Onko ok kysyä työntekijältä kehityskeskustelussa ”olen huomannut usein sameat ja punottavat silmäsi aamuisin, käytätkö paljon alkoholia tai nukutko huonosti?”
Kommentit (34)
Vastasin tähän että minä olenkin pyytänyt jo ylemmältä esimieheltä sisäilmamittaukset, punoittavat silmäni tulevat maksamaan firmalle kohtuullisen paljon.
Vierailija kirjoitti:
Normaalikysymys Suomessa.
Valtaosa suomalaisista on alkoholisteja.
Totta.
Vain yksi kolmesta myöntää olevansa.
Sceenin tujottaminen tekee kroonisesti punoittavat silmät joten ihan hyvä pomon ottaa esille. Olisiko ratkaisu laadukkaampi screeni, päätelasit, käynti silmälekurilla ja työteon vähentminen esim siirtymällä 6 h työpöivöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla silmät punaiset aina kun pesen hiukset suihkussa.
Kannattaa laittaa silmät kiinni. ;)
Jep. Klooripitoinen vesi kulkeutuu väkisinkin silmiin.
Mulla oli työntekijänä lyhytaikainen sijainen ja kieltämätyä mietin, miten ottaisi punaiset silmät puheeksi. En sitten lopulta mitenkään, kun oli niin vähän aikaa.
Onhan tuo hankalaa vaativassa asiakastyössä, kun työntekijän pitäisi antaa luotettava kuva itsestään ja työnantajasta, ja punaisista silmistä tulee suunnilleen ekana monelle krapula mieleen.
Ei ole ok ja voi loukkaantua. Jos esim. unihäiriö, niin ikävää jos kysellään onko päihdekäyttö. Mulle kävi just näin ja se olii äärimmäisen kiusallinen homma. Eli unihäiriö oli vakava ja en ollut ehtinyt tottumaan lääkkeisiin eli olin aamuisin hiukan hitaampi. Kysyttiin suorin sanoin käytänkö huumeita ja sit oli käytännössä selitettävä mistä on kyse.
Musta voit kysyä esim. , että onko ollut kuormittavaa ja jos on, niin ahaa, onko siitä jp haittaa työn ulkopuolella? Se kertoo välittämisestä. Vasta jos ihminen on oletettavasti kännissä töissä voi tehdä puhallutuksen tai aloittaa kyselyt (ja se myös on velvollisuus, koska hoitoon ohjaus).
Vierailija kirjoitti:
Olisi kamalaa, jos suomalaisten työnantajien osaaminen oikeasti perustuisi siihen, että ap:n kaltaiset ihmiset joutuisivat kysymään neuvoja vauvalehden palstalta.
Tätä osaamistaso tänä päivänä jo on :D
Ap, onko sinulta kysytty kehityskeskustelussa noin vai suunnitteletko itse kysyväsi joltain? On asiatonta, jos kysymyksen esittää noin syyttävästi, koska silmiä voi turvottaa monesta syystä. Allergiat ja monet sairaudet voivat aiheuttaa silmien turvotusta, vaikka ei joisi koskaan alkoholia. Ja työpaikallahan voi olla vaikka hometta tai sisäilmaongelmia.
Mielestäni kuitenkin pitää voida uskaltaa puuttua, jos jonkun käytös muuttuu selkeästi tai tulee huoli työhyvinvoinnista. Ei sitä tarvitse kuitenkaan esittää noin syyttävästi vaan kysyä yleisesti jaksamisesta ja kuormituksesta. Se on työntekijöistä välittämistä. Jokuhan voi olla vakavasti masentunut tai työuupunut, mutta kokee tilanteensa niin epätoivoiseksi ja lamaannuttavaksi, ettei osaa hakea apua tai ei koe olevansa avun arvoinen. Hienotunteisesti kysymällä antaa työntekijälle mahdollisuuden kertoa, jos hän haluaa. Tuollaiset "silmäsi ovat turvonneet, ryypiskeletkö paljonkin?" -tyylisesti esitetyt kysymykset saavat kenet tahansa loukaantumaan ja suuttumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normaoalikysymys Suomessa.
Valtaosa suomalaisista on alkoholisteja.
Totta.
Vain yksi kolmesta myöntää olevansa.
Ja vielä useampi on alkofoobikko eli kokee kaikenlaisen alkoholinkäytön tarkoittavan etenevää alkoholismia sekä rappiotilaa. Eri mieltä olevat vain kieltävät sairautensa.
Fennoalkofoobikot uskovat suomalaisen geeniperimän olevan erityisen sopimaton käyttämään alkoholia ja totaaliraittiuden olevan ainoa mahdollinen elämäntapa.
Alkofobian syynä on pitkään vallinnut kieroutunut alkoholipolitiikka, joka on aikaansaanut epäterveen suhtautumisen alkoholiin niin sen käyttäjien kuin vastustajien puolella. Onneksi 90-luvulta lähtien asteittain normalisoitunut sääntely alkaa pikku hiljaa normalisoida suomalaisten suhdetta alkoholiin.
Kehityskeskustelussa ei puhuta tuollaisia. jos huomaat alkonkäyttöä, siihen puuttumiseen on ihan omat keskustelunsa.
Esim: "Millaiseksi koet oman jaksamisesi ja terveydentilasi tällä hetkellä?" Mieluummin jokin avoin tai johdatteleva lähestymistapa, kuin moukkamainen töksäytys. Myös esimiesasemassa saa käyttäytyä korrektisti.
Kyllä se aika asiattomalta kysymykseltä tuntuisi. Itselläni aina punoittavat ja vetistävät silmät silmäoireisen ruusufinnin takia. Eikä vaikuta työkykyyn mitenkään.