Auttaako tulehduskipulääke finneihin?
Nenänpäässä ollut viikon näppy, punainen ja ällöttävä. Ei lähde millään keinolla, ei nouse riittävää päätä, että voisi puristaa. Tulehtunut varmaan. Voisiko tulehduskipulääke auttaa vähän viemään punotusta. Oon tosi epätoivoinen.
Kommentit (25)
Sitruunamehussa on c-vitamiinia ja on hapan. Se voi auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Sitruunamehussa on c-vitamiinia ja on hapan. Se voi auttaa.
Tämän kanssa ei sitten aurinkoon, sitruuna ja auringonvalo eivät ole hyvä yhdistelmä.
Osta teepuuöljyä. Sitä voi varovasti laittaa finnien päälle. Suosi luonnon konsteja!
Teepuuöljyä ja sinkkivoidetta olen testannut, mutta juuri tähän finniin niistä ei ole ollut apua. - AP
Pikku nokare kortisonivoidetta voisi auttaa. Mutta se on todellinen SOS-keino, voi pitemmän päälle tehdä iholle enemmän haittaa (ohentaa sen kohdan) kuin olla avuksi. Ja on täysin väärä käyttötarkoitus. Mutta auttaa.
Antihistamiinit auttaa ja tulehduskipulääkkeet, älä laita mitään siihen iholle joka vaan ärsyttää
Mulla toimii näppyihin ACOn Spotless Overnight. Laitetaan yöksi näpyn päälle ja se kuivattaa finnin pois yössä tai kahdessa. Apteekista saa, reilut 8 euroa / pikkutuubi. On riittoisa, kun ei tarvitse paljoa laittaa.
Apteekista saa Basiron AC -geeliä ilman reseptiä.
Höyrytä kasvot ja avaa huokosia. Kuivaa ja sitten savinaamio. Ja katso illalla/aamulla.
Antihistamiinia finnille? Entä se bacibact-voide?
Pidä lämmintä iholla hetkittäin, esim vesipulloa. Älä yritä puristaa finniä, jos siinä ei ole selkeää "valkopäätä".
Nuorena testasin Basironia, mutta kuivatti ihon tosi pahaksi.
En ole myöskään yrittänyt puristaa tätä. Valkoista näkyy keskellä, mutta selkeää päätä ei ole. :-/
Tökkää neulalla keskelle ja sitten reipas rutistus ja lopuksi puhdistus
Vierailija kirjoitti:
Antihistamiinit auttaa ja tulehduskipulääkkeet, älä laita mitään siihen iholle joka vaan ärsyttää
Eivät takuulla auta. Meidän isäntä 50+ käyttää molempia säännöllisesti lääkärin määräyksestä. Naama ja selkä kukkivat ihan samalla tavoin kuin ennen noita lääkkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Osta teepuuöljyä. Sitä voi varovasti laittaa finnien päälle. Suosi luonnon konsteja!
Teepuuöljy ei mun finneihin toimi, parantaa pinnan liian nopeasti ja itse finni jää ihon alle koteloitumaan. Laventeli on parempi. Ja mäkin suosittelen Bacibactia, se on antibioottinen ja pehmittää ihoa, näin voit saada sen finnin uloskin.
Oisko tämäkin koteloitunut.... Käytin pitkään teepuuöljyä. Yleensä se on toiminut.
Jos alue on laajemmalti tulehtunut, voi tulehduskipulääke (esim. ibuprofeiini) auttaa. Mutta jos tämä on yksi kipeimmistä muiden kipeiden finnien rinnalla, niin avuksi kannattaa ottaa tetrasyklinen antibiootti. Tämä vaatii käyntiä lääkärillä. Jos edelleenkin kuitenkin puhutaan vain yhden kipeän finnin hoidosta, niin bentsoyyliperoksidivoide (esim. Basiron) on yleensä hyvä apukeino. Se toki vaikuttaa vain ihon pinnalla, joten oikein syvällä olevaa tulehdusta se ei paranna. Itse en lähtisi finniä syvältä ihon sisältä purkamaan. Jos tällaiselle on tarvetta, se kannattaa antaa lääkärin tehtäväksi.
Ei. Pyydä resepti Fucidin voiteeseen, sillä hoidetaan tulehtunutta ihoa.