Suuttuuko toiset jos teen lapsen 45 vuotiaana?
Onko se katastroofi toisille ja sitä " voi lapsi parka" juttujen kuulemista?
Kommentit (55)
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta hoetaan, miten hedelmällisyys laskee iän myötä ja toisaalta käsketään visusti huolehtia ehkäisystä, vaikka vaihdevuodet jo kolkuttelisivat. Olisi tosiaan kiva tietää, onko kunnon tutkimuksia nykynaisten hedelmällisyydestä yli 40-vuotiaina. Voisi paremmin arvioida, millaisen riskin raskaaksi tulemisesta ottaa missäkin iässä, jos ei käytä ehkäisyä.
No näitä nyt on netti täynnä kun vähän googlaa. Löytyy myös ihan selvät ohjeet siitä, koska ehkäisyn voi jättää pois kuukautisten loppumisen jälkeen.
http://www.vaestoliitto.fi/@Bin/1340836/VSA,+Yli+40-vuotiaan+naisen+inf…
Sain lapsen 44 vuotiaana. Ei suuttunut kukaan eikä ihmetellyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta hoetaan, miten hedelmällisyys laskee iän myötä ja toisaalta käsketään visusti huolehtia ehkäisystä, vaikka vaihdevuodet jo kolkuttelisivat. Olisi tosiaan kiva tietää, onko kunnon tutkimuksia nykynaisten hedelmällisyydestä yli 40-vuotiaina. Voisi paremmin arvioida, millaisen riskin raskaaksi tulemisesta ottaa missäkin iässä, jos ei käytä ehkäisyä.
No näitä nyt on netti täynnä kun vähän googlaa. Löytyy myös ihan selvät ohjeet siitä, koska ehkäisyn voi jättää pois kuukautisten loppumisen jälkeen.
http://www.vaestoliitto.fi/@Bin/1340836/VSA,+Yli+40-vuotiaan+naisen+inf…
"Naisen hedelmällisyys päättyy keskimäärin 41-vuotiaana".
Siksi olisi mukavaa, jos yli nelikymppisinä raskaaksi tulleet ja heitä tuntevat muistaisivat, että kyse on poikkeuksista, ja ymärtäisivät sen, ettei useimmille ihmisille käy noin, vaikka he kuinka yrittäisivät. Jos itselle tai tutulle on tullut lapsi yli nelikymppisenä, ei kannata sen perusteella yleistää, että useimmat muutkin olisivat niin onnekkaita.
Miksi ihmeessä toisten suuttumista tai yleensä reaktioita ajattelet?! Kyseessähän on sinun, lapsen isän ja lapsen elämä, muilla on omansa.
Vierailija kirjoitti:
Sinun pitäisi ap löytää ensin se mies, joka haluaa lähteä yrittämään vauvaa noin iäkkään kanssa. Jos isukkikin on vanha setä, niin ainakin minua pelottaisi tuleeko hommasta mitään ja jos tulee, niin onko tulos ihan toivottu ja terve.
Lapsi ei ole lelu.
Ei 45-vuotias ole iäkäs, eikä sen puoliso ole setä. Onko se elämä siellä perähikiällä noin surkeaa, että kulahdetaan henkisesti ja fyysisesti vanhaksi ennen aikojaan. Kaupunkilainen ja maailmaa nähnyt 45-vuotias on nainen parhaassa iässä. On voimia fyysisesti yhtä paljon kuin nuorempana ja henkisesti vielä aiempaa enemmän. Jatkuvasti täällä tulee vastaan mummoutuneita nelikymppisiä. Missä te asutte, yhtään en ole meillä päin tavannut.
Onneksi täältä löytyy positiivisesti ajattelevia tuon ikäisistä synnyttäjistä :) olen odottanut enemmänkin näitä itserakkaaksi leimaavia kommentteja. Ja nykymaailma on muuttunutkin jos miettii esim. monipuolista ravintoa jota on saatavilla ja pitäisi olla terveempi ja virkeämpi. Ja sellaisia ihmisiä on oikeasti olemassa jotka ei etenkään lähipiiriin halua yli 40v. synnyttäjää....ei tiedä vaikka suuttuvat ja välit menee huonommaksi. Ja olisi kauheaa miettiä jos joku päivä se rakas perheenjäsen olisi siinä että miten hän ei saisi olla olemassa toisten mielestä 🤔 - AP -
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Iäkkäiden vanhempien lapsena ei tule mieleenkään hankkia omia lapsia enää yli nelikymppisenä.
