Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita, joille vanhemmat eivät opettaneet mitään käytännön taitoja?

Aloittaja
27.06.2020 |

Olenko ainut, jolle vanhemmat eivät opettaneet mitään käytännön taitoja tai kikkakolmosia liittyen ruoan valmistukseen, puutarhan hoitoon, siivoukseen yms?

Olen 28 ja mieheni on saman ikäinen. Tuntuu, että miehelleni on opetettu todella paljon enemmän näitä taitoja lapsuudenkodissaan. Itse olen joutunut 16-vuotiaana omilleni muuttaessani lähtemään ihan nollasta näiden asioiden kanssa...

Kommentit (591)

Vierailija
581/591 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olihan koulussa kotitaloutta. Ruuanlaittoa, pyykkihuoltoa ja siivousmenetelmiä opetettiin. Ei kiinnostanut. Inhoan kotitöitä. Teen välttämättömän.

Vierailija
582/591 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä hämmentävää, miten erilaisia ihmiset näissä asioissa on. Itse olen pienestä asti ollut itsenäinen ja halunnut tehdä asiat kenenkään neuvomatta (jo ennen kuin osasin, ihan taaperosta lähtien missä taas on omat haasteensa...). Niinpä opin tekemällä itse kaiken lukemisesta lähtien, enkä koskaan kaivannut apuja.

Siskoni taas on ollut katkera, kun hänelle ei muka ole opetettu - kun ei äiti tajunnut edes, että olisi tarvinnut opettamista, koska minä olin aina väkisinkin tehnyt kaiken itse.

Se missä jälkikäteen ajatellen olisin tarvinnut opetusta, on rahankäyttö ja opiskelutaidot, mutta kyllä nekin kantapään kautta tuli opittua. 😄

Ihmettelen kyllä siskoani, kuinka edelleen keski-ikäisenä syyllistää vanhempia, vaikka on pärjännyt ihan hyvin ja oppinut asioita myös itse tekemällä ja on saanut rakkautta ja huolenpitoa. Minusta tällä vain sälyttää vastuuta omasta olostaan pois itseltään.

Tuntui jotenkin oudolta jos joku heittäytyy avuttomaksi pesukoneen tai hellan äärellä etenkin näinä päivinä, kun netistä löytyy tutoriaali asiaan kuin asiaan. Tai jos ei saa raivattua tavaroita pois, syyttää sitä ettei kukaan opettanut siivoamaan. Haloo...jos ei noita yksin pysty tekemään, kuinka dämäri pitää olla?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
583/591 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama. Tosin huomasin, että olivat supliikkejq ja käyttivät esim. lempinimiä ihmisistä. Kokeilin duunipaikkaa hakiessa, johon en täyttänyt edes pääsyvaatimuksia ja ne joutu neuvottelemaan mulle palkankin erikseen. Oli neljä pätevämpää hakijaa, mutta niin vain sain paikan. Verkostoituminen kannattaa. Ja ruotsin puhuminen.

Vierailija
584/591 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 5-lapsisen perheen nuorin lapsi ja olen kotoisin Thaimaasta keskiluokkaisesta perheestä joka asui kaupungissa. MInä oli perheen pikku prinsessa. Vanhemmat veljet ja siskot äidin ja isän kanssa teki kaikki kotityöt ja minun ei tarvinut tehdä mitään. Ruokaa en koskaan laitanut koska äiti ja siskot laittoi ruokaa. Käytiin usein ravintolassa syömässä. Meillä kävi kotona siivooja joka pesi pyykit. Isä ei antanut hankkia ajokorttia, koska hänen mielestä tyttöjen ei kuulu ajaa autoa. Veli ja isä kuljetti minut autolla joka paikkaan. En osaa vieläkään ajaa polkupyörää enkä uida, koska ne oli vanhempien mielestä vaarallisia juttuja. Kaikki talon remonttityöt kuului vanhempien mielestä miehille, en osannut edes ruuvimeiseliä käyttää. Olin yli 20- vuotias kun tiesin mikä on sulake. Muutin Suomeen 25-vuotiaana vuonna 2000. Sen jälkeen vasta olen opetellut käyttämään pyykikonetta, tiskikonetta, pölynimuria. Olen myös hankkinut ajokortin.

Vierailija
585/591 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi nykyään youtubesta löytyy ohjevideoita ihan yksinkertaisiimpiinkin juttuihin. Maailma on pullollaan ihmisiä, joita kukaan ei ole ollut neuvomassa syystä tai toisesta. 

Vierailija
586/591 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ystävä kertoi aikoinaan, kuinka hänen tyttönsä valittivat kun joutuivat tekemään kotitöitä, vaikka äiti ei ollut kokopäivätöissä. Kavereiden ei kuulemma tarttenut tehdä mitään kotonaan, vaan saivat opiskella vapaasti.

Kerran naurettiin tätä episodia ja äitinsä sanoi, että olipa hyvä kun vaadin heiltä silloin, koska ei mitään valittamista kodin siisteydessä :)

Vierailija
587/591 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei juurikaan "kikkoja" opetettu mutta kotihommia jouduin kyllä lapsena jonkin verran tekemään. Suurin osa menee toki terveellä järjellä mutta toki olisi voinut enemmän opastaa.

Vierailija
588/591 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi nykyään youtubesta löytyy ohjevideoita ihan yksinkertaisiimpiinkin juttuihin. Maailma on pullollaan ihmisiä, joita kukaan ei ole ollut neuvomassa syystä tai toisesta. 

No ei ollut youtubea vuonna 1987🙄

Keittokirjat oli kalliita. Lainasin kirjastosta ja kopioin reseptejä kopiokoneella. Kopiotkin oli tosin kalliita.

Kavereilta kysyttiin ja opittiin. Yksi kaveri osasi leipoa ja näytti miten leivän teko onnistuu. Kaupan leipä oli kallista joten leivoin sitten vuosien ajan omat leivät.

Vierailija
589/591 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei ollut youtubea vuonna 1987🙄

Keittokirjat oli kalliita. Lainasin kirjastosta ja kopioin reseptejä kopiokoneella. Kopiotkin oli tosin kalliita.

Kavereilta kysyttiin ja opittiin. Yksi kaveri osasi leipoa ja näytti miten leivän teko onnistuu. Kaupan leipä oli kallista joten leivoin sitten vuosien ajan omat leivät.

Siksi lukeekin, että *nykyään*

Vierailija
590/591 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotiolot oli semmoiset vammaiset, että ruoka oli pääsääntöisesti keitetyt perunat ja ruskea kastike. Välillä sitten perunat pelkän voin kera tai jotain muuta köyhäilyä. Luksusta oli jos leivottiin jotain piirakkaa. Äiti kotona, faija töissä. Ukko antoi äidille tyyliin kympin ruokarahaa, jolla isän mielestä olisi pitänyt ostaa satasen edestä. Kusipää huusi sitten vaimolleen tunnin, kuinka oli ostanut paskaa. Isältä ei mitään järkevää miehen mallia saanut. Niin köyhä koti oli, että sitten oli ihan pihalla kaikesta tekniikasta, koska kotona ei ollut muita laitteita kuin mustavalkotelevisio, kasettiradionauhuri ja kahvinkeitin. Isä ei opettanut muuta kun polkupyörän renkaan paikkauksen. Kaikki olisi pitänyt tietää automaattisesti, ilman että kukaan siitä sanallakaan kertoi. 

Vierailija
591/591 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi saanut olla se youtube jo 1970-luvulla, niin ei olisi nykyään tämmönen saatanan digi-idiootti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän neljä