Väkivaltaisessa suhteessa väkivallalle tosiaan sokaistuu
Vasta jälkikäteen ymmärtää, että sitä väkivaltaa oli paljon ja joka muodossa..
Kommentit (90)
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa lähteä samantien ja tehdä rikosilmoitus ja hakea apua. Kokemuksesta tiedän että vaikka mies hakkaa puolisoaan, oikeusjärjestelmämme katsoo ettei hän ole yleisesti väkivaltainen eli hänelle annetaan hyvinkin laaja tapaamisoikeus lapseensa. Tämän välttämiseksi kannattaa alkaa oikeasti toimia välittömästi ja mennä lääkäriin ja hankkia kunnollisia todisteita ja todistajia asiasta.
Oli valtava järkytys kun alkuraskaudessa väkivaltaisuuden takia jättämäni mies katsottiin oikeudessa täysin kelvolliseksi vanhemmaksi. Tuo on vaarallista harhaanjohtamista sanoa väkivaltaa kokevalle raskaana olevalle että hän voi sitten erottuaan itse jotenkin vaikuttaa siihen paljonko isä lasta tapaa.
Entä jos väkivalta on ollut vuosia jatkunutta henkistä? Miten todistat? Vaikka uhri olisi kiusattu mt-potilaaksi asti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa lähteä samantien ja tehdä rikosilmoitus ja hakea apua. Kokemuksesta tiedän että vaikka mies hakkaa puolisoaan, oikeusjärjestelmämme katsoo ettei hän ole yleisesti väkivaltainen eli hänelle annetaan hyvinkin laaja tapaamisoikeus lapseensa. Tämän välttämiseksi kannattaa alkaa oikeasti toimia välittömästi ja mennä lääkäriin ja hankkia kunnollisia todisteita ja todistajia asiasta.
Oli valtava järkytys kun alkuraskaudessa väkivaltaisuuden takia jättämäni mies katsottiin oikeudessa täysin kelvolliseksi vanhemmaksi. Tuo on vaarallista harhaanjohtamista sanoa väkivaltaa kokevalle raskaana olevalle että hän voi sitten erottuaan itse jotenkin vaikuttaa siihen paljonko isä lasta tapaa.
Entä jos väkivalta on ollut vuosia jatkunutta henkistä? Miten todistat? Vaikka uhri olisi kiusattu mt-potilaaksi asti
Ilman todisteita kai mahdotonta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi jäätte väkivaltaiseen suhteeseen? Jos aidosti rakastaa toista niin silloin ei käydä käsiksi eikä lyödä..
Ei siinä tilanteessa pysty ajattelemaan täyspäisesti
Juuri on kommenttina upealla selitetty väkivaltaisen ihmissuhteet toimintamekanismeja, mutta silti joku kysyy ' miksi jäätte..'!?! Eiköhän niitä syitä löydy taloudellisesta riippuvuudesta kuoleman pelkoon asti, että melko typerää kysyä. Kokeilkoot ihmettelivät itse ja kysykööt sitten vielä, jos ei ymmärrys ole vieläkään laajentunut.
Mä en osaisi vieläkään sanoa mitään tiettyä syytä, miksi jäin tai annoin miehen palata kerta toisensa jälkeen.
Ei siinä ollut kyse mistään rahasta eikä lapsista ainakaan.
Sairaassa suhteessa alistettu ihminen ei vaan ole enää oma itsensä. Normaalin käsite on muuttunut uudeksi normaaliksi.
Voisi verrata vaikka siihen, että kysyy humalaiselta miksi toimi typerästi. Humalassa ihminen on tietty kemiallisen aineen vaikutuksen alla, mutta sairaassa suhteessa myös se uhri on "jonkun" vaikutuksen alla. Se järki ei toimi enää niinkuin ulkopuolisella toimii.
Vois varmaan sanoa että uhri on jollain tavalla sairastunut ja traumatisoitunut ja jopa sairaudentunnoton.
Kun siitä pääsee eroon, alkaa toipuminen, sumuverho häviää ja alkaa käsittää tapahtuneet.
Niin kuin humalainen selviää seuraavana aamuna.
Se häpeä ja ittensä syyttely "miten oon ollut niin tyhmä" on aivan järkyttävää vaikka helpotus eroonpääsemisestä on suuri.
Mua suositeltiin traumaterapiaan, mutta en mennyt koska en halua edes ammattilaiselle mennä puhumaan siitä, miten alennuin uhriksi sellaiselle. Häpeä on kyllä vähän helpottanut ja tunnen itseni jo aika vahvaksi, mutta asiasta puhuminen on edelleen vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko juoman heittäminen toisen päälle väkivaltaa ja miten suhtautuisitte sellaiseen?