Kyllähän varmaan niitä in tapauksia on.
En sellaista väitäkään. On ollut joskus ilo huomata muista keskusteluista, että löytyy kohtalotovereita, joilla on sama itsestäänselvä päätös kuin minulla. Riskit lisääntyvät vanhemmiten sairauksiin ja jopa kuolemaan, niin, että lapsi menettää vanhempansa varhaisella iällä. Vaikka olisi terve kuin pukki 40+ iässä, valitettavasti ei voi nähdä kymmeniä vuosia eteenpäin elämäänsä, miten käy.
Ihminen osaa vain antaa ja ottaa vastaan siittiön, kantaa lasta kohdussaan ja synnyttää sen. Ei tehdä
Oha se varma, että joku siitä mielensä pahoittaa.
Ai kauheeta. Omat lapset tehty 26v ja 29v enkä todellakaan alkaisi enää uudestaan näin 35 vuotiaana..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika mummoiässä olet, joten äitiyttäsi tullaan varmaan ihmettelemään aikanaan. Kun lapsi menee kouluun, olet jo yli 50 vuotias.
Olen 46 vuotias ja vanhin lapseni on 19 vuotias. Toivon, että saisin lapsenlapsen kymmenen vuoden sisään, toivottavasti jo aikaisemmin.
No tuo ei kyllä pidä paikkaansa. Yli 40-vuotiaita ensisynnyttäjiäkin on nykyään jo enemmän kuin alle 20-vuotiaita ja ap ei edes välttämättä ole ensisynnyttäjä.
Eli yli nelikymppisiä äitejä ei ainakaan akateemisissa ja stadilaisissa piireissä ihmetellä pätkääkään, sen verran yleisiä he ovat.
Itse olen jo 53-vuotias ja nuorin lapseni on nyt lukiossa. Ystävilläni on monta paljon nuorempaakin lasta.
Ap, anna mennä vaan, jos raskaaksi onnistut tulemaan.
Höpöhöpö.
Syntyneiden vauvojen osuudet äitien iän mukaan:
19 vuotta tai alle: 2 %
20–24 -vuotiaat: 15 %
25–29 -vuotiaat: 30 %
30–34 -vuotiaat: 33 %
35–39 -vuotiaat: 17 %
40–44 -vuotiaat: 3 %
yli 45 vuotta: 0,2 %Lähde THL
Tämäkin tilasto kyllä muuttuisi jos kaikissa ikäryhmissä yritettäisiin yhtä paljon tehdä lapsia. Olen aivan varma että jos kaikki 45-v yhtäkkiä aktiivisesti alkaisivat yrittää tulla raskaaksi, yllättävän moni onnistuisi kyllä! Ei varmasti niin moni kuin nuoremmissa ikäryhmissä, mutta jokatapauksessa tämä tilasto kertoo vain osan totuudesta kun niin harva 45v edes yrittää. Ja raskaaksi tulleistakin osa tekee abortin joten ei näy nekään sitten syntyneiden tilastossa. Itse sain nuorimman lapseni 44-vuotiaana, ja tunnen monia muitakin suunnilleen saman ikäisenä synnyttäneitä. Ei mun mielestä ollenkaan niin harvinaista kuin väitetään.
Jos kaikissa ikäryhmissä yritettäisiin yhtä paljon, niin eiköhän tuo tilasto muuttuisi lähinnä siihen suuntaan, että alle 25-vuotiaille syntyisi huomattavasti enemmän lapsia. En usko, että yli 40-vuotiaiden prosenttiosuus juuri kasvaisi.
Kyllä ainakin lestadiolaisnaisten on turha huokaista helpotuksesta nelikymppisinä. Jos huokaiset, niin ihan varmasti tulet raskaaksi. Tämän olen suvussani ja muissa heikäläisissä monta kertaa nähnyt tapahtuvan. Siltä pohjalta ihmettelen, miten vaikeina yli 40 raskautumista pidetään. Vai onko tällä vuosituhannella sitten tapahtunut niin radikaalia hedelmällisyyden laskua?
Aika moni esiäideistäni, jotka elivät aikana ennen ehkäisyä, ovat saaneet viimeisen lapsensa yli 40-vuotiaana, aina moni vielä 44-47 -vuotiaana. Miksi ihmeessä minä olisin poikkeus, samat geenithän minulla on? (En tosin ajatellut yrittää.)
Siitä vaan mutta isompi riski saada vammainen lapsi tai vaikeampi työllistyä hoitovapaan jälkeen ellei vakituinen työpaikka ennestään