Suuttuuko toiset jos teen lapsen 45 vuotiaana?
Onko se katastroofi toisille ja sitä " voi lapsi parka" juttujen kuulemista?
Kommentit (55)
Vierailija kirjoitti:
Olette vain kateellisia apn hedelmällisyydestä.
No sitä hedelmällisyyttähän ei tiedä ennenkuin alkaa sitä lasta yrittää. Hedelmällisyystutkimuksessa nähdään munasolureservi ja amh-arvo, jotka eivät millään tavalla kuitenkaan takaa sitä, että raskaus onnistuu, koska laadultaan kelvollisia munasoluja ei enää juurikaan ole. Kukaan meistä ei voi vain päättää olla hedelmällinen. Se on aina onnesta kiinni.
Olen iäkkäämpi ja tekisin lapsen varmasti. En välittäisi yhtään mitä muut sanovat. Lahja, jos saa. Ilkkujia on pienemmistäkin asioista joka paikassa, joten älä välitä muista. En itse ole ikinä välittänyt. Se on helpompaa.
Vierailija kirjoitti:
Aika mummoiässä olet, joten äitiyttäsi tullaan varmaan ihmettelemään aikanaan. Kun lapsi menee kouluun, olet jo yli 50 vuotias.
Olen 46 vuotias ja vanhin lapseni on 19 vuotias. Toivon, että saisin lapsenlapsen kymmenen vuoden sisään, toivottavasti jo aikaisemmin.
Niin lapsi, siinä kymmenen vuoden sisään pitäisi pukata lasta isoäidille.
Lapsi saattaa suuttua kun tajuaa että vanhempi onkin jo noin vanha.
Oon ihmetellyt kauheesti, että mitä nää jutut mediassa on koko ajan, että naiset ei muka tajua ikänsä vaikutusta hedelmällisyyteen, mutta vissiin se sitten on ihan totta.
Se mahdollinen tuleva lapsi saattaa suuttua, viimeistään aikuisena...
Todella itsekästä tehdä noin vanhana lapsi!
Vierailija kirjoitti:
Sanoisitko noin myös ihmiselle, joka on ollut 15 vuotta hedelmällisyyshoidoissa jonkun sairauden vuoksi ja onnistuu vasta neljävitosena?
Itsekkyys onkin mielenkiintoinen juttu lastentekoon liittyen. Lasten saamiseen liittyen ainakin seuraavat asiat ovat ilmeisimmin itsekkäitä:
- Tehdä lapsia
- Olla tekemättä lapsia
- Tehdä vain yksi lapsi
- Tehdä useampi lapsi
- Olla yksinhuoltaja
- Saada lapsi ei-heteroparisuhteeseen
- Saada lapsi väärän kumppanin kanssa (väärä kumppani on näkökulmasta riippuen kuka tahansa)
- Saada lapsi nuorena
- Saada lapsi vanhana
- Turvautua hedelmöityshoitoihin
- Adoptoida
- Olla adoptoimatta
Sitten voidaankin jossain toisessa keskustelussa puhua siitä, mitkä kaikki tavat olla vanhempi ovat väärin. Se vasta onkin pitkä lista.
Iäkkäiden vanhempien lapsena ei tule mieleenkään hankkia omia lapsia enää yli nelikymppisenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika mummoiässä olet, joten äitiyttäsi tullaan varmaan ihmettelemään aikanaan. Kun lapsi menee kouluun, olet jo yli 50 vuotias.
Olen 46 vuotias ja vanhin lapseni on 19 vuotias. Toivon, että saisin lapsenlapsen kymmenen vuoden sisään, toivottavasti jo aikaisemmin.
No tuo ei kyllä pidä paikkaansa. Yli 40-vuotiaita ensisynnyttäjiäkin on nykyään jo enemmän kuin alle 20-vuotiaita ja ap ei edes välttämättä ole ensisynnyttäjä.
Eli yli nelikymppisiä äitejä ei ainakaan akateemisissa ja stadilaisissa piireissä ihmetellä pätkääkään, sen verran yleisiä he ovat.
Itse olen jo 53-vuotias ja nuorin lapseni on nyt lukiossa. Ystävilläni on monta paljon nuorempaakin lasta.
Ap, anna mennä vaan, jos raskaaksi onnistut tulemaan.
Höpöhöpö.
Syntyneiden vauvojen osuudet äitien iän mukaan:
19 vuotta tai alle: 2 %
20–24 -vuotiaat: 15 %
25–29 -vuotiaat: 30 %
30–34 -vuotiaat: 33 %
35–39 -vuotiaat: 17 %
40–44 -vuotiaat: 3 %
yli 45 vuotta: 0,2 %
Lähde THL
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanoisitko noin myös ihmiselle, joka on ollut 15 vuotta hedelmällisyyshoidoissa jonkun sairauden vuoksi ja onnistuu vasta neljävitosena?
Mulla on lähipiirissä muutama nelikymppisenä äidiksi tullut, joilla takana pitkät hoidot ja hirveä lapsettomuuden suru. Toivon todella, ettei kukaan mene heille sanomaan, että ovat itsekkäitä. Aivan loistavia äitejä ovat.
