Miten ihmeessä saa ikinä töitä, jos kaikissa työpaikkailmoituksissa toivotaan kokemusta???
Eihän sitä kokemusta koskaan saa, jos ei oteta töihin.
Kommentit (18)
Sinun pitää perustella, miksi sinut kannattaa silti valita. Oletko kerryttänyt hyödyllistä kokemusta harrastuksista tai vapaaehtoistöissä? Entä miten luonteesi auttaa sinua esimerkiksi oppimaan nopeasti?
Olet väkisin takamatkalla kokeneisiin nähden, mutta voit kerryttää hyödyllistä osaamista myös vapaalla. Yritä asettua työnantajan asemaan: millaisen työntekijän hän tarvitsee ja miten voit hänet vakuuttaa?
Avoimia työpaikkoja ei kannata hakea ollenkaan, mieluummin kysyy suoraan soittamalla.
Yritän nyt tsempata sinua. Kokemusta voi tuoda esille muunkin kuin työkokemuksen kautta. Esim opiskelujen, vapaaehtoistyön, järjestöissä toiminnan tai muun kautta voi tuoda hakemuksissa esille merkittäviä harjoitustöitä/ryhmätyöskentelytilanteista ja miten olet niissä tekemisen kautta suoriutunut. Puhutaan kompetenssista. Olen opiskelijana ja myöhemmin vastavalmistuneena saanut ihan hyvin töitä, vaikka työkokemusta ei ole juurikaan ollut. Joka ikinen kerta on palkattaessa sanottu, että olen sinänsä kokematon rooliin, mutta olen saanut kompensoitua sen kokemusvajeen ja sitten lopulta pärjännyt itse työssä valtavan hyvin. Rekrytoijat ja esimiehet saattaa myös itse olla aivan kujalla siitä, minkälaista osaajaa he tarvitsevat. Siksi työpaikkailmoituksissa on usein vaatimustaso vedetty aika korkealle, vaikka vähemmälläkin pärjäisi siinä käytännön työssä.
No mutta kun ei saa soittaa kun tämä tulkitaan häiriköinniksi, seksuaaliseksi ahdisteluksi ja on kuulema avioliiton rikkoja tai vähintäänkin epäilyttävä vakooja.
Vierailija kirjoitti:
Sinun pitää perustella, miksi sinut kannattaa silti valita. Oletko kerryttänyt hyödyllistä kokemusta harrastuksista tai vapaaehtoistöissä? Entä miten luonteesi auttaa sinua esimerkiksi oppimaan nopeasti?
Olet väkisin takamatkalla kokeneisiin nähden, mutta voit kerryttää hyödyllistä osaamista myös vapaalla. Yritä asettua työnantajan asemaan: millaisen työntekijän hän tarvitsee ja miten voit hänet vakuuttaa?
Entä jos toivotaan kokemusta tietystä ohjelmistosta, jota ei ole? Ja entä, jos tietää, ettei ole nopea oppimaan?
Minulla on taas liikaa kokemusta 😅
T:+62v
Mutta kun opiskeluihin kuuluvaa harjoittelua ei lasketa työkokemukseksi. Ja jos pääseekin työhaastatteluun niin työhaastattelija toteaa, että a) sinä et halua tänne töihin, sinä haluat vain pitää lomaa, b) sulla on vääränlainen takki tai c) sun pitää vain työllistyä saman esimiehen alaisuuteen kuin ennenkin d) me ei sinkkuja/lapsettomia/homoja/naisia/helsinkiläisiä/ylioppilaita palkata.
Entä jos tietää, että on nopea oppimaan ja työnantaja sanoo hakevansa nopeasti oppivaa, mutta palkkaakin sen kaikista hitaimmin oppivan?
Sano että on siitä edestä seksikokemusta vaikka ei ammatillista.
Hae vaan, me kokeneet pyydämme niin kovaa liksaa etteivät yritykset palkkaa meitä
Entä jos palkataan vain peruskoululaisia tai lukiolaisia, mutta muita ei palkata? Entä jos palkataan vain korkeakouluopiskelijoita? Entå jos palkataan vain sukulaisia?
