Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita, joille vanhemmat eivät opettaneet mitään käytännön taitoja?

Aloittaja
27.06.2020 |

Olenko ainut, jolle vanhemmat eivät opettaneet mitään käytännön taitoja tai kikkakolmosia liittyen ruoan valmistukseen, puutarhan hoitoon, siivoukseen yms?

Olen 28 ja mieheni on saman ikäinen. Tuntuu, että miehelleni on opetettu todella paljon enemmän näitä taitoja lapsuudenkodissaan. Itse olen joutunut 16-vuotiaana omilleni muuttaessani lähtemään ihan nollasta näiden asioiden kanssa...

Kommentit (591)

Vierailija
561/591 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en osannut juuri mitään kun muutin kotoa. Syy siihen on se, että äiti oli erinomainen kokki eikä hän koskaan pyytänyt minua tekemään mitään kotona. Pilkkoi ja kuori perunatkin valmiiksi. En ymmärrä yhtään tällaista paapomista. Saman hän tekee nyt teini-ikäisille lapsilleni. Ei anna heidän edes yrittää tehdä hänen keittiössään mitään, koska "ei siitä mitään tulee ja hirveä sotku vaan".

Tänä päivänäkin inhoan ruoanlaittoa enkä osaa tehdä hyvää ruokaa.

En myöskään saanut tehdä mitään, koska "olisin tehnyt sen joka tapauksessa väärin". Kun äiti käy kotonani, päivittelee hän sotkua ja milloin mitäkin ääneen lapsille, miten asiat on väärin ja huonosti kodissani. 

Vierailija
562/591 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä ihan turhaan syyllistätte vanhempianne nyt. Ei kai siivousta tai pyykinpesua tarvitse opettaa? Ei se pyykinpesu niin vaativaa ole. En ole koskaan pessyt pyykkiä lapsuudenkodissa, silti tajusin miten se tapahtuu kun omilleni muutin. Ruuan laittoi aina äiti, lapsena tein ehkä nuudelia. Silti ruuan laittoon tuli kipinä heti kotoa pois muuttaessani, siitä asti olen tehnyt aina itse ruokani, eineksiä en ole juuri ostellut.

Kyse on enemmän persoonallisuudesta kuin vanhempien opastuksesta. Ja osittain laiskuudestakin. Olen esim siivoamisessa äärettömän laiska, ei kiinnosta sitten pätkääkään. Varmasti oisin ihan samanlainen vaikka äiti ois pakottanu jynssäämään lattioita joka päivä. Pikkusiskoni sitten taas on tosi tarkka, aina kaiken pitää olla tip top.

Kyllä vanhemmilla varmasti joku rooli on perusasioiden opetuksessa, mutta tuntuu että moni haluaa ihan tarkoituksella etsiä syyllisen miksi ei itse viitsi siivota/laittaa ruokaa/ma

Toisilla se nyt vaan menee läpi, kuinka kaikki on aina muiden syytä. Loput saavat syyttää itseään kaikesta ja jotkut jopa siitä, mikä ei ole omaa syytä, koska kaikki on aina omaa vikaa.ja kenessäkään muussa ei ole koskaan mitään vikaa. Kun eletään sylkykuppina ja syntisäkkinä täydellisten ihmisten keskellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
563/591 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meille suku opetti heti pienestä pitäen että varasta kaikki mitä irti saat

-Allan ja Miranda

Vierailija
564/591 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millaisissa kodeissa nuo opettamattomat naiset ovat kasvaneet?

Eikö teillä kotona koskaan tehty ruokaa, siivottu, laitettu juhlapyhiä ja perhejuhlia eikä pesty pyykkiä, eikä mitään jokapäiväisiä kotiaskareita?

Ja nuo jutut opetaan ihan jo peruskoulun kotitaloustunneilla, jos viitsi opetusta seurata.

Ruoan laitto oli sitä, että ranskalaiset ja kalapuikot uuniin... Kyllä meillä toki siivottiin, mutta meidät komenttiin aina pois jaloista pyörimästä. Pyykinpesun hoiti äiti, ei siitä meille sanallakaan mainittu.. Ei meitä näihin touhuihin mukaan otettu.

Meillä kolmen tytön yksinhuoltajaäiti oli ilta- ja yötöissä ja nukkui pitkälle päivään. Äiti joi aamukahviaan, kun pääsin koulusta kotiin. Hän antoi kauppalapun, pankkiasiat kerran kuussa yms. Opittiin siskojen kanssa aika paljon itsenäisesti toimimaan. Isä yritti opettaa säästämistä, mutta siitä ei mitään tullut.

