Mikä ihmeen vika mummoutumisesa ja tätiytymisessä oikein on
Maailma jossa on riittävästi tätejä, mummoja, setiä ja vaareja on hyvä ja turvallinen paikka elää.
Jos näin ei ole niin silloin on vain nuoruudessa pakonomaisesti kiinni roikkuvia itseään etsiviä myöhäisteinejä.
Sellainen maailma on turvaton.
Kommentit (14)
Ei mitään vikaa. Kuten ei myöskään ole mitään vikaa siinä, että ei anna iän rajoittaa ulkoista olemustaan, kaikkien ei ole pakko tätiytyä.
Voi, kun ihmiset uskaltaisivat olla vaan sellaisia, kuin itse haluavat. Elämä menee hukkaan, jos alkaa muiden pillin mukaan elämään. Pyrin siihen, että kiikkustuolissa olen suht koht tyytyväinen elämiseeni.
Sellainen ajattelu on yksi tapa miten naisen ulkonäön arvostelu (pitäisi olla nuori ja kaunis) näyttäytyy. Miehiä ei vastaavasti arvostella mistään setäytymisestä tai pappautumisesta. Miehen ikääntymistä ei nähdä yhtä vakavana "epäonnistumista" kuin naisten.
Vierailija kirjoitti:
Sellainen ajattelu on yksi tapa miten naisen ulkonäön arvostelu (pitäisi olla nuori ja kaunis) näyttäytyy. Miehiä ei vastaavasti arvostella mistään setäytymisestä tai pappautumisesta. Miehen ikääntymistä ei nähdä yhtä vakavana "epäonnistumista" kuin naisten.
Oletko kysynyt miehiltä tästä asiaa vai päätitkö ihan itseksesi millaista on elää miehenä?
Minusta nainen on kaunis ikäisensä näköisenä.
Eikä mikään ikä ole parempi kuin toinen tai huonompi.
Ap. kirjoitti: "Maailma jossa on riittävästi tätejä, mummoja, setiä ja vaareja on hyvä ja turvallinen paikka elää."
Tarkoitatko noiden nimikkeiden varsinaisia merkityksiä eli sukulaisuussuhteita vai jotain tyylijuttuja? Tädiksi ja mummoksi eli isoäidiksi tulemiseen ei itse voi vaikuttaa.
Mitä tulee tyyliin, niin ikääntyä voi tyytyväisesti ja omanarvontuntoisesti ilman tietynlaista pukeutumistyyliä tai tietynlaisen musiikkimaun omaksumista. Miksi ei voisi olla viisikymppinen ja kuunnella rock-musiikkia tai seitsemänkymppinen ja pukeutua farkkuihin?
Varmaan aika moni liittää ikääntymiseen terveyden ja kunnon heikkenemisen ja siksi haluaa olla nuorekkaan oloinen pitkään. Eli paitsi että haluaa ylläpitää kuntoaan, haluaa myös tulla nähdyksi sellaisena nuorena, vireänä ja hyväkuntoisena.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Faith kirjoitti:
Ap. kirjoitti: "Maailma jossa on riittävästi tätejä, mummoja, setiä ja vaareja on hyvä ja turvallinen paikka elää."
Tarkoitatko noiden nimikkeiden varsinaisia merkityksiä eli sukulaisuussuhteita vai jotain tyylijuttuja? Tädiksi ja mummoksi eli isoäidiksi tulemiseen ei itse voi vaikuttaa.
Mitä tulee tyyliin, niin ikääntyä voi tyytyväisesti ja omanarvontuntoisesti ilman tietynlaista pukeutumistyyliä tai tietynlaisen musiikkimaun omaksumista. Miksi ei voisi olla viisikymppinen ja kuunnella rock-musiikkia tai seitsemänkymppinen ja pukeutua farkkuihin?
Varmaan aika moni liittää ikääntymiseen terveyden ja kunnon heikkenemisen ja siksi haluaa olla nuorekkaan oloinen pitkään. Eli paitsi että haluaa ylläpitää kuntoaan, haluaa myös tulla nähdyksi sellaisena nuorena, vireänä ja hyväkuntoisena.
Minä ainakin ajattelin sen liittyvän tuohon Irina Björklundin haukkumisketjuun.
Vika ei ole suinkaan muiden katsannossa vaan siinä itsessään, jokainen sen oivaltaa viimeistään silloin kun tulee tiettyyn ikään, juuri niinkuin kuten laulussa sanotaan, että lakkaa saamasta.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä täällä on haukuttu ällöttävät setämiehet moneen kertaan. Hae vaikka termiä "setäperse".
Minusta täti tai mummo tai vaari tai setä ei liity millään tavoin esimerkiksi huonoon fyysiseen kuntoon. Mistä ihmeestä tuollainen on keksitty
Minä meinaan ainakin mummoutua ihan rauhassa. Ei tulis mieleenkään alkaa värjäämään harmaita piiloon. Enkä muutenkaan yritä olla mitenkään erityisen nuorekas. Joissain asioissa olen varmaan ikäisiäni nuoremman oloinen, toisissa käyttäydyn varmaan kuin kymmeniä vuosia vanhemmat. Mummoutumisessä tai tätiytymisessä ei ole mitään vikaa, nuoruus on kaukana takanapäin ja nyt on uudenlainen elämänvaihe. Ihan sama miehillä, sedät ja papat on ok. Kukin tietysti tyylillään, ei mua haittaa jos joku ikääntynyt pukeutuu rock-henkisesti.
Nämä on niitä sanoja joilla oli ennen aivan eri merkitys.
Vähän sama kuin että eskimo oli ennen aivan positiivinen sana. Yhtäkkiä se onkin negatiivinen
Ihminen vanhentua kauniisti ikänsä mukaan. Mummoutuminen on mielestäni sitä, että unohtaa itsensä ja tekee iästä persoonan. Vähän sama tuon täti-jutun kanssa.
Terve ihminen voimantuu kun se onnistuu siirtymään ikäkaudesta toiseen ja nauttimaan siitä.