtuu niin, että ensin kulautetaan jallu ja sitten mutustellaan makkara. Tämän seuralaiseksi sopivat runsas olut ja maustekurkut sekä hillosipulit.
"No oisit, oi fiksuista fiksuin ap, laittanut aloitukseesi edes sanan VIERAILLE. Mistä hitosta voi tietää, vaikka olet yksin mässäämässä.. tai perheesi, mistä hitosta voi tietää..? Kirjoitit, että ideoikaa MULLE iltapalapöytä."
Jokainen täysjärkinen pystyi kysymyksen muista tiedoista päättelemään, ettei kyse ole iltaruuasta tai jostain nukkumaanmenoiltapalasta. Te, jotka ette sitä ymmärtäneet, älkää toki loukkaantuko.
Kokeile kalasalaattia ja sen kaveriksi jotain vegaanista. Pähkinöitä kulhoissa, täytettyjä tomaatteja uunissa ja ... no, tarviiko tuota muuta.
[quote author="Vierailija" time="11.04.2013 klo 15:20"]
Onko sulla rasvakeitin tai saako lainaksi jostain? Pistä vieraat kokkaamaan itse tempuraa. Teet valmiiksi vihannestempuran "salaatin", tempurataikinan ja sitten esim. katkarapuja lisäksi. Vieraat itse dippaa katkikset ja vihannestempuran taikinaan, laittaa ne rasvakeittimeen ja sitten nassutellaan.
[/quote]
Todella fiksu idea. Tulikuumaa rasvaa illanistujaisissa, ja vieraat juhlaklenningeissään roiskimassa taikinan ja rasvan kanssa ja rasvaisilla käsillä syömässä sohvilla. Ja kiva rasvankäry! Enpä ole hullumpaa ideaa kuullut.
Laita joku suolainen piirakka, valmistaikinasta tulee hyviä ja helposti. Vaikkapa täytteeksi rapeaksi paistettua muru-pekonia, kermaviili+kaksi munaa, juustoraastetta.
Lisäksi salaatteja, patonkia ja paria sorttia juustoa + marinoituja oliiveja, valkosipuleita, täytettyjä pippureita yms., löytyy kaikenlaista säilykkeenä tai antipasti-hyllystä.
[quote author="Vierailija" time="11.04.2013 klo 15:40"]
[/quote]
Todella fiksu idea. Tulikuumaa rasvaa illanistujaisissa, ja vieraat juhlaklenningeissään roiskimassa taikinan ja rasvan kanssa ja rasvaisilla käsillä syömässä sohvilla. Ja kiva rasvankäry! Enpä ole hullumpaa ideaa kuullut.
[/quote]
Minusta se oli hauska idea, enkä ole sen esittäjä. Kaikki eivät näes a) ole kännissä illanistujaisissa ja b) roiski. Eikös tuollaisia sitä paitsi syödä pöydän ääressä, ei sohvilla istuen.
-19-
Ihania erilaisia ideoita, vaikka kaikkien ideat eivät miellytäkään kaikkia. Minäkin osaan poimia tuosta niitä meille sopivampia. Lisääkin saa toki esittää, mutta kiitoksia näistä.
Ja kun joku mietti pöydän ääressä syömistä tuossa lopussa, niin valitettavasti meillä ei ole noin isolle joukolle ruokapöytäpaikkoja. Sellaiset saamme järjestymään vain 12-15 henkilölle, joten kyllä syödään sohvilla ja muissakin nurkissa. Silti meinataan syödä ihan haarukoilla. Tietysti jos vielä miettii, niin veitsen kanssa sahaaminen sylissä on hankalampaa kuin pelkkä haarukalla poimittava ruoka, mutta luulen löytäväni tähänkin sellaisen kultaisen keskitien.
Kiitos
- ap
[quote author="Vierailija" time="11.04.2013 klo 15:43"]
[quote author="Vierailija" time="11.04.2013 klo 15:40"]
[/quote]
[/quote]
Minusta se oli hauska idea, enkä ole sen esittäjä. Kaikki eivät näes a) ole kännissä illanistujaisissa ja b) roiski. Eikös tuollaisia sitä paitsi syödä pöydän ääressä, ei sohvilla istuen.
-19-
[/quote]
Mun mielestä tuo oli hauska idea ehkä noin 8 hengen pirskeisiin - mutta 30 henkeä pipertämässä omia nyyttejään ja keittelemässä niitä yhdessä tai kahdessakin rasvakeittiömessä keittiössä on - no se ei enää ole pirskeet, se on tungos ja pitkä jonotusaika.
