Kuntosalilla käynti, vinkkejä pullukalle
Onko salillakäynti mielestänne helpoin ns. tavallisen pulliaisen liikuntamuoto? Onko paljon tietäjät tietää sääntöjä koskien salietikettiä ja esim treenipukeutumista. Olen siis pullukka ja kiinnostaisi aloittaa liikuntaharrastus, vaikka se sali. Nolottaa vähän tunkea itseni teknisiin urheiluvaatteisiin, menisin mielelläni ihan perus isossa teepaidassa ja jumppahousuissa.
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Rupea mieluummin lenkkeilemään tai hommaa kotiin kuntopyörä. Sali sitten myöhemmin kun on painoa jo pudonnut.
Miksei salille saisi mennä pullukkana? On sulla outo ajatustapa.
Salille vaan ap jos siltä tuntuu.
Vierailija kirjoitti:
Perinteinen salitreeni on hyvä yhtenä liikuntamuotona vaikka kerran viikossa, mutta ei ainoana. Pyydä ensimmäisellä kerralla esittely, että opit mm. oikeat liikkeet. Jos se ei sisälly tarjoukseen, sen saa aika kohtuullisella hinnalla erikseen.
Kerta viikossa on liian vähän. Käyn viisi 4-5 kertaa viikossa. Minulla on kaksi ohjelmaa: toinen ylävartalolle ja toinen alavartalolle. Joka toinen päivä siis alavartalo ja joka toinen päivä ylävartalo. Haluaisin vielä yhden treeniohjelman keskivartalolle.
Vierailija kirjoitti:
Laita tummat pöksyt, ettei hikinenpimpsa näy housuista. Pimppisi nimittäin tulee hikoilemaan, jos työskentelet tosissasi.
Kyllä muuten näkyy tummistakin vaatteista sori. Hikoilen yleensä niin, että paita ja housut niin märät, että saa puristaa hikeä. Ei oikeastaan väliä, minkä väriset vaatteet, näkyy kuitenkin. Juon yleensä litran nestettä treenin aikana.
Vierailija kirjoitti:
Niillä saleilla missä minä olen käynyt, on nähnyt kaikenlaista asustetta. Yks mies kävi säännöllisesti farkuissa ja kauluspaidassa pumppaamassa yläkroppaa.
On siis ihan ok mennä verkkareissa ja t-paidassa.
Toki voit mennä verkkareissa ja t-paidassa, mutta nuo tekniset vaatteet ovat päällä paljon mukavammat ja eivät hiosta samalla lailla. Laadukkaat tekniset vaatteet näyttävät hyvältä hieman pullukammankin päällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laita tummat pöksyt, ettei hikinenpimpsa näy housuista. Pimppisi nimittäin tulee hikoilemaan, jos työskentelet tosissasi.
Kyllä muuten näkyy tummistakin vaatteista sori. Hikoilen yleensä niin, että paita ja housut niin märät, että saa puristaa hikeä. Ei oikeastaan väliä, minkä väriset vaatteet, näkyy kuitenkin. Juon yleensä litran nestettä treenin aikana.
Mutta hikoilu on ihan mahtavaa. Tulee euforinen tunne ja tietää kuntoilleensa. Onneksi joillakin saleilla on hyvä ilmastointi ja viilennyslaite jäähdytellessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perinteinen salitreeni on hyvä yhtenä liikuntamuotona vaikka kerran viikossa, mutta ei ainoana. Pyydä ensimmäisellä kerralla esittely, että opit mm. oikeat liikkeet. Jos se ei sisälly tarjoukseen, sen saa aika kohtuullisella hinnalla erikseen.
Kerta viikossa on liian vähän. Käyn viisi 4-5 kertaa viikossa. Minulla on kaksi ohjelmaa: toinen ylävartalolle ja toinen alavartalolle. Joka toinen päivä siis alavartalo ja joka toinen päivä ylävartalo. Haluaisin vielä yhden treeniohjelman keskivartalolle.
Aloittelijalle 2-3 krt/vko on paras ja 1-jakoinen koko kropan ohjelma. Tulee oikein tehtynä nopeaa tulosta. Paha virhe on aloittelijan ottaa mallia pitkään salilla treenanneen ohjelmasta. Jollekin toimii 5-jakoinen salitreeni jos on pitkää treenitaustaa mutta 1-jakoinen koko kropan treeni on varma valinta ja sopii kyllä kaikille aloittelijoiden lisäksi.
AP: lle suosittelen myös, että joku ammattilainen tekee hänelle hyvän ja simppelin saliohjelman millä pääsee alkuun. Sali on kiva ja kunnon kannalta huippuhyvä harrastus kaiken kokoisille!
