Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä se ylipaino kertoo ihmisestä?

Vierailija
28.06.2020 |

Tuolla jälleen joku valopää väläytti, että ylipaino kertoo ihmisestä paljon, niin tässä minä olen, 159cm/120kg, antakaahan palaa, mitä tuo painoni minusta kertoo?

Kommentit (234)

Vierailija
1/234 |
28.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että olet melkein yhtä leveä kuin pitkä, hyvässä tasapainossa?

Vierailija
2/234 |
28.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se voi kertoa:

-sinulla ei ole itsekuria

-et ole tavoitteellinen/määrätietoinen vaan pyrit vain hetken nautintoon

-sinulla on elämäntilanteen takia niin paljon masennusta/stressiä että ruoka on ainoa pieni helpotus

-0,01% tapauksessa kyse voi olla myös sairaudesta/lääkkeestä joka lihottaa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/234 |
28.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Että olet melkein yhtä leveä kuin pitkä, hyvässä tasapainossa?

No en itse asiassa sinnepäinkään, mutta juuri tällaiset "hauskat heitot" aina kertoo miten älykkäitä ihmisiä tällä palstalla suurin osa on.

Vierailija
4/234 |
28.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä syön hyvin ja oikein. Mutta olen juonut itseni ylipainoiseksi.

Vierailija
5/234 |
28.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se voi kertoa:

-sinulla on elämäntilanteen takia niin paljon masennusta/stressiä että ruoka on ainoa pieni helpotus

Monet ylipainoisten haukkujista unohtaa tuon 3. kohdan. Eivät tajua että jollakin voi olla asiat niin huonosti että herkuttelu on ainoa pieni helpotus jatkuvaan stressiin/ahdistukseen/masennukseen. Koska näillä haukkujilla ei ole itse kovaa stressiä, kuvittelevat ettei muillakaan voi olla. Siksi matalin ÄO on monella ylipainoisten haukkujilla.

Vierailija
6/234 |
28.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laiska, impulssien vietävissä, muutenkin huonot ja epäterveet elämäntavat, matala ÄO.. nämä minulle tulee lihavasta mieleen, ennenkuin tutustun paremmin.

Väärin, oikein, väärin, erittäin väärin.

Minulla on ADHD, ja se kyllä aiheuttaa impulsiivisuutta. Mutta kaikki muu on aivan pielessä. Sinunkin kannattaisi korjata asennettasi, aika törkeitä ennakkoluuloja.

Vierailija
7/234 |
28.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syöt enemmän kuin kulutat.

Vierailija
8/234 |
28.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylipaino tarkoittaa että henkilö on altis riippuvuuksille, oli sitten herkuttelu, alkoholi tai huumeet. Tälle voi olla esim psyykkisiä syitä, stressiä jne. Monesta ylipainoisesta todennäköisesti tulisi huumeiden käyttäjiä jos pääsisivät käsiksi aineisiin.

Ylipainohan johtuu riippuvuudesta herkutteluun/ahmimiseen. On sellainen kierre josta ei pääse irti joten voidaan puhua riippuvuudesta. Riippuvuuden taustalla taas voi löytyä monia syitä.

Vierailija
9/234 |
28.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se voi kertoa:

Ai että mua aina korpeaa toi itsekuri-asia. Ihanko oikeasti elämässä AINOA asia, mikä kuvastaa itsekuria, on paino? Kuinka tyhmiä ovat ihmiset, jotka ajattelevat noin?

Entä sairaudet, onko ihmiset, joilla on sairaus ( minun tapauksessani parin vuosikymmenen syömishäiriö) siis itsekurittomia? Ajatteletko, että anorektikoilla sitten puolestaan on itsekuria, ja ylenpalttinen laihuus johtuu siitä?'

Palataan vielä itsekuriin: Olen itsenäisesti opetellut säännöllisellä harjoittelulla silloinkin kun ei ole huvittanut soittamaan pianoa niin, että pystyn ottamaan haltuun erittäin vaikeitakin kappaleita ( Yö Meren rannalla, The heart asks pleasure first mm.), sekä lisäksi kaksi vierasta kieltä, joita en ole opiskellut kouluissa. Oletko sinä tehnyt näin? Etkö? Miksei sinulla siis ole itsekuria? Sama pätee varmasti tavoitteellisuuteen, miten ihmeessä syömiskäyttäytyminen olisi se ainoa tavoitteellisuuden mittari? Varsinkin kun veikkaan, että olen omalla alallani työmaailmassa merkittävästi korkeammassa asemassa kuin sinä omassasi.

Stressiä on, mutta ei masennusta sitten nuoruusvuosien. Ja ei, lääkkeet eivät ole syy lihavuuteeni, mutta sairaus ja pari altistavaa tekijää siinä vielä mukana.

Vierailija
10/234 |
28.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ajattele sen enempää kuten en laihoistakaan ihmisistä. Jos on aivan sairalloisen lihava niin sitten ajattelen että syynä voi olla joku sairaus tms. mutta muuten en ajattele yhtään mitään. Kerran näin eräässä paikassa niin laihan nuoren naisen jonka jalat olivat kuin käsivarteni niin silloin ajattelin että hänellä oli pakko olla syömishäiriö taustalla koska näky oli aika järkyttävä ja toivoin mielessäni vaan että toivottavasti tervehtyy anoreksiasta.

