Olenko ainoa joka on mieluummin suuryrituksen asiakas kuin pienen?
Tyyliin mieluummin Nordea kuin Pop tai Säästöpankki. Suuri yritys = laajemmat asiakaspalveluajat ja tehokkaammat ja kehittyneemmät nettisysteemit. Pienten yritysten ongelma on , että moni asia pitää edelleen tehdä paikan päällä konttorissa. Vakuutukset Ifistä ja kaikki hoituu itse netissä selkeällä yhtiön sivustolla.
Alueellinen palvelu mainoslauseena saa ainakin minut pikemminkin kavahtamaan kyseistä firmaa.
Muita?
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Paljon mieluummin käytän pienten yritysten palveluita, heillä toiminta on yleensä paljon joustavampaa ja nopeampaa ja tietysti yksilöllisempää. Itse vaihdoin Nordeasta paikalliseen Säästöpankkiin ja palvelu on siellä ehkä sen sata kertaa parempaa, kaikki hoituu nopeasti ja kätevästi, arkisin voin milloin vain kävellä sisään pankkiini ja saada henkilökohtaista palvelua. Nordeassahan mitään ei voi päättää paikallisesti vaan kaikki käsitellään jossain isommassa yksikössä, asun siis pienehköllä paikkakunnalla.
Kaupassa käyn kyllä mieluiten lidlissä, koska on niin paljon pienempi kuin jättiprisma, kun menen kauppaan, haluan käydä nopeasti, enkä ole menossa sinne lenkkeilemään. Lidlistä ostan kuitenkin kaiken minkä voi kotimaisena ja muuten ostan lähinnä rekon kautta luomutuotteita ja jotain suoraan tuottajalta, esim. luomumansikat.
Ja minusta on ihanaa just se, että voin jutella sen "emännän" tai "isännän" kanssa ja on hyvä mieli, kun tiedän tukevani suomalaisia yrittäjiä ja näin pyörittäväni taloutta. Lisää veromarkkoja Suomeen = lisää hyvinvointia Suomeen. Suosin paikallisia käsityöläisiä, käyn myyjäisissä, messuilla, ostan suomalaista taidetta, käyn toreilla, kahviloissa, suomalaisissa ravintoloissa, kampaajalla, hierojalla, hemmotteluhoidoissa, luontaishoitajilla, konserteissa, teattereissa, tapahtumissa...
Vedän kotiinpäin kaikessa missä voin ja niin pitäisi tehdä jokaisen suomalaisen. Vielä kun olisi se pieni, kohtuullisen hyvin varustettu lähikauppa, niin heittäisin lidlille hyvästit.
Kerrotko esimerkin mitä paikallinen pankki itse päättää? Kiinnostaa oikeasti.
Introverttina tykkään asioida suuryritysten kanssa, koska silloin kaikenlaiset sosiaaliset kiemurat jäävät pois ja keskitytään pelkästään asioiden hoitamiseen.
Nordean kohdalla kyllä "laajemmat asiakaspalveluajat" ovat kyllä pelkkä vitsi. Asiakaspalvelu on käytännössä se robotti tai sitten jonotat tuntitolkulla aspalle, joka ei tiedä mitään. Kun marssin oman pankkini tiskille tai laitan sähköpostin omalle tutulle virkailijalle, asia hoituu varmasti. Ehkä viiveellä, mutta se kuitenkin hoituu eikä pompotella tyypiltä toiselle.
Monessa muussa asiassa kyllä on totta, että isompi on kehittyneempi, valmiimpi ja tehokkaampi, mutta näissä on juuri se ongelma, että kukaan ei varsinaisesti ole vastuussa mistään ja on todella vaikeaa löytää henkilöä tai edes yhteystietoja, joissa asian saa hoidettua. Kaikkeen tarjotaan vastaukseksi jotain nettisivun linkkiä, joka on luettu jo tuhanteen kertaan, mutta joka ei vastaa kysymykseen.
