Oikeastiko 10-vuotiaat on jo rannalla keskenään uimassa?
Itsehän olen kyllä ylivarovainen veden kanssa mutta en ikinä päästäisi 10v lasta kavereiden kanssa rannalle vahtimatta..
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/117d7ffb-39a8-476a-8ac2-dfa9079e586b
Kommentit (19)
Kyllä sitä itsekin tuli oltua rannalla uimassa samanikäisten kanssa keskenään jo alta 10-v. Varmaan nykyään harvinaisempaa, mutta tuskin on kokonaan kadonnut.
Tuskin kukaan uimataidotonta päästää yksin.
Omani täyttää tänä vuonna 10 ja on ihan hyvä uimari. En päästä vielä rannalle ilman aikuista valvojaa. En ole päästänyt uimahallinkaan vielä, sinne luultavasti pääsee kuitenkin aiemmin kuin rannalle.
Onko tämä provo? 10-vuotias ei ole enää mikään vahdittava pikkulapsi.
En ole laittanut omia lapsia 10-vuotiaana ilman vanhempaa uimarannalle enkä laita! Vahdin lapset itse. Kaikki lapsemme ovat käyneet ennen kouluikää ja alakouluiässä uimakouluissa ja olleet 10-vuotiaana uimataitoisia. Äitien ja isien kannattaa muistaa, että lasten valvominen uimarannalla on työtä! Lasta ei uimarannalla vahdita rannalta eikä puhelimessa juoruamalla. Pitää olla koko ajan hereillä! Isovanhempia ei tule laittaa valvomaan lapsia uimarannalle. Isovanhemmat eivät osaa, jaksa, viitsi ja kykene vahtimaan lapsia.
Uimarannalla on muitakin vaaroja. Rikoksia sattuu myös Suomessa, ei ainoastaan Amerikassa. https://yle.fi/uutiset/3-11418157
Voi senthäs. 10-vuotiaana me poljettiin yli kymppikilsa yhteen suuntaan järvelle ja pulikoitiin koko päivä. Tosin oltiin todella hyviä uimareita, ja kasvatettu järkeviksi vesilläolijoiksi. Hengissä edelleen kaikki.
Välillä meni vettä nenään ja joskus tönittiin toisia kalliolta ja laitureilta veteen, mutta aina tiedettiin veden syvyys, eikä koskaan ollut pahat mielessä.
Nykyään lapsia varjellaan liikaa. Välillä pitää kaatua, tai polttaa sormi kuumassa nuotiossa tai nirhaista itseään puukolla veistellessä. Nämä ovat kaikki arvokkaita kokemuksia jotka kuuluvat lapsuuteen ja opettavat varovaisuutta.
Meidän tehtävä vanhempina on valmentaa lapsi myös toimimaan vaaran paikoissa.
Hiekkamontulla käytiin jo tuon ikäisenä uimassa keskenämme. 16 vuotiaana olin 1. kerran kaverin kanssa kahdestaan laskettelemassa Itävallassa. Hyvin ollaan elämässä pärjätty ja kenties nuoruuden kokemuksien takia rohkeutta riittää elämässä.
Neljävuotiaana käytiin kaiffareiden kans pooskimassa. Fillarilla mentiin ja matkaa oli n. 6 kilsaa. Osattiin toki uida.
Vierailija kirjoitti:
Hiekkamontulla käytiin jo tuon ikäisenä uimassa keskenämme. 16 vuotiaana olin 1. kerran kaverin kanssa kahdestaan laskettelemassa Itävallassa. Hyvin ollaan elämässä pärjätty ja kenties nuoruuden kokemuksien takia rohkeutta riittää elämässä.
Se olikin silloin vanhaan aikaan. Ja on noita nytkin.
Huiske ja hälinä rannalla. Päästin itse 12v. Monipuolisesti vedessä liiikuvan kavereitten kanssa.
10v. uimahalliin, hyväuimataitoisena.
Pienempinä olen ollut lähellä haukkana vahtien ja pyrkinyt opettamaan monipuolisen uimataidon ja vesirurvallisuuden.
Vesi on.
Ei meidän perheessä 10v. käy rannalla yksinään. Ja miksi pitäisi? Hauskempaahan siellä on olla koko perheen kesken.
En todellakaan päästä. En siksi etten uskoisi heidän uimataitoonsa, vaan siksi että vahinkoja voi oikeasti tapahtua hyvällekin uimareille. Toinen syy on puskar.unkkarit. Niitä p.ervoja todellakin on eivätkä ole edes kovin arkoja lähestymään tyttöjä. Eivätkä varmaan poikiakaan. Vedessä iholle hovuttautuva ahdistelija on jotain sellaista mitä en halua lasteni kokevan.
En päästä ilman vahtimatta luonnonvesiin uimaan, vaikka lapseni ovat jo 11- ja 12-vuotiaita, järkeviä ja jaksavat uida yli 200 m. Uimahallissa toki voivat käydä. Tuonikäisten harkintakyky ei vielä ole paras mahdollinen, monia lapsia ja nuoria hukkuu joka kesä yllättävien tilanteiden vuoksi, vaikka kohtuullinen uimataito olisikin. Mökillä voivat kanssa uida rauhassa, jos joku aikuinen on kuuloetäisyydellä päässä.
Ei missään nimessä 10-vuotiaat saa keskenään uida, 6-vuotiaita saatava heille seuraksi.
Olin itse kavereiden kanssa uimarannalla tuon ikäisenä. Oltiin todella hyviä uimareita, vahvoja ja urheilullisia. Mutta lapsia kun oltiin niin kyllä niitä läheltä piti tilanteita tapahtui. Uitiin liian kauas ja voimat meinas loppua jne. Tietenkään näitä ei kotona kerrottu.
Nytkin näkee paljon tuon ikäisiä keskenään uimassa, uivat usein liian kauas (varmaan että saavat olla keskenään).
Omat lapset ei pääse tuon ikäisenä vaikka ovat hyviä uimareita.
Oma esikoiseni täytti alkuvuodesta 11, ja tämä on ensimmäinen kesä kun on saanut mennä kaverinsa kanssa uimaan kahdestaan. Ensin kyllä muutaman kerran katsottiin, että miten se uiminen heillä menee ja sitten oli "pakko" antaa mennä.
Olen omalleni opettanut ensiapua, ja joka kerta ennen kuin lähtee rannalle, kerrataan miltä hukkuminen näyttää, miten kaveria täytyy pitää silmällä koko ajan, ja miten toimia jos jotain sattuu. Tämä ei tietysti takaa yhtään mitään, mutta on minusta parempi kuin ei mitään briiffausta ja rannalle vaan.
Joku mainitsi ahdistelijat. Olin jo unohtanut, mutta aikuiset miehet välillä lähestyivät ja yrittivät juttusille (kehuivat ulkonäköä) vaikka oltiin tosiaan vasta ala-asteella. Toki tiedettii että ne oli pervoja.
Mutta tuo on hukkumisen lisäksi riski.
Niin ne ajat muuttuvat. Opin aikanaan uimaan 5-vuotiaana ja seuraavasta kesästä lähtien asuttiin kesäpäivät uimarannalla eikä kukaan kauhistellut. Näin siis 70-luvulla.
M53
Eikö tossa lehtijutussa nyt tullut selväksi, ettei tuon ikäinen ole vielä valmis yksin uiskentelemaan. Vaikka perusuimataito onkin, niin harkintakyvyssä vielä selviä puutteita.
Totta kai ovat.