On väkivaltaa. Nuorena katsoin läpi sormien, nyt jättäisin.
Kiitos vastauksesta. Mietin vaan, että voisikohan olla ok jos on itse ensin puhumalla ärsyttänyt. Tiedän kyllä tavallaan ettei, koska en itse tekisi niin kenellekään.
Onko teidän mielestä kumppanin väkivaltaisuus tai riehuminen hyväksyttävämpää, jos toinen ärsyttää juurikin puhuen vaikkei itse käytäkään väkivaltaa tai sillä pelottelua? Olen raskaana ja lapsen isästä tullut väkivaltaisempi humalassa ja mietin, olisiko parempi vaan olla olematta missään tekemisissä.
Kaikkein viisainta olisi tehdä abortti, koska vaikka tästä miehestä tulisikin sinulle ex, niin aivan taatusti käyttää yhteistä lastanne sinua vastaan kiusanteon välineenä. Ja haluatko oikeasti lapselle sellaisen elämän, että "isäsi on väkivaltainen sekopää"?
Yleinen kysymys väkivaltaa kokeneille naisille: miksi te teette lapsia näiden väkivaltaisten hu*lujen kanssa??? Suunnilleen kuin pistäisi itsensä käsiraudoilla kiinni hakkaajaansa ja antaisi vielä pesäpallomailan käteen että käytäpä tuota.
Vierailija kirjoitti:
Jos oikeasti kokee vammautuvansa kovista äänistä tai juomien kaatamisesta, ehkä ongelma ei ole huutajan tai heittelijän. Just sayin'. Kyllähän sitä ihminen elää melko säästöliekillä jos tunteet ei ikinä kuumene fyysisiksi.
Tuntee kuumenee fyysisiksi korkeintaan leikki-ikäisillä. Aikuinen ihminen lähtee vaikka ulos kävelemään jos alkaa liikaa keittää. Älä kuvittele olevasi joku hiton kuumaverinen wannabe-italialainen, aikuiset eivät huuda eivätkä heittele tavaroita, eikä sellaista tarvitse sietää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko juoman heittäminen toisen päälle väkivaltaa ja miten suhtautuisitte sellaiseen?
On väkivaltaa. Nuorena katsoin läpi sormien, nyt jättäisin.
Kiitos vastauksesta. Mietin vaan, että voisikohan olla ok jos on itse ensin puhumalla ärsyttänyt. Tiedän kyllä tavallaan ettei, koska en itse tekisi niin kenellekään.
Onko teidän mielestä kumppanin väkivaltaisuus tai riehuminen hyväksyttävämpää, jos toinen ärsyttää juurikin puhuen vaikkei itse käytäkään väkivaltaa tai sillä pelottelua? Olen raskaana ja lapsen isästä tullut väkivaltaisempi humalassa ja mietin, olisiko parempi vaan olla olematta missään tekemisissä.
Kaikkein viisainta olisi tehdä abortti, koska vaikka tästä miehestä tulisikin sinulle ex, niin aivan taatusti käyttää yhteistä lastanne sinua vastaan kiusanteon välineenä. Ja haluatko oikeasti lapselle sellaisen elämän, että "isäsi on väkivaltainen sekopää"?
Yleinen kysymys väkivaltaa kokeneille naisille: miksi te teette lapsia näiden väkivaltaisten hu*lujen kanssa??? Suunnilleen kuin pistäisi itsensä käsiraudoilla kiinni hakkaajaansa ja antaisi vielä pesäpallomailan käteen että käytäpä tuota.
Noin mäkin olisin voinut ajatella vielä silloinkin, kun olin entisen puolisoni kanssa yhdessä. Väkivalta oli siis jotakin, jota muille tapahtuu, ei minulle. Meillä oli sielunkumppanuutta ja intohimoa, elämää suurempaa rakkautta. Säälin ystäviäni, jotka olivat "tylsissä" suhteissa. Meillä ei ollut koskaan tylsää, sillä tavallinenkin arki oli nuorallakävelyä, jossa hyvät päivät olivat uskomattoman ihania. Niiden vastapainoksi jännitin, etten taas sano jotakin väärää tai loukkaa puolisoani, koska huomasin tahtomattanikin koko ajan toimivan väärin. Tuotin pettymyksiä, jotka hän armeliaasti antoi anteeksi.