Vierailija kirjoitti:
Rupea mieluummin lenkkeilemään tai hommaa kotiin kuntopyörä. Sali sitten myöhemmin kun on painoa jo pudonnut.
Viitsitkö perustella miksi salille mennään vasta kun paino on laskenut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parikin kertaa viikossa on hyvä, parempikin oikeastaan kuin kerta. Mutta siihen rinnalle pitäisi olla ehdottomasti muutakin monipuolista liikuntaa. Jos sieltä salilta ei halua lähteä esimerkiksi lenkille tai uimahalliin, niin erilaiset ryhmäliikunnatkin ovat erinomainen vaihtoehto. Mutta missään tapauksessa ei pelkkää voimaharjoittelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta hikoilu on ihan mahtavaa. Tulee euforinen tunne ja tietää kuntoilleensa. Onneksi joillakin saleilla on hyvä ilmastointi ja viilennyslaite jäähdytellessä.
Saleilla on eroja. Käyn tällä hetkellä neljällä salilla. Kaksi kotisalia ja kahdessa olen muutaman viikon jäsenyydellä lomien aikana. Tulee vertailtua eri laitteita ja tiloja. Selkeästi paremmat tilat ja laitteet on muualla, kuin Helsingissä. Neliöt on ilmeisesti kalliimpia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parikin kertaa viikossa on hyvä, parempikin oikeastaan kuin kerta. Mutta siihen rinnalle pitäisi olla ehdottomasti muutakin monipuolista liikuntaa. Jos sieltä salilta ei halua lähteä esimerkiksi lenkille tai uimahalliin, niin erilaiset ryhmäliikunnatkin ovat erinomainen vaihtoehto. Mutta missään tapauksessa ei pelkkää voimaharjoittelua.
Miksei? Mitä haittaa siitä on, jos venyttelee tarpeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei? Mitä haittaa siitä on, jos venyttelee tarpeeksi.
Siksi koska monipuolinen liikunta on hyödyllisintä. Voiman lisäksi tarvitaan myös kestävyyttä ja siihen ihan parasta on pitkäkestoinen aerobinen liikunta. Se on sitten oma valinta, haluaako voimaharjoittelun kestävyysliikunnan tueksi vai kestävyysliikunnan voimaharjoittelun tueksi, kummassakaan vaihtoehdossa ei ole mitään vikaa.Eivät huippu-urheilijatkaan harjoittele vain sitä omaa lajiaan, vaan ohjelma on varsinkin ns. harjoituskaudella todella monipuolinen.
Salille saa mennä millä asusteilla haluaa. Kerran olen nähnyt asusteena olevan mustat suorat housut ja lakerikengät. Tuskin tarvii sanoa, mutä porukkaa olivat.
Mies52v
Vierailija kirjoitti:
Ap on pullukka, joka haluaa _aloittaa_ liikuntaharrastuksen. Ei silloin lähdetä mihinkään 4-5 kertaa viikossa ohjelmaan! 2-3 kertaa viikossa on alkuun ihan maksimi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri tuollainen asenne "liikunnan pitää olla tosi monipuolista" saa monille aikaan sen, ettei tee mieli aloittaakaan liikuntaa. "Pitäisi" SEKÄ lenkkeilyä, joogata, jumpata, zumbata, venytellä, tehdä kohonhuoltoa ETTÄ salia. Blääh. Ei realistinen ajatus. Parasta liikuntaa on se, mistä tykkää ja mitä tulee käytännössä tehtyä arjen kiireiden keskellä. Jollekin se on sali, toiselle jooga, kolmannelle lenkkeily jne. Salin kohdalla tosin laittaisin mukaan kehonhuoltoa alku ja loppuverryttelyyn, jotta liikkuvuus pysyy hyvänä (mm kyykkyjen liikeradat) ja eikä tule urheiluvammoja. Ei kuitenkaan tarvi alkaa harrastamaan joogaa, bodybalancea yms vaikka käy salilla, kehonhuollon voi ottaa osaksi treeniä.