Vierailija
565/591 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun vanhempani eivät opettaneet tai vaatineet mitään kotitöitä ja vielä lukiolaisena Äiti teki aamiaispöytään kaakaon.

En ole kärsinyt tästä mitenkään. Opin kyllä lukemaan ja luin sitten pari keittokirjaa ja siivousvälineiden käyttöohjeet.

:D

Vierailija
566/591 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei opetettu mitään mutta haukuttiin jos en osannut. Kotoa muutettuani ennkysynyt kertaakaan apua koska en halunnut että haukutaan tyhmäksi kun teen jotain ensimmäistä kertaa enkä vielä osaa. Ostin kotiruokaa kirjan ja opettelin kokkaamaan. Muutin kotoa 1999, joten netistä ei ollut vielä apua. Oman lapseni opetin tekemään kaiken mitä tuli vastaan, ja hän soittaa jos ei jotain osaa.

Vierailija
567/591 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minulle suku opetti että varasta kaikki mitä irti saat.

Allan ja Miranda

Vierailija
568/591 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei äiti opettanut, vaikka koko elämänsä loisi kotirouvana, mihin ei olisi ollut edes varaa. Yhtäkkiä lapsena olisi sitten pitänyt osata hoitaa esim karjaa, vaikka asuttii  kaupungissa kerrostalossa. Isä opetti autohuoltoa ja muuta töitä. Äiti oli ja on edelleen käsittämätön narsisti ja mattyyri, jolla hulluja päähänpistoja riittää. Tuon olemattoman karjan hoitamisen lisäksi. 

Vierailija
569/591 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma faija oli kätevä tekemään kaikenlaista pikkukorjausta, mutta teki ne yksin. Ei muutenkaan opettanut hommissa mitään kun olin silloin tällöin apumiehenä.

Vierailija
570/591 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun vanhempani eivät opettaneet tai vaatineet mitään kotitöitä ja vielä lukiolaisena Äiti teki aamiaispöytään kaakaon.

En ole kärsinyt tästä mitenkään. Opin kyllä lukemaan ja luin sitten pari keittokirjaa ja siivousvälineiden käyttöohjeet. Ihan hyvin olen oppinut heti kun on ollut tarve.

Sama täällä. Ei nyt oikeasti ole rakettitiedettä keittää makaroni, paistaa kanasuikaleita ja pilkkoa tomaatti noin esimerkiksi. Tilanteen mukaan sitten etsii keittokirjasta ohjeet mitä tarvii. Tässä joku perinteinen Kotiruoka on loistava. Nykyajan fiilistelykeittokirjat ovat hauska lisä, mutta eivät hakuteoksia. Ihan älytön asenne, että kun ei kotona opetettu, niin en sitten tee. Itse olen vielä enemmän yksin opettelevaa sorttia, en tykkää jos joku kurkkii olan yli.

Ja pyykinpesussa auttaa, kun tajuaa mitä pesuohjelapun 40 ja 60 tarkoittaa, ei sen vaativampaa. Imuri toimii kun laittaa töpselin seinään. Jokainen laite on vähän erilainen eli kevyttä opettelua riittää aina.

En väheksy sitä, että lapsia opetetaan, mutta ihan turha heittää hanskoja tiskiin, jos ei ole opetettu. Opettelemalla itse oppii kyllä!

Vierailija
571/591 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minuakaan ei opetettu, olen pian 80-vuotias. Opin itse ihan hyvin opiskelemaan lähdettyäni. Vanhemmat eivät osanneet opastaa, he ajattelivat kaiketi, että jokainen osaa mitä vain, jos viitsii. Minkä tahansa asian opettaminen onkin taitolaji, tiedän sen omalta opettajan uraltani. :)

Vierailija
572/591 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruuanlaittoa ym. ei kukaan ehtinyt kiireiltään opettamaan, mutta kyllä sivusta seuraamalla lapsena asioita tarttui + itselleni loistava valinta oli käydä talouskoulu, josta perusasiat - ja vähän enemmänkin-- jäi hyvin haaviin.

Vierailija
573/591 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ! Alkosta pitää ostaa :( Kiljukaan ei onnistu.