Väkivaltaa on niin monenlaista, ja väkivaltaiset puolisot taitavia vähättelemään omia tekojaan, että uhri ei alkuun edes tunnista olevansa väkivaltaisessa suhteessa. Sitten, kun väkivalta eskaloituu (meillä toisen lapsemme syntymän jälkeen, umpiväsyneinä ja univelkaisina), on jo niin syvällä siinä, että lähteminen tuntuu mahdottomalta. Itse olin vielä opiskelija, vailla työtä, alle vuoden ikäisen vauvan ja 3-vuotiaan lapsen kanssa. Lisäksi kesti useampi vuosi tajuta, että kyseessä on käyttäytymismalli, ei mikään yksittäinen hairahdus stressaantuneena. Kun nuorempi lapseni oli 3-vuotias, sain tarpeekseni ja erosin. Mutta se vaati monta kipeää nöyryytystä, omasta kodistani, perheenjäsenistäni ja ystävistäni luopumisen. Vieläkin kaipaan sitä tunnetta, joka meillä oli yhdessä perheenä. Kaikki oli täydellistä ja tuntui, että aurinko paistoi juuri meille. Sitä on vaikea selittää, mutta uskon että tämä on tyypillistä väkivaltaisissa suhteissa. Koska elämä on alituista tasapainoilua, hyvät hetket tuntuvat taivaalta. Täydellinen paratiisi. Kunnes huonoja hetkiä alkaa tulla yhä enemmän ja enemmän, ja lopulta hyvätkin hetket muuttuvat harmaiksi väsymyksestä ja menneistä nöyryytyksistä. Arki on jatkuvaa vahtimista, vastuunottoa, toisen kyttäämistä ja strategioiden suunnittelua. Pitkään jatkuessaan se uuvuttaa täysin, ja siihen on helppo kadottaa itsensä. Minusta tuli elämäniloton, uupunut stressaaja, joka kärsi univaikeuksista, päänsäryistä ja vatsaoireista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juoman heittäminen ei mielestäni ole väkivaltaa, mutta kiusantekoa voi olla. Jos esim. lapsi heittäisi juomat toisen päälle, vaatisin että siivoaa jäljet ja pyytää anteeksi.
On väkivaltaa aikuisessa ihmissuhteessa!
No eikä ole. Ärsyttävää, miten tuotakin sanaa käytetään nykyään niin löysin rantein. Se joka on joskus saanut kunnolla turpiinsa, tietää mitä väkivalta on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juoman heittäminen ei mielestäni ole väkivaltaa, mutta kiusantekoa voi olla. Jos esim. lapsi heittäisi juomat toisen päälle, vaatisin että siivoaa jäljet ja pyytää anteeksi.
No eikä ole. Ärsyttävää, miten tuotakin sanaa käytetään nykyään niin löysin rantein. Se joka on joskus saanut kunnolla turpiinsa, tietää mitä väkivalta on.
Typerys. Aina löytyy joku joka on saanut sitä toista pahemmin tai useammin tai julmemmin. Ei tämä ole mikään kilpailu, jossa eniten kärsinyt saa kruunun orjantappuroista.
Väkivalta on määritelmän mukaan voiman käyttöä tai sen uhkaa toisen kontrolloimiseksi. Henkinen väkivalta verbaalisella tasolla ja muiden kuin fyysisen satuttamisen muotoisissa ilmentymissä. Väkivaltaa on kaikki sellainen satuttaminen tai sillä uhkaaminen, jolla toisessa aiheutetaan pelkoa ja pakotetaan tämä toimimaan vasten tahtoaan. Esineiden heittely luetaan fyysiseksi väkivallaksi. Riippumatta siitä, millaisia fyysisiä vammoja esim. syntyy. Kyse on ehdollistamisen, uhkaamisen ja rangaistuksen kolmiyhteydestä.
Drinksun heittäminen naamalle on myös signaali siitä, että seuraavalla kerralla voi tulla muutakin, jos... Eli siis jos kupissa sattuu olemaankin kiehuva teevesi tai pelkän sisuksen sijaan lentää koko astia. Tyypillisesti väkivalta on pahenevaa, koska shokkiefekti ja pelko on pidettävä yllä. Sama kynsillä nipistäminen ei vähän ajan jälkeen tunnu enää missään, sen pelotevaikute lientyy, jolloin kohta sitten käytetään hohtimia.
Kenenkään etu ei ole vähätellä väkivallan kaikkia ilmenemismuotoja millään tapaa. Todennäköisesti sellaisen henkilön omat jauhot ei ole puhtaat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sain henkisesti turpiini niin monta kertaa, että todella tiedän että henkinen väkivalta tappaa pahiten... sen jälkeen on vain tyhjä runko :'(