Tiesittekö, että tahaton lapsettomuus koskettaa jollain tavalla joka viidettä suomalaista, joukossamme on tosi monia, joille siinä lasten saamisessa ei ole kyse vain omasta päätöksestä. Siksi ehkä vähän tökkii, jos jengi ei tajua, ettei esim. 45-vuotias voi yhtäkkiä vain päättää tehdä lasta. On tietysti mahdollista, että hän kuuluu siihen äärettömän onnekkaaseen poikkeukselliseen porukkaan, joka vielä onnistuu, mutta on erittäin todennäköistä, ettei näin ole.
Sinun pitäisi ap löytää ensin se mies, joka haluaa lähteä yrittämään vauvaa noin iäkkään kanssa. Jos isukkikin on vanha setä, niin ainakin minua pelottaisi tuleeko hommasta mitään ja jos tulee, niin onko tulos ihan toivottu ja terve.
Lapsi ei ole lelu.
Mitäs mies sanoo vauva-aikeistasi? Minkä ikäinen hän on?
Vierailija kirjoitti:
Olette vain kateellisia apn hedelmällisyydestä.
Mistä tiedät, että ap on hedelmällinen? Ehkä hän onkin maho.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tuo ei kyllä pidä paikkaansa. Yli 40-vuotiaita ensisynnyttäjiäkin on nykyään jo enemmän kuin alle 20-vuotiaita ja ap ei edes välttämättä ole ensisynnyttäjä.
Eli yli nelikymppisiä äitejä ei ainakaan akateemisissa ja stadilaisissa piireissä ihmetellä pätkääkään, sen verran yleisiä he ovat.
Itse olen jo 53-vuotias ja nuorin lapseni on nyt lukiossa. Ystävilläni on monta paljon nuorempaakin lasta.
Höpöhöpö.
yli 45 vuotta: 0,2 %Lähde THL
Tämäkin tilasto kyllä muuttuisi jos kaikissa ikäryhmissä yritettäisiin yhtä paljon tehdä lapsia. Olen aivan varma että jos kaikki 45-v yhtäkkiä aktiivisesti alkaisivat yrittää tulla raskaaksi, yllättävän moni onnistuisi kyllä! Ei varmasti niin moni kuin nuoremmissa ikäryhmissä, mutta jokatapauksessa tämä tilasto kertoo vain osan totuudesta kun niin harva 45v edes yrittää. Ja raskaaksi tulleistakin osa tekee abortin joten ei näy nekään sitten syntyneiden tilastossa. Itse sain nuorimman lapseni 44-vuotiaana, ja tunnen monia muitakin suunnilleen saman ikäisenä synnyttäneitä. Ei mun mielestä ollenkaan niin harvinaista kuin väitetään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö.
yli 45 vuotta: 0,2 %Lähde THL
Tämäkin tilasto kyllä muuttuisi jos kaikissa ikäryhmissä yritettäisiin yhtä paljon tehdä lapsia. Olen aivan varma että jos kaikki 45-v yhtäkkiä aktiivisesti alkaisivat yrittää tulla raskaaksi, yllättävän moni onnistuisi kyllä! Ei varmasti niin moni kuin nuoremmissa ikäryhmissä, mutta jokatapauksessa tämä tilasto kertoo vain osan totuudesta kun niin harva 45v edes yrittää. Ja raskaaksi tulleistakin osa tekee abortin joten ei näy nekään sitten syntyneiden tilastossa. Itse sain nuorimman lapseni 44-vuotiaana, ja tunnen monia muitakin suunnilleen saman ikäisenä synnyttäneitä. Ei mun mielestä ollenkaan niin harvinaista kuin väitetään.
Mistähän syystä se on niin vaikeaa uskoa, että biologia on ihan totta? Jo 38-vuotiaalla naisella yli 3/4 munasoluista on käyttökelvottomia, niistä ei tule lasta, ja jos tuleekin, se ei ole enää terve. 45-vuotiaalla ei ole enää suurella todennäköisyydellä omia käyttökelpoisia munasoluja lainkaan. Vaikka niitä ivf-induktiolla yritettäisiin kypsytellä ja keräillä kerta toisensa jälkeen, siellä ei kertakaikkiaan todennäköisesti ole enää yhtään mitään, mistä lapsi voisi syntyä. Se ei siitä yrittämällä ja tsemppiasenteella muuksi se asia muutu.
Toisaalta hoetaan, miten hedelmällisyys laskee iän myötä ja toisaalta käsketään visusti huolehtia ehkäisystä, vaikka vaihdevuodet jo kolkuttelisivat. Olisi tosiaan kiva tietää, onko kunnon tutkimuksia nykynaisten hedelmällisyydestä yli 40-vuotiaina. Voisi paremmin arvioida, millaisen riskin raskaaksi tulemisesta ottaa missäkin iässä, jos ei käytä ehkäisyä.
Vierailija kirjoitti:
Iäkkäiden vanhempien lapsena ei tule mieleenkään hankkia omia lapsia enää yli nelikymppisenä.
Kyllähän varmaan niitä in tapauksia on.
anna palaa