Itse teen suurimmaksi osaksi punttitreeniä 4-5 kertaa viikossa. Joskus jos huvittaa ja on energiaa, teen salin päälle 15-20 min kävelyä juoksumatolla. En ota paineita enemmästä kestävyysliikunnasta. Liikunnan pitäisi tuottaa iloa elämään ja jos alkaisin stressata siitä liikaa, joutuisin miinukselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri tuollainen asenne "liikunnan pitää olla tosi monipuolista" saa monille aikaan sen, ettei tee mieli aloittaakaan liikuntaa. "Pitäisi" SEKÄ lenkkeilyä, joogata, jumpata, zumbata, venytellä, tehdä kohonhuoltoa ETTÄ salia. Blääh. Ei realistinen ajatus. Parasta liikuntaa on se, mistä tykkää ja mitä tulee käytännössä tehtyä arjen kiireiden keskellä. Jollekin se on sali, toiselle jooga, kolmannelle lenkkeily jne. Salin kohdalla tosin laittaisin mukaan kehonhuoltoa alku ja loppuverryttelyyn, jotta liikkuvuus pysyy hyvänä (mm kyykkyjen liikeradat) ja eikä tule urheiluvammoja. Ei kuitenkaan tarvi alkaa harrastamaan joogaa, bodybalancea yms vaikka käy salilla, kehonhuollon voi ottaa osaksi treeniä.
Itse teen suurimmaksi osaksi punttitreeniä 4-5 kertaa viikossa. Joskus jos huvittaa ja on energiaa, teen salin päälle 15-20 min kävelyä juoksumatolla. En ota paineita enemmästä kestävyysliikunnasta. Liikunnan pitäisi tuottaa iloa elämään ja jos alkaisin stressata siitä liikaa, joutuisin miinukselle.
Ei ole mikään pakko harrastaa säännöllisesti miljoonaa eri lajia, mutta ei ole hyvä myöskään jämähtää siihen yhteen juttuun. Parempi tietysti liikkua yksipuolisesti kuin ei ollenkaan, mutta vielä parempi liikkua monipuolisesti kuin yksipuolisesti.
Kato derya dinceriltä mallia salipukemiseen😂😂😂😂
Vierailija kirjoitti:
Kato derya dinceriltä mallia salipukemiseen😂😂😂😂
No älä, somessa näkyy hurjat määrät urheilurintsikat treenitoppina-salityyliä jota tälläinen salilla käymätön sohvaperuna helposti luulee normipukeutumiseksi. Mutta piristi se vastaus ensimmäisten joukossa, jossa kerrottiin tyypistä joka treenaa vähät välittäen kauluspaidassa ja farkuissa. Tästä ketjusta olen saanut tosi hyviä vinkkejä.
Ap
Salilla näkee varusteita joka lähtöön. Yleisin on silti tekniset treenivaatteet vartaloon katsomatta.
Kannattaa muutenkin vain suorittaa sitä omaa ohjelmaa muista välittämättä. Oli se ohjelma mikä tahansa. Yleensä kaikki keskittyy omiin suorituksiinsa, eikä muut voi tietää toisten ohjelmia tai tavoitteita.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos neuvoista! Kesällä totta kai tosi mukava liikkua ulkona, mutta lähisalillani on tosi hyvä kesätarjous jonka olen suunnitellut hyödyntäväni. Ajattelin ottaa pt:n ensimmäiseksi kerraksi, jotta tosiaan ymmärrän mitä eri laitteilla/painoilla edes treenataan ja miten. - ap
Kuulostaa oikein hyvältä suunnitelmalta! Tsemppiä! Muista salilla keskittyä vain omaan treeniin. Sillä ei ole mitään väliä miltä näytät tai jos jotkut teinibimbobarbiet tuijottaa. Go girl!
Kyllä sellaiset teknistä materiaalia olevat trikoot on mukavammat kuten jo muutkin kommentoineet. Paljon olen treenannut eri salailla ja kaiken kokoisia ihmisiä käy, älä mieti kroppaasi liikaa.
Sen sijaan vinkkinä, että panosta siihen että joku ammattilainen (hyvä pt tai muu liikunnanohjaaja joita on ainakin joillain kunnallisilla saleilla) tekee sulle hyvän aloittelijan saliohjelman ja opastaa alkuun. Vaikka parin vkon päästä uusi tapaaminen niin hän katsoo lisää tekniikkaasi ja korjaa tarvittaessa.
Itse aloitin aikanaan salin tasosta liikkumaton pullukka ja päätin investoida 10krt pt pakettiin. Oli sen arvoista, sillä koska sain hyvän alun salille, innostuin siitä tosissani ja nyt olen treenannut monta vuotta 3-5 krt salilla. Tykkään kun ei tarvitse olla aikatauluista riippuvainen ja on tehokasta liikuntaa. Mutta voin kuvitella, ettei saliharrastuksestani olisi tullut mitään, jos olisin vain itsekseni mennyt salille pyörimään ja ihmettelemään. Siten lämpimästi suosittelen alkuun ammattilaisen ohjausta.