Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millä konstilla huono kolesteroli alas?

Vierailija
27.06.2020 |

Olen taistellut kolesteriongelmien kanssa 17 vuotta mutta lääkkeitä en ole vielä ottanut. Kokonaiskolesteroli vaihtelee sen mukaan miten saan hyvää kolesteroliarvoa muutettua.

Jos hyvä kolesteroli on alle 2, kokonaiskolesterolikin on kuuden paikkeilla. Normaalisti hyvä on vähintään n. 2.5, huono yli 4 ja kokonais yli 7.

Hyvään kolesteroliin olen vaikuttanut ruokavaliolla ja liikunnalla, mutta miten voisin vaikuttaa huonoon kolesteroliin?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
27.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokavalio.

Vierailija
2/14 |
27.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikunta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
27.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pudota painoa.

Vierailija
4/14 |
27.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista syödä hyviä rasvoja, niitä pehmeitä. Monet tekevät sen virheen, että karsivat näkyvät rasvat ruokavaliosta, kuten levitteen leivältä ja korvaavat sen juustolla.

Vierailija
5/14 |
27.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syömällä vähemmän sokeria.

Vierailija
6/14 |
27.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muista syödä hyviä rasvoja, niitä pehmeitä. Monet tekevät sen virheen, että karsivat näkyvät rasvat ruokavaliosta, kuten levitteen leivältä ja korvaavat sen juustolla.

Jos tarkoitat levitteellä margariinia, niin onhan juusto parempi vaihtoehto, kunhan se on täysrasvaista.

Vierailija
7/14 |
27.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokavaliolla ja liikunnalla on ollut vaikutusta vain hyvään kolesteroliin. Ja paljon, ja hyvä niin.

Syön terveellisesti, painoindeksi on 21 enkä ole koskaan ollut ylipainoinen.

Ongelma onkin huono kolesteroli, siihen ei tunnu purevan mikään.

Jos voisitte antaa linkkiä sivuille missä käsitellään nimenomaan huonon kolesteroli hoitamista, olisin kiitollinen.

Vierailija
8/14 |
27.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tarkoitat levitteellä margariinia, niin onhan juusto parempi vaihtoehto, kunhan se on täysrasvaista.

Juustossa on tyydyttynyttä rasvaa, joka vaikuttaa kolesterolia kohottavasti.

https://www.pronutritionist.net/2015/06/kypsytetty-juusto-ja-voi-vaikut…

Vierailija
9/14 |
27.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juustossa on tyydyttynyttä rasvaa, joka vaikuttaa kolesterolia kohottavasti.

https://www.pronutritionist.net/2015/06/kypsytetty-juusto-ja-voi-vaikut…

Aivan, se kohottaa sitä hdl:ää.

Vierailija
10/14 |
27.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mitä?

Nimenomaan ruokavaliolla ja liikkumalla niin että tulee kunnolla hiki, putosi pelkästään huono kolesteroli minulla.

Vierailija
11/14 |
27.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläinkunta pois ruokavaliosta kokonaan. Tämä on se tehokkain keino, ja vaikuttaa suotuisasti muuhunkin kuin kolesteroliin.

Vierailija
12/14 |
27.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläinkunta pois ruokavaliosta kokonaan. Tämä on se tehokkain keino, ja vaikuttaa suotuisasti muuhunkin kuin kolesteroliin.

Tämä. Kokeilin kuukauden täysin vegaanista ruokavaliota ja tarkkailin myös etten syö kookosrasvaa ym. kovia kasvirasvoja. Vaikutti suotuisasti nimenomaan huonoon kolesteroliin.

Vierailija
13/14 |
27.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin muutama vuosi sitten kesällä 6 viikkoa nk raakaravinnolla. Kesällä onnistui helposti, kun ei lämpimällä säällä muutenkaan kaipaa mitään raskasta ja lämmintä ruokaa. Kolesterolit laskivat normaaleiksi tuon 6 viikon aikana ja lääkärikin ihmetteli, mitä olen oikein tehnyt. Sen jälkeen olen syönyt ihan sekaruokaa, mutta hyvin kasvispainotteista. Mistään ruuasta en ole kokonaan luopunut, esim katkaravut ovat suurta herkkuani. Syön niitä kuitenkin harvemmin ja määrällisesti vähemmän kuin ennen. 

Vierailija
14/14 |
27.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitokset kaikille ehdotuksista.

Ruokavalio on ollut vuosikausia kasvispainotteinen sekaruoka. Ainut lihakuntaan kuuluva säännöllisesti syömäni on n. 30 g 15-17 rasvaprosenttista kovaa juustoa aamiaisella. Tämä on säilynyt ruokavaliossa koska tarvitsen proteiinia ja kalsiumia.

Tummaa lihaa olen syönyt 20 vuotta sitten, makkaran syön 1-2 kertaa kesässä. Olen oppinut syömään tavalla, joka kuulostaa monen mielestä piinalta, mutta ruokani teen itse, se on maukasta ja tunnen oloni hyväksi ja olen energinen.

Joku laittoi linkin artikkeliin, missä mainitaan tofu. Kiitos siitä. Täytyy kokeilla voisiko sitä hyödyntää enemmän.

Suurin tunnistamani kolesterolisyntini on nuo aamiaisleivän juustosiivut, en tiedä millä ne korvaisin siten että saisin tarvitsemani proteiinin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kahdeksan