Vierailija
11/234 |
28.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se voi kertoa:

Monet ylipainoisten haukkujista unohtaa tuon 3. kohdan. Eivät tajua että jollakin voi olla asiat niin huonosti että herkuttelu on ainoa pieni helpotus jatkuvaan stressiin/ahdistukseen/masennukseen. Koska näillä haukkujilla ei ole itse kovaa stressiä, kuvittelevat ettei muillakaan voi olla. Siksi matalin ÄO on monella ylipainoisten haukkujilla.

Tämä on erittäin totta. Moni ylipainoisen haukkuja olisi itsekin ylipainoinen jos heillä olisi samanlainen psyykkisesti stressaava elämäntilanne kuin ylipainoisella jota haukkuvat. Näillä haukkujilla on asiat elämässä liian hyvin etteivät tajua miten huonosti toisilla voi asiat olla.

Vierailija
12/234 |
28.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se voi kertoa:

Tässä on vielä sellainen surullinen liitännäinen, että kun puhutaan tunnesyömisestä, niin PUOLET tunnesyöjistä on oikeasti enimmäkseen vain  nälkäisiä. Eli ikuisia laihduttajia, jotka eivät tunnista sitä omaa jatkuvaa nälkäänsä, koska hei: lihavahan aina syö liikaa. Vaikka oikeasti tilanne on se, että suurin osa lihavista yrittää jatkuvasti syödä liian vähän kunnon ruokaa, ja sitten sortuvat tunne/stressi/mikä ikinä-syömiseen, koska se nälkä vaan taustalla on liian kova.

Ja se nälkähän ei välttämättä näyttäydy konkreettisena nälkänä, vaan voi just tuntua vain makeanhimona jne. Itselläni oli vuosikausia näin, kiitos sen iänikuisen " syö vähemmän, liiku enemmän"-paskan.

Vierailija
13/234 |
28.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laiskahko ja epäterveellinen elämäntapa. Sairaus, joko fyysinen tai henkinen.

Vierailija
14/234 |
28.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se voi kertoa:

Toivottavasti et ole tosissasi. Mulla on äidin puolen suvussa tosi paljon ylipainoisia, suorastaan lihavia ihmisiä. Heistä lihavin on tätini, jota kovempaa työihmistä en ole koskaan tavannut. Oman työnsä (on ollut jo kauan eläkkeellä, on yli 70) ohella hänellä oli koti aina tip top, hän ompeli suurimmaksi osaksi vaatteet itselleen ja perheelleen (4 lasta) ja toki myös sisustustekstiilit (erilaiset verhoilutkin häneltä toki onnistuvat), oli mökki, jota hän laittoi ja sitten, kun lapset olivat lähteneet kotoa, rakensi vielä miehensä kanssa talon. Töitä hän teki aina kovasti ja eteni urallaan. Jossain vaiheessa kotona oli vielä isoisäkin hoidettavana.

En pysty hänen, enkä oikeastaan kenenkään muunkaan sukulaiseni kohdalla, näkemään mitään yhteyttä tuohon, mitä kirjoitat.

Vierailija
15/234 |
28.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylipaino, jos unohdetaan bodaajien ja syystä tai toisesta nestettä poikkeuksellisesti kerryttäneiden laskennallinen ylipaino, niin ylipaino kertoo että ihmisellä on kehossa rasvakudosta enemmän kuin fyysisen terveyden kannalta olisi toivottavaa.

Ei yhtään. Mitään. Muuta.

Vierailija
16/234 |
28.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syöt enemmän kuin kulutat.

Taas varsin typerä ja yksinkertainen päätelmä.

Mistä sinä tiedät, onko painoni nousemassa, laskemassa, vai onko se pysynyt paikoillaan jo hyvän aikaa?

Ainoastaan ensimmäisessä tapauksessa söisin enemmän kuin kuluttaisin.

Vierailija
17/234 |
28.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä että on ylipainoinen.

Vierailija
18/234 |
28.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laiskahko ja epäterveellinen elämäntapa. Sairaus, joko fyysinen tai henkinen.

Ensimmäinen täysin väärin, olen superaktiivinen ihminen, elämäntapa on varmasti keskivertoa liikunnallisempi. Syöminen on aina ollut se ongelman ydin, josta paino on seurannut, eli sairaus on oikea vastaus, syömishäiriö lapsuudesta asti. 

Vierailija
19/234 |
28.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylipaino, jos unohdetaan bodaajien ja syystä tai toisesta nestettä poikkeuksellisesti kerryttäneiden laskennallinen ylipaino, niin ylipaino kertoo että ihmisellä on kehossa rasvakudosta enemmän kuin fyysisen terveyden kannalta olisi toivottavaa.

Ei yhtään. Mitään. Muuta.

Lisäyksenä tähän vielä että ylipaino on myös psyykkisen terveyden kannalta epätoivottavaa.

Vierailija
20/234 |
28.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pääset pyörimällä eteenpäin. Voisit mainostaa plussapisteitä.

No osaan ja pystyn kyllä tekemään kuperkeikkoja ja ukemeita eteen ja taakse, sekä täydellisen kärrynpyörän. Osaatko sinä?