Ja vaikka kaikki varmasti eivät roiski, ei siinä joukossa tarvi olla kuin yksi, jolla ote keittokorinkahvasta ei ole tarpeeksi hidas.
Itse kannattaisin niitä makkaroita ja oluita. Mieluummin paistettuina kuin snapsilaseina, tosin.
saa käyttää...
Minun pelastukseni moneen juhlavampaa tapahtumaan: osta kokonainen kinkku lihakaupasta. Siis joulukinkku. On muuten toiminut ristiäisistä juhannusjuhliin. Huom! Tee siitä kunnon paisti ei mitään kumijoulukinkkua vaan semmoinen oikein murea, että säikeet irtoilee. (sisälämpötila 110) Nam!
Hmm.. miksei ne pelkät salaatit sitten riitä iltapalaksi, vaikka patonkia tai muuta leipää lisäksi? En syö itse iltapalaa koskaan, niin mun on ehkä liian vaikeaa kuvitellakaan, että siihen kovin tukevaa ruokaa tarvitsisi.. Lihapullia?? What..? Etkö syö päivällistä/illallista lainkaan, vai kuinka sulla on noin nälkä iltapalan aikaan? Laita niiden salaattien kera vaikka keitettyjä kananmunia, savukalaa, lihapullia, kasvispyöryköitä, tsatsikia jne vaihdellen. Onhan sinullakin mielikuvitusta!?
Meillä ja varmaan monessa muussakin perheessä tyypillinen iltapala on juuri leipää/riisipiirakkaa tms. + teetä/kaakaota, jugurttia, puuroa ehkä.. hedelmää.
Kakkonen, kiitos. Varmaan ymmärsit, ettei kyse ole oman perheen normaalista iltapalasta. Anteeksi, etten tälle saivartelupalstalle taas tajunnut vääntää rautalangasta, mutta heti ekan toki täytyi näpäyttää, kun sai tilaisuuden. Oi, miksi se ilkeily tulee aina ekana mieleen.
Klo 17 tulevat vieraat ja juuri ilmoittamaasi tsatsiki yms. näperrystä en viitsisi tehdä 30-40 hengelle. Purkkijogurtit yms. on kans vähän ehkä huonoja illanistujaisiin. Vai miten ois hedelmäpommitölkki toisessa ja viinilasi toisessa kädessä?
No oletettavasti ap tarkoittaa jotain vähän juhlavampaa tarjottava kuin oman perheen arki-iltapalat. Hänellä on siis tulossa vieraita ja jotkut kutsut ja siellä tarjotaan ja niin edelleen. Mutta ei tarjota kuitenkaan mitään istuvaa illallista, joten hän nimittää tilaisuutta iltapalaksi.
Paljonhan riipuu siitä, millaisia ne salaatit ovat. Vaihtoehtoja erilaisten salaattien kanssa tarjottavaksi samaan tapaan kuin lihapullat ja savukala voisivat olla esim:
- juustot
-falafel-pyörykät
-tonnikalapyörykät
- uunissa paistetut ja joko paiston jälkeen kylmämarinoidut (esim chilikastikkeella tai curryllä) tai sitten lämpiminä tarjottavat broilefinfilepalat ja joku kylmä tomaatti- tai jogurtticurrykastike niiden kanssa.
-hedelmäviipaleet
-pikkupalaset jotain kylmänä tarjottavia piiraita tai pizzaa
niin ja uunissa levyllä grillivastuksen alla on helppo myös paistaa chorizomakkaroita tai bratwusteja vaikka 30-40 hengellekin. Ei vaadi näperrystä.
[quote author="Vierailija" time="11.04.2013 klo 11:13"]
Purkkijogurtit yms. on kans vähän ehkä huonoja illanistujaisiin. Vai miten ois hedelmäpommitölkki toisessa ja viinilasi toisessa kädessä?
[/quote]
ROFL! Mental image... :D
Joo, mutta... Eli et siis halua tehdä mitään itse? Sitten ostat, mitä kaupasta löytyy.
Itse tekisin niiden salaattien kaveriksi karjalaisen lohipiiraan. Laitat uuniin 1 kg palan lohta, mausta suolalla, pippurilla, tillillä ja sitruunalla tai suolan sijaan soijakastiketta.
Keität riisiä ja kananmunia. Sotket ne ja n 1 dl kermaa tuon kypsän lohen kanssa. Otat kaksi pakettia pakastevoitaikinaa. Kaulitse yhteen levyksi. Päällystä puolet levystä tuolla kalasörsselillä. Iske puolet levystä kalasössön päälle ja kierrä reunat kiinni. Pistä haarukalla reikiä, valele munalla ja uuniin. Naminam.
Hedelmäsalaatti? No, vaatii säpertämistä sekin.