Ihan sivusta, mutta kyllä paikallisen pankin pankinjohtaja pystyy myöntämään paikallisille yrittäjille lainaa tiettyyn rajaan saakka.
Paikallinen pankki tuo kaupungille myös kodikkuutta, turvallisuudentunnetta ja tunteen, että tässä ajetaan yhdessä asioita, oman paikkakunnan puolesta.
Vierailija kirjoitti:
Introverttina tykkään asioida suuryritysten kanssa, koska silloin kaikenlaiset sosiaaliset kiemurat jäävät pois ja keskitytään pelkästään asioiden hoitamiseen.
Tämä! Ei ole naapurin Pirkko hoitamassa pankkiasioitani. aspa Hgistä joka keskittyy vain itse asiaan eikä mieti miksi se nyt taas lähtee ulkomaille 😄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erityisesti hotelleissa. Tykkään suuresta kasvottomasta järjestelmästä jossa on kaikki ja kaikki toimii.
En todellakaan kaipaa "emäntää" yai "isäntää" jolle minun pitäisi selitellä ja mielistellä.
Maksat myös todennäköisesti paljon enemmän, jos valitset suuren verrattuna esim. Airbnb:hen. Et myöskään saa henkilökohtaista palvelua, hotellit eivät välttämättä edes vastaa kysymyksiin. Lisäksi hyödytät muutamia yrityksen johtajia ja myös halpatyövoimaa siivoojina ja keittäjinä. Suosit kapitalismia.
Airbnb on vähän huono vertailukohta hotelliin - ja tiedät varmaan, mitä se on aiheuttanut suosituissa turistikaupungeissa paikallisten elämälle ja vuokratasolle. En pitäisi sitä hyvänä esimerkkinä eettisesti kestävästä liiketoiminnasta enkä missään tapauksessa pienyrityksenä.
Huonoa palvelua, halpatyövoimaa jne löytyy yhtä lailla suurista ja pienistä hotelleista, kuten myös hyvää palvelua ja henkilöstöpolitiikkaa. Ei se koosta ole kiinni - isoilla on ehkä enemmän osaamista työsuhdeasioissa.
Tykkään muuten pienistä, paikallisista yrityksistä.
Mutta työnantajaksi haluan vakavaraisen kansainvälisen yrityksen. Eikä saa olla uusi yritys. Tämän olen oppinut kantapään kautta.
Vierailija kirjoitti:
Nordean kohdalla kyllä "laajemmat asiakaspalveluajat" ovat kyllä pelkkä vitsi. Asiakaspalvelu on käytännössä se robotti tai sitten jonotat tuntitolkulla aspalle, joka ei tiedä mitään. Kun marssin oman pankkini tiskille tai laitan sähköpostin omalle tutulle virkailijalle, asia hoituu varmasti. Ehkä viiveellä, mutta se kuitenkin hoituu eikä pompotella tyypiltä toiselle.
Monessa muussa asiassa kyllä on totta, että isompi on kehittyneempi, valmiimpi ja tehokkaampi, mutta näissä on juuri se ongelma, että kukaan ei varsinaisesti ole vastuussa mistään ja on todella vaikeaa löytää henkilöä tai edes yhteystietoja, joissa asian saa hoidettua. Kaikkeen tarjotaan vastaukseksi jotain nettisivun linkkiä, joka on luettu jo tuhanteen kertaan, mutta joka ei vastaa kysymykseen.
Mä rakastan sitä että mulla on lähimpään toimipisteeseen suora numero jollekin tuntemalleni henkilölle - eikä vaan yhtä valtakunnallista palvelunumeroa. Silloin jopa varaan mieluummin ajan netistä kuin puhun asiakaspalvelijan kanssa, joka on pahemmin pihalla yrityksestä kuin minä, asiakas.
Juuri siitä nautin! Valitsen itse seurani, ja maksan siitä että järjestelmä hoitaa hommansa. Käyttäydyn asiaallisesti ja kohteliaasti halpatyövaimaa kohtaan sillä edellytyksellä että tekevät sen mistä maksan.