Vierailija
574/591 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minuakaan ei opetettu, olen pian 80-vuotias. Opin itse ihan hyvin opiskelemaan lähdettyäni. Vanhemmat eivät osanneet opastaa, he ajattelivat kaiketi, että jokainen osaa mitä vain, jos viitsii. Minkä tahansa asian opettaminen onkin taitolaji, tiedän sen omalta opettajan uraltani. :)

Tuo on ydinpointti, että opettaminen on taitolaji. Ohjata toista selkeästi, rauhallisesti ja moittimatta. Kannustaen ja lempeästi korjaten virheet. Niin, mutta kun kaikki tosiaan pitäs osata heti ja luonnostaan, virheitä ei sallita ja KUN ITE TEKEE NIIN PÄÄSEE HELPOMMALLA JA TULEE VALMISTA NOPEAMMIN. Pois tieltä muut!

Vierailija
575/591 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidin mukaan en mitään tajunnut, ja sain kuulla jatkuvaa huutoa, miten naisihminen ei tuota tai tätä tajua. Mutta tosiasiassa kukaan ei mulle mitään opettanut. Että olisi itse pitänyt automaattisesti osata jo pikkulapsena, äidin mielestä ihan siksi että sukupuoli on mikä on. 

Vierailija
576/591 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistapa millainen olit teininä.  Ei sinua kiinnostanut ruuanlaittaminen, siivous, pyykinpesu, mankelointi, silittäminen eikä osallistuminen minkään juhlien valmisteluihin, ei edes omie rippi-ja yo juhlien, eikä mikään muukaan, paitsi kaverit, pojat, musiikki, festarit ja muut sellaiset.

Miksi syytätte vanhempienne, omasta haluttomuudesta ja vastenmielisyydestä yhtään aikoinaan kotona asuessa?

Olin jo nuorena kiinnostunut kotitöistä, mutta minulla on todella uusavuttomat vanhemmat. Heikoilla eväillä maailmalle, eli kaikki on pitänyt opetella ja selvittää itse jo lapsena. 

Vierailija
577/591 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle opetettiin kotona jo lapsena kotihommia. Sain häärätä vanhempien apuna (tai ehkä myös joskus vastuksena) ruuanlaitossa ja leipomisessa, siivoamaan opin jo pienestä pitäen. Isä piti tärkeänä, että me lapset opittiin jo pienenä käyttämään vasaraa, sahaa ja porakonetta, vaihtamaan lamput ja sulakkeet ja myöhemmin vaihtamaan autonrenkaat, laittamaan pissapoikaan nestettä jne.  Kun muutin opiskelemaan toiselle paikkakunnalle, oli kotona opituista asioista todella paljon hyötyä. Nyt, kun omat lapset 8- ja 10-vuotiaat, niin he jo osaavat laittaa joitakin ruokia, leipoa pullaa ja sämpylöitä, isompi ajaa nurmikkoa jne. On myös kiva huomata, kuinka innostuneita he ovat opettelemaan monelaisia hommia. 

Vierailija
578/591 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en osannut juuri mitään kun muutin kotoa. Syy siihen on se, että äiti oli erinomainen kokki eikä hän koskaan pyytänyt minua tekemään mitään kotona. Pilkkoi ja kuori perunatkin valmiiksi. En ymmärrä yhtään tällaista paapomista. Saman hän tekee nyt teini-ikäisille lapsilleni. Ei anna heidän edes yrittää tehdä hänen keittiössään mitään, koska "ei siitä mitään tulee ja hirveä sotku vaan".

Ai äitisi syy on omien lapsiesi kotitaloustaidot :D? Sinnekö olet lapsesi jättänyt synnytyksen jälkeen, koska et viitsi edes omia lapsiasi kasvattaa? 

Voisitko alkaa nyt ottaa vastuuta omasta elämästäsi?

Vierailija
579/591 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitten yhtään mitään. Itse pitänyt oppia kaiken. Yksinhuoltaja äidit ovat perseestä. Sälyttävät tilaisuuden tullen kakaran muiden riesaksi.

Vierailija
580/591 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti kerran valitti, miksen koskaan leivo, kuten yhden tutun tytär leipoi kotona. No sitten kerran vanhempien poissa ollessa tein ranskalaisen ohjeen mukaan Tatinin tortun omenalohkoista.  Mielestäni lopputulos oli ok, mutta ei se jostain syystä oikein kelvannut vanhemmilleni.

Toisen opetteluinnon saa tapettua helposti, kun vaan vähän näykkii sitä lopputulosta ja jättää lopun syömättä. Tekijä oppii, ettei hänen tekemistään ruoista tykätä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kuusi