Lukuiset kunnat ja kaupungit (hyväksi esimerkiksi nyt Kirkkonummi) tarjoavat nuorille kesätöiden puitteissa sitä (palkallista) harjoittelua. Näin sitä kaivattua työkokemusta saa ja lisäksi omaa rahaa.
Tämä on oikea suunta mielestäni.
Kerran hain erääseen yritykseen. Eivät palkanneet. Seuraavana vuonna hain samaan yritykseen samoihin tehtäviin, mutta jätin mainitsematta, että olen ylioppilas ja he palkkasivat minut.
(Muistan kun aikoinaan tuoreena ylioppilaana oli vaikea saada töitä kun lähes joka paikassa tuli palautetta, että ei me yliopppilaita palkata).
Vierailija kirjoitti:
Lukuiset kunnat ja kaupungit (hyväksi esimerkiksi nyt Kirkkonummi) tarjoavat nuorille kesätöiden puitteissa sitä (palkallista) harjoittelua. Näin sitä kaivattua työkokemusta saa ja lisäksi omaa rahaa.
Tämä on oikea suunta mielestäni.
Niin. Nuorille. Mutta kun on paljon aikuisia, jotka ovat työttömiä ja heille sanotaan, että olet vain laiska kun olet työtön. Ja kaikki työpaikat näyttävät olevan joko nuorille koululaisille tai sitten johtajille. Ei mitään siltä väliltä. Ja työttömiä aikuisia sitten haukutaan laiskoiksi.
Suhteilla mennään ensimmäisiin työpaikkoihin yleensä vanhempien tai muiden sukulaisten työnantajille kesätöihin tai johonkin projektiin tekemään mitään erityistä ammattitsitoa vaativiin duuneihin.
Sitten opiskelemaan jotain alaa ja sen alan harjottelupaikkoihin sitten kesäduuniin ja kun hoitaa harjottelut /kesäduunit hyvin, on tunnollinen ahkera ja käyttäytyy hyvin niin usein niistä poikii jotain duunia jatkoonkin.
Hyödynnä myös naapurit ja ystävien vanhemmat.
Solmi heti erilaisista ihmisistä verkosto, pidä verkostoa yllä, sitä tarvitset tulevaisuudessa.
Opetelkaa hyödyntämään kaikki eteenne tulevat tilaisuudet, periaatteessa missä tahansa asiassa.
Voin kertoa, että minä n 55v olen pärjännyt lähtökohtiini nähden erittäin hyvin ihan nokkelaälyisyyteni ja hoksaavuuteni turvin. Käytän tilaisuuksia hyväkseni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet väkisin takamatkalla kokeneisiin nähden, mutta voit kerryttää hyödyllistä osaamista myös vapaalla. Yritä asettua työnantajan asemaan: millaisen työntekijän hän tarvitsee ja miten voit hänet vakuuttaa?Entä jos toivotaan kokemusta tietystä ohjelmistosta, jota ei ole? Ja entä, jos tietää, ettei ole nopea oppimaan?
Kannattaa miettiä realistisesti, pärjäisikö silloin siinä työssä. Kannattaa myös tsekata, onko esimerkiksi työväen- tai kansalaisopistossa ohjelmistoon liittyvää kurssia. Jos se siis on haaveiden urallasi oleellinen ohjelmisto.
Itse tiesin että työllistymismahdollisuudet paranevat, jos opiskelen Adoben tietyt ohjelmistot. Otin puolen vuoden tavoitteen treenata indesignia, photaria ja illustratoria (itselläni helpotti että kuuluin ammattiliittoon ja sain ilmaiseksi osallistua verkkokursseille näihin liittyen). Nykyään olen työssä jossa käytän näitä päivittäin, eli kyllä kannatti panostaa.
Minulla on liikaa kokemusta, liian korkea koulutus ja väärä ihonväri, joten minua ei palkata Helsingissä töihin.
Epsteinin kautta sai ennen työkokemusta. Nyt pitää käyttää muita kanavia.