Kuntosalilla käynti, vinkkejä pullukalle
Onko salillakäynti mielestänne helpoin ns. tavallisen pulliaisen liikuntamuoto? Onko paljon tietäjät tietää sääntöjä koskien salietikettiä ja esim treenipukeutumista. Olen siis pullukka ja kiinnostaisi aloittaa liikuntaharrastus, vaikka se sali. Nolottaa vähän tunkea itseni teknisiin urheiluvaatteisiin, menisin mielelläni ihan perus isossa teepaidassa ja jumppahousuissa.
Kommentit (44)
Ihan mikä tahansa treeni on parempi kuin ei treeniä, oli se sitten voimaharjoittelua, crossfittiä tai vain kuntopyörää. Suositteklen kuitenkin treenaamisen aloittamista voimaharjoittelulla, tai ainakin lisäämällä sitä jonkinverran saliohjelmaan. http://www.cc.puv.fi/~e1701297/
Minä taas suosittelen aloittamaan ihan noilla YouTuben oman kehon painolla tehtävillä jumppavideoilla kotona. Chloe Ting on kiva. Paljon noita 2 viikon haasteita ja ihmisten tuloksia näytetään.
Samoin nuo barré ohjelmat ovat kivoja eikä liian raskaita aloittelijoille. Ja voit tehdä ilmaiseksi ja ihan joka päivä.
Kun olet kyllästynyt niihin, niin voit hakea lisähaastetta salilta. Niin ja kävely n. 120 sykkeellä polttaa parhaiten rasvaa, jos rasvaa haluat kehostasi polttaa. Niin ja vesijuoksu polttaa jopa 800 kcal tunnissa.
Itse olen käynyt kolme vuotta salilla. Uimahallin salit ovat kaikista ahtaimpia ja aina täynnä. Niitä välttelen itse. Nyt käyn salilla, joka on tosi kattava, mutta mitään sen suurempaa ruuhkaa ei yleensä ole. Ihan hyvin siellä voi "varata" laitetta ja nököttää ne sarjatauot siinä. Niin tekee kaikki kyseisellä salilla.
Treenata voi missä tahansa joustavissa vaatteissa. Mieheni käy verkkareissa, minä treenitrikoissa. Käytän teknisiä materiaaleja, koska niissä hiki ei niin näy. Ilman sisäkenkiä voi myös aivan hyvin treenata. En itse tykkää kengistä ja käytän niitä vain muutamissa liikkeissä, joissa helposti lähtee esim penkki alta pois. Kyykyt, maastavedot, prässit ym perusliikkeet sujuvat hyvin ilman kenkiä. Jos on sisäkengät, niiden pitäisi olla tasapohjaiset, että saa vartalolle hyvän ja tasaisen alustan, josta ponnistaa. Monet käyttää ihan vain Converseja.
Aloittelijana kannattaa keskittyä tekniikkaan ja siihen, että "kipu" tuntuu siellä, mitä lihasta treenaat. Tee itsellesi hyvä treeniohjelma perusliikkeistä, joilla käyt koko vartalon läpi ja käy se läpi ensimmäiset viikot pari kertaa viikossa ja siitä eteenpäin kolme kertaa viikossa.
Kannattaa alkuun opetella moninivellikkeitä heti, kun on käyttänyt muutaman viikon salilla "tutustumiseen". Maastaveto on hyvä liike ottaa aika pian mukaan. Youtubesta löytyy paljon videoita, ja jos niitä katsoo useamman, aika hyvin voi oppia tekniikan niidenkin kautta. Yhden videon varaan ei kannata jättää tietämystä.
Jos innostut salilla käymisestä, muista, että raskaisiin painoihin pitää tietoisesti opetella. Niihin siirtyminen ei tuosta vain käy, vaan tosiaan joutuu määrätietoisesti itseään tsempata ja totuttaa niihin. Eli kun tuntuu ettei jaksa ja pysty, niin yleensä sitä sitten kuitenkin jaksaa. Rohkeasti alun jälkeen vain painoja lisää, ja jos tuntuu, että olikin liikaa, aina voi ottaa pois :)
Aivan. Epävarmana aloittelijana minulla aivan liian suuri fokus siihen varusteluun ja "en kai näytä siltä, etten osaa mitään". Ne turhat jossittelut ja epävarmuudet pois ja salille mars.
Ap